مقاله سخت افزار و آموزش

چرا سری جدید PS5 سبک تر از سری های اولیه است؟

عنوان

چندین ماه از خبر عرضه سری جدید PS5 میگذرد و از ماه گذشته این سری جدید در برخی نقاط جهان در حال فروش است. بنا بر گزارشات کاربرانی که این سری جدید را تست کرده اند، وزن این سری به طور تقریبی چیزی حدود 300 گرم سبک تر است.

با این حال از منظر ظاهری هیچ تفاوتی در این کنسول دیده نمی‌شود. یکی از یوتیوبرهای استرالیایی بعد از باز کردن کامل کنسول به عامل این تفاوت وزن پی برده است.

همانطور که در عکس زیر می بینید سونی مقداری از سینک بزرگ خنک کننده را برداشته یا به عبارتی کم کرده و حجم سینک کمتر شده است. این کم کردن حجم سینک در واقع باعث تفاوت 300 گرمی وزن در سری جدید PS5  شده.

سری جدید PS5

حالا سوال اصلی اینست؟ آیا این کم شدن حجم سینک تاثیری در روند تخلیه هوای گرم یا همان کولینگ دستگاه خواهد داشت یا خیر؟

جواب دادن به این سوال به راحتی ممکن نیست. به طور کلی و طبق تجربه باید گفت بله. این کم شدن حجم سینک از میزان تهویه‌ی گرمای انتقالی از APU به سینک می‌کاهد و در نتیجه شاید گرما ضعیفتر تهویه شود. ولی با این حال باید دید که دلیل این کار سونی چه بوده.

طبق تستهایی که برخی انجام داده اند دمای کارکرد دستگاه های سری جدید نسبت به سری اولیه حدود 3 الی 4 درجه بیشتر بوده. این شاید در کوتاه مدت و یا در چشم مصرف کننده‌ی معمولی دمای خاصی نباشد. ولی در دراز مدت و برای تست روی بازی های سنگینتر در آینده ممکن است زنگ خطری باشد. کسانی که کارتهای گرافیک را برای ماین کردن استفاده میکنند ارزش تفاوت دمای 3 الی 4 درجه را در دراز مدت به خوبی و با پوست و گوشت حس کرده‌اند.

با این حال شاید و شاید سونی با توجه به توان مقاومتی کنسول خود و با توجه به طراحی برد این 3 الی 4 درجه را آنچنان خطری برای PS5 نمی‌داند. حتی در بلند مدت نیز از ایمن بودن خروجی گرمایی و عدم ایجاد مشکلات مطمئن است.

آیا می‌توان به سونی در مورد این کار اطمینان داشت که اوورهیتینگ گریبان نسل جدید PS5 را نگیرد؟

پاسخ این سوال را براحتی می‌توان داد. خیر. یک خیر بزرگ برای سونی. اگر از گیمرهای قدیمی باشید احتمالا با نسل اول PS3 آشنا هستید. کنسولی که اورهیتینگ یک پدیده‌ی بسیار رایج و کاملا عادی در کنسولهای PS3 Fat بودند. هنوز هم Memeهای زیادی از این کنسول که به جای یک کباب پز از آن استفاده می‌کردند، روی اینترنت فراوان است.

سونی قبلا نشان داده که اورهیتینگ (Overheating) در کنسولهایش یک قضیه‌ی عادیست. البته که در خارج از ایران و با 3 سال گارانتی‌ای که خود سونی روی کنسولهایش داشت براحتی قابل حل بود ولی برای ایران کمی فرق داشت و هنوز هم فرق می‌کند. اینجا PS3 های فت که خراب می‌شدند باید تعمیر می‌شدند و حدود 60 درصد آنها تعمیر ناپدیر بودند و از 40 درصد درست شده چیزی حدود 30 درصد حتی بعد از تعمیر نیز بعد چند ماه از کار ‌می‌افتادند.

حتی با عرضه PS3 Slim هم این مشکل به طور کامل برطرف نشد و PS3 slimها هم درگیر این اوورهیتینگ بودند و بسیاری از این مورد در دراز مدت رنج بردند. مشکل YLOD یا همان چراغ زرد (برای اوورهیتینگ) در سری سوپر اسلیم تقریبا از بین رفت.

پس سونی به صرف سونی بودن در این مورد اصلا سبقه‌ی خوبی ندارد. حتی این مورد در مایکروسافت و کنسول XBOX 360 نیز صادق بود و RROD یا همان سه چراغ قرمز معروف به ژانری در تکنولوژی تبدیل شده بود. پس به صرف اینکه با سونی طرف هستیم برای ما ایرانیها و در داخل ایران اصلا نمی‌شود ریسک کرد.

