گزارش و مصاحبه نقد و بررسی

بازی های شیطانی

بازی های شیطانی 1

بازی های شیطانی، بازی های ضد اسلامی، بازی های غیر اخلاقی و حتی بازی های ضد مسیحیت، موضوعاتی هستند که این روزها درباره آنها نه تنها در رسانه های کشورمان، بلکه در میان سایت ها و رسانه های خارجی نیز، درباره آنها صحبت می شود. هرچند با این موضوعات مخالف باشید، این مباحث، طرفداران خاص خودش را دارد و بهتر است به دور از تعصب، حرف های دیگران را نیز بشنویم و نکاتی که صحیح به نظر می رسد را در نظر داشته باشیم.





مهدی فنایی

مهدی فنایی

25 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

شانزده − 4 =

  • سعید
    سلام و عرض خسته نباشید به همه ی هموطنان .
    از نظر من اگر انسان به دستورات اسلام عمل کند ایمان انسان بالا می رود و با بازی کردن اینگونه بازی ها هیچ تاثیری روی ایمان و اعتقادات مردم نمی گذارد.
     0 0 i 

    حرف شما تا حدی درسته،اما از طرفی بالا بردن اطلاعات دینی مستلزم گذشت زمان شرایط سنیه و از طرف دیگه خطر الگو گیری از قهرمانان و شخصیت های به ظاهر محبوب اینگونه بازی ها و فیلمها وجود داره.

  • حرف شما تا حدی درسته،اما از طرفی بالا بردن اطلاعات دینی مستلزم گذشت زمان شرایط سنیه و از طرف دیگه خطر الگو گیری از قهرمانان و شخصیت های به ظاهر محبوب اینگونه بازی ها و فیلمها وجود داره.

  • سلام و عرض خسته نباشید به همه ی هموطنان .
    از نظر من اگر انسان به دستورات اسلام عمل کند ایمان انسان بالا می رود و با بازی کردن اینگونه بازی ها هیچ تاثیری روی ایمان و اعتقادات مردم نمی گذارد.

  • سلام
    به اقا مهدی مدیر سایت و سایر مخاطبین سایت گیم ایمگ
    اولا باید از نقد اقا مهدی در باره بازی بتلفیلد با عنوان جنگ شکست خورده تشکر کنم جز تحلیل های خوب در حوزه کالبد شکافی بازی های رایانه ای بود. که چندین بار ان را مشاهده کردم

    خدمت دوستان باید عرض کنم که من اول خودم را گیمر می دونم و یکی از جدی ترین سرگرمی های من بازی رایانه ای است.

    بازی های رایانه ای یک سرگرمی است و یک صنعت
    اما باید پذیرفت که بازی های رایانه ای در حقیقت یک رسانه است و بالطبع سازندگان بازی دیدگاه های و عقاید خود را در ظاهر و باطن ان می گنجانند و اصلا هم کاری ندارند که این موضوع را ما قبول کنیم و یا با ان با شعار توهم توطئه رد کنیم

    یکی از اتفاقاتی که در حوزه بازی های رایانه ای افتاده این بوده که به این رسانه فرهنگی بسیار کم توجهی شده چی از دید مسئولین چه والدین و متولیان فرهنگی و چه گیمرها
    شاید یکی از نتایج بیان اینگونه مسائل پذیرفتن همین رسانه بودن این سرگرمی است و مطمئنا چنانچه با رویکرد به رسانه توجه شود در این حوزه تغییرات جدی حاصل خواهد شد البته نه صرفا پیگیری موضوع محدودیت و مصونیت که به تنهایی بی تاثیر خواهد بود و صرفا باعث زیر زمینی شدن فعالیت ها خواهد شد
    و شاید به دلیل همین رویکرد سرگرمی محور بودن کمتر به این حوزه توجه شده و با تغییر رویکرد می بینیم که سرمایه گذاری در این رسانه در چند ساله افزایش یافته هر چند که رسیدن به نقطه آرمانی که نه رسیدن به نقطه حداقلی قابل قبول راه بسیار مانده

