مقاله

پنج اشتباه بزرگ Sony در سال 2017

پنج اشتباه بزرگ Sony

بدون شک سال 2017، سالی بسیار خوبی برای سونی از لحاظ فروش PS4 بود. سال گذشته نه تنها در نسل حاضر بلکه در 20 سال اخیر، یکی از بهترین سال‌های برند Playstation بود. فروش PS4 نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد و این روند 4 سال پیاپی است که ادامه دارد. همچنین لاین آپ بازی‌های انحصاری این کنسول در سال گذشته میلادی بسیار خوب بود. گرچه باید گفت که این سال موفق چندان خالی از اشتباه نبوده است اما حتی با وجود این مشکلات آنها توانستند به راحتی Xbox One را شکست داده و در مقابل Switch نیز مقاومت کنند. در ادامه مقاله به پنج اشتباه بزرگ سونی در سال 2017 می‌پردازیم.


پنج اشتباه بزرگ Sony در سال 2017 1

عدم وجود قابلیت بازی میان پلتفرمی (Cross-Play)

حقیقت این است که هیچ گیمری نباید با قابلیت بازی میان پلتفرمی مخالف باشد. با استفاده از این قابلیت هر گیمری می‌تواند با دوست و آشنایان خود فارغ از پلتفرم به بازی بپردازد. این قابلیت واقعا برای همه گیمرها خارق‌العاده است. در حال حاضر تقریبا بسیاری از پلتفرم‌ها حداقل در برخی از بازی‌ها از قابلیت میان‌پلتفرمی پشتیبانی می‌کنند. Xbox One و Nintendo Switch در حال حاضر نیز در برخی از بازی‌ها دارای این قابلیت هستند اما سونی هنوز مخالف پیاده سازی این ویژگی روی PS4 است.

سیاست سونی در مقابل قابلیت بازی میان پلتفرمی واقعا عجیب است چون برای مدتی بسیار زیاد آنها ادعا می‌کردند که واقعا با انجام اینکار موافق هستند. آنها انجام اینکار را از اواخر دوران PS2 و زمان Final Fantasy 11 آغاز کردند. کاری که در نسل گذشته و PS3 هم بارها انجام شد و حتی در ابتدای عرضه PS4 نیز چند بار شاهد آن بودیم. گرچه وقتی Xbox One و Nintendo Switch نیز وارد میدان شدند، سونی بسیار سریع از انجام اینکار منصرف شد. چند استودیوی سازنده بازی‌ها مالتی‌پلتفرم از سونی درخواست کردند تا از موضع خود کوتاه آمده و قابلیت بازی میان‌پلتفرمی را برای PS4 فعال کند.

از میان این استودیو و شرکت‌ها می‌توان به Bandai Namco، CD Projekt Red و Psyonix اشاره کرد. سونی هیچ بهانه‌ای برای عدم انجام اینکار ندارد مخصوصا وقتی که سازندگان درخواست پیاده‌سازی این قابلیت را از آنها دارند. وقتی شرکتی مثل نینتندو که در قابلیت‌هایی به این شکل بسیار بسته عمل می‌کند، حاضر به پیاده سازی قابلیت بازی میان پلتفرمی شده، سونی هیچ بهانه‌ای در این مورد ندارد. رد کردن پیاده سازی این قابلیت بدون شک بزرگترین اشتباه سونی در قبال PS4 در سال گذشته میلادی بوده است.


پنج اشتباه بزرگ Sony

پشتیبانی از بازی‌های قدیمی

سیاست‌ها سونی در مورد پشتیبانی از بازی‌های قدیمی (Backward Compatibility) سال‌هاست که مشخص شده و آنها تغییری در این زمینه ایجاد نکردند. نه تنها سونی اجازه نمی‌دهد شما بازی‌های PS1، PS2 و PS3 را روی PS4 تجربه کنید، بلکه فروش دوباره بازی‌های PS2 روی PS4 را از طریق PSN آغاز کردند. اگر شما قبلا بازی‌های PS2 را برای PS3 خریداری کرده بودید، باید بازهم اینکار را برای PS4 تکرار کنید. بدون شک اینکار یکی از ضعیف‌ترین سیاست‌های سونی در کلیت برند Playstation است. مخصوصا وقتی که آن را با سیستم Backward Compatible کنسول Xbox One مقایسه می‌کنید.

مایکروسافت به گیمر‌ها اجازه می‌دهد تا تعداد بسیار زیادی از آثار Xbox 360 حتی Xbox ارجینال را روی Xbox One تجربه کنند. اگر این بازی‌ها را قبلا خریده باشید حتی نیاز به پرداخت هزینه بیشتر نخواهید داشت. Jim Ryan یکی از مسئولان سونی در مورد بازی‌های کلاسیک نظری در سال قبل ارائه کرد که بسیاری از گیمر‌های قدیمی را ناراحت کرد. از نظر او بازی‌های PS1 به حدی قدیمی هستند که هیچکس دوست ندارد آنها را بازی کند.

همه می‌دانیم که این اظهار نظر با حقیقت همخوانی ندارد و گیمر‌های بسیاری هستند که هنوز دوست دارند آثاری که 20 سال پیش عرضه شدند با همه کم و کاستی‌ها به همان شکل تجربه کنند. خب پس تا اینجا سونی هیچ ارزشی برای افرادی که قبلا بازی‌ها را خریده‌اند قائل نیست، آنها به بازی‌های کلاسیک خود که باعث محبوبیت برند Playstation شدند اهمیتی نمی‌دهند. البته آنها دوست دارند که بازی‌ها را به صورت ریمستر شده بازهم به شما بفروشند.


