مقاله

هرآنچه که تابحال از کنسول‌های نسل بعد می‌دانیم

کنسول‌های نسل بعد

سال 2020 را می‌توان سال هیاهوی کنسول‌های نسل بعد و جدید خواند. با ورود به دهه‌ی جدید میلادی، بحث و فرضیه ها درمورد نسل بعدی کنسول‌های مایکروسافت و سونی، روز به روز پررنگ تر می‌شوند. با اینکه فرضیه سازی و تحلیل شایعات مختلف، از جذابیت خاص خود برخوردار است، اما امروز در این مطلب قرار است در مورد اطلاعات تایید شده و رسمی کنسول های نسل بعد سونی و مایکروسافت سخن بگوییم. واقعا تا حالا از Xbox Series X و PS5 چه می‌دانیم؟

هرآنچه که تابحال از کنسول‌های نسل بعد می‌دانیم 1

سخت افزار نسل نهم

PlayStation 5 Xbox Series X
Eight-core AMD Ryzen Custom AMD with Zen 2 and Navi technology CPU
Radeon Navi with ray tracing support Reportedly “Arcturus 12,” has 12 TFLOPS of power GPU
GDDR6, reportedly 16GB with 13GB reserved for games حافظه مموری
SSD NVMe SSD ذخیره‌سازی
بله بله پشتیبانی از دیسک درایو
بله بله پشتیبانی از 4K
وزن
قیمت
نوامبر 2020 نوامبر 2020 تاریخ انتشار

با توجه به لیست بالا، مایکروسافت کمی درمورد سخت افزار خود بیشتر از سونی سر سخن را باز کرده است. اگرچه که هنوز با اطلاعات نهایی فاصله‌ی زیادی داریم، اما می‌توان شباهت سخت افزاری این دو کنسول را از همین حالا مشاهده کرد. هردو از چیپ ست‌های AMD برای CPU و GPU خود استفاده خواهند کرد و قابلیت Ray tracing بصورت سخت افزاری از سوی هردو شرکت، برای کنسول نسل جدیدشان تایید رسمی شده است.

نکته‌ی دیگری که درمورد کنسول های نسل جدید نظر هرکسی را به خود جلب کرده، سیستم جدید SSD برای ذخیره سازی و دسترسی به اطلاعات می باشد. دیگر از هارد های قدیمی خبری نیست و حالا همه چیز به سیستم پرسرعت Solid-state drive وابسته است.

طبق اعلام مایکروسافت، نوع جدیدی از SSD بر روی کنسول نسل بعدی این شرکت موجود خواهد بود که به دیتا استریمینگ در بازی ها کمک شایانی خواهد کرد و این به این معناست که دیگر شاهد لود شدن کند مناطق بازی ها و یا گیر کردن و پازهای ریز و درشت درحال بازی، نخواهیم بود.

این SSD ها همچنین بارگذاری تکسچرها و موارد مختلف گرافیکی که بخشی از وظایف پردازنده گرافیکی کنسول است را نیز کنترل خواهند کرد و به این عمل، سرعت خواهند بخشید. هردو کنسول نیز، هنوز از دیسک های فیزیکی بلو-ری برای اجرای بازی ها استفاده خواهند کرد. این بلو-ری ها قابلیت نگهداری دیتا تا سقف 100 گیگابایت را خواهند داشت.

هرآنچه که تابحال از کنسول‌های نسل بعد می‌دانیم 2

بازی کردن عناوین کنسول های قبلی برروی نسل جدید

یکی از مدیران سونی یعنی جیم رایان، تابحال چندین بار از حضور این قابلیت (Backward compatibility) در کنسول جدیدشان یعنی PS5 سخن گفته است. چیزی که فعلا از این اطلاعات مشخص است، این است که PS5 حداقل از عناوین کنسول PS4 پشتیبانی خواهد کرد. البته شایعات دیگری مبنی بر اجرای بازی های کنسولهای قدیمی تر سونی نیز به گوش می‌رسد که فعلا در حد همان شایعه باقی مانده‌اند.

اما برخلاف سونی، مایکروسافت مانور بسیاری برروی Backward compatibility داده است. رئیس بخش Xbox یعنی فیل اسپنسر، تابحال چندین‌بار از این قابلیت سخن گفته و همچنین اعلام شده است که Xbox Series X علاوه بر پوشش دادن بازی های Xbox One، بازی های دو نسل قبل مایکروسافت یعنی Xbox 360 و ورژن اولیه Xbox را نیز پشتیبانی خواهد کرد.

Xbox بازها با این قابلیت قادر خواهند بود تا دو دهه از بازی های مختلف کنسولهای مایکروسافت را در یک پکیج، تجربه کنند. همانطور که گفته شد، احتمال اجرای این طرح توسط سونی برای پشتیبانی از کنسول های قدیمی‌تر این شرکت نیز هنوز وجود دارد، پس اگر PS باز هستید، چندان دلسرد نشوید.

