مقاله

نگاهی تکنیکی به افزایش قدرت CPU کنسول ایکس باکس وان

نگاهی تکنیکی به افزایش قدرت CPU کنسول ایکس باکس وان 1

مایکروسافت اعلام کرد، کنسول نسل بعدش زمان لانچ دارای 9.375 درصد بهبود عملکرد در سرعت cpuی خود دارد. این بهبود همراه 8 پردازنده مرکزی AMD بر روی GHz 1.75 قرار گرفته است که 150 مگا هرتز نسبت به سخت افزار قبلی سریعتر عمل می کند. بالا رفتن سرعت cpu دستگاه توسط یوسف مهدی، سخنگوی ارشد قسمت بازاریابی و استراژی شرکت مایکروسافت تایید شد. وی گفت:

ما قصد داریم کنسول را در ماه نوامبر لانچ کنیم(که همینطور هم شد). در حال حاضر تمرکز ما بر روی محصول نهایی است که به بازار عرضه می کنیم. بنابراین در حال حاضر ما به تعداد واحد های مورد نیاز تولید و بسته بندی ایکس باکس وان می پردازیم. ما پیشرفت خوبی در سخت افزار کنسول داشته ایم. در واقع، ما علاوه بر افزایش قدرت گرافیکی دستگاه، قدرتcpu را هم به 1.75 گیگا هرتز افزایش دادیم. در نتیجه به یک سخت افزار مناسب رسیده ایم که می تواند بازی ها را به صورت باورنکردنی به نمایش بگذارد. خب این خبر هم مثل ماه پیش که اعلام شد قدرت گرافیکی دستگاه افزایش یافته است، یک دستاورد مهم برای مایکروسافت بود “حالا به همان سخت افزاری که در تئوری مد نظر داشتیم رسیده ایم. سخت افزاری که زمینه را عوض می کند. حالا کنترل اوضاع و داغ کردن کنسول را بهتر در دست داریم.”

xbox one 2

Marc Whitten ادامه داد:

اینجاست که شما شروع به اوج گرفتن می کنید. حتی اگر استراتژی شما شکست خورده باشد، یا خیلی محافظه کار بودید و یا خیلی کم برای جنگیدن تلاش کرده اید! این موضوع واقعا یک خبر خوب برای ماست.

به نظر می رسد پرادزش بیشتری توسط یوبی سافت بر روی cpu دستگاه صورت گرفته است. بنابراین با افزایش این دو مورد، مایکرو در بازده و عملکرد کنسولش از لحاظ تئوری دیگر با مشکل مواجه نیست و نیازی به اورکلاک کردن کنسول ندارد. افزایش سریع و بی برنامه cpu می تواند علاه بر اینکه موجب بهبود کارایی نشود موجب داغ شدن سیستم دستگاه بشود. با توجه به آنالیزی که بر روی cpu دستگاه انجام شده است؛ افزایش قدرت 25 درصدی cpu باعث داغ شدن حدود 66 درصد مصرف دستگاه می شود. در حالی که 1.66 گیگا هرتز- کللاک اسپید کنسول ps4- به خوبی با قدرت و معماری الکتریسیته دستگاه هماهنگ است. بنابراین مایکروسافت نیاز به یک سیستم خنک کننده قوی تری دارد. در حالی که کنسول سونی نیازی به این مورد ندارد!

xbox one 3

جزییات بیشتری از این افزایش سرعت چند هفته گذشته در کنفرانس دانشگاهی کالیفرنیا مشخص شد. زمانی که John Sell  و Patrick O’Connor از مایکروسافت اعلام کردند، چیپ های کنسول دارای 5 بیلیون ترانزیستور به ابعاد 363 میلی متر هستند(برای مقایسه کارت گرافیک AMD یعنی HD 7970 دارای 4.3 بیلیون ترانزیستور به ابعاد 365 میلی متر است.). قدرت power-saving دستگاه هم در حالت استند بای حدود 2.5 درصد کاهش یافته است.

تمامی جزییات و شرح هایی که در این کنفرانس داده شد، همگی به طور خاصی نزدیک به اطلاعاتی بودند که با نام رمز کنسول مایکروسافت یعنی Durango قبلا لیک شده بودند!! حتما با کاربری به نام SuperDaE که این روز ها در استرالیا به سر می برد آشنایی دارید! اطلاعات جالبی که تا به حال گفته نشده است:
ارتباط بین CPU و DDR3 RAM دستگاه (30 گیگبایت بر ثانیه) برای مقایسه کنسول PS4 حدود 20 گیگابایت بر ثانیه تبادل بین CPU و 8 گیگابت رم GDDR5 خود دارد.  پهنای باند سخت افزاری گرافیک کنسول هم 176 گیگبایت بر ثانیه می باشد. هم چنین 32 مگ از رم استایک دستگاه برای قدرت پهنای باند گرافیک دستگاه در نظر گرفته شده است.

xbox one 1

این ویژگی ها و ترکیب آن با قدرت گرافیک بهبود یافته دستگاه باعث می شود تا بدین حدس برسیم که پتانسیل CPU ایکس باکس وان یک قدم جلو تر از PS4 قرار می گیرد. همچنین کیفیت صدای دستگاه ایکس باکس وان به هنگام چت کردن هم باورنکردنیست. درحالی که PS4 در این قسمت هم عقب تر از کنسول مایکرو قرار گرفته است.  البته از لحاظ گرافیکی حالا مایکروسافت می تواند با بهینه سازی به قدرت دستگاه PS4 و رم آن نزدیک شود و گوی سبقت را(در بازی های مولتی پلتفرم) برباید. هر چند طبق مالتی مدیا بودن سیستم کنسول، ایکس باکس وان می تواند کاری را انجام دهد که بی سابقه است.


مترجم و نویسنده : محمد جلیلی


میثم قربانی

میثم قربانی

مدیر سایت

1 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

9 − پنج =