مقاله

بررسی موتورهای گرافیکی فعال صنعت بازی

بررسی موتورهای گرافیکی فعال صنعت بازی

داشتن حساب کاربری در یوتوب شاید در نگاه اول در دسته کارهای بیهوده قرار گیرد اما در طولانی‌مدت می‌تواند تبدیل به امتیازی بزرگ شود. شما ویدئو و کانال‌های مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنید و نه تنها از جریان اصلی عقب نمانده‌اید بلکه به واسطه آنها با ویدئوهای جالبی روبرو می‌شوید. یکی از این ویدئو که چند روز پیش نظرم را به خود جلب کرد، تریلری از یک بازی در حال ساخت برای سال 2018 بود. نام بازی در ابتدا نظرم را جلب کرد و با دیدن تصویر اصلی ویدئو مطمئن شدم که هیچ اطلاعاتی از بازی ویدئویی با عنوان Book of the Dead ندارم.

شرمنده از این اتفاق ویدئو را پخش کردم و با یکی از بهترین جلوه‌های گرافیکی که در زندگی دیده‌ام روبرو شدم. ویدئو در اصل مربوط به دموی تکنیکی نسخه جدید موتور گرافیکی Unity می‌شود. این دمو توسط تیم داخلی Unity توسعه پیدا کرده و هرچند کاملا در ساختار گیم‌پلی تعریف شده قرار می‌گیرد اما هیچگاه قرار نیست که به عنوان یک بازی ساخته و عرضه شود. آن زمانی که نسخه دوم یا سوم Unity معرفی شد، مشغول بازیسازی بودم و دموی تکنیکی آن نسخه از این موتور گرافیکی را دیده‌ بودم. مردی که صبح از خواب بلند می‌شد و از بالای خیابان تا پایین آن را با اتفاقاتی عیب و غریب پشت سر می‌گذاشت.

بررسی موتورهای گرافیکی فعال صنعت بازی 1

 

در روزگاری که Unreal Engine میزبان بهترین گرافیک‌های صنعت بازی بود، Unity با این دموی تکنیکی تنها شاید سعی داشت در میان بازیسازهای مستقل برای خود جایگاهی دست و پا کند اما حالا Book of the Dead به ما ثابت می‌کند که نه تنها Unity همچنان برای بازیسازهای مستقل به عنوان گزینه‌ای ایده‌آل شناخته می‌شود بلکه می‌تواند برای توسعه پروژه‌های بزرگ با گرافیک‌‌های آنچنانی هم مورد استفاده قرار گیرد. در نسل هشتم کنسول‌های خانگی اکثر ناشرهای بزرگ تعدادی موتور گرافیکی خاص را به صورت داخلی برای خود توسعه داده‌اند اما همچنان برخی دیگر از موتورهای گرافیکی از سوی استودیوهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه سعی کرده‌ایم نگاهی داشته باشیم به وضعیت موتورهای گرافیکی همچون Unity، Unreal Engine و CryEngine که شاید دیگر دورانی درخشان همچون نسل گذشته را تجربه نکنند اما هنوز هم مشتری‌های خاص خود را دارند. در ادامه با بررسی موتورهای گرافیکی مطرح صنعت بازی که در انحصار ناشر یا بازیساز خاصی نیستند همراه وی جی مگ باشید.


بررسی موتورهای گرافیکی فعال صنعت بازی 2Unity

چیزی حدود 12 سال از عرضه اولیه موتور گرافیکی Unity می‌گذرد و هنوز هم بازیساز‌های مستقل مشتری اصلی این انجین هستند. راحتی کار و کارایی Unity برای ساخت بازی در ژانرهای مختلف باعث شده که این موتور گرافیکی هرچند کمی دشوار اما تمام نیازهای یک تیم بازیساز را برطرف کند. هرچه در گذشته معمولا گرافیک نقطه تمرکز اصلی Unity نبود اما بالاخره سازندگان آن با توجه بیشتر به این موضوع حالا به استانداردی رسیده‌اند که فعلا به صورت کامل در بازی‌های عرضه شده برای کنسول‌ها به نمایش در نیامده. مدتی است که Unity نسخه‌های مختلف را دیگر با شماره‌های مشخص منتشر نمی‌کند و از سال برای تعیین به‌روز بودن موتور استفاده می‌کند. در حال حاضر نسخه Unity 2017.3 در دسترس عموم کاربرها قرار دارد اما ویدئویی که از Book of the Dead دیده‌ایم مربوط به نسخه بتا Unity 2018.1 می‌شود.

