مقاله

در کنفرانس مایکروسافت چه گذشت؟؟!!

gameemag

در این نوشتار قصد داریم به بررسی دقیق تر هر آنچه که در کنفرانس معرفی New Xbox رخ داد بپردازیم .
شروع مراسم با پخش ویدئویی جالب از بازخورد مردم عادی نسبت به مایکروسافت و XBOX بود . بدون شک تمام این دیالوگ توسط خود مایکروسافت نوشته شده بود ولی تدوین زیبای این ویدئو تمامی ذهن ها را برای معرفی xbox one آماده کرد . هم چنین حظور شخصیت های معروفی مانند استیون اسپیلبرگ ، هیدئو کوجیما و کلیف بلزینسکی زیبایی این کلیپ را صد برابر می کرد .

در کنفرانس مایکروسافت چه گذشت؟؟!! 1

اولین فردی که بر روی صحنه حاظر شد ، دان متریک ( رییس بخش تفریح و سرگرمی مایکروسافت ) بود . وی توضیحات کوچکی در رابطه با فلسفه ی کار خود و موفقیت هایش در این رابطه ارائه کرد و از آن جایی که میدانست مردم امروز فقط برای دیدن XBOX جدید آمده اند ، بنابراین بدون تلف کردن وقت XBOX ONE را معرفی کرد . بر روی سن ، شما شاهد یه عدد کنسول XBOX ONE ، به همراه کنتلر های اختصاصی و کینکت جدید بودید .

کنسول اصلی با دو XBOX قبلی کاملا متفاوت بود . در نسل های قبلی شاهد وجود طرح کلی حرف X به عنوان خلاصه شده ی XBOX بودیم ولی امروز ما شاهد یک جعبه ی کاملا مکعب مستطیلی شکل سیاه رنگ و بسیار شیک بودیم که سطخ روی ان دارای دو رنگ مشکی و خاکستری تیره بود . در سمت چپ رویه ی کنسول شاهد محفظه ی خروج هوا که احتملا به طور مستقیم به فن های کسنول متصل است ، هستیم . در دو طرف کنسول نیز ورودی های هوا وجود دارد که احتمالا به گونه ای طراحی شده اند که شاهد حداکثر بهره وری در سیستم سرمایشی کنسول جدید باشیم . در جلوی کنسول در سمت چپ شاهد ورودی بلوری که به رنگ نقره ایست هستیم ، در کناره ی راست آن و تقریبا در وسط روبروی کنسول نیز شاهد دکمه ی خروج دیسک هستیم . در سمت راست و در گوشه ی ، شاهد لوگوی جدید XBOX هستیم . از آن جایی که این لوگو از چهار بخش تشکیل شده و دیگر خبری از چراغ های کنار دکمه ی پاور ، برای نشان دادن دسته های فعال نیست ، پس احتمالا هر روشن شدن هر کدام از بخش های این لوگو نشان گر یک کاربر و یا دستته ی جدید باشد. البته هنوز معلوم نیست که خود دکمه ی پاور کجا رفته باشد ! احتمالا لوگوی XBOX همان دکمه و از نوع لمسی باشد .
اگر از کنار به کنسول نگاه کنیم متوجه ذوزنقه ای بودم جلوی کنسول می شویم که زیبایی کنسول را دو چندان می کند . هم چنین در کنار ه ی سمت چپ و در امتداد ورودی بلو ری شاهد طرح و یا دکمه ای هستیم که کاربری آن هنوز مشخص نیست .
در زیر شما می توانید شاهد مشخصات سخت افزاری کنسول باشید :

