اخبار بازی

موسس Atari در 81 سالگی درگذشت

موسس Atari در 81 سالگی درگذشت

وی جی مگ: موسس Atari در 81 سالگی درگذشت. آقای تد دابنی که به همراه نولان بوشنل یکی از دو موسس Atari محسوب می‌شد در سن 81 سالگی درگذشت.

به گزارش وی جی مگ، خبر فوت دابنی توسط پست فیسبوک لئونارد هرمن، نویسنده سری کتاب‌های Phoenix و تاریخ‌شناس صنعت ویدئوگیم اعلام شد. دابنی یکی از چهره‌های مهم در تاریخ آتاری و صنعت ویدئوگیم به شمار می‌رفت و اقدامات مهندسی او در اوایل سال‌های 1970 نقشی مهم و حیاتی در تولید Computer Space داشت. دومین و موفق‌ترین دستگاه بازی پولی اقتباس شده از Spacewar!. دستگاهی که راه را برای توسعه و اختراع آتاری هموارتر کرد.

نولان بوشنل شریک دابنی طی مصاحبه‌ای، دابنی را به عنوان مسئول بخش عظیمی از جنبه‌های فنی انجام شده برای ساخت Computer Space معرفی کرده بود. «ما دوستان خوبی برای یکدیگر بودیم و تد دانش و مهارت زیادی در مورد کامپیوترهای آنالوگ داشت که من نداشتم. من آدم دیجیتالی بودم. بلد بودم چگونه با بیت و بایت کار کنم. در عین حال تد کاملا می‌دانست که چگونه باید با رابط کاربری تلوزیون و منابع تغذیه و مواردی از این قبیل کار کند و از آن‌ها سر در می‌آورد.»

در سال 1972، دابنی و بوشنل اولین دستگاه آرکید موفق را خود وارد سرمایه‌گذاری گسترده‌تر کردند و با سرمایه اولیه 250 دلار در استارت‌آپی، راهی را شروع کردند که در نهایت به ثبت Atari منجر شد. یک سال بعد یعنی 1973 دابنی از شرکت خود جدا شد با ارائه این دلیل که دوست نداشت تجارت‌های بزرگ را مدیریت کند. چرا که پس از انتشار دستگاه آرکید Pong در سال 1972، محبوبیت آتاری روز به روز در حال افزایش بود. دابنی سهم خود از شرکت را به مبلغ 250 هزار دلار به شریک خود بوشنل فروخت. البته بعدها مشخص شد جدایی او از آتاری، تحت تاثیر فشارهایی بوده که شریک او یعنی بوشنل بر دابنی برای انجام این کار وارد کرده است.

پس از آن موسس Atari برای شرکت‌های دیگری چون Raytheon و Teledyne کارهای مهندسی و کامیپوتری انجام می‌داد. سپس به همراه همسرش به کار در یک مغازه مشغول شد و پس از 7 سال به واگشنتن نقل مکان کرد تا اینکه سرانجام در سن 81 سالگی درگذشت.

Kotaku

برچسب‌هاatari Computer Space Pong
فرداد معبودی

فرداد معبودی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

16 − دو =