منتشر شدن بسته های الحاقی برای بازی های پلتفرم PC از سال های بسیار دو تقریبا به سنتی بسیار خوب تبدیل شده بود. این بسته های الحاقی بر خلاف سیستم DLC های امروزی که به خاطر 5 دقیقه گیم پلی و ظاهر جدید بازیباز را مجبور به پرداخت چند ده دلار می کنند، هدف کاملا متفاوتی را دنبال می کردند. اضافه کردن بخش جدید داستانی و آنلاین به بازی ها در کنار اضافه شدن شخصیت ها، کلاس ها، آیتم ها و ده ها چیز دیگر از اهداف بسته های الحاقی به شمار می آمدند. اما در میان تمام بازی ها شاید دیابلو جز معدود بازی هایی است که معمولا بسته های الحاقی آن اگر از لحاظ محتوی از نسخه اصلی برتر نباشند، هیچ چیز کمتر از آن ندارد. دیابلو 3 بازیباز های مشتاق خود را چیزی نزدیک به یک دهه منتظر گذاشت اما بسته الحاقی آن دقیقا سر زمانی که بیلیزارد از پیش قول آن را داده بود به بازار عرضه شد. نام این بسته الحاقی Reaper of Souls است که همانطور که از نامش پیداس شخصیت منفی این بازی نیز فرشته مرگ خواهد بود.
برخواستن بهشت، فروپاشی در Westmarch
بعد از اتفاقات بسیار عجیب دیابلو 3 و فروپاشی تقریبی High Heavens با کمک قهرمان های داستان بار دیگر دیابلو طعم شکستی تلخ را تجربه کرد و اینبار همراه با برادران شیطانی خودش در Black SoulStone زندانی شد. Horadrim فرقه ای که توسط Tyrael چند صد سال پیش برای مقابله با شیاطین تشکیل شده بود و تقریبا از بین رفته بود، دوباره از ابتدا تشکیل شد و اینبار خود Tyrael رهبری این گروه را بر عهده گرفت. در ابتدای بازی شاهد این هستیم که Horadrim سعی بر این دارند تا Black Soulstone را در جایی دور از دسترس هر موجودی قرار دهند اما Malthael فرشته مرگ، فرشته ای که بعد از اتفاقات 20 سال و نابودی Worldstone پیش تقریبا بهشت را ترک گفت به این محل نفوذ می کند و با نابود کردن 6 نفر از Horadrim خطرناک ترین شی موجود در Sanctuary را می رباید. از اینجاست که داستان طی پیشرفت در بازی، بازگو خواهد شد. داستان بازی بر خلاف آن چیزی که به نظر می رسید بسیار پر عمق و غنی کار شده است. پیچش های داستانی در بازی و به خصوص پایان آن بسیار زیرکانه به کار برده شدند. از لحاظ داستانی، Reaper of Souls هیچ چیز از نسخه اصلی خود کم ندارد و حتی می توان گفت هیجان Act آخر بازی هیچ کم و کسری از Act های موجود در بازی اصلی ندارد. روایت داستان نیز با توجه به کوتاه تر بودن بازی نسبت به نسخه اصلی، بسیار حرفه ای انجام شده است. ریتم روایت داستان تقریبا بسیار کند آغاز می شود اما پس از گذر چند ماموریت و شکست دادن غول اول، ریتم روایت داستان روندی تصاعدی به خود می گیرد و به تزریق هیجان به بدنه اصلی بازی، بازیباز را ادامه بازی ترقیب می کند.