در کنفرانس مایکروسافت چه گذشت؟؟!! 2

بعد از کنسول نوبت به کینکت جدید می رسد که طرح کلی آن مشابه کینکت قبلی می باشد با این تفاوت که دوربین RGB کاملا در جلوی کینکت خود نمایی می کند ، در حالی که میدانیم کینکت بدون دوربین های مادون قرمز خود کارایی ای در حد PSeye خواهد داشت پس احتمالا این دو دوربین کوچک اما کاربردی در زیر سطح شیشه ای روبروی این دستگاه قرار دارد که شاید سطح شیشه ای مانند فیلتری ، فقط به رد کردن امواج مادون قرمز تولیدی توسط خود کینکت بپردازند که باعث افزایش کارایی کینکت در شرایطی می شود که نور محیطی زیاد باشد . همان طور که انتظار آن هم می رفت ، کینکت جدید قابلیت تشخیص انگشتان را نیز دارد . البته فعلا دست به دو بخش ۴ انگشت اصلی و انگشت شصت تقسیم می شود که احتملا در آینده شاهد قابلیت تشخیص انگشتان و بند های انگشت توسط این قطعه مهم و کاربردی هستیم . هم چنین کینکت جدید توانایی تشخیص بالانس وزن بر روی پاها و یا مقدار انرژی هر کدام از حرکات بدن را نیز دارد . هم چنین به نظر می رسید که سرعت تشخیص حرکات بدن توسط کینکت افزایش یافته ولی متاسفانه هنوز ساهد تاخیری در حد نیم ثانیه بین دستور و یا حرکت شما و واکنش دستگاه هستیم که احتمالا در اینده با آپدیت های داشبورد شاهد رفع آن خواهیم بود . از آن جایی که کنسول همیشه در حالت آماده به کار خواهد شما به راحتی و با گفتن عبارت XBOX ON می توانید دستگاه ود را روشن کرده و به استفاده از آن بپردازید البته هنوز معلوم نیست که این قابلیت چه بلایی بر سر قبض برق شما میآورد !
در زیر کینکت نیز شاهد یه میکروفون که به طول خود کینکت ۲ گسترده شده هستیم . که در ادامه به این ابزار کاربردی بیشتر توجه خواهیم کرد در زیر نیز میتوانید به تصویر انفجاری کینکت ۲ و ویژگی های اصلی آن توجه کنید .

در کنفرانس مایکروسافت چه گذشت؟؟!! 3

کنترلر های جدید نسبت به کنترلر های قبلی بسیار خوشدست تر و زیبا تر شده اند . آنالوگ ها حالا در نوع خود به خوش دست ترین در نوع خود تبدیل شده اند . سطح مقعر روی ان که محل قرار گیری انگشت شصت شماست حالا برای بازی طولانی مدت بسیار راحت تر به نظر می رسد . دور آنالوگ نیز با سطحی رزوه مانند باعث افزایش راحتی دست شما و عدم سر خوردن آن می شود . هم چنین مایکروسافت ادعا می کند که در کنترلر های جدید بیش از ۴۰ نواوری ، برای افزایش راحتی کار با آن ها اضافه شده .
۴ دکمه ی اصلی و Dpad نیز تغییرات اندکی دارند که بیشتر مربوط به بزرگ شدن آن هاست . دو کلید Start و Back نیز جای خود را به دو دکمه ی جدید و بدون نام داده اند که دکمه ی Start هم چنان کار بازکردن منو اصلی را بر عهده خواهد داشت و دکمه ی Back نیز بیشتر کار های مربوط به Multi Tasking را انجام خواهد داد . هم چنین شما می توانید دکمه ها و میزان نیروی وارده به ان ها را با وجه به سلیقه ی خود شخصی سازی کنید که مهم ترین کاربری آن در تنظیم نیروی لازم برای فعال کردن کلید RT و LT خواهد بود .
در زیر نیز میتوانید به مشاهده ی ویژگی های اصلی این دسته ها بپردازید .

در کنفرانس مایکروسافت چه گذشت؟؟!! 4

در طول مراسم هم چنین از نسخه ی جدید داشبورد نیز پرده برداری شد . داشبورد جدید هم چنان مانند win 8 , windows phone و داشبورد قبلی از طرح کاشی ، برای نمایش رویداد ها استفاده می کند . اما ویژگی اصلی اضافه شده ، استفاده از کینکت در خود محیط داشبورد و تعامل با سایر عناصر موحود در آن است . از آن جایی که با وجود چندین پورت ورودی HDMI ، سایر لوازم کنار تلوزیون شما توانایی تعامل مستقیم با Xbox One را دارند ، شما میتوانید به راحتی اقدام به تعویض بین برنامه های مختلف مثل تعویض از اجرای بازی به پخش تلویزیون و یا وب گردی و تماشای فیلم بپردازید . نکته جالب این جاست که تمامی این کار ها فقط با یک دستور صوتی ساده امکان پذیر است و سرعت انجام این کار ها حتی از استفاده ی از کنترل تلوزیون نیز سریع تر است . در ادامه یوسف مهدی نشان داد که هم چنان می توان از Smart Glass برای انجام برخی کار ها مانند خرید بلیط و یا تقریبا هر چیز دیگری استفده کرد  و نشان داد که Smart Glass دیگر یک نرم افزار صرفا برای کنترل پروفایل یا اجرای دستور های ساده نخواهد بود. صفحه ی اصلی داشبورد به دو بخش برنامه در حال اجرا و برنامه های آماده به کار تقسیم می شود . شما میتوانید به راحتی و با باز یا بستن دستانتان بین این صفحات جابجا شوید که بسیار راحت به نظر می رسد .

