پرونده

تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی – قسمت سوم

تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی

اسپایدرمن برای مارول همان نقشی را ایفا می‌کند که بتمن و سوپرمن در مجموعه کمیک‌های DC بر عهده دارند. شخصیتی که در میان قهرمان‌های مارول بالاترین میزان محبوبیت را در اختیار داشته و در تعداد زیادی مجموعه تلویزیونی، فیلم سینمایی و بازی ویدئویی حضور پیدا کرده. در حال حاضر مارول و دیزنی مشغول ساخت فیلمی سینمایی بر اساس این شخصیت با نام Spider-Man: Homecoming هستند و در مقابل Insomniac قصد دارد با ساخت بازی جدید، مرد عنکبوتی محبوب ما را به روزهای اوج خود در این صنعت برگرداند. با توجه به این موضوع و البته باقی ماندن زمان زیادی تا انتشار بازی جدید اسپایدرمن سعی کرده‌ایم تاریخچه این ابرقهرمان محبوب را در صنعت بازی‌های ویدئویی مورد بررسی قرار دهیم.


تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی
Spider-Man

Spider-Man
سازنده: Neversoft
ناشر: Activision
پلتفرم ها: Playstation – N64 – Dreamcast – PC
سال انتشار: 2000

بعد از انتشار تعداد زیادی بازی بالاخره اسپایدرمن راه خود را به دنیای سه‌بعدی باز کرد. اولین حضور شخصیت محبوب مارول در دنیای سه بعدی به بازی اختصاص پیدا می‌کند که در سال 2000 توسط Neversoft ساخته شد و وظیفه انتشار آن را Activision برعهده داشت. این بازی که تنها با نام Spider-Man شناخته می‌شود اولین خروجی اکتویویژن از این سری بود و نسخه پلی‌استیشن آن نیز با استقبال بسیار خوبی روبرو شد. حرکت شخصیت اصلی در دنیایی سه‌بعدی با استفاده از قابلیت‌های مختلف باعث شد تا ساخته Neversoft که با موتور گرافیکی Tony Hawk’s Pro Skater توسعه یافته بود، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های ساخته شده براساس اسپایدرمن شود. اکتیویژن عنوان دیگری را با نام Spider-Man 2: Enter Electro به عنوان ادامه این اثر روانه بازار کرد اما در ادامه با رفتن به سراغ فیلم‌های سینمایی عملا پروژه اولین اسپایدرمن سه‌بعدی تنها با یک ادامه مستقیم به پایان رسید.

 

 تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی
Spider-Man: Mysterio’s Menace

Spider-Man: Mysterio’s Menace
سازنده: Vicarious Visions
ناشر: Activision
پلتفرم ها: GBA
سال انتشار: 2001

بعد از حضوری موفق روی پلی‌استیشن، اسپایدرمن بار دیگر به کنسول‌های دستی و اینبار GBA منتقل شد. بازی بعدی این سری که در سال 2001 منتشر شد، Spider-Man: Mysterio’s Menace نام دارد و توسط استودیوی Vicarious Visions توسعه پیدا کرد. در این عنوان دو بعدی گیمر با استفاده از قابلیت‌های مختلف اسپایدرمن می‌توانست دشمن‌های مختلف را از پا در آورده و البته شخصیت اصلی را ارتقا دهد. این بازی که به صورت انحصاری برای GBA منتشر شد در سال 2001 توانست با استقبال خوب منتقدها روبرو شود.

تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی
Spider-Man: Mysterio’s Menace

Spider-Man: The Movie
سازنده: Treyarch
ناشر: Activision
پلتفرم ها: PC – PS2 – Xbox – Gamecube
سال انتشار: 2002

در سال 2002 سونی و مارول اولین فیلم سینمایی اسپایدرمن را با کارگردانی سم رمی اکران کردند. فیلمی که در هر دو زمینه کیفی و فروش عملکرد بسیار خوبی داشت و اکتیویژن با استفاده از این موقعیت بازی را همزمان با آن و تحت عنوان Spider-Man: The Movie روانه بازار کرد. داستان این بازی کاملا براساس فیلم سینمایی روایت شده و تنها برخی جزئیات در آن تغییر کرده بود. بسیاری از ساخته استودیو Treyarch که این روزها مشغول ساخت Call of Duty است، استقبال کردند اما دوربین و گیم‌پلی کوتاه را به عنوان مشکل‌های آن یاد کرده‌اند.

تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی
Spider-Man 2

Spider-Man 2
سازنده: Treyarch
ناشر: Activision
پلتفرم ها: PC – PS2 – Xbox – Gamecube – DS – PSP
سال انتشار: 2004

با گذشت دو سال اکتیویژن پروژه بعدی اسپایدرمن را باز هم براساس فیلم سینمایی این اثر توسعه داد. همزمان با قسمت دوم فیلم سینمایی این مجموعه بازی تحت عنوان Spider-Man 2 روانه بازار شد که وظیفه ساختش را همچون قسمت پیشین Treyarch‌ برعهده داشت و برای پلتفرم‌های نسل ششم منتشر شد. بسیاری از گیمرها اعتقاد دارند که Spider-Man 2 بهترین بازی است که براساس این ابرقهرمان ساخته شده. ساخته Treyarch اولین بازی براساس اسپایدرمن بود که به صورت Open World در شهر نیویورک دنبال شده و این فرصت را در اختیار مخاطب قرار می‌داد که به راحتی و با شناور ماندن در میان ساختمان‌ها به سراغ هر جایی در نیویورک برود.

تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی
Ultimate Spider-Man

Ultimate Spider-Man
سازنده: Treyarch
ناشر: Activision
پلتفرم ها: PC – PS2 – Xbox – Gamecube – DS
سال انتشار: 2005

همکاری دوباره Treyarch و اکتیویژن اینبار به یک فیلم /بازی دیگر منتهی نشد و اسپایدرمن در ایستگاه بعدی میزبان بازی تحت عنوان Ultimate Spider-Man شد. در این بازی که براساس سری کتاب‌های مصور Ultimate در دنیای مارول ساخته شده، گیمر امکان انتخاب میان اسپایدرمن و دشمن او یعنی ونوم را در اختیار داشت. گیم‌پلی در زمان استفاده از قهرمان بازی همچون گذشته دنبال شده و گیم‌پلی‌ای Open World را ارائه می‌کرد اما انتخاب ونوم ساختار بازی را تغییر می‌داد. ونوم در جریان بازی سلامتی خود را به مرور از دست می‌دهد و گیمر باید سلامتی خود را با از بین بردن دشمن‌ها بازیابد. گیم‌پلی تکراری اصلی‌ترین ضعف این بازی بود.

تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی
Spider-Man: Battle for New York

Spider-Man: Battle for New York
سازنده: Torus Games
ناشر: Activision
پلتفرم ها:  GBA – DS
سال انتشار: 2006

بعد از 6 سال حضور در دنیای سه‌بعدی، اسپایدرمن بار دیگر در عنوانی دو‌بعدی و برای کنسول‌های دستی حضور پیدا کرد. در این بازی که Spider-Man: Battle for New York نام دارد و وظیفه توسعه‌اش را Torus Games برعهده داشت، گیمر بایستی با گرین گابلین برای به دست آوردن کنترل نیویورک مبارزه کند. ساختار این نسخه از مجموعه بازی‌های اسپایدرمن باز هم به صورت دو بعدی و پلتفرمر طراحی شده بود و عموما واکنش‌های منفی را دریافت کرد.

تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی
Spider-Man 3

Spider-Man 3
سازنده: Treyarch
ناشر: Activision
پلتفرم ها:  PS2 – PS3 – Xbox – X360 – DS – PSP – Wii – PC – Gamecube
سال انتشار: 2007

طبق رسم همیشگی اکتیویژن برای انتشار بازی/فیلم‌ها اینبار نوبت به قسمت سوم فیلم‌های سینمایی اسپایدرمن رسید تا میزبان یک بازی ویدئویی شود. در این اثر که تحت عنوان Spider-Man 3 شناخته می‌شود باز هم شاهد خط داستانی مشابه با ساخته سم رمی بودیم. همچون فیلم سینمایی که به اندازه دو قسمت ابتدایی مورد توجه قرار نگرفت، ساخته Treyarch نیز با واکشن مثبتی روبرو نشد. اصلی‌ترین ضعف این بازی ساخته شدن نسخه‌های مختلف آن توسط استودیو‌های متفاوت بود. سه استودیو Treyarch، Vicarious Visions وBeenox  روی نسخه‌های مختلف Spider-Man 3 کار کردند و عملا تمامی آنها شکست خوردند. فیزیک ضعیف، گرافیک متوسط، گیم‌پلی تکراری و نبود خلاقیت خاص به عنوان اصلی‌ترین دلایل شکست این بازی شناخته می‌شوند.

 

ادامه دارد …

محمد طالبیان

محمد طالبیان

7 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

13 − 7 =

  • البته با این تفاوت که توی بازی رایانه عناوینی هم مورد بررسی قرار گرفته بود که به سری بازیهای اسپایدرمن مرتبط نبود( شرمنده حواسم به این مورد نبود :-)) )
    اصلا بگذریم 😀 راستی یک سوال داشتم اگه بخوام تمامی شماره های بازی رایانه رو بخرم امکانش هست ؟ اخه خیلی دلم می خواد تمامی شماره های مجله رو داشته باشم

    • فکر نمیکنم امکانش وجود داشته باشه، خیلی وقته که مجله تعطیل شده و آرشیوش هم به درستی گیر نمیاد

  • معذرت میخوام خواستم بپرسم که یه چنین مقاله ای توی بازی رایانه نبود مگه؟ پس چرا قرارش دادید اقای طالبیان؟

    • هر چیزی تو بازی‌رایانه کار شده ما نباید دربارش مطلبی بنویسیم ؟ این مطلب ارتباطی به چیزی که داخل مجله چاپ شده بود نداره

      • قصد جسارت ندارم اقای طالبیان ولی اون مطلب بازی رایانه هم چیزی شبیه به همین بود و حضور اسپایدرمن رو توی بازیهای ویدیویی بررسی می کرد