مقاله

پنج اشتباه بزرگ مایکروسافت در سال 2017

پنج اشتباه بزرگ مایکروسافت در سال 2017

مایکروسافت سال گذشته میلادی را با موفقیت‌های بزرگ به پایان نرساند و باید گفت که آنها به صورت کلی سال خوبی را پشت سر نگذاشتند. گرچه در ماه‌های پایانی سال Xbox One X نسبتا خوش درخشید و Cuphead بازی انحصاری پلتفرم Xbox One بسیار محبوب شد. PlayerUnknown’s Battlegrounds نیز که به یکی از بازی‌های داغ سال تبدیل شده بود در روز‌های پایانی سال برای Xbox One با مشکلات بسیار فراوان عرضه شد. در حالی که شروع خوب Xbox One X فضا را برای نفس کشیدن مایکروسافت در صنعت بازی فراهم کرده است اما آنها برای تضمین حضور در این بازار باید به فکر آینده باشند. مایکروسافت و Xbox One به شدت در بخش بازی‌های انحصاری و بازاریابی مشکل دارد. در صورت عدم چاره‌اندیشی توسط مایکروسافت آنها به زودی کل بازار را به Sony و Nintendo واگذار خواهند کرد. در این مقاله به پنج اشتباه بزرگ مایکروسافت در سال 2017 خواهیم پرداخت.

پنج اشتباه بزرگ مایکروسافت در سال 2017


پنج اشتباه بزرگ مایکروسافت در سال 2017

کنسل شدن پروژه Scalebound

بگذارید مقاله را به همان گونه که مایکروسافت سال 2017 را شروع کرد، آغاز کنیم. شاید این اتفاق شروع تمام تصمیم‌گیری‌های اشتباه در سال 2017 باشد. مایکروسافت در اوایل سال 2017 به صورت رسمی اعلام کرد که ساخت پروژه Scalebound متوقف شده است. این بازی یکی از محدود آثار انحصاری مورد انتظار Xbox One بود که توسط Platinum Games در حال ساخت بود. کارگردان این اثر Hideki Kamyia بود که سابقه ساخت اثری جاودانه مثل Resident Evil 2 را در کارنامه دارد.

تمرکز اصلی این بازی و گیم‌پلی آن در استفاده از یک اژدها بود و گیمر‌ها بی‌صبرانه منتظر عرضه شدن آن بودند. متاسفانه فرآیند ساخت Scalebound سال‌ها به طول انجامیده و به نظر می‌رسید که صبر مایکروسافت برای پیشرفت و پایان این پروژه به پایان رسید و آنها ترجیح دادند که این پروژه را کنسل کرده و به نوعی بودجه خود را برای آن هدر ندهند. مایکروسافت در حالی Scalebound را کنسل کرد که می‌توان گفت این بازی تنها اثر انحصاری مورد انتظار Xbox One بود. آنها همچنین به نوعی پشتیبانی استودیو‌ها و گیمر‌های ژاپنی را با انجام اینکار از دست دادند.


پنج اشتباه بزرگ مایکروسافت در سال 2017

تاخیر در عرضه Crackdown 3

در حالی که هواداران Xbox One به تک بازی بزرگ خود یعنی Crackdown 3 دل خوش کرده بودند مایکروسافت تصمیم گرفت که این اثر را نیز با تاخیر مواجه کند. Crackdown 3 اولین بار در سال 2014 معرفی شده بود و توجه داشته باشید که حالا در سال 2018 هستیم و همچنان این بازی به بازار عرضه نشده است. تاخیر در عرضه Crackdown 3 نه تنها باعث شد که لاین آپ کلی مایکروسافت در زمینه بازی‌های انحصاری خالی‌تر از پیش شود بلکه یکی از بازی‌هایی که می‌توانست نمایانگر قدرت Xbox One X باشد ناگهان دیگر در دسترس نبود. البته باید گفت که ایجاد این تاخیر به نظر اجباری به نظر می‌رسید چون تمام نمایش‌های انجام شده از این اثر بسیار ناقص بودند و تیم سازنده به زمان بیشتری برای اتمام پروژه نیاز داشت. امید داریم که تاخیر در عرضه Crackdown 3 باعث شده باشد که این اثر از لحاظ کیفی در سطح انتظار ظاهر شود.


پنج اشتباه بزرگ مایکروسافت در سال 2017

واگذاری کامل بازار به Nintendo Switch

اگر منصف باشیم، هیچکس انتظار موفق بودن Nintendo Switch را نداشت. (حتی نینتندو) غافل‌گیر شدن مایکروسافت توسط Nintendo Switch کاملا قابل درک است اما این نکته قابل توجهی نیست. مایکروسافت نه تنها در بازار، بلکه در ذهن گیمر‌ها نیز به نینتندو باخت. البته آنها قبلا قسمت اعظمی از بازار را به خاطر اشتباهات و البته موفقیت بسیار خوب PS4، به سونی واگذار کرده بودند. در سال گذشته میلادی تقریبا تمام بحث‌های اصلی دنیای بازی مربوط به Switch و PS4 بود. این دو کنسول در بازار جهانی به فروش بسیار خوبی دست پیدا کردند و با عرضه بازی‌های انحصاری با کیفیت توانستند نظر مثبت گیمر‌ها را نسبت به خود جلب کنند. سونی و نینتندو همچنین برای آینده برنامه‌ریزی بلند مدت داشتند و بازی‌های انحصاری بسیار خوبی را برای عرضه در سال 2018 تدارک دیدند. گرچه مایکروسافت در هیچکدام از این قسمت‌ها موفق نبوده که در قسمت بعدی مقاله بیشتر به آن خواهیم پرداخت.


