مقاله

چرا سرعت دانلود PS4 کم است؟

چرا سرعت دانلود PS4 کم است؟ 1

اگر از افرادی هستید که PS4 دارید، با کمبود سرعت در هنگام دانلود بازی‌های دیجیتال یا به‌روزرسانی‌ها روی این کنسول مواجه شدید که در برخی از مواقع می‌تواند بسیار طاقت ‌فرسا باشد. اگر از پلتفرم‌های دیگر مثل Xbox یا Steam استفاده کرده باشید می‌دانید که سرعت دانلود در این پلتفرم‌ها بسیار بهتر از PS4 است. دلایل زیادی برای کاهش سرعت به صورت عمومی روی دستگاه‌های مختلف وجود دارد اما در ادامه مطلب به دلایل اصلی و شناخته شده این مشکل می‌پردازیم.

 چرا سرعت دانلود PS4 کم است؟

اگر برنامه و یا بازی خاصی در حال اجرا روی PS4 باشد، این امر تاثیر مستقیمی روی تنظیمات دانلود از PSN خواهد گذاشت. شاید بپرسید این تغییرات به چه صورت هستند. در ابتدا باید گفت که PS4 به صورت خودکار محدودیت سرعت مصنوعی برای دانلود را اعمال خواهد کرد که در نتیجه باعث کاهش سرعت در حد قابل مشاهده‌ای خواهد شد. بستن برنامه و یا بازی مورد نظر باعث می‌شود که این محدودیت برداشته شده و بتوانید با حداکثر سرعت به ادامه دانلود مشغول شوید. البته در این بین چند مورد مهم نیز دخیل هستند که در لیست زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • رها کردن برنامه اجرا شده در پس زمینه سیستم کمکی به شما نخواهد کرد و همچنان محدودیت سرعت دانلود اعمال خواهد شد.
  • رفتن به حالت Rest Mode بر اساس تنظیماتی که قبلا در کنسول خود انجام دادید شاید روی سرعت دانلود تاثیر مستقیم داشته باشد.
  • این محدودیت سرعت دانلود مصنوعی، فقط روی دانلود‌های مستقیم از PSN اعمال می‌شود. بدین صورت که اگر شما در همان لحظه تست سرعت در تنظیمات کنسول را انجام دهید شاید به بالاترین سرعت مد نظر خود برسید. چون محدودیت سرعت در تست‌های موجود در تنظیمات اعمال نمی‌شوند.
  • همه برنامه‌ها و بازی‌ها در این محدودیت رفتار یکسانی ندارند. در حالی که بسیاری از برنامه‌ها باعث ایجاد کاهش سرعت خواهند شد. این محدودیت سرعت در برنامه و بازی‌های مختلف رفتار یکسانی ندارند و ممکن است سرعت در حال اجرای هر کدام از آنها متفاوت باشد. شاید حتی مقدار این محدودیت در زمانی که در منو بازی هستید، یا وقتی که به محیط داخل بازی می‌روید تفاوت داشته باشد.
  • همانطور که اشاره شد این محدودیت به صورت مصنوعی و توسط خود کنسول به صورت خودکار انجام می‌شود. به همین خاطر تجربه کردن یک بازی می‌تواند تاثیر مستقیمی روی کاهش سرعت دانلود داشته باشد و دلیل اصلی آن نیز کمبود منابع پردازنده است. کنسول در این مواقع به گونه‌ای طراحی شده که ترجیح می‌دهد منابع موجود را برای پردازش بهتر در اختیار بازی قرار دهد.

چرا سرعت دانلود PS4 کم است؟

بدین منظور تست‌های روی به‌روزرسانی نسخه 4.73 کنسول PS4 انجام شده که توضیحات آن در بخش زیر آمده است:

  • وقتی دانلود آغاز شد، بازی Styx Shard of Darkness در پس زمینه سیستم در حال اجرا بود (در منو بدون استفاده) به همین دلیل دانلود در سیستم به حدی محدود شد و سرعت به 7KB در ثانیه رسید. این مقدار سرعت، بسیار بسیار کم است. این مقدار باعث می‌شود که دانلود شما شاید تا 100 برابر نیز بیشتر به زمان نیاز داشته باشد. این آزمایش یک اتفاق نیست و هر بازی که در حال اجرا باشد باعث ایجاد محدودیت سرعت دانلود در PS4 خواهد شد.
  • اجرا کردن برنامه‌هایی مثل Netflix و یا Spotify نیز می‌تواند سرعت دانلود از PSN را تا 128 KB کاهش دهد. این مقدار زمان مفید برای انجام دانلود شما را تا 5 برابر افزایش دهد.
  • استفاده از قسمت دانلود برای افزایش سرعت نیز تاثیری ندارد.
  • استفاده از برخی از بازی‌ها مثل Horizon Zero Dawn یا Uncharted 4 تاثیری مثل اجرای یک برنامه دارد.
  • انجام بازی‌های آنلاین سرعت دانلود را در پس زمینه روی 7 KB در ثانیه قفل خواهد کرد.
  • انجام بازی‌های آفلاین مثل Horizon Zero Dawn که به اینترنت نیازی ندارند نیز تاثیرات متغییری روی سرعت دانلود دارد. به نظر می‌رسد با افزایش نیاز بازی به دسترسی به منابع CPU، سرعت دانلود نیز با محدودیت بیشتری مواجه می‌شود. همانطور که اشاره شد PS4 به گونه‌ای طراحی شده که در تقسیم منابع، پردازش بازی‌ها را نسبت به دانلود در رتبه بالاتری از اولویت قرار می‌دهد.
  • قرار دادن PS4 در حالت Rest Mode نیز به نظر مشکلی را حل نمی‌کند.
  • خارج شدن از بازی و اجرای بازی جدید، باعث می‌شود که سرعت دانلود چند ثانیه به محدودیت 650 KB در ثانیه برسد اما بازهم بلافاصله محدودیت‌های قبلی اجرا خواهند شد.