بررسی موتورهای گرافیکی فعال صنعت بازی 3

اولین نسخه سال جدید که هنوز به صورت نهایی عرضه نشده. سازندگان Unity بزرگ‌ترین تغییر ایجاد شده در این نسخه را ارتقای پایپ‌لاین رندر می‌دانند که تاثیر مستقیمی روی تصویر پردازش شده نهایی دارد. از سوی دیگر آنها به شکلی جدی روی داده‌ها و Asset آماده تمرکز کرده‌اند. حالا فروشگاه Assetهای گرافیکی آماده Unity‌ به قدری کامل شده که سازندگان آن اعتقاد دارند،‌ بازیسازها می‌توانند چیزی شبیه به  Book of the Dead با آیتم‌هایی تولید کنند که به راحتی در فروشگاه Asset وجود داشته و تنها باید برای خرید آنها مبلغی پرداخت شود. تا همین چند سال پیش Unity حتی فیزیکی درست برای حرکت آب نداشت اما حالا در میان Assetهای آن می‌توان بازی کامل را پیدا کرد. در نهایت نگاهی هم داشته باشیم به بازی‌های مهمی که در این چند سال اخیر با موتور گرافیکی Unity توسعه پیدا کرده‌اند.

Cuphead – Gwent: The Witcher Card Game – Torment: Tides of Numenera – Syberia 3 – Yooka-Laylee – Firewatch – Furi – Inside – ReCore – Fallout Shelter – Ori and the Blind Forest – Monument Valley – Gone Home


بررسی موتورهای گرافیکی فعال صنعت بازی 4

Unreal Engine

نسل گذشته دوران حکمرانی Unreal Engine بود. استودیو Epic Games در همان ابتدا کار را با Gears of War شروع کرد و به همگان ثابت کرد که موتور گرافیکی آنها استانداردهای جدیدی را در زمینه جلوه‌های بصری در اختیار دارد. هر بازی را که نگاه می‌کردید نام Unreal Engine 3 را در کنار آن می‌دیدید. راحتی کار، رایگان شدن بعد از مدتی و تنوع بالا در سبک‌های خروجی باعث شده بود که نسل سوم Unreal Engine تبدیل به گزینه‌ای جذاب برای بازیسازهای حتی مستقل تبدیل شود.

با این حال با شروع نسل هشتم کنسول‌های خانگی نوبت به پایان دوران اوج موتور گرافیکی Epic Games رسید. استودیوها به مرور موتورهای داخلی خود را توسعه دادند و همین موضوع تاثیر مستقیمی روی میزان استفاده از نسل جدید Unreal Engine داشت. آنها حتی EA Games که یکی از مشتری‌های اصلی خود بود را با ظهور موتور گرافیکی Frosbite از سوی استودیو DICE از دست دادند. حالا حتی EA هم برای توسعه کارهای خود از موتور داخلی استفاده می‌کند که نه تنها هزینه‌ها را کاهش داده بلکه از لحاظ گرافیکی نیز افتی را به وجود نیاورده. برخلاف نسل گذشته اینبار Unreal Engine 4‌ بیشتر مورد توجه استودیوهای مستقلی قرار گرفته که به خصوص روی زاویه دید اول شخص برای ساخته خود تمرکز داشته‌اند.

بررسی موتورهای گرافیکی فعال صنعت بازی 5

در این میان البته چند بازی بزرگ همچون Days Gone نیز از این موتور استفاده می‌کنند. بازی که احتمالا مراحل ساخت خود را چند سال پیش و قبل از به کار گیری عمومی Decima از سوی سونی شروع کرده. در ادامه نگاهی داریم به مهم‌ترین بازی‌هایی که در نسل هشتم از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 استفاده کرده‌اند. با نگاهی به این فهرست متوجه می‌شوید که یا بازی‌ها متعلق به مایکروسافت هستند که موتور گرافیکی داخلی ندارد یا از Unreal Engine 4 در ساخت بازی‌هایی استفاده شده که مدت زیادی از معرفی آنها نگذشته و بهترین راه برای کاهش زمان تولید را استفاده از موتور آماده دیده‌اند.

