اخبار بازی

کنسول‌ها برای اجرای 4K و 30 فریم به چه سخت‌افزاری نیاز دارند ؟

کنسول‌ها برای اجرای 4K و 30 فریم به چه سخت‌افزاری نیاز دارند ؟

وی جی مگ: بحث پرامون رزلوشن 4K و استاندارد شدن آن به یکی از موارد جدایی ناپذیر صنعت ویدئوگیم تبدیل شده است. با توجه به قدرت بیشتری که دو کنسول PS4 PRO و XBOX ONE X در اختیار می‌گذارند به نظر می‌رسد به زودی به سوالات پیرامون این قضیه پاسخ داده شود. سوالی که اکنون مطرح است بدین شرح بوده که کنسول‌ها برای اجرای 4K و 30 فریم به چه سخت‌افزاری نیاز دارند ؟ سخت‌افزازی که مسلما دو کنسول ارتقا یافته PS4 PRO و XBOX ONE X مشخصات کافی آن را در اختیار ندارند.

به گزارش وی جی مگ، آقای تیموتی لوتس از شرکت AMD در مصاحبه با نشریه Edge اظهار کرد برای دست‌یابی به رزلوشن 4K و 30 فریم در یک بازی معمولی کنسول PS4، به قدرت پردازشی 7.4 ترافلاپسی بر ثانیه نیاز است. این در حالی است که هر دو کنسول PS4 PRO و XBOX ONE X چنین قدرتی را در اختیار ندارد. کنسول PS4 PRO قدرتی معادل 4.2 ترافلاپس دارد و کنسول XBOX ONE X هم 6 ترافلاپس قدرت پردازشی دارد. لوتس در ادامه گفت این توضیح بیش از حد ساده، روند بسیار پیچیده و چند لایه‌ای را شامل می‌شود. پیچیدگی این کار در قالب فرآیندهایی چون ساده‌سازی، تکنیک Checkerboarding و بازسازی موقتی است. بدین معنی که گاهی سازندگان از تعداد پیکسل کمتر از 4K روی صفحه نمایش استفاده می‌کنند سپس شکاف‌های موجود را با تکنیک‌های مخلف تکمیل می‌کنند.

آقای اولی رایت از استودیو Codemasters که به تازگی بازی Onrush را عرضه کرده وظیفه برنامه‌نویس ارشد گرافیکی این بازی را برعهده داشته و موفق شده روی کنسول XBOX ONX X به رزلوشن 4K دست پیدا کند. وی نقطه‌نظراتی در رابطه با این مسئله داشته و آن را در صحبت با Edge به اشتراک گذاشته است. «ما از تکنیک بازسازی موقتی برای دست یابی به Antialiasing یک‌پارچه و بزرگ‌نمایی رزلوشن به منظور رسیدن به رزلوشن 4K استفاده کردیم و که نتیجه خوبی را به همراه داشت.»

«در خصوص رسیدن از رزلوشن 1080 به 4K لازم نیست چهار مرتبه وضوع تصویر ارتقا داده شود. زیرا بدون وجود تکنیک‌هایی هم‌چون Checkerboarding و بازسازی موقتی این روند بسیار سخت است. این تکنیک‌ها به ما اجازه می‌دهد برای رسیدن به هدف خود، پرشی دو مرتبه‌ای را صورت دهیم .»

فرداد معبودی

فرداد معبودی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

9 − 1 =