مقاله

نگاهی به ضعف‌های PC در مقابل کنسول‌های بازی

نگاهی به ضعف‌های PC در مقابل کنسول‌های بازی

تجربه بازی‌های ویدئویی روی PC سال‌هاست که تبدیل به فرایندی دشوار و طاقت‌فرسا شده. پلتفرمی که در کنار قابلیت‌های متعدد و ارائه آزادی عمل فوق‌العاده به گیمر، دردسرهای خاص خود را داشته و می‌تواند هر مخاطبی را خسته کند. به جز مشکلات مرتبط به کپی‌رایت که این روزها حتی برای کسانی که بازی‌ها را به صورت قانونی خریداری می‌کنند، دردسرساز است باید نگاهی جدی به سخت‌افزار و بخش‌های مرتبط به آن نیز داشت. در ادامه سعی کرده‌ایم به تعدادی از مشکلاتی بپردازیم که این روزها ممکن است برای هر گیمری که از PC استفاده می‌کند، پیش آید.

پورت‌های ضعیف

یکی از مواردی که باید به آن دقت کنید، چه در مورد بازی های مستقل و یا پرهزینه، پورت بد برخی از آنها روی PC است. شاید واضح ترین مثال Batman: Arkham Knight باشد که روی کنسول‌ها ‌ عالی اجرا می شد ولی روی PC همراه انواع و اقسام مشکلات فنی بود. دلیل این مسئله این بود که شرکتی جدا از استودیو سازنده مسئول پورت این بازی به PC بود. بازی‌هایی مانند Nier و Nioh و تا حدی Vanquish و امثال آنها پورت بدی هستند که متاسفانه توسعه آنها همچنان ادامه دارد.

نگاهی به ضعف‌های PC در مقابل کنسول‌های بازی 1

فروش بازی دست دوم

فروش بازی‌های دست دوم روی کنسول ها بسیار آسان است. ولی در مورد PC این مسئله با وابستگی بازی‌ها به امثال استیم و Uplay امکان پذیر نیست. به محض فعال شدن بازی روی حساب کاربری شما، دیگر برای همیشه در آن باقی می‌ماند. برخی بازی ها مانند Metal Gear Solid 5 The Phantom Pain هستند که مقداری از بازی را روی دیسک می‌فروشند ولی باز نیاز به دانلود حجم قابل توجهی دارند.

نگاهی به ضعف‌های PC در مقابل کنسول‌های بازی 2

سیستم پیشنهادی غیر قابل اعتماد

در کنار پورت‌های بد که به خوبی اجرا نمی‌شوند، سیستم پیشنهادی مورد نیاز قابل اعتماد نیستند. برای مثال به Mass Effect: Andromeda نگاه کنید، این بازی حتی روی سیستم‌هایی با سخت‌افزار قوی‌تر از حد پیشنهادی نیز به خوبی اجرا نمی‌شود. Hollow Knight مثالی هر چند ضعیف‌تر از این مسئله است که دارای مشکلات اجرایی و کند شدن فراوانی بود. پس خیلی به سیستم پیشنهادی اعلام شده از سوی سازنده بازی اعتماد نکنید.

نگاهی به ضعف‌های PC در مقابل کنسول‌های بازی 3

نیاز به سخت‌افزار قدرتمند

شاید دسترسی به بهترین کیفیت و فریم باشد که به افراد مختلف حس افتخار می دهد، ولی گیمر حرفه‌ای PC ممکن است برای دسترسی به بهترین گرافیک، خرج زیادی انجام دهد. خرید مانیتور G-sync، 4K، دو کارت گرافیک، گران‌ترین کارت گرافیک بازار، سیستم خنک کننده مایع همه بهایی است که برخی برای PC گیمر بودن می‌پردازند.

نگاهی به ضعف‌های PC در مقابل کنسول‌های بازی 4

بازی هایی که ابتدا برای کنسول ساخته می‌شوند

صحبت های فراوانی در مورد کنسولی شدن صنعت بازی گفته شده است، به خصوص در مورد رابط کاربری و گرافیک. بازی‌هایی مانند No Man`s Sky و Fallout 4 رابط کاربری‌هایی دارند که به نظر می‌آید با در نظر داشتن کنترلر طراحی شده‌اند. این مسئله وقتی به مشکل تبدیل می شود که این آثار برای PC بهینه سازی نشوند، مخصوصا با توجه به اینکه دیده می‌شود برخی سازنده‌ها وقت زیادی برای بهینه کردن این موارد برای کنسول‌ها صرف می کنند. نکته دیگر پورت شدن بازی‌ها برای PC بدون حتی اندکی پیشرفت گرافیکی است.

