اخبار بازی

سرقت بزرگ جان کارمک/فیسبوک 500 میلیون دلار جریمه شد

چند هفته پیش بود که مفصل به پرونده شکایت شرکت Zenimax علیه فیسبوک پرداختیم و توضیح دادیم که به نظر می‌رسد در جریان ساخت هدست واقعیت مجازی آکیلس بخشی از اطلاعات Zenimax به سرقت رفته است.

امروز اما دادگاه دالاس که طی چند هفته این پرونده را پیگیری کرده بود، رای خود را به نفع Zenimax منتشر کرد. طبق اطلاعات منتشر شده کمپانی فیسبوک و زیر مجموعه آن یعنی آکیلس به خاطر نقض «پیمان‌نامه عدم افشا*» باید جریمه‌ای 500 میلیون دلاری را به Zenimax پرداخت کند.

البته دادگاه دالاس ادعای زنیمکس مربوط به سرقت اطلاعاتی که در زمینه ساخت هدست واقعیت مجازی آکیلس ریفت و ادعای 3.5 میلیارد دلاری آنها را رد کرده است. رابرت آلتمن مدیرعامل Zenimax‌ در گفت و گو با گیم‌اینداستری توضیح داده که «مطمئنا با تا این مرحله از شکایت خود توقف نمی‌کنیم و روند پیگیری را ادامه می‌دهیم. اطلاعات به دست آمده از جزئیات نرم‌افزاری هدست آکیلس ریفت نشان از این دارد که در مراحل ساخت آن از کد‌های Zenimax استفاده شده است.»

اگر ادعای Zenimax به شکل کامل مورد تایید دادگاه قرار گیرد احتمال توقف فروش هدست‌های Oculus Rift وجود دارد اما در مقابل بسیاری اعتقاد دارند که نهایتا این دو شرکت مصالحه‌ای بسیار بزرگ را انجام داده و با دریافت رقمی قابل توجه کار خود در دادگاه را به پایان می‌برند.

در شرایطی که آکیلس از رای دادگاه نسبت به نقض پیمان‌نامه عدم افشا ناراضی است و اعلام کرده که در روند ساخت هدست واقعیت مجازی ریفت چنین اتفاقی رخ نداده اما Zenimax مدارک بیشتری را ارائه کرده است. آنها مدارکی را در اختیار دادگاه قرار داده‌اند که نشان می‌دهد حان کارمک پیش از خروجش از id Software به عنوان زیرمجموعه Zenimax تمام کدهای اصلی Rage و هزاران فایل مرتبط با تکنولوژی واقعیت مجازی Zenimax را در یک حافظه USB به سرقت برده است.

آلتمن به عنوان مدیرعامل Zenimax بیانیه‌ای را صادر کرده و به جزئیات سرقت اطلاعات صورت گرفته اشاره کرده است :

  • در زمان افزایش توجه‌ها به تکنولوژی واقعیت مجازی در ماه مارچ سال 2012، تیمی در استودیو id Software تحقیقات خود را به همراه جان کارمک روی این تکنولوژی شروع کردند.
  • ما اطلاعات به دست آمده در جریان تحقیقات خود را تحت پیمان‌نامه عدم افشا در اختیار جان کارمک قرار دادیم.
  • به جز پالمر لاکی هیچکدام از چهار موسس آکیلس تخصص خاصی در زمینه نرم‌افزار مورد استفاده واقعیت مجازی نداشتند و حتی پالمر هم توانایی حل مشکل اصلی نرم‌افزاری واقعیت مجازی را نداشت.
  • جریان ثبت شده‌ای از کد‌های کامپیوتری میان Zenimax و آکیلس به مدت 6 ماه وجود دارد.
  • کارمک در گوگل جستجوی کاملی برای یادگیری روش پاک کردن کامل اطلاعات از هارد درایو و USB درایو انجام داده تا اطلاعات به سرقت رفته روی کامپیوترهای آکیلس را از بین ببرد.
  • کارمک اعتراف کرده که در زمان خروج از id Software بیش از 10 هزار فایل اطلاعاتی را از طریق یک USB درایو از Zenimax خارج کره که شامل کدهای اصلی Rage و موتور گرافیکی id tech 5 می‌شوند.

هنوز رای اولیه دادگاه مبنی بر جریمه 500 میلیون دلاری آکیلس قطعی نیست و آنها می‌توانند در دادگاه تجدید نظر نسبت به این موضوع مخالفت کنند اما ممکن است در ادامه با بررسی ادعای Zenimax و بررسی بیشتر مدارک ارائه شده، وضعیت برای آکیلس بیش از پیش وخیم شود.

 

منبع

محمد طالبیان

محمد طالبیان

1 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

5 × یک =