نقد و بررسی

وقتی معنی لذت عوض می‌شود – نقد و بررسی DiRT 4

نقد و بررسی DiRT 4

استودیوی Codemasters در حالت کلی با ساخت بازی‌های رسینگ (Racing) شناخته می شود. آنها در سال‌های اولیه تاسیس این استودیو در دهه 80 میلادی نیز این رویا را در سر می‌پروراندند و باید گفت که این استودیو توانست در سال‌های اولیه قرن 21 با عرضه بازی بسیار خوش‌ساخت Toca Race Driver به رویاهای خود نزدیک شود. Codemasters در نسل گذشته تمرکز اصلی خود را به ساخت بازی‌های ریسینگ معطوف کرد و با تغییر نام دو بازی بزرگ خود، بازی‌هایی مثل DiRT و Grid را روانه بازار کرد. در این میان باید گفت که DiRT از بخت و اقبال بیشتری برخوردار بود و گیمر‌ها روی خوشی به آن نشان دادند. بدون شک DiRT یکی از بازی‌های فراموش نشدنی نسل قبل است اما با شروع نسل جدید و عرضه DiRT Rally کاملا مشخص بود که دیدگاه Codemasters به این بازی عوض شده است و آنها قصد دارند تا به روز‌های شبیه‌سازی بازگردند. DiRT 4 نیز ادامه دهنده راه DiRT Rally است و انتظار نداشته باشید که تغییرات بنیادی در گیم‌پلی ایجاد شده و شاهد آرکید شدن آن باشیم.

وقتی معنی لذت عوض می‌شود – نقد و بررسی DiRT 4 1

در راه پیروزی

از عرضه اولین بازی سری DiRT تقریبا یک دهه می‌گذرد و این بازی همیشه در المان‌های اصلی گیم‌پلی خود تغییرات بنیادی را مشاهده کرده است. در حالی که این اثر سعی کرده بود نسبت به Colin McRae متفاوت باشد اما می‌توان گفت که حس و حال شبیه‌سازی همچنان در بازی حفظ شده بود و المان‌های آرکید در اقلیت قرار داشتند. در ادامه Codemasters با تغییر رویه خود، سه نسخه بعدی از این سری را به صورتی ساخت که المان‌های شبیه‌سازی جای خود را کاملا به المان‌های آرکید داده بودند. دو سال قبل بود که تیم سازنده با عرضه DiRT Rally نشان داد که دوباره تغییراتی در راه است. می‌توان گفت که این بازی تعاملی بین المان‌های آرکید و شبیه‌سازی بودند اما چیزی که باعث می‌شد این بازی تقریبا غیرقابل بازی باشد، درجه سختی بسیار بالای آن بود. سری DiRT همیشه و در همه پلتفرم‌ها نماد یک بازی ریسینگ بسیار خوب و خوش ساخت است اما باید دید که DiRT 4 نیز اینکار را به خوبی انجام داده است؟ بدون شک بدنه اصلی DiRT 4 را قسمت Career تشکیل می‌دهد. در این قسمت گیمر مانند همیشه باید یک شخصیت به انتخاب خود درست کرده و در مسابقات تعیین شده شرکت کرده و به سطح بالاتر برود. در ابتدا باید بگوییم که اصلا انتظار آسان بودن بازی را نداشته باشید اما همیشه این سختی صرفا نکته بدی نیست. در ابتدای بازی از گیمر سوال می‌شود که درجه سختی خود را انتخاب کند، حتی در صورت انتخاب پایین‌ترین درجه سختی نیز باید بگوییم که همه چیز نسبت به بازی‌هایی مثل سری Forza بسیار، بسیار سخت‌تر خواهد بود. گیم‌پلی به صورتی طراحی شده است که گیمر باید از نقاط ضعف و قوت ماشین خود باخبر باشد. این نکته نیازمند حداقل یکبار بازی کردن با ماشین مذکور است. بعد از آن اگر دستی بر بازی‌های شبیه سازی داشته باشید می‌توانید قبل از شروع مسابقه بر اساس نیاز‌های خود برخی از ویژگی‌های ماشین خود را شخصی سازی کنید. امکان شخصی سازی سیستم ترمز، سیستم تعلیق، ارتفاع و جعبه دنده وجود دارد. جزئیات این بخش به اندازی کافی پیچیده است و اگر نمی‌دانید که تغییرات چه تاثیری روی ماشین شما خواهد داشت بهتر است که اصلا به این بخش مراجعه نکنید اما باید گفت که همین بخش به ظاهر کوچک می‌تواند دنیایی از لذت را برای هواداران بخش شبیه‌سازی داشته باشد. این بخش بسیار خوب و بی‌نقص پیاده‌سازی شده است و می‌تواند لذت بسیار زیادی برای گیمر به همراه داشته باشد. گیمر می‌تواند ماشین خودش را به گونه‌ای شخصی‌سازی کند که مسیر را در زمان کمتری به اتمام برساند. سیستم Level Up و کسب پول در داخل بازی وجود دارد. شما می‌توانید با انجام مسابقات بودجه خوبی برای خود دست و پا کرده و سپس ماشین مورد نظر خود را بخرید. شاید یکی از نقاط ضعف بازی این باشد که تعداد ماشین‌ها به اندازه کافی نیست و برخی از ماشین‌های محبوب رالی در آن وجود ندارند. خرید هر کدام از ماشین‌ها نیز به مقدار زیادی پول داخل بازی دارد که گیمر را محبور به تجربه مجدد تمام مراحل برای کسب پول بیشتر می‌کند که ایده جالبی نیست.