    جا برای این بحث ها بسیار است اما از اینکه دوستان با نظراتشان ، مخالف و موافق در جهت تکمیل شدن تحلیل ها اقدام نمودن ممنونم. نمی دانم اینگونه تحلیل ها را می پسندید یا نه ، اما خوشحال می شوم از نظرات تخصصی گیمرها در این مباحث مطلع شوم (وبلاگ مجاهد مجازی)

    در بحث ها دیدم که یکی از موضوعات جدی در خصوص بازی ایین قاتل و شخصیت الطیر است اگر دوستان واقعا می خواهند مستندات این تحلیل را بدانند به شرطی که حوصله مطالعه دارند پیشنهاد می کنم این مقاله را حتما مطالعه کنید.
    کالبد شکافی بازی رایانه ای Assassin’s Creed
    http://mhta.persianblog.ir/post/1033

    در پایان مجددا از مدیر سایت برای باز شدن مباحثه در این حوزه تشکر می کنم چرا باعث قوی تر و جدی تر شدن تحلیل و نظرات هر دو جریان موافق و مخالف خواهد شد.

    مهدی حق وردی طاقانکی

  • من از قسمت دیگه حرف این آقا ایراد دارم میگیرم. اولا در مورد سام مصصم! ایشون تشریف میبرم دیر البحری که مربوط به دوره فراعنه بوده آیا فراعنه مسلمان بودن یا مصر باستان جزئ خاک ایرانه یا دیر البحری رو جدیدان زدن سر تخت جمشید(بقول جناب مفسرباشی پرسپولیس!) در گرایشات سیاسی بسیاری از بازی ها شکی نیست و من هم رد نمی کنم ولی آیا این دوستمون زحمت حتی مطالعه پایه متون تاریخی خودمون رو به خودشون دادن؟ آیا مهدویت اسماعیلیه با مهدویت اثنی عشری یکی هست؟ ببینن مهدی موعود ما کیه و مهدی اسماعیلیه چه کس؟ در مورد حشاشین که صد البته گرایش سودجویانه ای از اسماعیلیه هست اطالاعات فرائانی موجوده و جزو اولین ساختارهای ماسونی طبقه بندی میشه (ارجاع به کتاب اسماعیل رائین در زمینه فراماسونری و تاریخ عملکرد و حضورش در ایران). در عین حال که نمیشه منکر دیدگاه منفی و گاه مغرضانه و هدفمند در این بازی ها بود ولی چند بار تخیلات خود شما رو به سمت خیال پردازی مخالف واقعیت های موجود طبیعی و یا تاریخی و علمی کرده؟ آیا با دیدگاه این به اصطلاح مفسر باید سری haloرو هم ضد اسلام و یا دین دونست چون کاوننت با اعتقادات مذهبی شروع به پاکسازی انسانها میکنه؟ چون پیامبران اونها prophets نژادهای ممختلف رو با اشتباهات خود در مورد فور رانر ها دور هم جمع کرده بودن و حالا وارثین حقیقی فور رانرها جلوشون میلیاردی سرو مر و گنده قدم میزنند؟ به نظر من اگر انتقاد منطقی باشه مثل همون مورد میدان نبرد 3 همه حتی کسانی که اون رو بازی کردن میپذیرنش ولی نه اینجور حرفهای بی پایه و بی مطالعه!

