نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Hand of Fate 2

نقد و بررسی Hand of Fate 2

در سال‌های پیش از شکل‌گیری و فراگیر شدن بازی‌های ویدئویی، بازی‌های به‌قول‌معروف Pen and Paper فقط با استفاده از تعدادی کارت ساده و با تکیه‌بر تخیل انجام می‌شدند. در این روزها با پیشرفت خیره‌کننده تکنولوژی، هرگونه داستان و تجربه‌ای قابلیت نقش‌بندی با وضوح کامل بر صفحه تلویزیون را دارد ولی در این میان، بازی‌هایی مانند Hand of Fate نیز وجود دارند که در راستای ترکیب سبک قدیمی و جدید قدم برداشته و تلاش می‌کنند تجربه‌ای جدید به‌دوراز روال معمول ارائه کنند. با بررسی بازی Hand of Fate 2 همراه وی جی مگ باشید.

بررسی بازی Hand of Fate 2

در 2 Hand of Fate شما در نقش قهرمانی قرار می‌گیرید که برای شکست قدرتی اهریمنی به کمک امپراتور آمده است. روال کلی بازی به دو قسمت اکشن Hack and Slash و حالت ماجراجویی با تکیه‌بر کارت تقسیم می‌شود. در ابتدای هر مرحله، از بین کارت‌های اتفاقات مختلف، سلاح‌ها و شخصی همراه سفر تعدادی را انتخاب می‌کنید و Dealer شروع به چینش این کارت‌ها برای شروع بازی می‌کند. در هر نوبت به روی کارتی چیده شده بر روی زمین می‌روید و Dealer آن کارت را برای شما اجرا می‌کند. این کارت‌ها شامل اتفاقات مختلفی هستند که در بسیاری موارد شامل انتخاب‌های گوناگون می‌شوند. برای مثال یکی از کارت‌ها کمک به زنی درمانده در جاده، رسیدن به پلی مملو از راهزن و یا به‌سادگی مغازه‌ای برای داد و ستد هستند.

در بسیاری از این کارت‌ها انتخابی برای پیشروی وجود دارد که به‌نوعی مینی‌گیم معمول دربازی‌های کارتی منجر می‌شوند. این مینی‌گیم‌ها شامل انداختن سه طاس برای رسیدن به عدد از پیش تعیین‌شده و یا انتخاب از میان چند کارت به هستند که بار تصادفی بودن بازی را بالا می‌برند. البته در این میان راه‌هایی برای بالاتر بردن شانس مانند کنار گذاشتن کارت همراه سفر برای سه دور وجود دارند که می‌توانند درصد موفقیت را افزایش دهند. در مواردی که این انتخاب‌ها با شکست مواجه می‌شوند، زمان حضور فیزیکی در میدان جنگ فرامی‌رسد و در این قسمت در حالت ساده‌شده‌ای از مبارزات آشنای سری Batman Arkham برای دقایقی به مبارزه با دشمنان خواهید پرداخت. روال هر مرحله بدین گونه با آزاد کردن کارت‌های بیشتر و ترکیب آن‌ها با کارت‌های مخصوص هر قسمت ادامه می‌یابد.

بررسی بازی Hand of Fate 2

مهم‌ترین و جذاب‌ترین قسمت بازی، حالت ماجراجویی در قسمت کارت بازی است و اکثر وقت شما در آن می‌گذرد. صداگذاری بسیار خوب Dealer که داستان هر کارت را بیان می‌کند به‌اضافه متون جالب مربوط که حس و حال تخیل بازی‌های رومیزی قدیمی را به یاد می‌آورد. اتفاقت مختلف در پی موفق شدن و یا شکست در انجام mini-game ها در هنگام نیاز به انتخاب راه پیشروی نیز سبب می‌شود که کارت‌ها تا مدتی تازگی خود را حفظ کنند. از طرفی امکان انتخاب کارت‌ها قبل آغاز هر داستان، امکان تنظیم تقریبی مسیر و نحوه پیشرفت در مرحله را ایجاد می‌کند. اگر می‌دانید که در قسمتی نیاز به آذوقه و یا پول بیشتری خواهید داشت، می‌توانید این نیاز را با انتخاب کارت‌های مناسب تا حدی مرتفع کنید.

در این میان برخی کارت‌ها هستند که برای مثال اسلحه و امکاناتی باقدرت بالا در اختیار قرار می‌دهند ولی استفاده از آن‌ها نیازمند درجه بالایی از Fame است که توسط کمک کردن به مردم در حین ماجراهای کارت‌های مختلف به دست می‌آید. پس می‌توان با اضافه کردن کارت‌های حاوی رشادت و کمک به نیازمندان در جهت آزاد کردن قابلیت استفاده از این سلاح‌ها عمل کرد. تعداد بسیار زیاد کارت‌ها، به همراه‌کارت‌های مخصوص سناریوهای پشت هر مرحله سبب می‌شود که در کل بازی حالت rouge-like و خطی همزمان را دارا باشد. یکی از بهترین نمونه، مرحله‌ای است که با جمع‌آوری سرنخ‌هایی باید شخصیت خیانت‌کاری را از بین 4 نفر پیدا کنید! شاید تنها نکته منفی این قسمت بازی نیازمندی تقریباً کامل آن به خواندن متون مختلف است که با توجه به انگلیسی بودن شاید برای برخی چندان خوشایند نباشد.