هرآنچه که تابحال از کنسول‌های نسل بعد می‌دانیم 3

بازی هارا تکه تکه تجربه کنید

طبق اعلام رسمی شرکت سونی، PS5 این امکان را به پلیرها می‌دهد تا بتوانند بازی هارا در بخش های مختلف دانلود، نصب و بازی کنند. برای مثال، اگر می‌خواهید تنها بخش کمپین و تک نفره جدیدترین COD را تجربه کنید، دیگر نیازی به دانلود دیتای کامل بازی و نصب آن نیست. فقط بخش مرتبط با کمپین را دانلود و یا نصب خواهید کرد و به سریع ترین حالت ممکن وارد بازی خواهید شد، بدون آنکه منتظر نصب کامل فایلهای بازی باشید.

این قابلیت علاوه بر سرعت، به کنترل حجم دیتا و خالی ماندن هرچه بیشتر هارد کنسول شما نیز کمک بزرگی خواهد کرد. هنوز تایید رسمی‌ای از سوی مایکروسافت دراینباره صورت نگرفته است اما می‌توان احتمال داد که سیستم مشابهی در نسل بعدی Xbox نیز وجود داشته باشد.

هرآنچه که تابحال از کنسول‌های نسل بعد می‌دانیم 4

4k واقعی تر از همیشه

هردو شرکت اعلام کرده‌اند که کنسولهای جدیدشان از کیفیت تصویر 4k بصورت کامل پشتیبانی خواهند کرد. در نسل حاضر نیز، دستوپاشکسته امکان اجرای بازی ها بصورت 4k با برخی تکنیک های رندرینگ برروی کنسول های Pro و X، شدنی است. اما نسل بعدی این کیفیت را بصورت فول، و کاملا نیتیو، پشتیبانی خواهد کرد. چکربورد رندرینگ و داینامیک رزلوشن کم کم به کنار خواهند رفت و تمام بازی ها بصورت کامل با کیفیت 3840 * 2160 پیکسل، اجرا خواهند شد.

شایعاتی مبنی بر اجرای تمام بازی ها با فریم ریت 60 و یا بالاتر نیز به گوش می‌رسد اما با توجه به اینکه کیفیت 4k مقدار زیادی از سخت افزار را درگیر خود می‌کند، اجرای بازی ها با فریم ریت بالای 60 فریم بر ثانیه، کمی غیر معقول و صرفا یک هایپ تبلیغاتی بنظر می‌رسد. اما با این‌حال، شاید امکان اجرای بازی ها با فریم ریت بالاتر از 60 هم فراهم شود.

هرآنچه که تابحال از کنسول‌های نسل بعد می‌دانیم 5

بازی های Xbox Series X به نسل قبلی می‌آیند!

مایکروسافت اعلام کرده است که قرار است تا تقریبا تمام عناوین ساخته شده توسط استدیوهای First Party خود را به کنسول نسل هشتمی‌شان یعنی Xbox One نیز پورت کنند. این به این معناست که حتی بعد از انتشار Xbox Series X، بازی های اختصاصی ساخته شده توسط استدیوهای داخلی این شرکت، به کنسول های نسل هشتمی Xbox One S و Xbox One X نیز، پورت خواهند شد.

هنوز دقیقا مشخص نیست که با توجه به تفاوت سخت افزاری این دو نسل از کنسولها، چگونه بازی ها قرار است تا حتی در مدل ضعیف‌تر S نیز قابل اجرا باشند، اما شاید مایکروسافت استراتژی ویژه‌ای برای این مسئله دارد. شاید هم فقط یک حربه تبلیغاتی است و دیگر هیچ…

هرآنچه که تابحال از کنسول‌های نسل بعد می‌دانیم 6

زمان انتشار و پشتیبانی از VR

کنسول‌های نسل بعد در بازه‌ی زمانی ماه نوامبر 2020 و در نزدیکی تعطیلات سال نوی میلادی روانه‌ی بازار خواهند شد. روز دقیق انتشار کنسول‌ها هنوز در دسترس نیست، اما احتمال می رود که هردو در تاریخی قبل از Black Friday منتشر شوند. همچنین، طبق اطلاعات منتشر شده، مایکروسافت چندان علاقه‌ای به استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی یا همان VR برروی کنسول جدیدش ندارد.

طبق اعلام فیل اسپنسر، این قابلیت چندان جایی در Xbox Series X نخواهد داشت و دلیل اصلی آن هم، تعداد اندک پلیرهای علاقه‌مند به VR است. اما برخلاف مایکروسافت، سونی هنوز هم به VR امید دارد. آنها اعلام کرده‌اند که PS5 همچنان از واقعیت مجازی پشتیبانی خواهد کرد و هدست حال حاضرشان یعنی PSVR حتی با PS5 نیز، سازگار خواهد بود.

تقریبا یک بازه 9 ماهه با کنسول‌های نسل بعد یعنی نسل نهم کنسول‌های خانگی فاصله داریم و کم کم اطلاعات بیشتر و داغتری از این دو غول بزرگ دنیای سرگرمی، منتشر خواهد شد. امیدواریم با ورود به دهه‌ی جدید میلادی، شاهد انقلاب بزرگی در صنعت بازی‌های ویدئویی نیز باشیم.

 

نیما هاشمی

نیما هاشمی

1 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

1 × 3 =