چندی پیش شاهد خریداری SKYPE توسط مایکروسافت بودیم . به نظر می رسید مایکروساف قصد دارد از ویژگی های اصلی Skype در کنسول ۳۶۰ برای چت و تماس صوتی و تصویری رایگان استفاده کند اما این اتفاق هیچ وقت رخ نداد ولی حالا ما شاهد اضافه شدن این قابلیت به کنسول XBOX One هستیم . ار آن جایی که قابلیت مولتی تسکینگ نیز در این کنسول وجود دارد ، شما میتوانید در  کنار تماشای فیلم مورد علاقه ی خود به انجام تماس تصویری با دوستان خود بپردازید و البته هم چنان همه ی این ها مجانی خواهد بود .

در کنفرانس مایکروسافت چه گذشت؟؟!! 5

ر ادامه برنامه Andrew Willson از EA بر روی صحنه حاظر و از برنامه های EA برای این نسل سخن گفت . هم چنین از موتور ساخت بازی های ورزشی جدید این شرکت به نام IGNITE نیز پرده برداری شد که به نظر می رسد هم چنان تمرکز اصلی این موتور گرافیکی بر روی فیزیک و ایجاد تکنیک های جدید باشد . نکته جالب در این مراسم نمایش تعدادی از ورزشکاران بزرگ در کلیپی کوتاه بود که به جذابیت این برنامه اضافه کرد .

در کنفرانس مایکروسافت چه گذشت؟؟!! 6

در ادامه نیز چند شخصیت دیگر از مایکروسافت به معرفی بازی های جدید برای این کنسول مانند Forza و Quantum Break پرداختند که متاسفانه شاهد نمایش گی مپلی زنده از این بازی های نبودیم و احتمالا باید تا E3 صبر کرد . البته در این میان Quantum Break ساخته Remedy به نظر یکی از بازی های خلاقانه ی نسل بعد خواهد بود که سابقه ی Remedy ما را از موفقیت این عنوان مطمئن می سازد . در ادامه هم حظور چندین شخصیت از استودیو ی ۳۴۳ باعث شد که مطمئن شویم ، مستر چیف در این نسل نیز حظور پر رنگی خواهد داشت و به احتمال ۱۰۰ درصد  HALO 5 یکی از اولین لانچ تایتل های این کنسول باشد .البته حظور استیون اسپیلبرگ در ویدئوی کوتاه نیز احتمال ساخته شدن فیلم ها و سریال های بیشتر در رابطه سری بازی HALO را ، قوت بخشید .

در کنفرانس مایکروسافت چه گذشت؟؟!! 7

در ادامه  شاهد حظور دان متریک برای اخرین بار بودیم که از قرار معلوم هم چنان تمامی DLC های سری بازی Call of Duty ابتدا بر روی کنسول Xbox ONE منتشر خواهند شد . به سبک E3 سال گذشته نیز در پایان مراسم شاهد حظور Eric Hirshberg از Activition  بودیم که به معرفی ندای وظیفه ی جدید پرداخت . به نظر می رسد بالاخره اکتیویژن قصد دارد دستی به سر روی این عنوان بکشد . استفاده از موتور گرافیکی جدید و شخصیت های جدید به همراه استخدام نویسنده ی جدید همه نشان از حرکت رو به جلوی این فرنچایز بعد از سال هاست . هم چنین خبر هایی از متحول شدن بخش مولتی پلیر این عنوان نیز به گوش می رسد . در کل تصاویر چندان رزیادی از گیم پلی این عنوان هم نشان داده نشد ولی باز هم همه ی این ها نوید دهنده ی عنوانی زیبا برای سال آینده خواهد بود . در پایان نیز کنفرانس مطبوعاتی معرفی کنسول جدید با نمایش تریلری زیبا از این عنووان به پایان رسید .

محمد حسین باجلان

محمد حسین باجلان

2 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

10 + چهارده =