در میان دو بازی از Square Enix نیز حضور دارند که دیر عرضه شدن Final Fantasy 15‌ باعث شده آنها برای ساخت بازی خود از انجین داخلی استفاده نکنند. کمپانی Square Enix اعتقاد داشته که باید صبر کنند و نتیجه کار قسمت پانزدهم Final Fantasy 15 را ببینند تا از آن برای Kingdom Hearts 3 و Final Fantasy 7 Remake استفاده کنند. بازی مورد نظر دیر عرضه شده و Square Enix تصمیم گرفت از موتوری استفاده کند که پیش‌تر جواب انتظارات را داده‌ است. بخش دیگر بازی‌های مهم موتور Epic هم به عناوین مبارزه‌ای اختصاص داشته که تماما با Unreal Engine 3 یا 4 ساخته شده‌اند.

Abzu – Ace Combat 7 – Ark: Survival Evolved – A Way Out – Biomutant – Crackdown 3 – Darksiders 3 – Final Fantasy 7 Remake – Fortnite – Gears of War 4 – Hellblade: Senua’s Sacrifice – Kingdom Hearts 3 – LawBreakers – Marvel vs Capcom: Infinite – PlayerUnknown’s Battlegrounds – Psychonauts 2 – Sea of Thieves – SoulCalibur 6 – Street Fighter 5 – Tekken 7 – Days Gone

لینک دانلود مستقیم با کیفیت 1080


بررسی موتورهای گرافیکی فعال صنعت بازی 6

CryEngine

هرچند در ابتدا موتور گرافیکی CryEngine با یکی از بهترین بازی‌های تاریخ از دید گرافیک یعنی Crysis معرفی شد اما دلایل بسیاری باعث شدند که دیگر بازیسازها به سراغ استفاده از آن نروند. مناسب نبودن عملکرد موتور از نظر فریم ریت و پایین بودن تنوع ژانرهای خروجی باعث شد که تا انتهای نسل دوم CryEngine تنها استودیوی سازنده آن یعنی Crytek به صورت متمرکز از این موتور استفاده کنند. وضعیت کمی در نسل سوم بهبود یافت اما Crytek با توجه به مشکلات مالی پیش آمده انتظار داشت که با شروع نسل هشتم کنسول‌های خانگی و معرفی CryEngine 4‌ بسیاری از بازیسازها به سراغ آن بروند. موتوری که از دید سازندگانش تمام نکات گرافیکی مثبت گذشته را با عملکردی بهتر نمایش داده و مناسب استفاده روی Xbox One و PS4 است. چند سال از شروع نسل فعلی کنسول‌ها گذشته اما همچنان CryEngine 4 موفق به جذب مشتری‌های بسیاری نشده. استودیو Crytek حتی نسل پنجم موتور گرافیکی خود را نیز معرفی کرده.

بررسی موتورهای گرافیکی فعال صنعت بازی 7

اصلی‌ترین مشکل اما برای آنها مربوط به ساخته نشدن بازی بزرگ برای یدک کشیدن نام CryEngine 4‌ بود. استودیو Crytek چند سالی است که بازی بزرگی را منتشر نکرده و فعلا روی Hunt: Showdown تمرکز کرده که احتمال موفقیت بزرگ آن بسیار پایین است. با نگاهی به فهرست عناوین توسعه پیدا کرده با نسل چهارم و پنجم موتور گرافیکی CryEngine متوجه می‌شویم که اینبار بیشتر بازیسازهای مستقل و کسانی که روی تولید آثار آنلاین تمرکز دارند، به سراغ موتور گرافیکی آلمانی رفته‌اند. مسئله‌ای که هر روز نسبت به روز گذشته وضعیت مالی Crytek را وخیم‌تر می‌کند. نهایتا باید به این نکته اشاره کرد که برای ساخت Hunt از نسل چهارم CryEngine استفاده شده اما The Climb و Robinson: The Journey با CryEngine 5 توسعه پیدا کرده‌اند.

Everybody’s Gone to the Rapture – Evolve – Homefront: The Revolution – Hunt: Showdown – Kingdom Come: Deliverance – Prey – Ryse: Son of Rome – Sniper: Ghost Warrior 3 – Robinson: The Journey

لینک دانلود مستقیم با کیفیت 1080

 

برچسب‌هاCryEngine UDK Unity Unreal Engine
محمد طالبیان

محمد طالبیان

14 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

هفده − پانزده =

    • مقاله خیلی خوب، جامع و خلاصه‌ای بود.
      اگر که امکانش هست باز هم از این مقالات بنویسید و منتشر کنید.
      فقط یه نکته: “Crytek” رو به اشتباه در تمام متن “Crytech” نوشتید.