در تستهایی که انجام گرفته بدنه‌ی کنسولهای سری جدید PS5 کمی بیشتر از قبلی‌ها داغ می‌کند. برخی کاربران با اظهار اینکه وقتی بدنه بیشتر داغ می‌کند یعنی گرمای کمتری روی برد وجود دارد به این موضوع اشاره کرده‌اند که این اتفاق یعنی کم کردن حجم هیت سینک بهتر است. متاسفانه این گزاره کاملا اشتباه است.

سری جدید PS5

در چرایی این گزاره‌ی اشتباه دلایل بسیار زیادی برای اهل سخت‌افزار وجود دارد. بسیاری از دلایل به تعدد تعمیرات و نشانه‌هایی هست که امثال من در طی سالها تعمیرات کنسولهای بازی یا PC و کارتهای گرافیکی بدست آورده‌اند. وقتی بدنه‌ی یک قطعه داغ می‌کند نشانگر این است که سینک برای خروجی گرما کوچک است. این سینک نمی‌تواند با فنی که هوا را به بیرون می‌دمد یک توازن ایجاد کند و گرمای زیادی که بین پره‌های آن وجود دارد توسط فن به بیرون رانده نمی‌شود و مقداری در حال تبادل با بدنه است.

این اتفاق بسیار ساده می‌افتد و گرما به دلیلی اینکه حجم بیشتری می‌طلبد دمای بیشتری روی سینک ایجاد می‌کند و دمای عمومی کل سینک که با APU در تماس است بالا می‌رود. از این رو APU به سیستم دستور می‌دهد دور فن بالاتر برود ولی باز هم گرما در حال تولید دمای بالاتری‌ست و حد نهایت سرعت فن هم نمی‌تواند آن را تخلیه کند. پس بخشی از گرما توسط خود سینک به بدنه منتقل می‌شود و بدنه بیشتر داغ می‌کند.

شاید کسانی که سخت افزار را ساده تر از متخصصین می‌بینند این اتفاق که بدنه داغتر می‌شود را بهتر بدانند. ولی برای متخصصین این خبر اصلا جالب نیست و یک Downgrade برای سونی و کنسول PS5 محسوب می‌شود.

آیا سری جدید PS5 را را می‌توان تشخیص داد؟ آیا این نشانه ای از PS5 Slim هست؟

بله. سری جدید PS5 را می‌توان از روی کدهای SKU تشخیص داد. سری اولیه روی جعبه با CFI-10 شروع می شوند ولی سری جدید یا بقولی متاسفانه دانگرید شده، با CFI-11.

ولی آیا این سری جدید پیش زمینه‌ای برای PS5 Slim است؟ نمی‌توان به طور قطع به این سوال جواب داد. ولی سونی به شدت در حال کارکردن روی مدل جدید از این کنسول است که هم APU با لیتوگرافی (نانومتریک) کمتری تولید شود تا گرمای کمتری داشته باشد و هم اندازه و سایز و حجم کنسول را کم کند تا وزن کنسول پایینتر از قبل برسد.

همچنین برخی قرار گرفتن یک سینک کوچک‌تر روی همین کنسول را نشانه‌ای از تست سونی برای مقاومت گرمایی کنسول می‌دانند. تا ببیند با سینک کوچکتر چه میزان خرابی و یا گزارشات را دریافت خواهد کرد.

هنوز هیچ خبر رسمی و یا غیر رسمی و یا لیک شده از کنسولهای PS5 اسلیم روی نت منتشر نشده. ولی خود سونی رسما اعلام کرده است که در حال کار روی یک کنسول سبک‌تر و کوچکتر است.

نتیجه گیری:

اینکه سری جدید PS5 دچار یک دانگرید و پسرفت شده‌اند هیچ شکی نیست. بالاتر رفتن دمای کنسول حدود 3 الی 4 درجه خبر بسیار بدی برای یوزرها نیست. ولی با اینحال این حرکت سونی یک دانگرید محسوب می‌شود. یکی از دلایل کم شدن حجم هیت سینک سونی شاید می‌تواند دوبرابر شدن قیمت مس نسبت به سال گذشته است ولی این حرکت سونی با توجه به سودی که از فروش این کنسول کرده بسیار احمقانه و شاید توهین‌آمیز به نظر می‌رسد.

اگر تا بحال کنسول PS5 را خریداری نکرده‌اید شاید بهتر باشد برای عرضه‌ی PS5 Slim تا سال آینده صبر کنید. شاید خرید سری جدید PS5 نسبت به سری اولیه آنچنان تفاوت زیادی نداشته باشد. ولی اگر در مناطق گرمی زندگی می‌کنید و یا به شدت بازی می‌کنید و ساعات زیادی کنسول را روشن می‌گذارد در خرید سری جدید کمی تامل کنید.

