نقد و بررسی

نقد و بررسی Evil West

evil west

شرکت Flying Wild Hog با همکاری ناشر Focus Home Entertainment با ساخت عنوان Evil West قصد داشت تا با برداشتی متفاوت از غرب وحشی، تغییری در این دوره زمانی جذاب ایجاد کند اما در این راه تا چه حد موفق عمل کردند؟‌ در ادامه این نقد و بررسی به این موضوع نگاهی خواهیم داشت.

بدون رودربایستی در این همین ابتدا باید گفت که این عنوان صرفا نامی از غرب وحشی را به دوش می‌کشد و لاغیر. نه از نظر اتمسفر و نه از نظر گیم‌پلی این عنوان هیچ سنخیتی با غرب وحشی ندارد!

داستان Evil West در دوره از غرب وحشی اتفاق می‌افتاد که سازمان‌های مخفی زیر نظر رئیس جمهور آمریکا در حال مبارزه با موجودات زیر زمینی که از آن‌ها به عنوان خون‌آشام‌ها یاد می‌شود (اما هیچ شباهتی به این موجودات ندارند!) هستند. در این بین خانواده‌ای با نام Rentier در صدر این سازمان‌ها قرار دارند.

فرزند ارشد این سازمان یعنی «جسی» ماموریت دارد تا از نقشه‌های بعدی و احتمالا جنگی بزرگ که این خون‌آشام‌ها در سر دارند با خبر شده و جلوی آن را بگیرد. داستانی کلیشه‌ای و بدون هیچ جذابیت خاصی که از همان ابتدا انتهای آن قابل پیش بینی و مشخص، و تنها بهانه‌ای برای ساخت این عنوان بوده است.

evil west

در بخش گیم‌پلی باید اعتراف کرد که با گیم‌پلی‌ای نسبتا جذاب طرف هستیم. البته همانطور که بالاتر اشاره کردیم این عنوان صرفا نام غرب وحشی را به دوش می‌کشد و هیچ چیز آن شباهتی به این دوران ندارد. قابلیت‌ها و سلاح‌هایی که جسی با خود به همراه دارد یادآور سبک هنری استیم پانک با چاشنی الکتریک و برق هستند!

سلاح اصلی شما یک دستکش بسیار بزرگ و پرقدرت است که به واسطه آن می‌توانید ضربات بسیار سهمگینی را به دشمنان وارد کنید. در کنار این دستکش جسی دارای یک کلت کمری است که نقش و قدرت آن نسبت به دستکش به مراتب کمتر است. همچنین در ادامه چندین سلاح دیگر نیز به این کلکسیون اضافه می‌شود که هریک جذابیت خاص خود را دارند و در شرایط مختلف مجبور به استفاده از تمامی آن‌ها خواهید شد.

همچنین این سلاح‌ها دارای قابلیت ارتقا هستند که آخرین نوع ارتقای آن‌ها به راستی که زمین بازی را به نفع شما تغییر خواهد داد! همانطور که بالاتر اشاره شد سلاح اصلی شما یک دستکش است، به این ترتیب گیم‌پلی این بازی تشکیل شده از ترکیب ضرباتی که با این دستکش وارد می‌کنید و استفاده از سلاح‌های دوربرد!

قابلیت‌هایی که این دستکش دارد جذابیت خاصی برای خود دارند و به جرئت تا پایان بازی برایتان هیجان انگیز خواهند بود. چیزی که بخش قابلیت‌ها و سلاح‌ها را جذابتر کرده، تقسیم بندی آن‌ها در مسیر تا پایان بازی است بطوری که حتی چند مرحله به پایان مانده، هنوز هم قابلیت‌های جدیدی به جسی اضافه می‌شوند! در سوی دیگر خود جسی نیز دارای قابلیت‌های ارتقاست که لیست بلند بالایی را شامل می‌شود!

البته هسته گیم‌پلی و طراحی مراحل عاری از مشکل هم نیستند. ارتقای سلاح‌ها و قابلیت‌های جسی برایتان بشدت گران تمام خواهد. این ارتقاها به واسطه پول‌هایی که در محیط پیدا می‌کنید امکانپذیر هستند و حتی اگر همه آن‌ها را پیدا کنید، باز هم قادر به باز کردن همه قابلیت‌ها نخواهید بود!

evil west

تصمیمی بسیار بد از طرف طراحان برای اینکه شما را مجبور به تکرار بازی برروی New Game+ کنند! همچنین هرچه به مراحل پایانی نزدیک‌تر می‌شوید با سیل عجیب و غیرمنطقی دشمنان مواجه خواهید شد که گاهی اعصابتان را خرد خواهد کرد. فرض کنید باسی که پیشتر با او مبارزه کرده و به سختی او را کشته بودید، در مراحل پایانی با تعداد چند نفره به همراه چند نفر دیگر از باس‌های پیشین میزبان شما خواهند بود!

