نقد و بررسی

نقد و بررسی The Escapists 2

نقد و بررسی The Escapists 2

فرار از زندان از موضوعات جذاب و خاص دنیای سرگرمی‌ها است و تابه‌حال در مرکز فیلم‌ها و سریال‌های فراوانی مانند Prison Break، Shawshank Redemption و The Great Escape قرارگرفته است. در دنیای بازی‌ها اما معمولاً گریختن از زندان قسمتی از تجربه کلی است و کمتر اثری مختص این مقوله ساخته ‌شده. در اینجا Escapists 2 به میان می‌آید که کاملاً روی تلاش برای فرار کردن از زندان تمرکز کرده است. این بازی موفق شده با به شوخی گرفتن موضوع مهم و جدی زندان و تبدیل آن به دنیایی شاد و شوخ، اثری سرگرم‌کننده و تا حد زیادی Sandbox بیافریند که می‌تواند ساعت‌های متمادی مخاطب را برای فرار از زندان به روش‌های مختلف مشغول کند.

نقد و بررسی The Escapists 2 1

در Escapists 2، در هر مرحله برای فرار از زندانی خاص تلاش می‌کنید. باوجود تغییر ظاهری زندان‌ها، روال اداره هرکدام از برنامه‌ای یکسان پیروی می‌کند. هرروز با حضور و غیاب زندانیان در حیاط اصلی آغاز می‌شود و در طول روز ساعات مختلفی باید در مکان‌های خاصی مانند غذاخوری، سالن ورزش، سرشماری و غیره حضور یافت. در بین این وظایف اجباری، زندانیان وقت اضافه برای انجام هر کاری را دارند. طبیعت هر زندان نسبت به قبلی دارای شرایط سخت‌تری است و برای فرار نیاز به تلاش بیشتری است. شخصیت اصلی دارای توانایی‌های خاصی در موضوعاتی مانند قدرت، هوش و… است که می‌توان برای افزایش آن‌ها اعمالی مانند ورزش و مطالعات انجام داد. همه این کارها البته انرژی مصرف می‌کنند که نیاز به استراحت یا تغذیه دارند. خود فرار از زندان البته معمولاً در مرحله‌ای نیاز به ساخت وسیله خاصی با توجه به روش انتخابی فرار دارد و نیاز به مواد اولیه مشخصی دارد. این وسایل شامل انواع معمولی‌ای مانند بیل دست‌ساز، سیم‌چین و انواع به خصوصی مانند دیوار مصنوعی، تیر کمان و …هستند. در کنار گیم پلی اصلی، قسمت چندنفره آفلاین و آنلاین نیز در بازی وجود دارد که نسبت به شماره قبل پیشرفت بسیار خوبی محسوب می‌شود و می‌تواند تجربه مناسبی در همکاری با افراد دیگر برای فرار از زندان باشد.

نقد و بررسی The Escapists 2

Escapists 2 در ساخت محیطی طبیعی و ارگانیک و نشان دادن زندگی روزمره یک زندانی کاملاً موفق عمل می‌کند. علاوه از برنامه روزمره در زندان، هوش مصنوعی بکار رفته برای سایر زندانی‌ها و نگهبانان زندان نیز در کمک به ساخت این محیط زنده کمک می‌کند. هر شخصیت موجود در هر زندان برنامه روزانه خاص خود را دارد و یکی از مورد مهم در فراهم آوردن مقدمات فرار دقت در این برنامه‌ها است. نکته جالب در این بازی وجود حدود 2-3 روش فرار خاص از هر زندان است در کنار روش‌های معمول (!) مانند کندن تونل از زیر زندان. این روش‌ها در بسیاری موارد کاملاً دیوانه وار و فانتزی هستند، مانند استفاده از یک سفینه فضایی برای فرار و یا گریختن از زندان توسط دلفینی درازای دادن کیک به او (باور کنید شوخی نمی‌کنیم!). این خود ارزش تکرار مراحل را در حد زیادی بالا می‌برد. علاوه بر این، نیاز به همکاری با بازیکنان دیگر برای موفق شدن در برخی روش‌های فرار سبب می‌شود که مخاطب به امتحان دوباره مراحل ترغیب گردد. بدین گونه است که باوجود تقریباً یکسان بودن روال کلی بازی، هر مرحله جزییات خاص خود را می‌طلبد که با توجه به روش انتخابی برای فرار تغییر می‌کند. در کنار این تلاش برای مخفی ماندن اعمال مخالف قانون زندان و دادوستد با زندانی‌های دیگر از سرراست بودن نقشه و یکنواخت شدن آن می‌کاهد. نکته دیگر بالا رفتن شرایط امنیتی زندان در صورت کشف اعمال خلاف است که در صورت رسیدن آن به حداکثر تمامی اعمال عادی تعطیل‌شده و علاوه بر نگهبانان معمولی تعدادی سگ نیز در زندان رها می‌شود. بدین گونه است که جنبه Sandbox بازی با توجه به باز بودن دست مخاطب در انتخاب راه خود پررنگ می‌شود و اتفاقات جانبی و حساب‌نشده سبب هر چه بیشتر خارج شدن روال بازی از حالت خطی می‌شود.

