نقد و بررسی

نقد و بررسی Crysis Trilogy Remaster

Crysis Trilogy Remaster

سال 2007 بود که شرکت Crytek با انتشار عنوان Crysis آن‌ هم بصورت انحصاری برای پلتفرم PC، باعث ذوب شدن کارت‌‌های گرافیکی شد! سال‌های سال گیمرها سعی در اجرای این عنوان در آخرین تنظیمات ممکن و بدون افت فریم داشتند و این بازی تا سال‌ها به عنوان بنچمارک گرافیکی استفاده می‌شد. با نقد و بررسی Crysis Trilogy Remaster با وی‌جی‌مگ همراه باشید.

بعد شماره اول، شرکت کرایتیک با در نظر گرفتن کنسول‌های خانگی دو شماره دیگر از بازی را منتشر کرد، اما این در نظر گرفتن آنچنان که باید هم کامل نبود و کنسول‌های نسل هفتم یعنی X360 و PS3 توان اجرای آن‌ها را نداشتند. عنوان دوم با فریمی مابین 15 تا 20 اجرا می‌شد و از نظر این نظر با یک افتضاح روبرو بودیم.

حالا بعد از گذشت سال‌ها، شرکت کرایتک تصمیم گرفت تا با استفاده از قدرت کنسول‌های نسل جدید Crysis Trilogy Remaster را بار دیگر برروی کنسول‌های خانگی منتشر کند. آیا بالاخره موفق شدیم تا این عناوین را به بهترین نحو ممکن تجربه کنیم؟

بهتر است از شماره اول در Crysis Trilogy Remaster شروع کنیم. بدون هیچ حرف اضافه‌ای باید گفت که ریمستر شماره اول کرایسیس به هیچ‌وجه ارزش تجربه ندارد! از گیم‌پلی بشدت خشک و قدیمی بازی گرفته تا “عدم” هوش‌مصنوعی و گرافیک تاریخ گذشته، باعث شده که هیچ نکته مثبتی در این عنوان وجود نداشته باشد!

حتی این عنوان در نام خود، صرفا کلمه Remastered را با خود به دوش می‌کشد و خود شرکت نیز زحمت چندانی برای دست کشیدن به سر و روی آن به خود نداده است! حتی جالب است که بدانید این شماره از رزولوشن 4K نیز پشتیبانی نمی‌کند و بصورت 1080p اجرا می‌شود!

اگر قبلا این عنوان را تجربه کرده‌اید، هیچ نیازی به ملاقات دوباره آن نخواهید داشت وصرفا خاطرات خوبی خود را خراب خواهید کرد، مخصوصا اگر برروی درجه سختی بالا به بازی بپردازید. اما اگر تا کنون این سری را تجربه نکرده‌اید، صرفا برای اطلاع از داستان، برروی کمترین درجه سختی می‌توانید آن را تجربه کنید.

Crysis Trilogy Remaster

و اما بعد از اتمام عذاب شماره اول، بلافاصله وارد شماره دوم بازی شده و در همان بدو ورود لبخند رضایتی بر لبانمان نقش بست!

قبل از هرچیزی لازم به ذکر است که هرسه این عناوین به صورت Backward Compatible برروی هر دو کنسول‌های مایکروسافت و سونی اجرا می‌شوند، اما شرکت سازنده قابلیت تشخیص کنسول‌های نسل جدید را در بطن بازی قرار داده و اگر با این کنسول‌ها اقدام به بازی کنید، تنظیمات گرافیکی بازی به حالت ماکزیموم در آمده و فریم بازی به 60 ارتقا پیدا می‌کند. (30 فریم بر ثانیه برروی کنسول های PS4 و Xbox One)

حالا بازگردیم به لبخند رضایت! با اولین ورود به بازی متوجه تغییرات زیادی نسبت به ریمستر شماره اول خواهید شد. رزولوشن بالاتر، فریم بالاتر و بافت‌های بهتر همگی دست در دست داده‌اند تا شما با گرافیکی روبرو باشید که هنوز هم قادر است با خیلی از بازی‌های روز رقابت کند!

این تغییرات صرفا در اینجا به پایان نمی‌رسد و اگر نسخه‌های اصلی را بیاد داشته باشید، سریعا متوجه تغییراتی در کیفیت بعضی از بافت‌ها (اولین نکته تغییر بافت لباس پرافت بود!) خواهید شد. از سوی دیگر رنگبندی بازی که قبلا چیزی مایل به سبز و آبی بود حالا به کلی حذف شده و با نورپردازی و رنگ بندی بسیار طبیعی‌تر و سفیدتری طرف هستیم. کاملا مشخص است که تیم هنری بازی نکات ظریفی را در این عنوان قرار داده‌اند.

از گرافیک بی‌نقص که بگذریم با گیم‌پلی‌ای کاملا بهبود یافته نسبت به شماره اول مواجه می‌شویم که در اینجا نفسی راحت می‌توانید بکشید. شوتینگ بازی بهتر شده و بهینه سا‌زی کنترل بازی برای کنترلرهای کنسولی کاملا مشهود است. درجه سختی متعادلتر شده و حالا برروی آخرین درجه سختی تبدیل به یک تکه گوشت متحرکی که با یک تیر از پای در خواهید آمد نیستید!

