اخبار بازی

اطلاعاتی جدید از سخت‌افزار PS5

اطلاعاتی جدید از سخت‌افزار PS5

وی جی مگ: به نظر می‌رسد اطلاعاتی جدید از سخت‌افزار PS5 در دسترس قرار گرفته است. شرکت سونی امتیاز اختراعی را به ثبت رسانده که بیان می‌دارد قابلیت V-Sync در کنسول نسل بعدی این شرکت یعنی PS5 پیاده‌سازی خواهد شد.

به گزارش وی جی مگ، امتیاز این اختراع در ماه می به ثبت رسیده بود و اکنون برای برند Playstation و کمپانی سونی به ثبت رسیده است. در عنوان این حق اختراع عبارت Vertical Blanking دیده شده و توضیحات فراوانی نیز برای آن به اشتراک گذاشته است. با بررسی این توضیحات نزدیک‌ترین حدسی که می‌توان زد بدین شرح است سونی قصد دارد قابلیت V-Sync را در سخت‌افزار PS5 پیاده‌سازی کند.

چنان‌چه با اصطلاح V-Sync آشنایی ندارید باید توضیح دهیم این قابلیت باعث از بین رفتن پارگی تصاویر (Screen Tearing) شده و در نتیجه سبب می‌شود بازی به صورت روان‌تر و نرم‌تر اجرا شود. V-Sync مخفف عبارت Vertical Synchronization یا همگام‌سازی عمودی بوده و PC گیمرها با آن آشنایی دارند و قابلیت فعال کردن آن در بخش تنظیمات گرافیکی در دسترس قرار می‌گیرد. فعال کردن این قابلیت باعث می‌شود فریم‌ریت بازی با Refresh Rate (نرخ نوسازی) مانیتور یا صفحه نمایشگر همگام شود.

برای مثال اگر در حال تجربه یک بازی به صورت 60 فریم بر ثانیه روی یک مانیتور 60Hz باشید، قابلیت V-Sync به همگام شدن این فرکانس‌ها کمک کرده و باعث می‌شود نرخ فریم از 60 تجاوز نکند. در رابطه بازی‌های کنسولی، سازندگان معمولا ترجیح می‌دهند نرخ فریم بازی‌‌های خود را قفل نمایند که باز هم سبب برطرف شدن مشکل نمی‌شود. عناوینی هم‌چون Ryse: Son of Rome، Uncharted 3 و Overwatch مثال‌هایی از عناوینی هستند که از مشکل پارگی تصویر رنج می‌برند.

یکی از دلایلی که باعث می‌شد شرکت‌ها تاکنون قابلیت V-Sync را در کنسول‌ها پیاده‌سازی نکنند بدین شرح بود که فرآیند پردازش آن کار زیادی از GPU (پردازنده گرافیکی) می‌کشد. به نظر می‌رسد سونی قابلیت جدیدی در چنته دارد که قصد دارد V-Sync را در سخت‌افزار PS5 پیاده‌سازی کند. برخی از بازی‌ها مانند Street Fighter 5 روی کنسول نیز از V-Sync پشتیبانی می‌کنند اما در بازی تا هنگامی که مانیتور اجازه پذیرش و نمایش را صادر نکند از نمایش فریم خارجی جلوگیری می‌شود.

قابلیتی که در ثبت اختراع جدید سونی به آن اشاره شده کاهش نرخ فریم‌ریت را با استفاده از تکنیکی تحت عنوان Vertical Blanking جبران می‌کند. بدین طریق که هر جا بازی با کاهش فریم همراه شود این تکنولوژی آن را جبران می‌کند. به نظر می‌رسد قابلیت جدید ترکیبی از یک تکنیک سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باشد.

برچسب‌هاPlayStation playstation 5 PS5 sony
فرداد معبودی

فرداد معبودی

5 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

یک × چهار =

      • میثم جان یه سوال دیگه یه هارد اکسترنال وصل کردم ولی چراغ ابی نشد اگه یو اس بی تری باشه باید چراغ ابی روشن بشه ولی قرمز بود دلیلش چیه ?:-)

      • هاردت چیه؟
        بعضا هاردهایی که نشانگر نوع اتصال یو اس بی دارن فقط روی PC و اختصاصا توی ویندوز اینجوری نشون میدن.
        دلیلش چیپ جنوبی و خروجی و درایوری هست که نصب میشه ویا اینکه از cmoc اطلاعات رو میگیره و انتقال میده و لامپ آبی روشن میشه.
        شما یه نگاه به عکس زیر بنداز و یا تو سایت سونی برو:
        مشخصات کنسول PS4