نگاهی به ضعف‌های PC در مقابل کنسول‌های بازی 5

عدم دسترسی به تنظیمات

هنگامی که بازی برای PC به بازار می آید، حداقل انتظاری در مورد قابلیت تغییر تنظیمات مختلف وجود دارد، مانند تغییر دکمه‌ها و تنظیمات گرافیکی مختلف با توجه به سخت افزار. عدم وجود این ویژگی‌ها و به خصوص موارد مهمی مانند Field of View مشکلات زیادی برای مخاطب به وجود می آورد.

نگاهی به ضعف‌های PC در مقابل کنسول‌های بازی 6

بازی‌های یوبی‌سافت روی استیم به UPlay احتیاج دارند

بازی جدیدی از Ubisoft مانند نسخه آخر  Assassins Creedخریده‌اید و با شوق آماده اجرای آن پس از دانلود هستید؟ باید ابتدا Uplay را نصب کرده و در آن حساب کاربری داشته باشید! بله تمام بازی های Ubisoft نیازمند UPlay برای اجرا هستند. می‌توانید بازی را مستقیم از UPlay بخرید ولی کمتر کسی حاضر به انجام این کار است!

نگاهی به ضعف‌های PC در مقابل کنسول‌های بازی 7

تعداد بالای عناوین دست نخورده

به خودتان قول داده اید تا تمام کردن بازی‌هایی که نصفه  و یا دست نخورده رها کرده‌اید بازی دیگری نخرید؟ این قول را 5 سال است به خود می‌دهید و حالا با صدها بازی نصفه نیمه مواجه هستید. این قول همیشه مدت کوتاهی پابرجا است، تا زمان تخفیف بعدی و یا عرضه بازی بعدی جذاب. (اشاره به تخفیف‌های بسیار خوب پلتفرم Steam)

نگاهی به ضعف‌های PC در مقابل کنسول‌های بازی 8

به روز نگه داشتن درایورها

درایور به روز می تواند فرق بین اجرای نرم و بی مشکل بازی و یا انواع و اقسام مشکلات در هنگام آن باشد. تعداد زیادی از بازی‌ها با درایور مخصوص به بازار می‌آیند و باید همیشه در جهت به روز نگه داشتن درایور‌ها تلاش کرد.

نگاهی به ضعف‌های PC در مقابل کنسول‌های بازی 9

 عیب‌‌یابی دشوار

اگر بازی‌ها استیم کار نمی‌کنند، گرافیک سیستم به هم ریخته و یا Microsoft .NET نصب نمی‌شود، پیدا کردن دلیل پشت این مشکلات بسیار سخت‌تر از مشکلات کنسولی است. اگر با نحوه کارکرد سیستم آشنایی کامل نداشته باشید پیدا کردن دلیل مشکل نیاز به تحقیقات فروان و کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای‌تر دارد.

نگاهی به ضعف‌های PC در مقابل کنسول‌های بازی 10

 

بازی‌های Early Access بی‌کیفیت

این بخش یکی از مشکلات معمول PC است و با نگاه به چند سال گذشته رشد قارچ‌گونه این بازی ها را حس می‌کنید. شوکه‌کننده است که چه بازی‌های بدی از این طریق به بازار عرضه شده‌اند، البته در این میان استثناهای مانند Subnautica وجود دارد ولی تعداد آثار ضعیف بسیار بیشتر است. البته این گونه بازی‌ها بر روی کنسول ها هم وجود دارند ولی تعداد آنها بسیار کمتر است و آن هایی هم که هستند از کیفیت بالایی برخوردارند مانند مانند Fortnite.

نگاهی به ضعف‌های PC در مقابل کنسول‌های بازی 11

انحصاری‌های کنسولی

هر چقدر می‌خواهید در مورد گرافیک بالا و بازی‌های عالی مستقل بگویید، حقیقت این است که PC گیمر بودن به معنی از دست دادن بازی‌هایی مانند جدیدترین Zelda، Horizon Zero Dawn و … است. برخی یک یا دو کنسول تهیه می‌کنند برای استفاده از آثار انحصاری ها ولی بقیه PC گیمر‌ها در حسرت این بازی‌ها باقی می‌مانند.