نقد و بررسی DiRT 4

پادشاه جاده‌ها

قبلا اشاره شد که DiRT 4 اصلا بازی آسانی نیست و به هیچ عنوان رحم و مروتی نسبت به گیمر نشان نخواهد داد. با کوچکترین برخورد با موانع موجود در جاده‌ها انتظار این را داشته باشید که ماشین چپ شده و یا حداقل یکی از تایر‌های خود را از دست دهید. به همین خاطر دقت و سرعت عمل حرف اول و آخر را در بازی می‌زند. البته این دقت و سرعت عمل نیاز به ذهن باز و گوش فرا دادن نیز دارد. اگر DiRT Rally را بازی کرده باشید می‌دانید که نقشه در این بازی وجود نداشت و DiRT 4 نیز ادامه دهنده راه است. در مسابقات رالی بالاترین سطح سرعت حتی در موقع پیچیدن می‌تواند سرنوشت یک مسابقه را به راحتی تعیین کند و به همین خاطر نقشه‌خوان‌ها تاثیر زیادی روی این نوع مسابقات دارند. سازندگان DiRT 4 نیز این قابلیت را در بازی گنجانده‌اند. گیمر باید به دقت به حرف‌های نقشه‌خوان خود گوش کرده و آنها را پیاده‌سازی کند. نقشه خوان نوع پیچ‌ها، نحوه ترمز زدن، بالا و پایین جاده و در نهایت هر چیزی که شما باید بدانید را گوشزد خواهد کرد. حتی آنها در مورد خرابی‌های احتمالی ماشین نیز به گیمر تذکر خواهند داد. عدم وجود نقشه گیمر را مجبور به گوش دادن نیز می‌کند. شاید در ابتدا این کار کمی سخت به نظر برسد اما در نهایت اینکار باعث شده است که DiRT 4 بسیار طبیعی باشد و گیمر بتواند حس یک راننده رالی واقعی را داشته باشد. در انتها دید گیمر می‌تواند به نوع گیم‌پلی در این بازی بسیار مثبت یا در نقطه مقابل بسیار منفی باشد. اگر جز افرادی باشید که در نهایت با سختی بازی و المان‌های مختلف آن کنار بیایید DiRT 4 می‌تواند یک تجربه فوق‌العاده لذت بخش باشد. باید به این اشاره کرد که در بازی جز Career دارای بخش‌های دیگر نیز هست که شامل 4 زیر مجموعه می‌شود. رالی – Land Rush – Rally Cross و Historic Rally از این زیر مجموعه‌ها هستند و گیمر می‌تواند برای تمرین بیشتر و یا حتی به چالش کشیدن مهارت خود از این بخش استفاده کند. برای تکراری نشدن بازی نیز کشور‌های مختلفی با جاده‌های مختلف برای بازی در نظر گرفته شدند. هر کدام از این کشور‌ها و جاده‌ها، دارای شرایط خاص مثل خاکی یا آسفالت و یا شرایط آب و هوایی خاص هستند که رانندگی در آنها نیاز به مهارت خاص خود را دارد. می‌توان به راحتی گفت که تنوع در این بازی به حدی است که بتواند گیمر را چند ده ساعت مشغول خود کند. در نهایت باید گفت که Leaderboard مربوط به امتیاز‌های این بازی به صورت Cross Platform است. از این رو اگر قصد رقابت روی یک رکورد خاص با دوست خود را دارید مهم نیست که روی چه پلتفرمی بازی می‌کند، در نهایت امکان رقابت برای همه وجود دارد.

