مقاله

دلایل تأخیر بازی Watch Dogs

دلایل تأخیر بازی Watch Dogs 1

4 ماه از تاریخی که یوبی سافت برای عرضه بازی Block Buster خود یعنی Watch Dogs می گذرد و هنوز این بازی عرضه نشده است. همانطور که در تاپیک اخبار بازی ها حتما مطلع شدید، تاریخ عرضه بازی اعلام شد و ما فقط دو ماه دیگر برای تجربه بازی باید صبر کنیم.

معمولاً تاخیر در بازی ها عطش آن بازی را از بین می برد یا یک بازی ممکن است به طور کل نابود شود. اما این موضوع برای Watch Dogs کاملا بر عکس است. تصمیم بر اینکه بازی تاخیر بخورد درست 4 هفته قبل از تاریخ اصلی عرضه بازی گرفته شد. یعنی تاریخ 19 نوامبر سال 2013. البته این خبر خوبی برای سونی و به طور کل نسل 8 نبود. خیلی ها این بازی را در باندل های PS4 پیش خرید کرده بودند.

در مراسمی برای پیش نمایش بازی در مونترال، کارگردان خلاق بازی، آقای Jonathan Morin به EuroGamer گفت:

این بازی کاملا ارزش بازی کردن را خواهد داشت و شما را ساعت ها سرگرم خواهد کرد. وقتی شما به بازیباز ها می گویید همه چیز را می توانند هک کنند و با این کار خود را نشان دهند، پس انتظار دارند نتیجه هم در بازی همچین چیزی باشد. بازی که تاخیر خورده باشد(بد قولی کرده باشد) خیلی دیگر مورد پذیریش مثل قبل نیست.

همه تیم متفق القول بودند که بازی باید بر روی تمامی سیستم ها پولیش شده باشد. در زمان لانچ هم با کمترین نقص ممکن به دست بازیبازها برسد. تصور کنید یکی از هک های شما به خاطر مشکلات موجود در هوش مصنوعی بازی درست کار نکند، با تکرار این موضوع شما تمام علاقه خود را به بازی از دست خواهید داد.

watchdogs

این ها موضوعاتی بود که یوبی سافت با آنها در طی این ماه ها با جای اضافه کردن ویژگی های جدید و تغییرات ریز و درشت با آن دست و پنجه نرم می کرد. البته این موضوع با توجه به وسعت تعداد کسانی که بر روی بازی کار می کنند با توجه به سابقه بازی AC III و اطلاعات فاش شده از مشکلات توسعه بازی، منطقی تر به نظر می رسد. Morin ادامه می دهد این موضوع به خاطر قولی است که داده ایم و طرفداران بر روی آن حساب باز کردند. همه نمایش بازی بر روی نسل بعد را دیده اند، اگر بازی همچنان با همان کیفیت باشد، همه حسن نیت خود را به شرکت مایکروسافت و توسعه بازی هایش برای نسل بعد از دست می دهند.

مهمترین هدف ما در E3 با نمایش بازی ارائه یک چیز جدید بود. ما می دانیم که با توجه به نزدیک شدن به پایان سال همه خسته هستند. به خصوص اینکه شما در پایان دوره یک نسل هم باشید. ما هم هیجان زده و هم نگران از نمایش بازی بودیم. اما یوبی سافت یک هدف داشت و آن هدف هم نشان دادن تفاوت بازی بود.

دلیل پولیش کردن هر چه بیشتر بازی که توسط تیم سازنده توضیح داده شد، دیگر دلیلی را برای ما باقی نمی گذارد تا از یوبی سافت خرده بگیریم:

بیاید رک با شما صحبت کنم، شاید این یک حرکت هوشمندانه به نظر برسد. اما یوبی سافت مجموعه را ارائه می دهد که من فکر می کنم جایی دیگر نتوانم دست یابم. این ها نشان می دهد که یوبی سافت برای ساخت هر بازی یک پیش زمینه ای دارد و برای آن برنامه ریزی کرده است.

من شاید طرح های خود را به طراحان بازی گفته باشم یا کار خاصی را از آنها بخواهم، اما این کار با مردان تجاری امکان پذیر نیست. من این کار را دوست ندارم. پس زمانی که این تصمیم ( تاخیر بازی ) گرفته شد همه می دانستند که باید با این مسئله کنار بیایند و من هم با تاخیر بازی موافقت خواهم کرد.

