نقد و بررسی

نقد و بررسی The Outer Worlds

نقد و بررسی The Outer Worlds

کمتر کسی پیدا می‌شود که در دنیای بازی‌ها نام سری افسانه‌ای Fallout به گوشش نخورده باشد. از طرف دیگر کمتر کسی هم پیدا می‌شود که از اخبار فاجعه‌بار و آبروریزی‌های اخیر مربوط به این سری محبوب بی‌خبر باشد. پس همراه وی جی مگ بشید با  نقد و بررسی The Outer Worlds و حال و هوای این بازی جذاب.

وقتی که کارد به استخوان برسد و جای خالی عناوین تازه از سری‌ بازی‌های افسانه‌ای به شدت احساس شود، طرفداران قدیمی که حالا دیگر خودشان صاحب کمپانی بازی‌سازی هستند دست به کار می‌شوند. حتی در بعضی موارد خاص مانند بازی Stardew Valley فقط یک نفر به تنهایی بازی می‌سازد که از کل عناوین سری بازی‌ Harvest Moon بهتر است.

اتفاقی شبیه به این برای فال‌اوت هم افتاده است، مغزهای متفکر کمپانی Obsidian Entertainment کمر به احیای ژانر نقش آفرینی آخرالزمانی با چاشنی علمی تخیلی و درون‌مایه مهیج و سرگرم کننده با انتخاب‌های درگیر کننده و اتفاقات حیرت انگیز بسته‌اند؛

ژانری که در گذشته‌های نه چندان دور فقط در انحصار فال‌اوت بود. بعد از افتضاحاتی که بازی ناقص و پر از ایراد Fallout 76 به بار آورد، نیاز به ساختن یک بازی نقش آفرینی درست و حسابی کاملا احساس شد، حتی اگر نام بازی چیز دیگری باشد.

Obsidian Entertainment با ترکیب تجربه‌های گذشته خود ترکیبی از Mass Effect و Fallout به همراه تم‌هایی کم‌رنگ از Bioshock و حتی Dishonored دست به خلق معجون حیات بخشی به نام The Outer Worlds زده‌ است. محصولی عجیب الخلقه، با نوآوری‌ها و ارتقاهای به‌جا، ولی در عین حال تازه نفس و مرغوب.

داستان بازی از آنجایی شروع می‌شود که شما در یک سفینه سرگردان از خواب بیدا می‌شوید. پروفسوری بیش‌فعال که شباهت مختصری هم با ریک سانچز دارد شما را از خواب ابدی بیدار کرده است تا با کمک او سرنوشت هم‌سفرهایتان را تغییر بدهد.

این یعنی وارد شدن به بازی‌های پیچیده و سیاست‌کاری‌های کهکشانی. در طول مسیر خود  فکشن‌‌های مختلفی را ملاقات خواهید کرد که می‌توانید با هر کدام باب دوستی باز کنید و یا بر علیه‌شان فعالیت کنید. هر کدام از این فکشن‌ها مزیت و معایب خودشان را دارند و می‌توانند روزگارتان را سیاه و یا مسیر پیشرفت‌تان را هموار نمایند.

انتخاب‌های شما در روند بازی و ماموریت‌های اصلی و فرعی حرف اول، وسط و آخر را می‌زند. در طول انجام تمامی ماموریت‌ها می‌توانید ترکیبی از سازش‌، جنگ و خون‌ریزی و یا دزدی و آب زیرکاه بودن را به کار ببرید، ولی باید مراقب باشید چون نتیجه اعمال‌تان تا آخر بازی بر دوش‌تان سنگینی خواهد کرد.

شخصیت‌پردازی هم در اوج کیفیت و غنا به سر می‌برد. جمعیت پرتعدادی از آدم‌های ریز و درشت و سایر گونه‌های هوشمند منتظر شما هستند تا سر صحبت را با ایشان باز کنید. هر کدام داستانی دارند و می‌توانند برایتان کارهایی انجام بدهند.

به لطف حضور اینها و حق انتخاب عمیق و سازمان‌ یافته، داستان پیچیده و پر فراز و نشیبی در انتظارتان است، البته اگر خودتان بخواهید. چون می‌توانید با سرعت و نادیده گرفتن همه ماموریت‌های اصلی حتی بازی را در کمتر از یک ساعت هم تمام کنید.

همراه‌های شما در این سفر پرماجرا هم برای خودشان شخصیت مستقل دارند و دغدغه‌ها و توانایی‌های منحصر بفردشان شما را در این سفر پرمخاطره یاری خواهد کرد. هر کدام از آنها در کاری ماهر هستند و به همراه داشتن آنها در طول ماموریت می‌تواند بر توانایی‌های خود شما بیافزاید.

نقد و بررسی The Outer Worldsدر The Outer Worlds معنی کامل کار گروهی و تشکیل دادن یک گروه ماجراجو بیشتر جلوه‌گر می‌شود. برای مثال اگر یکی از اعضای گروه که در هک کردن ماهر است را به همراه داشته باشید، مهارت هک کردن خود شما هم افزایش پیدا خواهد کرد.

