پرونده

تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی – قسمت اول

اسپایدرمن برای مارول همان نقشی را ایفا می‌کند که بتمن و سوپرمن در مجموعه کمیک‌های DC بر عهده دارند. شخصیتی که در میان قهرمان‌های مارول بالاترین میزان محبوبیت را در اختیار داشته و در تعداد زیادی مجموعه تلویزیونی، فیلم سینمایی و بازی ویدئویی حضور پیدا کرده. در حال حاضر مارول و دیزنی مشغول ساخت فیلمی سینمایی بر اساس این شخصیت با نام Spider-Man: Homecoming هستند و در مقابل Insomniac قصد دارد با ساخت بازی جدید، مرد عنکبوتی محبوب ما را به روزهای اوج خود در این صنعت برگرداند. با توجه به این موضوع و البته باقی ماندن زمان زیادی تا انتشار بازی جدید اسپایدرمن سعی کرده‌ایم تاریخچه این ابرقهرمان محبوب را در صنعت بازی‌های ویدئویی مورد بررسی قرار دهیم.

Spider-Man

سازنده: Atari

ناشر: Parker Brothers

پلتفرم ها: Atari 2600

سال انتشار: 1982

اولین بازی ساخته شده براساس ابرقهرمان مارول در سال 1982 برای آتاری 2600 عرضه شد و Spider-Man نام داشت. در این بازی که به شکل جالبی توسط «برادران پارکر» (نام اصلی Spider Man پیتر پارکر است) منتشر شده و در آن گیمر وظیفه دارد تا از آسمان‌خراش‌ها بالا رفته و بمب قرار گرفته در بالای آن را خنثی کند. اصلی‌ترین چالشی که اسپایدرمن در این مسیر با آن روبرو بود، تعداد محدود تارهای او است که به نوعی نقش تایمر را در بازی ایفا کرده و با تمام شدنشان، شخصیت اصلی سقوط می‌کند. در نهایت اگر گیمر به بالای آسمان خراش برسد، روبروی Green Goblin (یکی از دشمن‌های اصلی اسپایدرمن) قرار گرفته با شکست او به سراغ بمب رفته و آن را خنثی می‌کند. کلیت گیم پلی اولین بازی اسپایدرمن پیچیده نیست اما از این جهت که اولین بازی ساخته شده برای اسپایدرمن و البته شخصیت‌های مارول است، مورد توجه قرار دارد.

spider-man-1

Questprobe featuring Spider-Man

سازنده: Adventure International

ناشر: Adventure International

پلتفرم ها: Dragon 32/64 – ZX Spectrum – Amstrad CPC

سال انتشار: 1984

بازی بعدی که میزبان Spider Man بوده، Questprobe: featuring Spider-Man نام دارد و در سال 1985 برای پلتفرم‌های مختلفی همچون کمودور 64، آتاری 8 بیتی، اپل 2 و DOS منتشر شد. این بازی توسط اسکات آدامز ساخته شده و در ژانر ماجراجویی متنی (Text Adventure) قرار می‌گیرد. نکته قابل توجه این است که در اصل Questprobe سه‌گانه بود و پیش از اسپایدرمن دو قسمت دیگر از آن برای شخصیت‌های هاک (Hulk) و Human Torch و The Thing از چهار شگفت‌انگیز (Fantastic Four) در سال‌ 1984 منتشر شد. با توجه به قرار گرفتن بازی در ژانر ماجراجویی متنی و البته نبود تبلیغات مناسب در زمان عرضه، بسیاری از وجود این بازی که اسپایدرمن در آن حضور داشته، بی‌خبرند.

spider-man-2

Spider-Man and Captain America in Doctor Doom’s Revenge

سازنده: Paragon Software

ناشر: Paragon Software Corporation

پلتفرم ها: Amiga – Amstrad CPC – Atari ST – Commodore 64 – DOS – ZX Spectrum

سال انتشار: 1990

سومین بازی که تبدیل به میزبان اسپایدرمن شد، Spider Man and Captain America in Doctor Doom’s Revenge نام داشت. این بازی توسط استودیوهای Paragon  و  Medallist ساخته شده و برای پلتفرم‌های بسیاری از جمله DOS، کمودور 64 و آمیگا در سال‌های 1989 و 1990 منتشر شد. اثر مورد نظر در اصل اولین بازی Side Scrolling اسپایدرمن بود و در آن گیمر می‌توانست هرکدام از مراحل را به وسیله این شخصیت یا Captain America پشت سر بگذارد. در جریان هرکدام از مراحل هم یکی از شخصیت‌های منفی اصلی مارول به عنوان Boss حاضر می‌شدند. هرچند گرافیک بازی برای آن زمان و پلتفرم‌هایش قابل توجه بود اما با توجه به یکنواختی و تاحدودی کنترل ضعیف، مورد توجه گیمرها قرار نگرفت.