نگاهی به ضعف‌های PC در مقابل کنسول‌های بازی 12

سیستم مبارزه با استفاده از کپی‌های غیر قانونی

با توجه به مشکلات Piracy بسیار آسان روی پلتفرم PC، در دهه گذشته شاهد انواع و اقسام روش‌های سخت گیرانه برای مبارزه با این پدیده بودیم. گرچه این سیستم‌ها اکثرا روی سطح کیفی اجرای بازی‌ها تاثیرگذار بودند، تاسف برانگیز است که PC گیمرها باید با این مسئله کنار بیایند.

نگاهی به ضعف‌های PC در مقابل کنسول‌های بازی 13

آیت سلطانی

آیت سلطانی

9 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

یک × 4 =

  • گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده 😎
    غیر از انحصاری ها و پورت بد بعضی عنوان ها بقیش بهانه های کودکانست

  • این نظر خیلی خوب بود 😀 دقیقا همین اتفاق واسه من افتاد و سر تخفیفای بلک فرایدی متاسفانه …..
    به خودتان قول داده اید تا تمام کردن بازی‌هایی که نصفه و یا دست نخورده رها کرده‌اید بازی دیگری نخرید؟ این قول را 5 سال است به خود می‌دهید و حالا با صدها بازی نصفه نیمه مواجه هستید. این قول همیشه مدت کوتاهی پابرجا است، تا زمان تخفیف بعدی و یا عرضه بازی بعدی جذاب. (اشاره به تخفیف‌های بسیار خوب پلتفرم Steam)

  • 13 تا دلیل آورده شد
    3 تاش درست بود
    1.انحصاری‌های کنسولی
    2.فروش بازی دست دوم
    3.پورت‌های ضعیف
    10 دیگه همه غیر منطقی و بی اساس بودن.

  • تا حد زیادی درسته ولی از اون طرف دقیقا همین برعکس همین ضعف ها برای کنسول هم پیش میاد مثل بازی هایی که از روی PC پورت میشن روی کنسول ها و…
    در کل به نظر من اگر که بخوایم حرفه ای بازی کنیم باید هم کنسول و هم یک PC داشته باشیم که خب قطعا بودجه ی بالایی رو می طلبه

  • تیتر زدن ادمو تشویق به خوندن متن میکنه ولی متن یه دست و یکنواخت باشه من یکی که حال خوندشو ندارم نقد و بررسیای همین سایت این مشکلو دارن اولش یه تیتر میزنه دیگه تا ته نوشته ینواخت و زیاد
    ،شاید اون وسطا یدونه عکس هم بذارن