نقد و بررسی The Escapists 2

شاید تنها ولی مهم‌ترین بخش منفی Escapists 2 گیم پلی اصلی و پایه‌ای آن باشد! این جمله شاید تعجب‌برانگیز باشد ولی در توضیح باید گفت که با توجه به عدم وجود هیجان لحظه‌ای در زمان زیادی از بازی، ممکن است تجربه آن برای برخی خسته‌کننده باشد. باوجود هیجانی بودن موضوع فرار از زندان اکثر وقت در بازی به انجام کارهای معمول و حضور در مکان‌های خاص در زمان خاص می‌گذرد. با توجه به محدود بودن زمان آزاد در هر زندان مدت طولانی نیاز است تا با شمای کلی هرکدام آشنایی کافی پیدا شود و این خود شاید در حین انجام کارهای معمول روزمره خسته‌کننده شود. می‌توان گفت که موفقیت در هر زندان هنگامی میسر می‌شود که کمترین هیجان و اتفاق اکشن در آن اتفاق بیفتد! تا حدی می‌توان گفت که بیشتر وقت در بازی صرف جمع‌آوری وسایل موردنیاز، پیدا کردن مکان و زمان مناسب و اجرای به‌موقع نقشه قرار است. این مسئله به حقیقت نزدیکی بسیاری دارد (حداقل به حقیقت نشان داده‌شده در فیلم‌ها!) ولی باز نمی‌توان انکار کرد که آن‌چنان هیجان خاصی ندارد و بیشتر ملزم دقت، صبر و برنامه‌ریزی است.

نقد و بررسی The Escapists 2

ازنظر گرافیکی سازندگان Escapists 2 تلاش خود را بکار برده‌اند تا فضای شاد و فانتزی را به وجود آورند. با توجه به جدی بودن موضوع زندان و زندانی، واضح است که بازی تلاش کرده که به‌هیچ‌عنوان موضوع را جدی نگیرد و در جای‌جای آن حالت شوخ طبعانه خود را حفظ کرده است. گرافیک پیکسلی شاد بارنگ‌های زنده و محیط‌های شاداب همه در راستای این مسئله بکار برده شده‌اند. بیشترین پیشرفت این شماره در قسمت انیمیشن‌ها بوده که برخلاف شماره قبل ازنظر کیفیت و کمیت پیشرفت فراوانی کرده‌اند. باوجود ساده بودن حالت ظاهری می‌توان گفت که Escapists 2 کاملاً چشم‌نواز کارشده و با فضای بازی همخوانی دارد. ازنظر صداگذاری هم با توجه به موضوع بازی نمی‌توان انتظار خاصی در حد صداپیشگی عالی داشت و هر آنچه وجود دارد چه افکت‌های صوتی و چه موسیقی همه در حد قابل‌قبول ولی بدون نکته خاصی هستند.

نقد و بررسی The Escapists 2

وجود اثری با محتوای خاص و نو در دنیای بازی‌ها همیشه نکته مثبتی است و باید برای وجود بازی‌هایی مانند Escapists 2 خوشحال بود. تمرکز بر ایده مرکزی فرار از زندان و تبدیل آن به یک تجربه شاد و مفرح به‌خوبی موفق شده تا این بازی را یکسر و گردن از آثار موجود بالاتر ببرد. حالت Sandbox و دادن انتخاب درروش فرار به همراه وجود روش‌های تا حدی خطی توانسته است که ارزش تکرار Escapist 2 را بسیار بالا ببرد. از طرفی قرار دادن حالت چندنفره آفلاین و آنلاین نیز بر لذت بازی به همراه و یا بر ضد دوستان افزوده است. فقط قبل از آمدن به سراغ بازی کاملاً بدانید که با چه تجربه‌ای طرف هستید. بیشتر زمان گیم پلی حالتی غیر اکشن و خالی از هیجان دارد و بیشتر بازی‌های ماجرایی را به یاد می‌آورد و در اکثر مواقع مشغول انجام کارهایی کاملاً معمول و تا حدی خسته‌کننده هستید در حین اینکه تلاش می‌کنید نقشه خود برای فرار از زندان را کم‌کم به عرصه عمل برسانید. بااین‌وجود اگر مشکلی با گیم پلی مبتنی بر برنامه‌ریزی و رسیدن به هدف در بلندمدت ندارید و ایده Escapists 2 برایتان جالب است این بازی می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد که ساعت‌ها می‌توانید با آن سرگرم شوید.

نقد و بررسی The Escapists 2

PC Review

The Escapists 2 به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفته است.

  • 75%
    - 75%
75%

خلاصه

نکات مثبت:
ایده اصلی جالب و کمتر دیده‌شده
فضای شاد و فانتزی که موضوع جدی بازی را به کمدی تبدیل می‌کند
ترکیب مناسبی از گیم پلی Sandbox و خطی که دست مخاطب را در انتخاب راه باز می‌گذارد
ارزش تکرار چندباره مراحل
قابلیت بازی چندنفره آنلاین و آفلاین

نکات منفی:
یکنواخت بودن روال کلی بازی که برای برخی خسته‌کننده خواهد بود

Sending
User Review
87% (1 vote)
آیت سلطانی

آیت سلطانی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

2 × 3 =