بعضی دیگر از همراهان که چرب‌زبان هستند در مکالمات به شما کمک می‌کنند و آن دسته که دانش مهندسی دارند در تعمیر و ارتقاء تجهیزات. بعضی‌ها هم هستند که دست‌شان کج است و می‌توانند طیف گسترده مهارت‌های غیرقانونی‌ خودشان را در اختیارتان قرار دهند تا میان‌بری برای راه‌های دشوارتر پیدا کنید.

هیچ بازی نقش آفرینی بدون بالا بردن قابلیت‌ها و افزودن استعدادهای ریز و درشت به شخصیت اصلی هیچ لطفی ندارد. شخصی‌سازی و ارتقاء کاراکتر در اوترورلدز به شدت عمیق و پر شاخ و برگ ولی در عین حال ساده و قابل فهم است.

تعدادی دسته‌بندی اصلی مثل توانایی کار با اسلحه‌های گرم و سرد، استقامت، سلامتی، فن بیان، دزدی و غیره وجود دارد که با صرف کردن Skill Point می‌توانید در آن جنبه شخصیتی پیشرفت کنید و مهارت و توانایی‌های بخصوص آزاد کنید که در طول بازی به دفعات به کارتان خواهد آمد. نکته اصلی آنجاست که همه ارتقاءها در راستای پیشرفت کاراکتر صورت می‌گیرند.

برای مثال اگر سطح دانش و معلومات کاراکتر خود را بالا ببرید به این معنی نیست که در مبارزات با تفنگ دست و پا چلفتی خواهد بود و فقط خوره هک و خواندن کتاب می‌شود. چنین شخصیت‌هایی در هنگام مبارزه به جاهایی از دشمنان شلیک می‌کنند که هوشمندانه انتخاب شده و بیشترین صدمه را به آن اورگانیسم وارد می‌کنند.

نقد و بررسی The Outer Worldsسیستم مبارزه بازی با مکانیزم شوتینگ کند و بی‌روح سری Fallout بسیار تفاوت دارد. اینجا به جای متوقف کردن زمان و انتخاب نقاط مختلف روی بدن دشمنان زمان را آهسته می‌کنید و تا حدودی مثل یک بازی اکشن سوم شخص اهداف‌تان را گلوله باران می‌نمایید.

تنوع اسلحه‌ها و کلاس‌های مختلف سخت افزاری هم به شما کمک می‌کند دست بازتری در انتخاب سلاح گرم و سرد خود داشته باشید. همه این اسلحه‌ها قابل ارتقاء و نصب تجهیزات جانبی متعدد هستند، پس هیچ کم و کاستی برای شخصی‌سازی ادوات جنگی نخواهید داشت. ارتقاء اسلحه‌ها و اضافه کردن لوازم جانبی موثر به آنها یکی دیگر از نقاط قوت پررنگ بازی است.

اسلحه و تجهیزات تک به تک همراهانتان را نیز می‌توانید انتخاب کرده و ارتقاء دهید. توانایی‌ها و ضربات مخصوص به هر کاراکتر هم قابل انتخاب و شخصی‌سازی بیشتر است. با بالا رفتن لول همراه‌هایتان می‌توانید برای هرکدام مهارت و توانایی بخصوص انتخاب کنید که بسته به شرایط می‌توانند کمک شایانی به شما بکنند.

طراحی محیط‌های بازی به شدت متنوع و چشم نواز است. ترکیبی از محیط‌های بکر و دست نخورده سیارات دور دست (همانقدر عجیب مثل No Man’s Sky)، آرمان‌شهرهایی از نوع بازی‌هایی نظیر Dishonored و Half Life و خرابه‌هایی شبیه به ویرانه‌های Fallout، ایستگاه‌ها و شهرهای فضایی مشابه آنچه در Mass Effect دیده‌اید، تشکیل دهنده طیف گسترده مراحل بازی هستند.

تمامی محیط‌ها به اصطلاح Open-World یا جهان باز هستند و می‌توانید تمامی سوراخ و سنبه‌هایش را بگردید و آیتم‌های بدرد بخور جمع ‌آوری کنید. طراحی عالی مراحل هم شما را به گشت و گذار و سرک کشیدن به تمامی گوشه‌های این جهان عظیم دعوت می‌کند.

سیارات متعددی وجود دارند که شما با کمک سفینه مجهز خود قادر به سفر به تک تک آنها هستید. هوش مصنوعی سفینه شما یکی از بانمک‌ترین و در عین حال عجیب‌ترین هوش‌های مصنوعی خلق شده در بازی‌های رایانه‌ای است که می‌تواند عصای دست‌تان باشد و حتی برایتان جک‌های مصنوعی تعریف کند.

نقد و بررسی The Outer Worlds 1طراحی دشمنان هم به شدت متنوع و پر جزئیات است. جدا از دشمنان انسانی، هر سیاره دشمنان مخصوص به خود را دارد که شیوه مبارزه مخصوص به خود دارند. با ورود به هر سیاره بخش عمده زمان شما صرف آشنا شدن با محیط و پیدا کردن شیوه مبارزه مناسب با ساکنین وحشی آن سیاره می‌شود. منابع معدنی متعددی وجود دارند که می‌توانید از آنها برداشت کنید.