پنج اشتباه بزرگ مایکروسافت در سال 2017

نمایشگاه‌های E3 و Gamescom

اگر به مرور سال گذشته بپردازیم، سونی در نمایشگاه‌های E3، TGS و PGW شرکت کرد. آنها در The Game Awards حضور داشتند و حتی نمایشگاه مخصوص به خود به نام PSX را برگذار کردند. نینتندو نیز در E3 و The Game Awards حضور داشت و باید گفت که آنها هر چند ماه یک بار Nintendo Direct را پخش کرده و بازی‌های جدید انحصاری برای Switch معرفی می‌کنند. در حالت کلی باید گفت که مایکروسافت همراه با Xbox One تنها در دو نمایشگاه و رویداد بزرگ حضور داشت. پس آنها باید بازی‌های جدید خود را در همین رویداد‌ها معرفی کنند و خبر‌های خوب زیادی به هواداران بدهند چون واقعا مکانی بهتر از این رویداد‌ها وجود ندارد. در سال 2017 مایکروسافت علاوه بر اینکه نتوانست تعداد قابل قبولی بازی انحصاری برای Xbox One عرضه کند بلکه حتی در زمینه معرفی و نمایش آثاری که در آینده عرضه می‌شوند نیز ناموفق بود.

این ناکامی در ماه‌های گذشته خود را به خوبی نشان داده است چون Xbox One تقریبا در مقابل PS4 و Nintendo Switch بازی انحصاری بسیار بزرگی ندارد. بزرگترین خبر مایکروسافت در E3 مربوط به نام‌گذاری Project Scropio بود که حالا با نام Xbox One X شناخته می‌شود بود. خبر بزرگ آنها در Gamescom چه بود؟ تنها خبر بزرگ مایکروسافت در Gamescom این بود که گیمر‌ها قابلیت پیش‌خرید Xbox One X را خواهند داشت! در این بین سونی مشغول معرفی کردن آثاری مثل Ghost of Tsushima بود و در کنار آن نمایش‌های جدیدی از بازی‌های God of War و The Last of Us Part 2 انجام دادند.

در سمت مقابل نیز نینتندو آثاری مثل Metroid Prime 4 و Pokemon را معرفی کرد که هواداران بسیار زیادی دارند. همچنین نینتندو در ماه‌های پایانی سال Super Mario Odyssey را عرضه کرد که همه می‌دانیم چه قدر موفق بوده. باید گفت که وضع مایکروسافت واقعا خراب است. مایکروسافت در چند ماه آینده سه بازی را که چند سال پیش معرفی شدند را به بازار عرضه خواهد کرد و تقریبا بعد از آن هیچکس از برنامه مایکروسافت خبر ندارد. این حق هواداران Xbox است که بدانند آیا مایکروسافت واقعا برنامه‌ای برای آینده دارد یا خیر؟


پنج اشتباه بزرگ مایکروسافت در سال 2017

قیمت Xbox One X

بگذارید لحظه‌ای به E3 2017 بازگردیم. جایی که مایکروسافت برای اولین Xbox One X را با ظاهر نهایی و قطعی معرفی کرد. آنها همچنین قیمت قوی‌ترین کنسول تاریخ را نیز در E3 مشخص کردند. Xbox One X در پاییز گذشته با قیمت 500 دلار به بازار عرضه شد و باید گفت که تا به اینجای کار تقریبا خوب عمل کرده اما باید گفت که همه کنسول‌ها در ابتدا خوب عمل می‌کنند. PS3 با قیمت 600 دلاری خود فروش بسیار خوبی در ماه‌های اولیه داشت و حتی کنسول‌های حالا شکست خورده Wii U و PS Vita نیز در ابتدا عملکرد قابل قبولی داشتند. مشکل اصلی چند ماه بعد از خوابیدن تمام سر و صدا‌ها آغاز خواهد شد. قسمت عظیمی از بازار می‌توانند با 300 دلار کنسول‌های بسیار خوب Xbox One و یا PS4 را تهیه کنند.

حتی با چند دلار کمتر امکان خرید Nintendo Switch وجود دارد و باید گفت که کنسول میان نسلی PS4 Pro نیز 400 دلار قیمت دارد! سوال اصلی اینجاست که با وجود این همه انتخاب ارزان‌تر که برخی از آنها از لحاظ پشتیبانی و ساخت بازی بسیار بهتر از Xbox One X هستند چرا یک گیمر باید 500 دلار هزینه کنسولی کند که مشخص نیست در سال 2019 چه اثری برایش ساخته خواهد شد؟ قیمت بسیار بالای Xbox One X باعث شده تا برای قسمت بسیار بزرگی از بازار قابل خرید نباشد و اگر مایکروسافت صرفا تمام تمرکز خود را معطوف ساخت قدرتمند‌ترین کنسول تاریخ کرده، آینده برای برند Xbox چندان روشن نخواهد بود.

جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

2 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

پنج × 1 =

  • امسال واقعا سال نینتندو بود و نشون داد قدرت سخت افزار در خرید کنسول خیلی تاثیر نداره بلکه تنوع در بازیها چه برای Hardcore یا casual گیمر بسیار مهمتر هست. ضمن اینکه نوآوری در ساخت نینتندو این کنسول رو یک قدم جلوتر از کنسولهای دیگه قرار میده.