  • کاری به خود الطایر نداریم،ولی رگ و ریشه حشاشیون کاملا ایرانیه که!آقای حسن صباح تاسیسش کرده،اولین گروهیه که توی تاریخ ترور سیاسی انجام داده،یکی از بزرگترین قلعه هاشون قلعه الموت قزوین بوده!اینارو که نمیشه انکار کرد.درگیری این دو فرقه یعنی معبدی ها(که در واقع صهیونیست های فعلی میشه گفت بهشون،متشکل از یهودی ها و مسیحی های معتقد به معبد سلیمان) و حشاشیون خیلی خیلی قدیمیه!توی بازی هم تا اونجا که من دیدم چیز غلطی راجع به دو طرف گفته نشده بود،اینکه نیروهای جزئی مثل الطائر فقط بازیچه ای در دستان کسانی مثل المعلم و البته بزرگتر از اونش هستند که مشخصه،الان هم خیلی ها همین وضعیت رو دارند.
    درمورد فدایی بودنشون هم باید بگم که اعضای گروه رو در مراسم آیینی خاصی شرکت میدادند و طی اون به اون ها حشیش میدادند،موقعی هم که این بدبخت ها ذهنشون خیلی تار بوده یه منظره خیلی قشنگ مثل باغ و رودهایی که از آن می گذرند نشون میدادن،بهشون می گفتن اینجا بهشته،اگر در خدمت ما باشی و در راه خدمت ما بمیری میای اینجا!که الانم اصلا از این کارا نمی کنن خداروشکر!

  • سلام، خسته نباشيد، جناب كيانوش و بهنام، واقعا از نظراتتان متشكرم، بسيار خوب و با قلمي گيرا نوشته شده بود.
    موفق باشيد

  • با سلام نمي خوام بگم همه بازي ها بدون قصد و غرض هستند خوب طبيعي كه اينطور نيست ولي ولي اينطوري هم نيست كه اين اقاي كارشناستون مي گويند مثلا در مورد اسيسنت كريد چرا قسمت دوم و قسمت هاي بعدي كه داستان كلا در ايتاليا است را نمي گويد فقط يك طرفه هر جا به محض اينكه يك نفر عربي صحبت مي كند مي گويد يك تهاجم فرهنگيه ،‌ مثلا رزيستنس را بايد بگوييم كه چون با موجودات فضايي مبارزه مي كنند اين بازي خوب چون توش عربي نيست يا خونه اي شبه مسجد ندارد يا بر عكس بد ، طبيعي كه وقتي بازي در كشوري ساخته مي شود اول براي بچه هاي ان كشور ساخته مي شود چرا ما طاقت مبارز قوي را نداريم فقط مي خواهيم از شركت هاي قدرتمند در زمينه بازي يك هيولا بسازيم متشكرم .

  • یاذم رفت بگم! صدا پیشه ی الطیر یه فرده به نام فیلیپ شهباز که مامانش عربه باباش ایرانی آمریکایی! البته هرگز ایران رو ندیده و متولد همون وره! شاید این دلیل اون آقا باشه :)))))

  • توضیح اون خط آخر که دوباره باعث سوتفاهم نشه!
    الطیر در قسمت اول زمانی که افراد رو میکشت با اونا که حرف میزد حرفاشون رو باور نمیکرد تا جایی که کمی شک کرده بود ولی بالاخره وقتی یه پزشک رو تو لندن کشت برای خود من وقتی دیدم پای یه مریض فراری رو شکست کشتنش معقول اومد ولی وقتی دنبالش داخل راه میرفتم تا بکشمش حرفها و رفتارش عجیب اومد چون به شدت توی دیالوگها محبوب مریضا بود! وقتی میکشتیش این جمله رو میگفت که من سعی کردم اونها (دیوونه ها) رو از دنیای تاریکشون بیرون بیارم ولی حالا بذون من اونها ذوباره تو تاریکی فرو میرن! این اولین جایی که الطیر از ارشدش توی لندن سوال میکنه که آیا واقعا این فرد سزاوار مرگ بوده؟! و در جواب پیرمرد بهش میگه
    This is not your duty to think! you must act!
    این وظیفه ی تو نیست که فکر کنی! تو باید عمل کنی!
    شدت تندی گفتن به حدی بود که الطیر سریع عدرخواهی میکنه و از اون میخواد که حرفاش رو فراموش کنه و اون مرد هم میگه همیت الان هم همین کار رو کرده ام.
    ولی در مورد شخصیت الظیر: اولین و بزرگترین مشکل نا اینه که هر کی از مامانش قهر میکنه مفسر میشه و تحلیل و نقد مینویسه و میشه پژوهشگر!!!! این لینک بزرگترین و معتبرترین سایت دنیا در زمینه ی فیلم و صدا پیشگی در جهانه و اینم توضیح شخصیت الطیر:

    http://www.imdb.com/character/ch0048056/bio

    ترجمش: الطیر فرزند یک مرذ مسلمان و یک زن مسیحی بود. در کودکی برای شروع دوران آموزش ترور به میسف فرستاده میشه. اون چیزی زیادی در مورد مرگ خانوادش نمیدونه به خاطر طبیعت دستورات حشاشین! بنا بر وقایع داستان: الطیر زیر نظر المعلم تعلیم میبینه و خیلی زود در چندین سلاح به مرتبه ی استادی میرسه و متخصص جنگ تن به تن و شمشیر میشه! به این دلیل مورد توجه و لطف المعلم قرار میگیره و خیلی زود به مرتبه ی استاد اسساینسها میرسه!
    هیچ اطلاع دقیقی از اینکه الطیر متولذ کی و کجاست معلوم نیست! (بنابر یک نوشته ی آموزش حشاشین که به دست 1165AD بعد از میلاد زمان تولدش بوده) والدین الطیر و بستگانش (اگر وجود داشته باشن) شناخته شده نیستن!
    در صفحه ی codex الطیر میگه که هیچ ارتباطی با والدینش نداشته و وقتی اونها رو ترک میکرده مثل این بوده که دو غیبه رو ترک میکنه! اون همچنین میگه که این المعلم بوده که از اون نگهداری کرده و این چیزیه که برای اون در اون زمان کافی بوده!

    خوب یکی اگر به اون آقا دسترسی داره بره بگه حداقل یه بار تحقیق کن بعد خودت رو به پشت بنداز رو صندلی اظهار فضل کن!!!!!

  • و مرسی که پست بنده رو کامل حذف کردید! نوشته بودید نظرهاتون رو بگید و این دیدگاه که خیلی هم طرفدار داره بشنوید! من بازم باید بپرسم چی نوشته بودم که پست من رو حذف کرده بودید؟!
    در ضمن لازم شد اینا رو بگم!
    1. حشاشین به عنوان اسطوره های عملیاتهای ترور در دنیا معروفن و به این دلیل به نامشون یه اسم و یه فعل به وجود اومده که همون کلمه ی اسساینس باشه! در واقع زبونشون نمیگشته حشاشین رو اینجوری تلفظ میکردن!
    2. میدونید خواجه نصیر که خیلیا هر روز از جلوی در دانشگاهشون رد میشن رو همین گروه به کمک پوشیدن لباس دراویش کشتن؟! چرا؟! چون وزیر دولت سلج.قی بود که در اون زمان بزرگترین مشکل فرقشون بوده!
    3. میدونید صلاح الدین رو هم میخواستن بکشند ولی در آخرین لحظه محافظاش مهاجم رو کشتن و اون تا حدی به هدف نزدیک بوده که خونش رو صلاح الدین ریخته! بازم چون مخالف فرقشون بوده!
    4. میدونید که یکی از عمیقترین برداشتها و تصورات از دنیای بعد از مرگ رو همین گروه داشتن و برخی از پژوهشگرا معتقدند که به دلیل همین باور عمیق افراد حشاشین فدایی بودن؟!
    5. میدونید که این گروه تا زمان حمله مغول از هیچ لشکری شکست نخورده بود؟!
    6. میدونید که در اون زمان یکی از بزرگترین کتابخانه های دنیا رو داشته تا افرادش رو با آشنایی کامل به کشورهای جدید برای عملیات بفرسته و به همین دلیل بوده که اونا زبان و فرهنگها رو تا حدی میدونستند که توی جامعه محو بشن؟! این کتابخانه رو کله پوکهای مغول آتیش زدن!
    7. میدونید این فرقه آدم میکشتن ولی نه برای پول و مقام!

