پرونده

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت دوم

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت دوم

در قسمت اول این مجموعه مقالات به معرفی هیدئو کوجیما و نحوه شکل‌گیری مجموعه بازی‌های Metal Gear پرداختیم. از شرایط سخت کاری بازیساز ژاپنی در کونامی گرفته تا مشکلاتی که پیش روی پایه‌گذاری یک سبک کاملا جدید در صنعت بازی‌های ویدئویی وجود دارد. در ادامه این مجموعه و قسمت دوم تاریخچه Metal Gear به سراغ معرفی شخصیت‌های کلیدی که البته نقش مهم‌تری در بازی‌های اخیر Metal Gear داشته‌اند تا گروه‌های مختلفی که در این مجموعه حضور دارند، رفته‌ایم. در قسمت سوم و نهایی این مجموعه نیز داستان کل سری را با در نظر گرفتن ترتیب اتفاقات بازگو می‌کنیم.

معرفی شخصیت‌ها

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت دوم 1

بیگ باس (Big Boss): رييس بزرگ کسي بود که از يک سرباز وفادار و ميهن پرست تبديل به يک خيانت کار و خطر جهاني شد. ديدگاهي که دولت آمريکا به آن معتقد بود. ديدگاهي کاملا اشتباه. کسي که بازيچه دست دولتمردان قرار گرفت و مجبور به کشتن شخصی شد که در اصل معلم و حتي مادر او با حساب مي آمد. شايد تنها در داستان عنواني همچون متال گیر  بتوان شخصيتي مانند بیگ باس را پيدا کرد. او که خواستار صلح در تمام جهان بود ناگهان دچار جنگي شد که در سوي ديگر آن رئساي خود او قرار داشتند. بزرگترين سرباز قرن بيستم تمام چيز هايي را که زماني به آنها تعلق خاطر داشت دور ريخت و تنها يک چيز را براي خود باقي گذاشت. باس تنها چيزي بود که رييس بزرگ به او اعتقاد داشت و عقيده داشت که بايد تا آخرين نفس راه او را ادامه دهد. راهي براي تبديل شدن به يک ميهن پرست. واژه اي که در دنياي کنوني معناي خود را از دست داده و دشمنان ملت از آن براي خود استفاده مي کنند. راهي که او را از همکاران سابق خود جدا کرد. افرادی همچون میجور زیرو که باعث به وجود آمدن جنگ هاي زيادي شدند. رييس بزرگ حتي از لقب خود بيزار است. لقبي آزار دهنده که او را ياد بزرگترين اشتباه زندگي خود مي اندازد. اشتباهي که باعث شد دولتمردان آمريکا خود را بي گناه جلوه کنند و تمام اشتباهاتشان را به شخصي لقب دهند که به واقع يک ميهن پرست بود و معناي حقيقي اين لغت را به نمايش در آورد. باس کسي بود که اسنيک را بزرگ کرد و در آخر توسط خود او از پا در آمد تا کشورش سربلند شود.


تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت دوم 2

مک دانل میلر (McDonell Miller): او که با نام هاي کازوهیرا میلر و مستر میلر نيز شناخته مي شود يکي از کساني هست که در زمان فرماندهي روی کمپل عضو فاکس هاند بود. در سال 1974 ميلر به کلمبيا سفر مي کند تا با اسنيک ديداري داشته باشد. بعد از اين ديدار وي تصميم مي گيرد که با اسنيک همکاري کند و در اصل وظيفه پشتيباني در پايگاه مادر را بر عهده مي گيرد. ميلر به جز اينکه خود وارد جناح اسنيک مي شود افراد ديگري را نيز به او معرفي مي کند. توضيح داده مي شود که بيشتر کاري هاي ساختاري و پشتيباني ارتش بدون مرز توسط او انجام مي شود. بعد از وقايع نسخه پیشین و قسمت پنجم از این مجموعه از اسنيک جدا مي شود. زماني که میلر در فاکس هاند مشغول به کار می شود وظيفه پيدا مي کند يکي از نيروهاي جوان اين سازمان يعني ساليد اسنيک را آموزش دهد. ميلر تجربيات خود را در اختيار ساليد اسنيک قرار مي دهد و او را تبديل به يکي از بهترين نيروهاي فاکس هاند مي کند.


تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت دوم 3

لیکوئید اسنیک (Liquid Snake): شايد بتوان ليکوئيد را يکي از شخصيت هاي منفي صنعت گيم دانست که نقش به سزايي در رشد شخصيتي ساليد اسنيک ايفا کرده است. همواره يکي از دلايل به وجود آمدن قهرمان در داستان وجود يک شخصيت منفي مناسب است که باعث مي شود مخاطب کاملا با قهرمان داستان همزاد پنداري کرده و از شخصيت منفي متنفر شود. البته عکس اين مطلب نيز در مورد ليکوئيد صدق مي کند. ممکن است حتي بعضي مخاطب ها به خاطر شخصيت پردازي که ليکوئيد از آن بهره مي برد به وي علاقه پيدا کنند، درست حالتي که در مورد جوکر شوالیه تاریکی روي داد. در اين فيلم نيز به قدري شخصيت پردازي جوکر و بازي به ياد ماندني هث لجر خوب بود که باعث شد شخصيت اصلي داستان يعني بتمن زير سايه هنرنمايي جوکر قرار گيرد. هر چند اين تاثير بيشتر در مورد اسلات صدق مي کند اما از کنار ليکوئيد نيز نمي توان بي تفاوت گذشت. لیکوئید به نوعی یکی از کلون های ساخته شده از بیگ باس و شخصیت منفی متال گیر سالید است که در مقابل سالید اسنیک دیگر کلون بیگ باس قرار می گیرد.


تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت دوم 4

ریوالور آسلات (Revolver Ocelot): آسلات یکی از مهم ترین شخصیت های مجموعه متال گیر است. هر چند برای اولین بار با او در متال گیر سالید آشنا شدیم اما در ادامه و با عرضه قسمت دوم و سوم بخش های جدیدی از گذشته و خصوصیات او به نمایش در آمد. آسلات در ابتدا از آن دست سرباز هایی بوده که تنها برای پول و مقام تلاش می کرده اما در ادامه و بعد از مواجه با باس و بیگ باس به مرور ایدئولوژی جدیدی در ذهن او به وجود آمده است. آسلات در کنار زیرو، بیگ باس و ایوا یکی اصلی ترین اعضای میهن پرستان بود. با این حال بعد از ایجاد اختلاف نظر ما بین بیگ باس و زیرو و جدایی این دو آسلات به سمت بیگ باس گرایش پیدا کرد. زیرو از سویی سعی داشته قدرت را به دست بگیرد و در مقابل بیگ باسی قرار گرفته که سعی داشته خواسته باس یعنی دنیایی یک پارچه و بدون جنگ را شکل دهد. با توجه به شناخت آسلات از بیگ باس در نهایت بعد از وقایع گراند زیروز این شخصیت کنترل نیروهای باقی مانده از ارتش بدون مرز را به دست گرفته و سگ های الماسی را شکل می دهد. در نهایت نیز بعد گذشت 9 سال و بیداری بیگ باس از کما، آسلات با او همراه می شود. در انتهای قسمت چهارم مشخص می شود که تمامی فعالیت های آسلات در کنار لیکوئید برای حقیقت بخشیدن به رویای باس و بیگ باس بوده و در این راه از خود گذشتگی های فراوانی انجام داده است.


تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت دوم 5

سالید اسنیک (Solid Snake): شاید بدشانس ترین شخصیت این مجموعه سالید اسنیک باشد. ضعیف ترین کلون بیگ باس بعد از حضورش در سازمان فاکس هاند به ماموریتی فرستاده می شود که هدف اصلی آن نابودی ارتش بیگ باس است. اسنیک بعد از دو عنوان و درگیری با پدر خود او را از پا در آورده و در ادامه نیز با برادرش درگیر می شود. اسنیک که تا پیش از قسمت های اخیر به عنوان قهرمان اصلی داستان شناخته می شود، در نهایت به خاطر نوع شکل گیری بدنش (کلون) به سرعت پیر شده و پرونده خود را بعد از قسمت چهارم بسته شده دید. در شرایطی که اکثر طرفداران این مجموعه شخصیت هایی همچون لیکوئید و آسلات را به عنوان افرادی جنگ طلب می شناختند مشخص شد که اسنیک در تمام این مدت از نقشه های بیگ باس خبری نداشته و تنها از سوی دیگران به سمتی هدایت شده تا تبدیل به پایان برای میهن پرستان شود. سالید اسنیک را می توان به عنوان نمونه ای از نسل جدید شخصیت پردازی در بازی های ویدئویی دانست.