طراحی موجودات و دشمنان در Evil West زیاد تعریفی ندارند. بگذریم از اینکه هیچ شباهت و ارتباطی بین طراحی آنها و خون آشام ها پیدا نخواهید کرد، در بخش مبارزه نیز مشکلات عدیدی برایتان ایجاد خواهند کرد. حمله‌های پی در پی و بدون توقف امان شما را خواهد برید. مخصوصا اینکه دوربین و سبک آن شباهت بسیار زیادی به عنوان مشهور God of War 2018 دارد و عملا پشت و چپ و راست شما نقطه کور محسوب می‌شود!

از آنجایی که برای ساخت Evil West از موتور آنریل انجین استفاده شده و همچنین تصاویری که در تبلیغات دیده بودیم انتظار عنوانی خوش ساخت حداقل از نظر گرافیکی داشتیم اما این امیدها برروی کنسول‌ها به تباهی رفت! برروی کنسولهای نسل جدید دو حالت گرافیک برای بازی در نظر گرفته شده است.

دو حالت کلاسیک کیفیت و فریم ریت. اینکه برای اعمال تغییرات هریک از این حالات باید بازی را به کلی بسته و دوباره اجرا کنید شاید عجیبترین بخش این موضوع باشد! برروی حالت کیفیت این بازی با خروجی 4K و فریم ریت ۳۰ اجرا می شود که اگر مثل نگارنده از طرفداران بلور بیش از حد نباشید، برایتان چیزی جز عذاب به همراه نخواهد داشت.

evil west

برروی حالت پرفورمانس یا همان فریم، ما با خروجی ۶۰ فریم طرف هستیم اما به قیمت افت رزولوشن و خروجی فول اچ دی و 1080p، کیفیتی که اگر برروی یک تلویزیون 4K مشغول به بازی هستید چیزی جز فاجعه انتظارتان را نمی کشد! در کل هیچ امیدی به هیچ کدام از این حالت‌های گرافیکی نداشته باشید زیرا هر دو در بخشی شما را ناامید خواهند کرد.نقد و بررسی Evil West 1

از نظر طراحی مراحل و گرافیک محیط نیز با عنوانی معمولی طرف هستیم که هیچ حرف خاصی را برای گفتن ندارند. مراحل خطی با طراحی‌های عجیب و غریب  و زشت که به امید سازنده قرار بوده مثلا حس ترس و اتمسفر سنگینی را مخاطب منتقل کند!

در بخش صداگذاری و صداپیشگی و دیالوگ هم با عنوانی معمولی طرف هستیم. صداپیشگان تا حدودی در این بین نسبت به دیگر اعضای این بخش بهتر عمل کرده‌اند اما آنها هم چیز خاصی را برای ارائه ندارند. دیالوگ‌ها بشدت خسته کننده و کلیشه‌ای و صداگذاری پر از ایراد و کاملا جنریک که متاسفانه گاهی نیز به لطف باگ‌های صوتی و گیر کردن صدای یکی از دشمنان مجبور به خروج از بازی خواهید بود!

کلام آخر

 عنوان Evil West عنوانی است که مکانیک گیم‌پلی جذابش قربانی دیگر بخش‌های معمولی بازی شده است. قابلیت‌ها و سلاح‌های جسی همگی پتانسیل تبدیل این عنوان به یک عنوان خوب را داشت اما داستان و طراحی دشمنان و محیط و … مانع این کار شده و این عنوان را از یک عنوان معمولی فراتر نمی‌برد. مطمئنن اگر این عنوان را شروع کنید صرفا به خاطر گیم‌پلی حداقل یک بار آن را به اتمام خواهید رساند اما بعد از آن هیچ دلیلی برای تجربه دوباره نخواهید داشت!

English Section

Evil West’s attractive gameplay mechanics have been sacrificed to other parts of the game. Jessie’s capabilities and weapons all had the potential to turn this title into a good title, but the story and design of the enemies and the environment, etc. hindered this work and did not make this title more than a normal title. I’m sure if you start this title just because of the gameplay you will finish it at least once, but after that, you won’t have any reason to replay it again!

نقد و بررسی بازی Evil West روی PS5 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.

Evil West Review

برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی

مکانیک گیم پلی جذاب
قابلیت های جسی و سلاح های جذاب
گرافیک بد در هر دو حالت کیفیت و پرفورمانس
صداگذاری معمولی و جنریک
داستان بد
طراحی دشمنان بد

فردین باقریان

فردین باقریان

فردین باقریان - نویسنده و منتقد در حوزه ویدئو گیم

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

16 − 16 =