خرابه‌ها و یا مکان‌های مخفی وجود دارند که پر از پول و مهمات هستند. غارهای مخوف و تیره و تاریک، استحکامات نظامی دزدان فضایی و یا ارتفاعات رفیع با چشم‌اندازهای خیره کننده همگی در انتظار آن دسته از بازیکنانی است که لذت گشت و گذار و ماجراجویی می‌خواهند.

گرافیک هنری بازی در اوضاع مناسبی به سر می‌برد. تنوع و سلیقه مثال‌زدنی در جای جای بازی به چشم ‌می‌خورد. هیچ دو مرحله شبیه به هم نیستند و رنگ‌بندی‌های متنوع، اتمسفر و حس و حال متفاوتی برایتان تداعی خواهند کردد.

گرافیک فنی بازی جایی بین خوب و متوسط قرار گرفته است. بعضی اوقات بسیار خوب و فک برانداز است، ولی در باقی موارد معمولی و تا حدودی ضعیف است. انیمیشن چهره‌ها آن قدرها هم نسل جدیدی نیستند و بعضی اوقات تشخیص احساسات از روی چهره راحت نیست.

برخی مشکلات در لود شدن انیمیشن‌ها و حرکات هم وجود دارد که می‌تواند مشکل ‌آفرین باشد. زمان‌های لود چندان طولانی نیستند ولی مثل بازی‌های Fallout برای ورود به هر ساختمان جدید باید زمان لود را منتظر بمانید. اما دفعات این لودینگ‌ها در مقایسه با ساخته‌های کمپانی «بتزدا» بسیار کمتر و قابل تحمل‌تر است.

جدا از این بعضی از مشکلات همیشگی بازی‌های بزرگ نقش آفرینی اینجا هم خودی نشان داده است. وجود باگ‌های متعدد کمی از لذت انجام بازی می‌کاهد. قوانین فیزیک همیشه واقعی و دقیق اجرا نمی‌شوند.

بعضی مشکلات هوش مصنوعی وجود دارد که سطح مبارزات را پایین می‌آورد. دشمنان برای کشتن شما راه‌های خلاقانه ابداع نمی‌کنند و همین مساله می‌تواند مبارزات را سطحی و کم عمق جلوه دهد. هم‌تیمی‌های شما هم هوش مصنوعی چندان بالایی ندارند و احتمال شنیدن دیالوگ بی‌ربط و تکراری و یا منفعل بودن در روند مبارزات از اتفاقات متداول در بازی است.

ولی با همه این تفاسیر اوضاع کلی بازی از نظر ایرادات بسیار محدود است و در حد مناسبی قرار دارد. The Outer Worlds تا جای امکان پولیش خورده و عیب‌یابی شده است، پس نگران تکرار فجایع عناوین اخیر سری «فال‌اوت» نباشید.

صداگذاری شخصیت‌های در قید حیاط این دنیای پر رنگ و لعاب بسیار حرفه‌ای و گوش‌نواز کار شده است. موسیقی‌هایی که هم که به گوش می‌رسند مطلوب و مناسب هستند. قطعاتی خاطره‌ انگیز هم بین‌شان وجود دارد که حتی بعد از اتمام بازی هم به سراغ‌شان خواهید رفت. نمره‌ای که بازی از این بخش دریافت می‌کند، نمره قبولی با چند ستاره و شکلک اضافی است.

در مجموع باید گفت « اوترورلدز » یک ماجراجویی جاه طلبانه به اعماق کهکشان است. سفره‌ای است که هر چقدر میل داشته باشید می‌توانید از آن بخورید. اگر طرفدار سبک اکشن هستید، از بازی لذت خواهید برد. اگر طرفدار بازی‌های نقش ‌آفرینی هستید، بازی به طور کامل نیازهای شما را تامین خواهد کرد.

دیالوگ‌های جذاب و شخصیت‌پردازی عالی در کنار سیستم مبارزات خوش دست و محیط‌های متنوع The Outer Worlds را به یک بازی با ارزش تبدیل کرده است، بازی که امیدواریم ادامه‌های بیشتر و بهتری برایش ساخته شود.

  نقد و بررسی روی PS4 صورت گرفته است

نقد و بررسی The Outer Worlds
  • 9/10
    امتیاز نهایی - 9/10
9/10

خلاصه نقد و بررسی The Outer Worlds

نکات مثبت:
سیستم مبارزه خوب
دیالوگ‌های جذاب و هوشمندانه
شخصیت‌پردازی عالی
نوع لوکیشن
حق انتخاب

نکات منفی:
انیمیشن‌های متوسط
معدود باگ‌های زشت
ضعف هوش‌ مصنوعی یاران خودی و دشمنان

آرش مرادی

آرش مرادی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

10 + پانزده =