spider-man-3

The Amazing Spider-Man

سازنده: Rare

ناشر: LJN

پلتفرم ها: Gameboy

سال انتشار: 1990

در سال 1990 کمپانی معروف LJN که تعداد زیادی از بازی‌های پلتفرم نینتندو را در آن زمان منتشر می‌کرد، امتیاز ساخت بازی براساس شخصیت اسپایدرمن را دریافت کرد و بازی‌های مختلفی را تولید کرد که The Amazing Spider Man برای کنسول دستی Gameboy یکی از مطرح‌ترین آنهاست. در این اثر که ساخت آن را استودیوی Rareware (Rare فعلی) برعهده داشت، Sinister Six مری جین واتسون را دزدیده و پیتر پارکر را مجبور می‌کردند تا به دنبال او برود. مراحل این بازی از دو رویه کلی پیروی می‌کردند که در اولی گیمر بازی را همچون اکثر beat ’em up های دو بعدی دنبال می‌کرد و در نوع دوم چیزی شبیه به بالا رفتن از ساختمان را شاهد بودیم. برای این اثر دو ادامه هم توسط LJN ساخته شد اما هیچ‌کدام از آنها نتوانستند موفقیت بازی اصلی را تکرار کنند.

spider-man-4

The Amazing Spider-Man vs. The Kingpin

سازنده: Technopop

ناشر: Sega

پلتفرم ها: Mega Drive – Genesis – Master System – Game Gear – Sega CD

سال انتشار: 1991

ایستگاه بعدی اسپاید من بازی تحت عنوان The Amazing Spider Man vs. The Kingpin بود که توسط  Technopop و Sega ساخته و برای کنسول‌های Megadrive، Genesis و Game Gear منتشر شد. ساخته سگا و تکنوپاپ به قدری مورد توجه مخاطب‌ها قرار گرفت که در ادامه نسخه ارتقا یافته آن همراه با جزئیات بیشتر توسط سگا برای SEGA CD، دو سال بعد از نسخه اصلی و در سال 1993 عرضه شد. بسیاری از طرفداران این اثر را بهترین بازی ساخته شده بر اساس اسپایدرمن در دنیای دو بعدی می‌دانند و از گرافیک، صدا‌گذاری و کنترل دقیق شخصیت اصلی به عنوان نکات مثبت آن یاد می‌کنند. سگا نسخه مخصوص آرکید این بازی را در سال 1991 منتشر کرد.

spider-man-5

Spider-Man: Return of the Sinister Six

سازنده: Bits Studios

ناشر: LJN

پلتفرم ها: NES – Master System – Game Gear

سال انتشار: 1992

بعد از سگا بار دیگر نوبت به LJN رسید تا اثر دیگری در این مجموعه را تحت عنوان Spider-Man: Return of the Sinister Six برای NES در سال 1992 منتشر کند. ساخته شرکت Bits Studio در ژانر پلتفرمر دو بعدی قرار گرفته و شش مرحله دارد که گیمر در هرکدام از آنها با یکی از اعضای Sinister Six روبرو می‌شود. هرچند گرافیک بازی برای NES یکی از نکات مثبت آن به شمار می‌رود اما با توجه به داشتن تنها یک بار فرصت شکست خوردن، بسیاری از سختی بیش از حد بازی و البته تنوع کم آن انتقاد داشتند.

spider-man-6

ادامه دارد…

محمد طالبیان

محمد طالبیان

3 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

2 × 5 =

  • من از نسخه Spider-Man 2: Enter Electro مال ps1 خیلی خاطره دارم ، هزار بار مرحله یک و دوش رو رفتم ، تو مرحله سه می باختم 😀 ، یادمه یه مغازه ای تو مرحله دومش بود داشت می سوخت باید خاموشش می کردی فقط برادر بزرگترم می تونست خاموشش کنه 😀 یه ایستر اگ توپ بسکت بال هم داشت . یادش بخیر :yes:
    ممنون :yes:

  • یادش بخیر
    توی بازی رایانه هم یه همچین بخشی وجود داشت که به بررسی تاریخچه حضور اسپایدر من تو بازی های ویدیویی پرداخته بود