دنیا زیر پای بازیباز
شاید خوشحال کننده ترین خبر برای دیابلو باز های قدیمی که به خاطر Pay2Win شدن بازی، به کل قید بازی را زده بودند حذف شدن Auction House از بازی باشد. بلیزارد در یک اقدام برنامه ریزی شده در روز منتشر شدن Reaper of Souls به قول قبلی خود عمل کرد و Auction House را به صورت کلی از بازی حذف کرد. این خبر شاید تا حد بسیاری مشکلات موجود در قسمت Loot را حل می کرد اما فقط این تصمیم کافی نبود و بازیباز ها به تغییرات بیشتری در قسمت Loot احتیاج داشتند. در این قسمت نیز بلیزارد ویژگی جدیدی به اسم Loot 2.0 معرفی کرد که توانسته است تا حد بسیار زیادی مشکلات این قسمت را حل کند اما چندان نیز بی اشکال نیست. ابتدایی ترین نکته در Loot 2.0 این است که آیتم ها در اکثر مواقع به درستی برای کلاس مورد نظر شما ایجاد می شوند. دیگر خیلی کمتر شاهد دریافت آیتم هایی هستیم که برای کلاس های دیگر مورد استفاده هستند. دریافت آیتم های Rare و Magic در بازی خیلی بیشتر از گذشته شده است و در کنار آن نیز شانس دریافت آیتم های Legendary نیز بسیار افزایش پیدا کرده است. همه این نکات در تئوری بسیار عالی و خوشایند به نظر می رسند تا جایی که بازیباز مجبور می شود برای افزایش درجه سختی که بعدا در مورد آن توضیح خواهیم داد، مدت مدیدی را مشغول به انجام بازی شود. بعد از پایان بازی و کمی پیشرفت، دریافت آیتم هایی که به نوعی آپگرید برای بازیباز به حساب بیاید بسیار سخت می شود. بله در تعداد دریافتی آیتم ها پیشرفت بسیار زیادی به وجود آمده است اما شاید کمیت مورد نظر بازیباز ها هنوز نیز به حد قابل انتظار نرسیده بود که این مورد نیز با Patch که در روز سالگرد انتشار Diablo 3 بر روی سرور ها اعمال شد، تا حد زیادی برطرف شد. به صورت کلی Loot 2.0 سیستم بسیار عالی و کم نقصی را به بازیباز ها ارائه کرده است که نسبت به Diablo 3 حداقل امید دریافت آیتم را برای بازیباز ها بیشتر کرده است. یکی از ویژگی های جدید اضافه شده در Reaper of Souls که Mystic نام دارد به نوعی یک ویژگی مکمل برای Loot 2.0 به حساب می آید. اگر از طرفداران World of Warcraft باشید حتما با قابلیت Reforge آشنایی دارید. با استفاده از این قابلیت می توانید یکی از Stat های کمتر مورد استفاده را با Stat مورد نظر خود جایگزین کنید. Mystic نیز دقیقا همین قابلیت را به دیابلو اضافه کرده است. بازیباز می تواند با استفاده از این ویژگی کنترل بیشتری بر روی کاراکتر خود داشته باشد و قدرت های خود را بر اساس Stat های مورد نظر افزایش دهد. یکی دیگر از ویژگی های Mystic اضافه شدن قسمت دیگر به نام Transmogrify است. با استفاده از قابلیت بازیباز می تواند ظاهر زره و سلاح های خود را تغییر دهد. ظاهر جدید زره یا اسلحه می تواند از روی آیتم هایی که آن کاراکتر قبلا در Inventory خود داشته است انتخاب شود. یکی دیگر از تغییرات بنیادی در Reaper of Souls ، حذف کردن درجه های سختی Hell و Inferno در بازی است. به جای این دو درجه سختی، درجه سختی جدیدی به نام Torment به بازی اضافه شده است که خود این درجه سخته دارای 6 درجه متفاوت است. اضافه کردن درجه سختی Torment در بازی به نوعی لایه های جدیدی به بازی اضافه کرده است تا بازیباز ها قدرت خود را در درجات مختلف به چالش بکشند. یکی از بزرگترین ویژگی های اضافه شده در Reaper of Souls قسمت جدیدی به نام Adventure Mode است. در این بخش بازیباز روال گذشته تکرار ماموریت های مختلف در بازی برای پیدا کردن Loot های بهتر را کنار می گذارد و با سیستم جدیدی آشنا می شود. لازم به ذکر است که Adventure Mode فقط بعد از به انتها رساندن بازی قابل دسترسی است. با ورود به این قسمت، بازیباز می تواند Act مورد نظر برای انجام ماموریت های مختلف را انتخاب کند. هر Act شامل 5 ماموریت کاملا تصادفی است که با هر بار خروج از بازی تغییر می کنند. پس از به اتمام رساندن هر ماموریت جوایز مختلفی برای بازیباز در نظر گرفته می شود که از مهم ترین آنها می توان به Blood Shard و Rift Keystone اشاره کرد. Blood Shard به نوعی یک واحد ارزی در بازی محسوب می شود و بازیباز می تواند با استفاده از آنها زره یا اسلحه های جدیدی برای خود تهیه کند، امکان دریافت آیتم های Legendary نیز در این قسمت وجود دارد همین کافی است که بازیباز ساعت های متمادی برای به دست آوردن Blood Shard های بیشتر به انجام ماموریت ها بپردازد. از دیگر ویژگی های بسیار جالب اضافه شده در قسمت Adventure Mode می توان به Nephalem Rift اشاره کرد. Rift ها در واقع مراحل بی پایانی هستند که در آنها با نابود کردن تعدادی مشخص از دشمن ها، نگهبان مخصوصی برای بازیباز ظاهر خواهد شد که می تواند آیتم های بسیار کمیابی را برای بازیباز به ارمغان بیاورد. هر چند بازیباز می تواند بعد از شکست غول مورد نظر مدتی در Rift به سر ببرد چون همانطور که اشاره شد این مراحل بدون پایان هستند. هر Rift با استفاده از پنج عدد Rift Keystone باز می شود و بازیباز می تواند با استفاده از پورتال به وجود آمده به Rift سفر کند. Nephalem Rift یکی از بهترین ویژگی های اضافه شده به دیابلو 3 است که می تواند بازیباز ها را برای ساعت های بسیار زیاد مشغول خود کند. عدم تکراری شدن مراحل و انتخاب محیط در هر مرحله به صورت کاملا تصادفی جایی برای تکراری شدن باقی نمی گذارد و در کنار آن وجود 6 درجه سختی از نوع Torment این قسمت را به یکی از چالش برانگیز ترین قسمت های بازی تبدیل می کند. تقریبا بعد از درجه سختی Torment I تمامی درجات بعدی نیاز به بیلد های درست و کنار آن زره و سلاح های مناسب هستند که شاید پیدا کردن بعضی از آنها صد ها ساعت وقت نیاز داشته باشد.