نقد و بررسی DiRT 4

در برزخ زیبایی

اگر نسخه اول DiRT را به یاد بیاورید که در سال‌های اولیه نسل قبل عرضه شد، این بازی بدون شک یکی از پیشرو‌های مبحث گرافیکی در سبک بازی‌های ریسینگ بود. این اثر جز اولین بازی‌هایی بود که در آن اثر تایر‌ها روی شن باقی می‌ماندند. این ویژگی بعدا به یک استادارد تبدیل شد و یا حتی پاشیدن آب و گل روی شیشه ماشین و استفاده از برف‌پاک کن که در نسخه دوم معرفی شد نیز حالا یک نوع استاندارد گرافیکی برای بازی‌های ریسینگ به شمار می‌روند. شاید این ویژگی‌ها چندان این روز‌ها به چشم نمی‌آیند اما در زمان عرضه تاثیر خوبی روی گیم‌پلی داشتند. باید گفت که DiRT 4 آنچنان از لحاظ گرافیکی حرفی برای گفتن ندارد. اگر نمایش بازی‌هایی مثل GT Sport و یا Forza Motorsport 7 را در E3 2017 دیده باشید قطعا به این مورد ایمان خواهید آورد. در ابتدا باید گفت که طراحی محیط‌های بازی و نقشه‌ها به خوبی انجام شده است اما وقتی که شروع به رانندگی می‌کنید شاید ایراد‌های بزرگ در آن خودنمایی کنند. نور‌پردازی و در انتها سایه‌پردازی در بازی چندان قوی نیست و در بسیاری از نقشه‌ها به نظر می‌رسد که تیم سازنده فقط قصد داشته که کار را تمام کند و کیفیت چندان مطرح نبوده است. طراحی آب و هوای مختلف در بازی تقریبا خوب انجام شده اما طراحی قسمت‌های نقشه که با مه پر شده است چندان جالب نیست و به خصوص دید بسیار بد و عدم روشن شدن چراغ‌های مه شکن در روز باعث می‌شود که گیم‌پلی تحت تاثیر قرار بگیرد. با توجه به تاکید بازی روی رانندگی بی‌نقص، تصادف‌ها در بازی چندان خوب طراحی نشدند. شاید در انتها شاهد این باشید که بعد از تصادف قسمتی از ماشین که با سطحی دیگر برخورد داشته تخریب شود اما انیمیشن این تخریب چندان جالب نیست. در بخش طراحی مدل ماشین‌ها باید گفت که تیم سازنده کار خوبی انجام داده اما با توجه به تعداد کم ماشین‌ها می‌توان انتظار داشت که شاهد جزئیات بیشتری باشیم. صداگذاری در بازی خوب انجام شده است و به خصوص صدا‌گذاری نقشه‌خوان در بازی خود نمایی می‌کند. یکی از نقاط قوت DiRT 4 موسیقی متن مناسبت است. در کنار آن آهنگ‌هایی از گروه‌ها و خواننده‌های مختلف در بازی گنجانده شده‌اند که با حال و هوای این اثر همخوانی دارند. در قسمت صدا‌گذاری محیطی نیز کار خوبی انجام شده و صدا‌گذاری ماشین‌ها نیز بسیار کم نقص به نظر می‌رسند.

نقد و بررسی DiRT 4

در نهایت باید گفت که شاید DiRT 4 با تمام ویژگی‌های منحصر به فرد (خوب یا بد) یک بازی همه پسند نباشد. شما باید با گیم‌پلی سخت و دشوار این بازی کنار بیایید و در با یادگیری پله، پله آن در نهایت آن را به صورت کامل یاد گرفته و پیاده سازی کنید. شاید کلیت DiRT 4 مانند آثار بزرگی مثل GT و یا Forza نباشد اما قطعا از لحاظ عمق گیم‌پلی می‌تواند بسیاری از گیمر‌ها که به دنبال چالشی جدید هستند را راضی کند. DiRT 4 هم اکنون برای پلتفرم‌های Playstation 4، Xbox One و PC در دسترس است.

 این نقد روی پلتفرم PC صورت گرفته است 

  • 85%
    - 85%
85%

خلاصه

نکات مثبت:
گیم‌پلی عمیق و درگیر کننده
سیستم شخصی سازی‌ ماشین‌ها بسیار عالی
طراحی نقشه‌های خوب با تنوع زیاد
صداگذاری خوب
انتخاب موسیقی متن مناسب با حال و هوای بازی

نکات منفی:
شاید درجه سختی برای بسیاری از گیمرها غیر قابل تحمل باشد
تعداد ماشین‌های طراحی شده کم است
گرافیک بصری و فنی ضعیف

Sending
User Review
66.5% (2 votes)
جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

نه + هفت =