    حالا خواستی باز پاکش کن! ولی در کل بازی اسساینس هیچ جایی نیست که الظیر ایرانیه و این بابا بهتره برای حرفاش دلیل بیاره! اگر کسی قسمت دوم رو دیده باشه میدونه که عموی انزو به صراحت میگه که کسی خیلی از الطیر نمیدونه! به علاوه تازه باشه! من که شریفتر از الطیر یادم نمیاد! در فرهنگ ما آدم کشی بده! در فرهنگ غرب این کار هیچ ایرادی نداره اگر به دلیلی شریف باشه! فیلماشون رو ببینید! اگر این رو برای ما ساختن قصد تخریب نداشتن چون تو اون بازی همه الطیر رو در آخر ستایش میکنند! حرف کلی اون بازی اینه که هرچی بتون گفتن عمل نکنید و با فکر انتخاب کنید! اینم که کسی که تا این حد شریفه حتی بگند ایرانیه خیلی هم باعث افتخاره!

  • میدونین بدتر از این جور بازی ها چیه؟ دروغ.
    اولا بزرگ ترین گروه های تروریستی جهان طالبان و القاعده و *** هستن. دوما میخواین شرکت بازی ساز به جای درست کردن محیط ها بر اساس واقعیت مثلا توی بازی Medal of Honor بیاد و طالبان رو توی جزایر هاوایی نشون بده!!!!!!!!!!
    صد در صد پشت تمام بازی ها سیاست های پنهان نهفته است ولی دیگه تحلیل های *** آدم هایی که توی عمرشون بازی Minesweeper (مین روب) خودمون رو هم بازی نکردن بعد میان Battlefield نقد میکنن توهین به شعور تمام مخاطب هاست.
    این شرکتی که هی اسمشو میبرد و میگفت که بالای 85 بازی ساخته (منتشر نکرده ساخته!!!! دروغ هم حدی داره. بزرگترین شرکت های بازی سازی که از سال 1992 ساخته شدن هم تا حالا بیش تر از 20-30 بازی نساختن. کیفیت این بازی هم که نشون داد بسیار عالی بود. فیزیک خوب، گرافیک خوب و … . DICE و Crytek هم اگه بخوان همچین بازی بسازن 2 تا سه سال طول میکشه. پس میفهمیم این 85 بازی توی حدود 170 تا 200 سال درست شده و قبل از بوجود اومدن کامپیوتر بازی میساخته.) رو میشه معرفی کنن.
    تازه بازی نجات گروگان های آمریکایی رو میشه بگن کجا دیدن. بازی حمله به نطنز رو من هم دیدم ولی … ***
    من خودم میدونم تمام بازی ها اثر فکری روی مخاب میزاره ولی تورو خدا فیلم *** رو به جای نقد بازی توسط فلان کارشناس نزار آقا مهدی. برای خود Game emaG بده عزیز. توی این دو سه ماه اون قدر توی گیم ایمگ خوندم شیطان پرستی و … که میخوام از این به بعد به عنوان سایت مذهبی وارد بشم.
    در آخر هم میگم جناب دکتر مهندس کارشناس تورو خدا صنعت بازی رو ول کن ***. من جوون فعلا تو ایران همین یه دلخوشی رو بیشتر ندارم.
    ***

  • هيچ جاي بازي در مورد مليت الطير نيومده!!!!!
    كجا گفته شده بود؟! حشاشين هم كه همين كارها رو ميكردند! جنگ بود ديگه! در ضمن مگر توهيني به ما كرده بودند!

