اخبار بازی

هدست Oculus Rift مارک زاکربرگ را به دادگاه کشاند

سال 2014 بود که مارک زاکربرگ به عنوان موسس و مدیرعامل فیسبوک از خرید کمپانی توسعه دهنده هدست واقعیت مجازی Oculus Rift با قیمت 2 میلیارد دلار خبر داد. شرکتی که نه تنها خود را به عنوان یکی از اولین سازندگان هدست‌های واقعیت مجازی مطرح کرده بود بلکه نیروهای قابل توجهی همچون جان کارمک را به عنوان مدیرفنی در اختیار داشت.

شرکت Zenimax به عنوان کمپانی مادر id Software که جان کارمک در آن مشغول به کار بود بعد از خرید آکیلس توسط فیسبوک شکایتی را علیه این شرکت مطرح کرد که از ابتدای سال 2017 وارد مراحل اجرایی شده.

زنیمکس در شکایت خود به این مسئله اشاره داشته که فیسبوک بایستی خسارتی 2 میلیارد دلاری (معادل قیمت خرید آکیلس) را برای سرقت اطلاعات به این شرکت پرداخت کند. در همین راستا وبسایت معتبر بیزنس‌اینسایدر خبر داده که مارک زاکربرگ به همراه پالمر لاکی موسس آکیلس باید امروز در دادگاه حاضر شده و به سوالاتی در رابطه با خرید این شرکت توسط فیسبوک پاسخ دهد.

روند این دادگاه از تاریخ 9 ژانویه شروع شد و یک روز پس از آن جان کارمک به عنوان کارمند سابق زنیمکس و id Software و مدیر فنی آکیلس به سوالات دادگاه پاسخ داد. فیسبوک سعی داشت از حضور زاکربرگ در دادگاه جلوگیری کند اما دادگاه نسبت به این موضوع مخالفت کرد و توضیح داد که مدیرعامل فیسبوک باید به سوالاتی درباره خرید شرکت آکیلس پاسخ دهد. این اولین حضور مارک زاکربرگ در دادگاه بعد از مشخص شدن این موضوع است که او به صورت مخفیانه گروهی سیاسی را پشتیبانی مالی کرده که تصاویری اینترنتی را برعلیه هیلاری کلینتون می‌ساختند.

اما در محوریت این پرونده جان کارمک مدیرفنی آکیلس قرار دارد که پیش از این در شرکت زیرمجموعه زنیمکس یعنی id Software کار می‌کرد و بسیاری او را با ساخت بازی‌های مطرحی همچون Doom و Quake می‌شناسند. زنیمکس در متن شکایت خود به این موضوع اشاره کرده که فیسبوک با خرید آکیلس و استخدام کارمک و 5 کارمند دیگر id Sofware بخشی از اطلاعات و نرم‌افزارهای این شرکت را در اختیار گرفته است. آنها اعتقاد دارند که کارمک توافقنامه کاری خود را زیر پا گذاشته در روند انتقالش، اطلاعاتی را از زنیمکس خارج کرده که در ادامه برای ساخت نرم‌افزارهای مورد نیاز هدست آکیلس ریفت مورد استفاده قرار گرفته.

هدست Oculus Rift مارک زاکربرگ را به دادگاه کشاند 1

تونی سامی وکیل زنیمکس در روز اول برگزاری دادگاه حتی فراتر از این موضوعات قدم گذاشت و اتفاقات پیش آمده را «بزرگ‌ترین سرقت تاریخ تکنولوژی» لقب داد. فیسبوک در مقابل شکایت زنیمکس را بی‌اساس می‌داند و به این نکته اشاره داشته که زنیمکس از ما شکایت کرده چون پیش از خرید 2 میلیارد دلاری آکیلس آنها هم چنین فرصتی داشتند و از دستش دادند.

مسئولین آکیلس هم در این زمینه توضیح داده‌اند که «شرم‌آور است کمپانی دیگری به سال‌ها تلاش دیگران چشم دارد و سعی دارد از موقعیت خود برای رسیدن به پولی که حقش نیست، استفاده کند.» طبق اطلاعات منتشر شده مسئولین فیسبوک و آکیلس باید در جریان دادگاهی سه‌ هفته‌ای به سوالاتی درباره خرید 2 میلیاردی مارک زاکربرگ و چگونگی ساخت هدست واقعیت مجازی آکیلس ریفت پاسخ دهند.

در شرایطی که به نظر می‌رسید ادامه ماجرا در دادگاه پیگیری می‌شود اما زنیمکس امروز بیانیه‌ای منتشر کرده و توضیح داده که صحبت‌های مسئولین فیسبوک و آکیلس مبنی بر نبود مدارک کافی کاملا بی‌اساس است. زنیمکس اعتقاد دارد که شرکت آکیلس و شخص جان کارمک اطلاعات نرم‌افزاری یا به شکل دقیق‌تر کد‌های نوشته شده در id Software و زنیمکس را از این دو شرکت خارج کرده برای ساخت آیکلس ریفت مورد استفاده قرار داده‌. آنها حتی اطلاعات را به گونه‌ای تغییر داده‌اند که هیچ رده‌پایی از صورت گرفتن این فرایند باقی نماند.

هرچند اطلاعات دادگاه بدون هماهنگی در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد اما یکی از وبسایت‌های پوشش دهنده اخبار هدست‌های واقعیت مجازی به این نکته اشاره داشته که از جان کارمک در جریان دادگاه 10 ژانویه درباره یک دستگاه مک‌بوک حاوی اطلاعات زنیمکس سوال شده که او هم در پاسخ توضیح داده تنها در صورت اجبار از مک‌بوک استفاده می‌کند و معمولا کار خود را با کامپیوترهای دیگر انجام می‌دهد.

در نهایت باید دید بعد از برگزاری سه هفته دادگاه در دالاس، هیئت منصفه به چه نتیجه‌ای رسیده و رای خود را به سود کدامیک از طرفین اعلام می‌کند.

هدست Oculus Rift مارک زاکربرگ را به دادگاه کشاند 2

منبع

محمد طالبیان

محمد طالبیان

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

نوزده − ده =