از سربازان بدون مرز تا بهشت بیرونی

حتی با مرور بخش های مختلف داستان این مجموعه باز هم گروه هایی وجود دارند که اطلاعات کامل آنها در قسمت های جانبی هر کدام از عناوین توضیح داده می شوند. گروه هایی همچون فاکس، فاکس هاند، سربازان بدون مرز، سگ های الماسی، میهن پرستان و… فهرستی طولانی را از گروه های موجود در متال گیر را شکل داده اند که سعی داریم در ادامه به معرفی هرکدام از آنها بپردازیم.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت دوم 6

فیلسوف ها (The Philosopher)

گروهی از قدرتمند ترین و با پولدار ترین افراد دنیا در آمریکا، شوروی سابق و چین بعد از اتمام جنگ جهانی اول گروهی را تحت عنوان فیلسوف ها تشکیل دادند که وظیفه داشت کنترل دنیا را برعهده گیرد. فیلسوف ها در تمامی سازمان های دولتی دنیا افرادی را در اختیار داشته و با ثروت بالایشان دنیا را کنترل می کردند. بعد از کشته شدن تمامی اعضای این گروه، مشخصات ثروت آنها در میکروفیلم هایی قرار گرفت که تحت عنوان میراث فیلسوف ها شناخته می شود. سال ها بعد میهن پرستان و به خصوص زیرو کنترل میراث فیلسوف ها به دست گرفته و از آن برای افزایش قدرت میهن پرستان استفاده کردند.


تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت دوم 7

میهن پرستان (Patriots)

میهن پرست ها که در ابتدا از زیرو، پارامدیک، سیجینت، بیگ باس، آسلات و ایوا تشکیل شده بودند هدف خود را تحقق رویای باس و ایجاد صلح در تمامی نقاط جهان و البته شکل دادن سرپناهی برای سرباز های فراری قرار داد. بعد از مدتی بیگ باس و زیرو با یکدیگر به مشکل خورده، ایوا و آسلات با بیگ باس از میهن پرستان جدا شدند. در مقابل زیرو، پارامدیک و سیجینت که به دنبال قدرت بیشتری بودند با یکدیگر به همکاری ادامه دادند. هرچند تیم جدا شده به مرور باقی مانده های میهن پرستان را از بین بردند اما در نهایت زیرو و همراهانش موفق شدند با ثروت بسیاری در اختیار داشتند، میهن پرستان را در قالب هوش مصنوعی برای سال ها به عنوان قدرت اصلی آمریکا باقی نگه دارند. میهن پرستان در بعضی عناوین با نام سایفر نیز شناخته می شوند.


تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت دوم 8

سربازان بدون مرز – سگ های الماسی و بهشت بیرونی (Outer Heaven)

بعد از مرگ باس و جدایی بیگ باس از زیرو، بزرگ ترین سرباز قرن بیستم تصمیم گرفت به شکلی صحیح رویای مربی خود را به حقیقت تبدیل کند. بیگ باس در بازه های زمانی مختلف با تشکیل گروه هایی همچون سربازان بدون مرز (پیس واکر)، سگ های الماسی (قسمت پنجم) و بهشت بیرونی (متال گیر 1) ارتشی را شکل دهد که به هیچکدام از قدرت های دنیا ارتباطی نداشته و تنها به دنبال این است که سرباز های فراری از سیاست های دولتمردان را پناه دهد.


تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت دوم 9

فاکس (Fox)

بعد از وقایع قسمت سوم زیرو گروهی را تحت عنوان فاکس به عنوان زیرمجموعه سیا تشکیل داد که اصلی ترین نیروی آن بیگ باس بود. اختلافات ایجاد شده میان بیگ باس و زیرو در نهایت به خروج بیگ باس از این گروه و بازنشسته شدن زیرو منتهی شد. مدتی بعد جین کنترل این گروه را برعهده گرفت و وقایع سن هیرونیمو شکل گرفت که با تعطیلی کامل فاکس از طرف دولت آمریکا خاتمه یافت.


تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت دوم 10

فاکس هاند (Foxhound)

بعد از تعطیلی فاکس، بیگ باس گروه جدیدی را به نام فاکس هاند شکل داد که به عنوان پوشش او در زمان رهبری بهشت بیرونی شناخته می شود. فاکس هاند اعضای شناخته شده ای همچون سالید اسنیک و فران یگر را در اختیار داشت اما بعد از مشخص شدن خیانت بیگ باس به دولت آمریکا تا مرز تعطیلی پیش رفت. بعد از وقایع زنزیبار لند و جدا شدن سالید اسنیک، برادر او لیکوئید کنترل فاکس هاند را برعهده گرفت و آن را تبدیل به گروهی تروریستی و کوچک کرد که به عنوان دشمن های اصلی متال گیر سالید شناخته می شوند. فاکس هاند نیز بعد از وقایع جزیره شدو موزس از هم پاشید.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت دوم 11

ادامه دارد …

محمد طالبیان

محمد طالبیان

5 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

دوازده − 1 =