Watch Dogs

اما اگر می خواهید بدانید چه کسی به درستی سیاست های یوبی سافت را در این امور مدیریت می کند و مانع از ضربه دیدن یک بازی Block Buster می شود، باید بدانید این شخص که نه گفتن به وی هم سخت است کسی جز مدیر یوبی سافت جناب Yves Guillemot نیست. Morin می گوید:

کسی که تصمیم گیرنده است کسی جز Yves نیست. او مدیر شرکت است و به راحتی می تواند بگوید ” ما فکر می کنیم انجام این کار بهتر است “. من به Yves برای این زمان طولانی حتی نگفتم به بودجه بیشتری نیاز داریم. Morin با لبخندی که پشت آن حرف ها نهفته است می گوید یوبی سافت از این دسته شرکت ها نیست.

هر چند من به خاطر اینکه او به گیم پلی بازی اهمیت می دهد برایش ارزش زیادی قائل هستم. افراد زیادی را نمی شناسم که چنین خصلتی را داشته باشند. اکثرا می گویند چه کسی اهمیت می دهد؟ چه کسی متوجه این موضوع می شود؟ فرقی بین وجود تعداد چند NPC هست؟ حتی اگر اینها هم در دست نباشد فقط به خاطر سریعتر شدن توسعه بازی باید قید برخی از ویژگی ها را زد.

اما نسخه ای که از تمام موارد بالا که از زبان کارگردان بازی گفته شد رنج می برد ورژن Wii U بازی یعنی کنسول نینتندو است. Morin بیان می کند که توسعه بازی برای این کنسول مدت زمانی متوقف شده و بازی بر روی این ورژن تاخیر خواهد خورد. یوروگیمر به زودی با نوشتن پیش نمایشی، آب پاکی را بر روی طرفداران بازی بر روی این ورژن خواهد ریخت تا بالاخره متوجه شوند که بازی با همه این توصیفات ارزش خریدن را دارد یا نه. اما به قول نویسنده اصلی چه خوب می شد اگر تمام بازی ها مثل نمایش اول خود و تبلیغاتش همان گونه هم در هنگام عرضه به دست بازیبازها می رسیدند.

WatchDog_hero

Morin در این باره می گوید:

مطمئناً ما نمی توانیم نظر هر کسی را که نمایش های این بازی را دیده است جلب کنیم اما مطمئنا تجربه هکر بودن را به خوبی منتقل خواهیم کرد. کنترل وسایل دیجیتالی به شیوه متفاوت و ارائه یک چیز متفاوت را می توانید انجام دهید. یوبی سافت در این مدت زمان طولانی فکر کنم حتی بیش از حد به کیفیت بازی پرداخته است. Watch Dogs یک IP جدید است. یک IP جدید که این روزها کمیاب است. درست است با تاخیر، بازی لطمه می خورد اما این تاخیر بالی شد تا ما به کیفیت مد نظر برسیم.

فارکرای 3 هم تاخیر داشت. به همین دلیل من این تاخیر و این روش را دوست دارم هر چند روش خوبی نیست که بازی را تاخیر بزنید؛ اما من فکر می کنم برای بازی با شرایط Watch Dogs این کار خوب بود اما برای آینده بازی های استدیو و شرکت فقط باید بازی های مهم را تاخیر زد که همچنان اثر تاخیر در روحیه بازیبازها دیده می شود. چیزی که در تاخیرها ارزش دارد ارائه یک کیفیت مناسب توسط بازی هاست. من فکر می کنم این کار در بازی فارکرای 3 به درستی انجام شد، حال وقت آن است تا ببینیم ما هم توانستیم این کار مهم را درست انجام دهیم یا نه.

انجام چنین مصاحبه ای آن هم با سایتی مثل یوروگیمر که خیلی دقیق آنالیز تکنیکی بازی ها را زیر ذره بین دقت خود در بحث کیفیت بصری و فریم ریت بازی ها قرار می دهد، شجاعت زیادی می خواهد. نظر شما در این باره چیست؟

مترجم و نویسنده: محمد جلیلی

میثم قربانی

میثم قربانی

مدیر سایت

9 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

هجده − 17 =