چرا سرعت دانلود PS4 کم است؟ 2

در نهایت باید بگوییم که اگر حس می‌کنید سرعت دانلود شما روی PS4 در حد مطلوبی قرار ندارد بهتر است که برنامه و یا بازی‌های در حال اجرا و حتی در پس زمینه سیستم را به صورت کامل ببندید تا با هیچکدام از محدودیت‌های سرعت مصنوعی که برای PS4 طراحی شده مواجه نشوید. البته تنها این موارد تضمین دهنده افزایش سرعت نیست چون فاکتور‌های بسیار زیادی برای افزایش سرعت دانلود وجود دارد. شاید مشکل دیگری باعث ایجاد محدودیت در سرعت دانلود شود. PS4 به صورت عادی به کاربر نشان نمی‌دهد تا که چه بازی یا برنامه‌ای در حال اجرا در پس زمینه است، غیر از اینکه کاربر تمام برنامه‌ها را به صورت دستی در منویی که با نگه داشتن دکمه PS باز می‌شود، ببندد. شاید سوالاتی نیز در این زمینه به وجود آید که آیا این ویژگی به خوبی در PS4 پیاده سازی شده است؟ باید گفت که قطعا اینگونه نیست. این سیستم فقط با اجرای یک برنامه و یا بازی محدودیت‌هایی که در نظر گرفته شده را اعمال می‌کند. این در حالی است که ابتدا باید دید که برنامه و یا بازی اجرا شده از چه منابعی استفاده خواهد کرد و سپس بر اساس آنها محدودیت مورد نیاز اعمال شود. سوال بعدی نیز شاید این باشد که چرا این ویژگی هنوز بعد از چهار سال روی PS4 وجود دارد و سونی به فکر تغییر آن نیست. قطعا جوابی روشن برای این سوال وجود ندارد و سونی از سرعت بسیار پایین دانلود در PSN اطلاع دارد. شاید بزرگترین شکایت دارندگان این کنسول، سرعت پایین دانلود باشد. باور آن بسیار سخت است که سونی این مشکل را نادیده گرفته و در مورد آن تصمیمی جدید اتخاذ نمی‌کند. شاید آنها در آینده‌ای نزدیک تصمیم به ایجاد تغییراتی داشته باشند.

جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

9 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

پنج + چهارده =

  • اين مشگل تو خارج اصلا به حساب نمياد-اونجا سرعت دانلودشون 50 مگابايته يه فايل 50 گيگى كمتر از ١٢ ساعت دانلود ميشه-اينجا ايرانه:/

    • البته اگر مطلب میخوندید نوشته شده که خیلی از مشکلات دانلود و کمبود سرعت روی PS4 به خاطر محدودیت های سخت افزاری و دیگر مشکلاته و ربطی به سرعت دانلود اینترنت نداره.

  • “اگر از پلتفرم‌های دیگر مثل Xbox یا Steam استفاده کرده باشید می‌دانید که سرعت دانلود در این پلتفرم‌ها بسیار بهتر از PS4 است.”
    این از اون حرفا بودا 😐
    سرعت دانلود در Xbox One بشدت فاجعست. حداقل با اینترنت ایران که اینطوریه

  • مرسی اقا جواد بابت مقاله
    ای کاش راجب نت تایپ هم مینوشتی چون خیلی خیلی تو پارتی ما رو اذیت کرده…
    اقا جواد راستی یه نکته:حتما حتما حتما سوت پارک قسمت world of warcraftش رو ببین مطمینم از بس بخندی که گریه کنی????
    سیزن ۱۰ اپیزود هشت
    واقعا جزو واجباته

  • من با 4g ایرانسل 18 گیگ آپدیت rainbow six siege رو تو دو ساعت گرفتم با خود ps4
    هیچ برنامه ای باز نبود ولی روی rest mode گذاشته بودم
    البته اول صبح بود و ps4 رو به محض روشن شدن رو دانلود گذاشتم