پنج اشتباه بزرگ Sony

بازار ژاپن

سونی در نسل حاضر، کار خود را سه سال زودتر از نینتنندو در ژاپن آغاز کرد. آنها در بازار ژاپن به صورت انحصاری توسط تیم‌های سازنده Third Party و مستقل پشتیبانی شدند. آنها بازی Final Fantasy 14 را به صورت انحصاری در اختیار داشتند. آنها تنها بازی داستانی و تکنفره Dragon Quest در یک دهه اخیر را به صورت انحصاری برای PS4 منتشر کردند و همچنین از کمک Monster Hunter نیز استفاده کردند که به صورت انحصاری در ژاپن برای PS4 منتشر شد.

البته نباید Yakuza را نیز فراموش کرد. سونی در چند سال اخیر بهترین بازی‌های Third Party را در بازار ژاپن در اختیار داشت. البته آنها حالا به صورت تقریبا کامل بازار ژاپن را به Nintendo Switch واگذار کردند که هنوز یکسال از عرضه آن نمی‌گذرد! نینتندو با عرضه موفق Switch توجه تمام تیم‌های سازنده بازی به صورت Third Party را به سمت خود جلب کرد و حالا تقریبا همه این سازندگان در حال آماده کردن پروژه‌ای جدید برای Switch هستند.

حالا به نظر Switch انتخاب بسیار بهتری در بازار ژاپن است. فروش Switch تنها در 9 ماه به اندازه نیمی از فروش تقریبا چهار ساله PS4 رسیده است. سونی برای مقابله با Switch در بازار ژاپن آماده نبود. واقعا نمی‌توان نظر دقیقی داد که سونی می‌توانست چه راه حلی برای مقابله با Switch در ژاپن استفاده کند. شاید عدم علاقه سونی به ساخت بازی‌هایی که صرفا با فرهنگ و سلیقه ژاپنی‌ها هماهنگ باشند، باعث شد تا آنها در مقابل Switch بسیار ضعیف ظاهر شوند.


پنج اشتباه بزرگ Sony

مشکلات Gran Turismo Sport

زمانی در گذشته، Gran Turismo واقعا غیرقابل مهار بود. این سری به نمادی از سونی و Playstation تبدیل شده بود و توانسته تا میلیون‌ها نسخه در سرتاسر جهان به فروش برساند. این سری تبدیل به یکی از اهرم‌های اصلی برای فروش کنسول‌های مختلف از خانواده Playstation تبدیل شده بود. نکته مهم دیگر در مورد این سری، محبوبیت آن در همه نقاط جهان جهان بود. Gran Turismo Sport البته هیچگاه عملکردی مناسب و درخور اسم خود نداشت. این بازی در اروپا، امریکا و البته ژاپن آن گونه که باید موفق عمل نکرد. تمرکز بیش از حد این بازی روی بخش آنلاین و eSport باعث شد تا گیمر‌ها چندان که باید و شاید از آن استقبال نکنند.

از جایی وضعیت GT Sport بسیار بحرانی شد که اخباری در مورد ذخیره‌سازی صرفا آنلاین منتشر شد. بدین ترتیب این اثر صرفا باید به صورت آنلاین بازی می‌شد. نقد‌های و نمره‌های متوسط نیز کمک چندانی به موفقیت این بازی نکرد. سونی به خاطر عملکرد نامناسب GT Sport مجبور شد تا بسیار سریع قیمت‌ این بازی را کاهش دهد و در حالی که تنها چند روز از عرضه GT Sport به بازار جهانی می‌گذشت، گیمرها می‌توانستند با تخفیف بسیار خوبی آن را تهیه کنند. این تخفیف‌ها باعث افزایش فروش در اروپا شد اما در ژاپن و آمریکا وضعیت فروش GT Sport به صورت بحرانی دنبال شد. باید دید که سونی و شخص یامائوچی، خالق این سری آیا از اشتباهات GT Sport درس گرفته‌اند یا خیر؟


پنج اشتباه بزرگ Sony

پشتیبانی نه چندان جالب از PS4 Pro

سونی هیچگاه نتوانست سازندگان بازی را نسبت به PS4 Pro هیجان زده کند، این در حالی است که مایکروسافت اینکار به خوبی با Xbox One X انجام داده. راحتی استفاده از قدرت بسیار زیاد Xbox One X باعث شد تا تیم‌های بسیار زیادی از آن پشتیبانی کنند. عدم علاقه چندان بازیسازان به PS4 Pro و در سمت مقابل جلب توجه نسبت به Xbox One X، باعث شد تا کنسول میان‌نسلی سونی به نوعی بلااستفاده باشد. البته اشتباه نکنید، PS4 Pro در زمینه اجرای بازی‌های انحصاری سونی مثل Horizon Zero Dawn چیزی فرای تصور ظاهر می‌شود.

بازی‌های انحصاری با کیفیت بسیار بالا که یکی از نقاط ضعف اصلی Xbox One X است. گرچه باید قبول کرد سونی نتوانست کنترل خوبی روی PS4 Pro داشته باشد و مثل مایکروسافت بازیساز‌ها را به پشتیبانی از PS4 Pro راضی کند. به عنوان مثال باید به بازی‌های Third Party اشاره کنیم که در هنگام انتشار از PS4 Pro پشتیبانی نمی‌کردند مثل The Evil Within 2 یا Prey. آثاری هم مثل The Witcher 3 بودند که تا مدت بسیار زیادی از قدرت این کنسول استفاده نمی‌کردند.

جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

19 − دو =