    • سیاستی در کار نیست دوست عزیز. صنعت Game مثل صنعت موسیقی و سینما نیست که تولید کننده صرفا بهترین تجهیزات رو بکار ببره و خروجی بهتری ارائه بده. VideoGame به سبب Real-Time بودن دو طرفه است؛ هم استدیو سازنده باید تجهیزات مناسب برای ساختنش رو داشته باشه و هم گیمر باید امکانات مناسب رو برای اجرا کردنش داشته باشه. دقیقا به همین خاطر سرعت پیشرفت در گرافیک از اینی که هست بالاتر نمی‌تونه بره.

      • سلام ممنون
        امکانات مناسب گیمر برای اجرای گرافیک بالا کدوماس مثلا

      • کنسول یا PC
        کنسول که خب مشخصه، یک سخت‌افزار ثابت داره و حدودا 5 الی 10 سال عمر می‌کنه و در طی این مدت گرافیک مطمئنا پیشرفت می‌کنه ولی پیشرفتی در سخت‌افزار کنسول اتفاق نمی‌افته. بنابراین استدیوهای بازی‌سازی هم باید طبق همون سخت‌افزار 10 سال پیش بازی بسازن.
        PC هم با اینکه سخت‌افزارش متغیره ولی معمولا اکثریت PCها سخت‌افزارهای ضعیفی دارن – طبق گزارش Steam بیشترین کارت گرافیک مورد استفاده توسط Userهای Steam، کارت گرافیک GTX 750 هست که در حال حاضر پایین رده ترین کارت گرافیک با پردازنده گرافیکی Nvidia بشمار میره – و حتی همین سخت‌افزارهای ضعیف هم 4 یا 5 سال تو کیس‌های گیمرها جا خوش می‌کنن.
        بنابراین برمی‌گردیم سر همون پله اول که سازنده‌ها باید برای سخت‌افزار 5 سال پیش بازی بسازن نه برای سخت‌افزار روز، چون در اون صورت دیگه کسی نمیتونه تجربشون کنه.
        منظورم هم از سخت‌افزار روز مثلا کارت گرافیک Titan V هست که 3000 دلار قیمتشه و تعداد کمی می‌تونن این هزینه رو متقبل بشن.. به این 3000 دلار قیمت بقیه سخت‌افزارهای مورد نیاز برای یک PC قدرتمند رو اضافه بکنید تا خودتون به عمق فاجعه پی ببرید 😀

      • یعنی واقعا سونی نمیتونست همون اول بجای ps4 کنسول به قدرت ps4 pro یا بجای x box one کنسول به قدرت xbox one x معرفی کنن بدن دس مردم

      • هزینه ساخت کنسول هایی با این سخت افزار سال 2013 به مراتب بیشتر از 400 یا 500 دلار میشد. استفاده از سخت افزار قدرتمند و به روز برای سونی و مایکروسافت سخت نیست ولی خب باید بتونن بفروشن؟ کسی نمیاد 1000 دلار واسه یه کنسول خرج کنه.
        بعد نکته دیگه ای هم که وجود داره میزان تولید سخت افزاره، تولید سخت افزارهایی که تکنولوژیشون جدیده به صورت انبوه مثلا 5 میلیون کار بسیار سختیه.

  • یه سوال چرا بازی های مستقل سبک تر مثل فال اوت شلتر یا اینساید با آنریل انجین ساخته نمیشه یا خیلیییی کم ساخته میشه؟
    یعنی نمیشه اصلا؟ چه مشکلاتی هست برای این کار؟ این قابلیت رو داره ولی عملا نمیبینیم

    • اصولا ساخت بازی‌های اصطلاحا مستقل (هرچند الان خیلی از لحاظ معنایی تغییر کرده) معمولا توسط تعداد کمی بازیساز انجام میشه و استفاده از انجین‌هایی مثل آنریل، افزایش تعداد بازیساز رو به همراه داره. هرچند این وسط استثناهایی هم وجود داره

  • بنده الفای hunt showdawn بازی کردم گرافیک بسیار واقع گرایانه ای داشت به نظرم که نسخه کامل بازی یک جهش گرافیکی ایجاد کنه مثل Crysis