بررسی بازی Hand of Fate 2

متأسفانه این دقت به جزییات و زحمت آن‌چنان در مورد قسمت مبارزات بکار نرفته است. این مبارزات با الهام از سبک بازی‌های سری Batman Arkham طراحی‌شده‌اند ولی به‌هیچ‌عنوان روانی و نرمی آن‌ها را ندارند. ضربات و به‌خصوص ضد حمله‌ها همگی کند به نظر می‌آیند و حس کنترل چندانی بر زمان‌بندی آن‌ها وجود ندارد. این مسئله در میان دشمنان نیز صادق است و همه‌چیز به نظر نپخته می‌آید. سازندگان سعی کرده‌اند با تغییر استراتژی مبارزه با برخی دشمنان و نیازمندی به سلاح‌های مختلف مؤثر در مقابل انواع مختلف دشمن تکانی به سیستم مبارزات بدهند ولی در کل شاید ضعیف‌ترین قسمت Hand of Fate 2 همین قسمت Hack and Slash آن است.

بررسی بازی Hand of Fate 2

ازنظر بصری Hand of Fate 2 در حد قابل‌قبول است. قسمت انتخاب کارت‌ها بسیار خوب و با افکت‌های مختلف کارشده که به زیبایی حالت حرکت کارت‌ها را شبیه‌سازی می‌کند. در کنار آن قسمت دنیای سه‌بعدی قرار دارد که در حد معمول و بدون کیفیت بالایی است. حالت بصری این قسمت از دور زیباتر است ولی از نزدیک عدم وجود جزییات در محیط و شخصیت‌های مختلف مشخص‌تر می‌شود. مشکل اصلی ولی پویانمایی‌های خشک و غیرطبیعی است که بر مشکلات این قسمت از بازی می‌افزایند. در مقابل صداگذاری عالی Dealer و موسیقی جذاب و منطبق با حس و حال بازی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

بررسی بازی Hand of Fate 2

Hand of Fate 2 ادامه‌ای خوب برای این سبک جدید و نو در دنیای بازی‌ها است. ترکیب بازی متکی بر کارت و شانس با مبارزات سه‌بعدی معمول به‌خوبی انجام‌شده است. البته واضح است که تلاش اصلی صرف قسمت غیر اکشن بازی شده است مبارزات در درجه دوم قرار داده‌شده‌اند. تا حدی که بیشتر موارد ترجیح مخاطب بر عدم درگیری با دشمنان خواهد بود که البته در مواردی این مسئله غیرقابل انتخاب است و مجبور به شرکت در مبارزات نه‌چندان لذت‌بخش خواهید شد. اگر علاقه‌ای به بازی‌های متکی بر خواندن متون و در سبک «خودتان راه را انتخاب کنید» دارید و مشکل چندانی با سیستم مبارزات متوسط ندارید، Hand of Fate 2 می‌تواند بازی بسیار متفاوت و جذابی خارج از آثار معمول عرضه‌شده به بازار باشد.

PC Review

Hand of Fate 2 به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفت.

English Section

Hand of fate 2

sets out to expand on its idea of combining the traditional card based choose your adventure style games with modern gaming tropes. Expanding on this unique concept, the second entry in the series is bigger and better in almost every case. This time there are many more cards, commons and those exclusive to the mission at hand. The ability of designing the starting hand using these cards gives a semi-rouge like vibe while being able exert some control on the mission encounters. The companion system where the player can pick out a helping hand, with their own unique encounter works to further personalize each level. The game also does a good job of simulating the conventions of card and tabletop games and incorporates them into the gameplay:

Using dice to determine the outcome of a choice during a mission, picking out a random card and …While the card based side of the game works very well, it falters when the real time fighting system comes in to play. Hand of Fate 2 uses a simplified version of Arkham style combat, but it never feels as smooth and slick. There is always an apparent delay between pressing block and the character blocking, and the animations feel slow and stiff and hampers the overall feel of combat. Overall, Hand of Fate 2 manages to pull off playing a “choose your adventure” style game on the screen. The perfect voice acting by the dealer, interesting card encounters with multiple outcomes and the exciting way the game uses the cards to structure each level gives Hand of Fate 2 a very distinct feel. While the real time combat system leaves something to be desired, overall the developers have managed to produce a game that is sure to please the fans of card based system who like some randomness in their games and do not mind reading instead of seeing.

  • 70%
    - 70%
70%

خلاصه

نکات مثبت:
سبکی جدید در ترکیب بازی‌های کارتی با مبارزات سه‌بعدی
انواع و اقسام کارت با ماجراها و انتخاب‌های مختلف
امکان تنظیم جزییات مراحل با انتخاب کارت‌های گوناگون
صداگذاری و موسیقی زیبا و جذاب

نکات منفی:
گرافیک نه‌چندان زیبای محیط‌های سه‌بعدی
سیستم مبارزات سه‌بعدی مشکل‌دار و خشک و خسته‌کننده
تکیه زیاد بر خواندن متون مختلف انگلیسی

Sending
User Review
0% (0 votes)
آیت سلطانی

آیت سلطانی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

3 × چهار =