به هر حال در بازار ایران و بدون هیچ گارانتی رسمی و عدم وجود قطعات برای تعمیرات و با توجه به قیمت دلار و گران بودن کنسول، در خرید سری جدید PS5 بیشتر از قبل دقت کنید و بعد از خرید نیز برای خنک کردن آن حتما و حتما برنامه‌ی عاقلانه‌ای داشته باشید.

میثم قربانی

میثم قربانی

مدیر سایت

10 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

پنج × 2 =

  • سری 12 کی عرضه میشه
    جوری از این دو سری ایراد میگیرن و میگن باگ داره آدم جرأت نمیکنه اقدام به خرید بکنه
    اگه امکان داره دوستانی که تجربه کردن راهنمایی کنن

  • الان که از این نوشته نزدیک به ۸ ماه داره میگذره ولی PS5 Slim نیومده.
    ما آخر نفهمیدیم که این کوچیکتر شدن هیت سینک(خنک کننده) و تغییر فن خوبه یا بده؟ یکی میگه بده گرمای تولید شده بیشتر میشه از طرفی یکی میگه خوبه گرمای کمتری تولید میکنه و سیستم خنک کننده بهتر و قوی تری داره

    • والا تو این نوشته توضیحات کامل داده شده.
      ولی به طور کلی سری جدید به طور کلی بهتر عمل کردن. خصوصا یه باگ سخت افزاری برای هارد کنسول تو سری اول وجود داشت که روی سری جدید دیده نشده یا خیلی خیلی خیلی خیلی کم دیده شده.

  • به نظر من داغ شدن بدنه دستگاه یعنی این که دستگاه عمل کرد اصولی تری در خنک کردن بورد
    داره.صددرصد سری 11 از سری 10 بهترعمل میکنه.طبق تجربه ای که من ازاستفاده کردنش تو این مدت دارم هیچ مشکل خاصی پیش نیومده. ممنون.

  • دیجیتال فاندری خیلی شلوغش کرد
    همچین تیتر زده بود بد تر از پی اس فایو شده که مخاطبو واسه خرید بد جوری شک مینداخت
    جف گراب هم نوشت که این “بد تر”ی که میگن خیلی هم چیز بزرگی نیست
    ولی خب طولانی مدت حتما اثر میذاره.

    • معمولا دیجیتال فاندری با غرض نمینویسه. شاید ترسش رو بزرگنمایی کرده. یا ممکنه نویسنده از ترس و احساسات درونی خودش توی نوشتن مقاله استفاده کرده و یه تجربه‌ی بد رو توی مقاله اش بال و پر داده.
      طبق تجربه این مورد انقدر بد و خطرناک نیست ولی خوب میتونه دردسر هم در دراز مدت ایجاد کنه. خصوصا اگر جای گرمی کنسول استفاده بشه.
      و نکته مسلم اینکه دیگه با این هیت سینک کوچیک شده نمیشه به جای لیکویید متال از خمیر سیلیکونهای معمولی حتی بهترینشون استفاده کرد.

      • آره ، این حرکت بدیاش بیشتر از خوبیاشه
        کلا سونی یه جوری شده، شده مثل دو سال اول نسل 8 مایکروسافت
        این از هیت سینک، اون از وضعیت قیمتا و آپگریدای پولی horizon FW

  • وای چه عجب آقا میثم.برای ما فقیر فقرا گذاشتی وقت.بعد از این همه مدت دست به قلم شدی یه چیزی نوشتی.بابا توروخدا هر چند وقت یه بار یه متن بنویس.از این دست مقاله ها بنویس.نداریم تو گیم ایران کسی بتونه اینجوری در مورد سخت افزار گیم تحلیلی بنویسه.تو رو خدا بیشتر بنویس.نقد بازی بنویس.خدا وکیلی به جز چند نفر که کمتر از به تعداد انگشتای دو دستن یعنی زیر ده نفر میشن نویسنده خوب نداریم.حتی مدیای تولیدیشونم به درد نمیخوره.چرا نمینویسی شما.چرا همه اونایی که میتونن بنویسن دیگه نمینویسن.خیلی همت کنن یه نقد بازی مینویسن.چرا خبری از این دست مقله ها نیست دیگه.مقاله های تالیفی کجان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    خیلی خوشحال شدم دوباره میخوای بنویسی اونم سخت افزار کنسول خودشم Ps5.این هم واقعا عالی بود.چقدر خوبه آدم بدونه و خرید کنه.شاید بهترین مقاله گیمی تو دو سه ماه اخیر بود از این طرف که مفید بود خیلی.ممنوننننننننننننننننن.