    • خیلی هم آسونه!
      1- بازی‌های ارلی اکسز پلتفرم مقصدی ندارن. نسخه بتا یا دسترسی پیش از موعد (یا هر اسم مشابهی که روش گذاشته میشه) مخصوص یک پلتفرم مشخص نیست. دلیل اینکه شما با تعداد بالایی از عناوین ارلی اکسز روی پلتفرم پی سی رو به رو هستید، تعداد بالای کارآموزانِ و سازندگان ایندیه که بازی ساختن برای پی سی و انتشارش در استیم و سایر فروشگاه‌ها به طبع آسون‌تر از منتشر کردنش روی پلی استیشن 4 یا سایر کنسولای نسل هشتمیه. این یک دلیل!
      2- اینکه بازیای یوبی سافت در استیم به یوپلی نیاز دارن یک اتفاق بدیهیه! (استیم پیش از هر چیزی فقط یک فروشگاهه) مگه چیز جدیدیه؟ تمامی بازی‌ها، حتی عناوین ساخته شده توسط شرکت راک استار (معروف‌ترینش GTA V) برای اجرا شدن توسط سرویس استیم به سرویس‌های اختصاصی خودشون نیاز دارن. حتی بازیای فری تو پلی و کلا تمام بازی‌هایی که سرویس اختصاصی دارن در استیم از همین قاعده پیروی می‌کنن چون محصول خودشونه و اگر بازی پرداخت درون برنامه‌ای داره فروشگاه هم مستقیما مال خودشون «باید» باشه (نمیشه خرید درون برنامه‌ای بازیای راک استار تو استیم صورت بگیره که). این دو!
      3- یک نکته جالب که بهش اشاره‌ای نشد! بازی‌های کنسول پلی استیشن (فرقی نداره برای هر کنسول نسل هشتمی) برای اجرای بخش آنلاین نیازمند یک سرویس جداگانه هستن. یعنی شما 60 دلار میدی GTA V میخری، باید کنارش 60 دلار بدی سرویس پلاس بخری! درسته که سرویس پلی استیشن یک سری بازی‌های رایگان در اختیار کاربر قرار میده، اما فراموش نکنیم که سرویس‌هایی نظیر STEAM و سایر اپ‌ها روی پی سی هم همین کار رو می‌کنن با این تفاوت که روی پی سی شما هیچ مبلغی برای تجربه بخش آنلاین پرداخت نخواهی کرد.
      4- این شما و این هم توهین‌آمیزترین و مسخره‌ترین پاراگراف مطلب:
      “با توجه به مشکلات Piracy بسیار آسان روی پلتفرم PC، در دهه گذشته شاهد انواع و اقسام روش‌های سخت گیرانه برای مبارزه با این پدیده بودیم. گرچه این سیستم‌ها اکثرا روی سطح کیفی اجرای بازی‌ها تاثیرگذار بودند، تاسف برانگیز است که PC گیمرها باید با این مسئله کنار بیایند.”
      یعنی چی تاسف برانگیز است؟؟ اولا اگر اضافه کردن قفل روی بازی‌ها موجب مشکل‌دار شدن پورت آثار مذکور شده، این ایراد از سازندست نه پلتفرم. دوما سازنده‌ای که برای جلوگیری از اجرای غیر قانونی بازیش روی اون قفل می‌ذاره، کاملا باید بهش احترام گذاشته بشه چرا که به هرحال تو داری از محصولش دزدی میکنی. شما فرض کن داری خودرو تولید می‌کنی. پیش خودت می‌گی اگر درهای ماشین قفل نداشته باشن خیلی راحت‌تر باز و بسته میشن؛ اما بد نیست بگی که اگر ماشینت قفل نداشته باشه دزد میزنه ماشینت رو! تو باید از اون شرکت سازنده‌ی خودرویی که برای ماشینش یک قفل پیشرفته طراحی کرده متشکر باشی، نه اینکه بگی با قفل روش حال نمیکنم… طبیعتا سازنده بازی هم برای جلوگیری از دزدیده شدن بازیش به اون قفل میزنه…
      5- سیستم عیب‌یابی روی ویندوزهای مختلف نشأت گرفته از رفتار مصرف کننده با سیستم عامله. بازی‌های استیم، یوپلی و اورجین به محض نصب شدن خود بازی اپ‌ها و کتاب‌خانه‌های لازم رو هم در کنارش نصب می‌کنه (موارد مورد نیاز). فرق پی سی با کنسول در اینه که پی سی‌ها یک پلتفرم مخصوصِ بازی نیستن؛ برعکس کنسول‌ها! لذا اینکه شما هربار مجبوری درایورهارو آپدیت کنی هم یک حرف بی‌معنیه. چرا؟ چون سازنده داره داره از حداکثر تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنه و شما برای دریافت بهترین بازخورد نیاز داری به آپدیت کردن درایور… اگر چه هیچ «لزومی» درکار نیست که شما برای هر بازی که میاد درایور آپدیت کنی، اما برای اینکه بخوای از سخت افزار معمولی خودت بیشتری کارایی رو بکشی خب آپدیتش می‌کنی و این آپدیت کمکت میکنه که اجراش کنی.
      6- همین مونده بود که فروش بازی‌های دسته دوم روی کنسول‌ها بشه نکته منفی پلتفرم پی سی -_- برادر من تخفیفاتی که در سرویس‌های پتلفرم پی سی صورت می‌گیره در هیچ پلتفرم یا کنسولی نخواهی یافت. و اینکه چرا نمیشه بازی‌های دسته دوم خرید روی پی سی؟ بازی‌های دیجیتالی به صورت اکانت و دسته دوم فروش میره و میتونید تهیه کنید. علاوه بر این‌ها سرویس‌هایی نظیر استیم یک سری بازی‌های فوق العاده دارن که به صورت کاملا رایگان ارائه میشه. یعنی عملا شما نه نیازی به پول دادن داری، نه بخش آنلاین جدا خریداری می‌کنی و نه………! تنها لازمه ش اینه که استیم بریزی!!!!

      علاوه بر تمام این‌ها اما با چند نکته از مقاله هم موافقم که دیگه خیلی طولانی شد نظرم و لازم نیست بگم. خسته نباشی….

      • مسلما PC هم نسبت به کنسول برتری هایی داره که یه مقاله جدا گانه میخواد!!
        چقدر عجولید دوستان
        اگر دقت کنید داخل عکس اصلی مطلب نوشته شده
        never ending war