Crysis Trilogy Remaster

اما شماره دوم بازی هنوز هم از مشکل «عدم» هوش‌مصنوعی رنج می‌برد! بدین صورت که کافی است یکی از دشمنان شما را ببیند، مهم نیست دیگر دشمنان در چه فاصله‌ای قرار دارند، هوش مصنوعی ناقص بازی بین تمامی آن‌ها بصورت اشتراکی و هات‌اسپات (!) عمل می‌کند و در آن لحظه کل ارتش دشمن از وجودتان باخبر شده و کورکورانه به سمتتان تیراندازی خواهند کرد، حتی اگر بین شما و تانک دشمن دیوار بتنی وجود داشته باشد، تانک بی‌وقفه به دیوار شلیک خواهد کرد!

در شماره دوم برخلاف شماره اول که محیطی بازتر (اما به درد نخور!) داشت، با محیط شهری و طراحی مراحل خطی‌تری طرف هستیم. چیزی که در زمان انتشار به مزاج خیلی از طرفداران سرسخت شماره اول خوش نیامد و مقصر این حرکت سازندگان را، تصمیم انتشار بازی برروی کنسول‌های خانگی می‌دانستند؛

هرچند این فرضیه کاملا منتفی بود زیرا بعدها اولین ریمستر از شماره اول بازی برروی همان کنسول‌ها (X360 و PS3) نیز منتشر شد! همین امر باعث بیشتر شدن درگیری‌های نزدیک و بالا رفتن اکشن گیم‌پلی شد و حالا بیشتر از قبل باید برای رسیدن به هدف، با دشمنان مبارزه می‌کردید.

به شماره سوم که رسیدیم باز هم همان لبخند رضایت را بر روی صورتمان داشتیم زیرا این شماره نیز به مانند شماره دوم مورد لطف سازندگان و تیم‌هنری قرار گرفته و با عنوانی بی‌نقص از نظر گرافیکی روبرو بودیم. به شخصه به عنوان کسی که زمان مورد توجهی را در این سه‌گانه سپری کرده بودم، ملاقات دوباره این عناوین با بهبود‌های بسیار خوب، ذوق و شوق زیادی را در من بوجود آورد.

Crysis Trilogy Remaster

از نظر گرافیکی شماره سوم نیز فوق‌العاده است و به جرئت می‌توان گفت از خیلی بازی‌های حال حاظر بازار نیز زیباتر و بهتر عمل می‌کند! انیمیشن‌ها، رندرهای کاراکترها، نورپردازی، پوشش گیاهی، افکت‌های تصویری و … همگی در حد بسیار بالایی قرار دارند و تجربه آن‌ها با فریم ثابت 60 برروی کنسول‌های نسل جدید لذت بخش بود!

از نظر گیم‌پلی و طراحی محیط، باز هم با بهبودها و پیشرفت‌هایی طرف هستیم. حالا محیط‌ها بزرگتر از قبل شده‌اند و آزادی عمل برای انجام ماموریت‌ها به بازیکن داده می‌شود. مخفی‌کاری به لطف سلاح‌های جدید که مهمترین آن‌ها تیرکمان است رنگ و روی جدیدی به خود گرفته و به جرئت از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های بازی است.

نقد و بررسی Crysis Trilogy Remaster 1

قابلیت‌های نانوسوئیت بازهم پیشرفت داشته‌اند و حالا راحتتر می‌توانید از قابلیت‌های آن استفاده کنید. اگر در درجه‌های سختی پایین به تجربه بازی بپردازید، بیراه نگفته‌ام اگر بگویم به یک ترمیناتور تبدیل خواهید شد! از سوی دیگر هوش‌مصنوعی بازی نسبت به دو شماره قبلی پیشرفت کرده و حالا شاهد رفتار‌های بهتری از دشمنان هستیم و حداقل اینکه با «عدم» هوش‌مصنوعی مواجه نیستید!

شاید تنها کمبود Crysis Trilogy Remaster را بتوان جای خالی بخش چندنفره شماره سوم دانست. بخشی که به شخصه ساعت‌های بسیار زیادی را در آن سپری کردم و معتقدم یکی از تاکتیکال‌ترین چندنفره‌هایی بود که تجربه کرده بودم.

کلام آخر

اگر بخواهم روراست باشم، بدون هیچ عذر و بهانه‌ای باید گفت Crysis Trilogy Remaster کاملا ارزش تجربه دارد، البته اگر شماره اول را فاکتور بگیریم! اگر تاکنون هیچ‌ یک از عناوین این سه‌گانه را تجربه نکرده‌اید، حتی لحظه‌ای در تجربه این پکیج شک نکنید، مخصوصا اگر دارای کنسول‌های نسل جدید هستید!

اگر هم از طرفداران قدیمی بازی هستید و به علت نداشتن PC خوب، موفق به تجربه بی‌نقص این عناوین نشده بودید، اکنون بهترین فرصت برای دیداری دوباره با «پرافت»، «آلکاتراز» و «سایکو» است!

English Section

This trilogy is well worth the experience, of course, if we don’t count the first Game! If you have never experienced Crysis series, don’t wait a second more, especially if you have a next-gen console! If you are an old fan of the series and due to not having a good PC, you have not been able to experience these titles in it’s perfect glory, now is the best opportunity to meet again with “Praft”, “Alcatraz” and “Psycho”!

نقد و بررسی بازی Crysis Trilogy Remaster روی PS5 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.

Crysis Trilogy Remaster Review

برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی

ریمستر ضعیف نسخه اول
ریمستر بسیار خوب شماره‌های دوم و سوم!
گرافیک مثال زدنی!
بهبود نورپردازی، بافت‌ها و رنگبندی
گیم‌پلی‌ قابل قبول و لذت بخش (به غیر از شماره اول!)
جای خالی بخش مولتی پلیر حس می‌شود.

فردین باقریان

فردین باقریان

فردین باقریان - نویسنده و منتقد در حوزه ویدئو گیم

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

11 − شش =