زیبای پلید!
دیابلو 3 از نظر تکنیکی دارای گرافیک چندان برتری نبود اما گرافیک هنری بازی در همه محافل مورد تحسین قرار گرفته بود. این مورد کمی دستخوش تغییر شده است. Reaper of Souls همچنان از لحاظ هنری در سطح بسیار بالایی قرار دارد. طراحی محیط های Westmarch به صورت بسیار تاریک و مرده، اتمسفر بازی را بسیار سنگین و گیرا کرده است. از لحاظ تکنیکی گرافیک بازی دستخوش تغییرات بسیار خوبی شده است. در ابتدا می توان به تغییر کیفیت در طراحی بافت ها اشاره کرد. بافت ها بسیار حجیم تر و باور پذیر تر شده اند و این مورد در مراحل مختلف Act 5 به خوبی قابل مشاهده است. نورپردازی و سایه ها نیز کیفیت بسیار بهتری نسبت به گذشته دارند. طراحی دشمن های جدید موجود در Act 5 بسیار خوب انجام شده است و انیمیشن های در نظر گرفته شده برای آنها نیز به زیبایی بازی افزوده است. موسیقی متن بازی یکی دیگر از ویژگی های بازی های بلیزارد به شمار می رود. موسیقی های متن بازی های بلیزارد بسیار حماسی، هماهنگ با ریتم، اتمسفر و داستان بازی ساخته و پرداخته می شود. Reaper of Souls نیز از این قاعده مستثنی نیست، موسیقی متن بازی بسیار عمیق و حماسی نواخته شده است. همخوانی ریتم موسیقی در بازی با ریتم سرعت گیم پلی تقریبا باور نکردنی است. صدا پیشگی نیز همانند همیشه بسیار خوب و بی نقص انجام شده است. صدای Maltheal به حدی خشک و بی روح به نظر می رسد که بازیباز حضور مرگ در محیط بازی را به خوبی حس می کند.
Diablo III: Reaper of Souls یک بسته الحاقی فوق العاده قوی است، شاید چندان دور از انتظار نباشد که بگوییم Reaper of Souls توانست انتظارات بازیباز ها و منتقدان را بسیار بیشتر از نسخه اصلی بر آورده کند. حل کردن مشکلات بی پایان در قسمت Loot، اضافه شدن قابلیت های جدید مثل Adventure Mode و Nephalem Rift، اضافه شدن درجه سختی جدید با نام Torment، اضافه شدن Artisian جدید با نام Mystic همه و همه عمق گیم پلی را در Reaper of Souls چندین برابر کرده اند. در کنار تمام ویژگی های اضافه شده، شاید بزرگترین ویژگی در Reaper of Souls گوش دادن بیلیزارد به حرف ها و نگرانی های بازیباز هایی بود که چندان از عنوان Diablo 3 راضی نبودند. بیلیزارد بار دیگر نشان داد که نظر و ایده های مختلف بازیباز ها هنوز نیز برای آنها مهم است.
نکات مثبت: داستانی بسیار قوی در کنار آن روایت بسیار خوب، استفاده به جا و درست از پیچش های داستانی به خصوص در انتهای بازی، حذف شدن Auction House به صورت کلی از بازی، سیستم جدید Loot 2.0 مشکلات دریافت زره و اسلحه ها را تا حد بسیار زیادی حل کرده است، اضافه شدن شغل جدید که امکانات و ویژگی های جدیدی به بستر گیم پلی بازی اضافه کرده است، اضافه شدن درجه سختی Torment با شش درجه مختلف سختی، اضافه شدن Adventure Mode که به صورت کلی بخش جدید و کاملا جدا نسبت به بخش تکنفره به بازی اضافه کرده است، طراحی هنری عالی و گرافیک فنی بسیار قوی، اعتیاد آور!
-
87%
خلاصه
نکات مثبت:
گرافیک خوب
پیشرفت مناسب داستان
طراحی مراحل شبیه به قسمتهای پیشین
نکات منفی:
کوتاه بودن خط داستانی اصلی
نظری ارسال کنید