  • سلام، الطير نژادش ايراني بود؟ فكر مي‌كردم عرب باشد.
    ولي واقعا اين بازي اسسينز كريد رو نگاه كنيد، گرافيك محشر، شخصيت پردازي خوب، نه فيلم‌هاي ايراني كه كم مونده يك تابلو آويزان گردن شخصيت‌ها كنند بنويسند : آدم بد، آدم خوب.
    يا آزادي زياد در بازي. در مورد اسسينز كريد خيلي مطمئن نيستم كه حرف‌هاي كارشناس درست باشد. البته در تالار بيداري انديشه نيز به بازي تهمت ماسون بودن زدند. كه البته من خيلي متوجه حرف‌هايشان نشدم!
    ولي اگر واقعا دوستان كارشناس در مورد اين بازي‌هاي معروف اين‌طور فكر مي‌كنند پس بايد به فكر چاره بود، مثلا به كارشناسان و بازي‌سازان اهل كشورهايي كه اين‌گونه بازي‌ها را مي‌سازند تذكر داده و با آنان مذاكره كنند،‌ نه اين كه فقط با دوستان كشور عزيزمان بحث كنيم! در هر صورت باز هم گيمرها اين بازي‌ها را مي‌كنند،‌ مثلا به تازگي سي دي فروشان و مغازه‌هاي اطراف خانه‌ي ما كلي اسسينز كريد 1 را آورده است كه نشان مي‌دهد يا كسي به اين حرف‌ها توجه نمي‌كند، يا كارشناسان اصلا دنبال پيگيري حرف‌هايشان نيستند، به نظر من بعضي از اين دليل‌ها براي شيطاني و ضد اسلامي بودن بازي‌ها چندان قانع كننده نبود. در هر صورت من كارشناس نيستم، فقط نظر دادم. البته خيلي زياد!
    موفق باشيد

  • با سلام خدمت مدیر سایت خواهشا دیگه از این ویدیو ها نزارید.

    چون گیمر های ما شعور دارن خودشون بهتر از*** میدونن چیو بازی کنن چیو بازی نکنن

    با تشکر.

  • سلام، ممنون، جالب بود. من فكر مي‌كنم كه كار درستي كردند كه اسم‌ها را فارسي كردند، البته نظر شما محترم است ولي خب، كسي كه تازه دنبال بازي راه افتاده است بايد اول بازي ها را به نام بشناسد.
    موفق باشيد

  • ***
    من به شخصه با BattleField 3 مخالفم و معتقدم باید در کشورمان هزینه های هنگفتی صرف شود تا ما نیز بتوانیم با ابزار بازیهای رایانه مقابله فرهنگی کنیم، نه اینکه در نمایشگاه رسانه های دیجیتال روی سیبل تیر اندازی بنویسیم GTA و بهش تیر شلیک کنیم 😀 ***
    سینا.جـــــــــ .

  • خوب آقا الان شما گروه های تروریستی رو ببینی همشون با تریپ های مسلمون ها ظاهر میشن دیگه، همین طالبان و القعاده چرت و پرت های دیگه البت این یه بعد مسئله هست جدای اینکه هرکی می خواد سیاست خودش رو به کُرسی بشونه! ملت هم همیشه از بازی های خوششون میاد که توش چالش های امروزی وجود داشته باشه الآن کسی دیگه حال نمی کنه بازی جنگ جهانی دوم رو بکنه ( به غیر از خودم 🙂 ).

    ولی منم با به تصویر کشوندن مسلمون ها به عنوان تروریست مخالفم، اینا بازی های کشور های جهان اولی هست که بیان سر من و شما رو بستنی بمالن!. تا یه مدت آمریکایی ها فکر میکردن ایران هم یجایی هست مثل افغانستان یا عراق ولی بعد از یکسری مسئال فهمیدن که نیست!

  • ***.. باید عمل و مقابله شه نه این که فقط حرف بزنیم …. خواهشمندم حداقل اسم بزای رو فارسی نکنید ، کسانی این کلیپ ها رو نگاه می کنن که گیمر هستند پس نیازی به ترجه فارسی اسم بازی نیست !

  • ما چهار جور آدم دارین . دسته آخر گروهی هستند که هرچی حرف حق با دلیل و مدرک هم بگید انها قبول نمی کنند که البته هیچ اهمیتی نداره . من آنچه شرط بلاغست با تو می‌گویم / تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

  • سه جور آدم تو این دنیا خیلی زود شکت میخورن 1 انسان های که نصف جملاتشان عمل نکنند.2. انسان های که نسف عملشان فکر نکنند3 انسان های که نصف فکر شان را فاش بکنند. ما کدوم از این ها هستیم نمیدونم؟!!