نقد و بررسی

برخواسته از تاریکی – نقد و بررسی Dragon’s Dogma Dark Arisen

سال گذشته کپکام عنوانی متفاوت و البته جالب توجه را با نام Dragon’s Dogma (DD) عرضه کرد که در سبک نقش آفرینی قرار گرفته و مورد توجه بازیباز های غربی و ژاپنی قرار گرفت. عنوانی که بسیاری اعتقاد داشتند ترکیبی از بهترین عناوین کپکام بوده و اندکی نیز چاشنی نقش‌آفرینی های غربی به آن اضافه شده تا DD مورد توجه بازیباز های این منطقه نیز قرار گیرد. با این حال عنوان جدید کپکام عرضه شد و انتظارات را به عنوان یک بازی جدید چه در زمینه تجاری و چه از نظر کیفی برآورده کرد. با این حال اندک مشکلات موجود در زمینه داستان سرایی و مسائل فنی شاید این موقعیت را به وجود آورده بود که سازندگان بازی با عرضه بسته های قابل دانلود DD را تبدیل به عنوان بی نقص کنند. در هر صورت اینگونه نشد و بر خلاف انتظارات کپکام بسته اضافه شونده مستقلی را برای این عنوان عرضه کرد که در اصل همان بازی اصلی است که سعی شده در بخش های مخلتف بهبود یافته و امکانات جدیدی نیز به آن اضافه شود. حال سوال اصلی اینجاست که آیا کپکام با عرضه این بسته اضافه شونده توانسته ضعف های عنوان اصلی را برطرف کند یا در نهایت موارد اضافه شده خود حاوی نکات منفی مختلفی هستند ؟

همچنان ضعیف

داستان بازی هیچ تغییری نکرده است. همچون گذشته بازیباز در نقش شخصیتی قرار می گیرد که طی حمله یک اژدها به روستایش مورد تهاجم این موجود قرار گرفته و قلب خود را از دست می دهد. با این حال طی فرایندی شخصیت اصلی به زندگی بازگشته و وظیفه پیدا می کند که به دنبال اژدها مورد نظر رفته و قلب خود را بازپس گیرد. هیچ چیز در این میان تغییر نکرده و حتی دیالوگ ها نیز دست نخورده باقی مانده اند. هر چند کلیت داستانی بازی از جذابیت خوبی بهره می برد اما یکی از انتظارات موجود از این بسته اضافه شونده که Dark Arisen (DA) نام دارد این بود که حداقل ضعف موجود در رابطه با دیالوگ ها و به خصوص بخش هایی از داستان که به NPC های ارتباط پیدا می کنند را برطرف می کرد. در هر صورت اینگونه نشده و بایستی به این نکته توجه کرد که داستان بازی همچون گذشته نمی تواند در بالاترین سطح ممکن و البته نقش آفرینی های غربی که تمرکز بسیاری روی این بخش دارند، قرار گیرد. مسئله ای که از ارزش های این بسته اضافه شونده نیز کاسته. این در حالی است که حتی موارد اضافه شده مثل محیط جدید در این بسته اضافه شونده داستان آنچنانی نداشته و چیزی به داشته های قبلی نمی افزایند. در هر صورت حتی اگر DA را به عنوان یک بسته اضافه شونده کوچک در نظر بگیریم که اینگونه نیست، باز هم بایستی شاهد خط داستانی یا حداقل مسیری جانبی می بودیم که به ارزش های بازی در این زمینه بیافزایند. مسئله ای که تحقق نیافته است. هر چند تیم سازنده سعی کرده طی ماموریت های اضافه شده در این بخش خط داستانی مجزایی را بگنجاند اما به هیچ وجه در این کار موفق نبوده و در نهایت شاید تنها موفق به طراحی یک باس نهایی مناسب شده باشد که پیش زمینه داستان آن نیز تنها چند لحظه ای بازیباز را درگیر خود می کند.

تجهیزات جدید

اما بخشی از DA  که نسبت به دیگر قسمت های موجود تمرکز بیشتری روی آن شده، گیم پلی است. عنوان اصلی در این زمینه به عنوان یکی از بازی هایی شناخته می شود که توانست با استفاده از فرمول تعداد زیادی بازی های اکشن ماجراجویی و ترکیب مناسب آنها با یکدیگر به موفقیت چشم گیری دست پیدا کند. در ابتدای کار بایستی به سیستم کلاس بندی بازی اشاره کرد. در ابتدای بازی این امکان برای بازیباز به وجود می آید که از میان چند کلاس موجود یکی را انتخاب کرده و بعد از طراحی اولیه شخصیت وارد بازی شود. همین کلاس ها یکی از اصلی ترین اجزای بازی هستند که در ادامه کلیت گیم پلی و سبک آن را شکل می دهند. کلاس های جادوگر، جنگجو یا کلاس هایی روی اسلحه های سریع اما سبک تمرکز دارند همگی در ادامه تعیین می کنند که بازیباز به چه شکلی بازی را دنبال کرده و در مقابله با دشمن ها چه رفتاری از خود نشان دهد. با این حال بعد تنظیمات اولیه بازیباز وارد دنیای اصلی شده و با Pawn ها به عنوان یکی از المان های اصلی بازی آشنا می شود. Pawn در اصل همان یار های همراهی است که بسته به شخصیت ساخته و مسیری که بازیباز آن را طی می کند که به تیم او ملحق می شوند. به جز یکی از این یار ها که توسط بازی به بازیباز ملحق می شود، دیگر نمونه های موجود همگی در گوشه و کنار دنیای بازی حضور داشته و بایستی توسط بازیباز شناسایی شده و به تیم او اضافه شوند. هر کدام از این یار های همراه دارای مشخصات مخصوص به خود بوده و از تجهیزات و قدرت های مختلف استفاده می کنند. نکته قابل توجه اینجاست که سیستم هوش مصنوعی و روند کاری Pawn ها هرچند در محیط های اولیه که مخصوص به عنوان اصلی هستند، خوب و روان است اما در ادامه و زمانی که وارد بخش های اضافه شده می شوند با توجه به توضیحاتی که در ادامه به آنها می پردازیم با مشکلات جدی روبرو می شوند. بخش دیگری از بازی که تا حدودی نسبت به عنوان اصلی پیشرفت کرده، مبارزات است. هر چند این بخش از بازی با توجه به کلاس انتخاب شده از سوی بازیباز در عنوان اصلی ضعف خاصی نداشت اما تیم سازنده سعی کرده با ایجاد تغییرات اندک در سیستم فیزیک و نحوه نمایش آنها مبارزات روان و نرم تری را شکل دهد که در نهایت گیم پلی بازی در فاز اکشن را بهبود بخشیده. در نهایت بایستی به این مسئله اشاره کرد که DA به جز اضافه کردن یک محیط جدید تعداد زیادی آیتم، اسلحه، زره مختلف را نیز برای شخصیت اصلی و Pawn ها به بازی اصلی اضافه کرده است. در کنار این مسئله یک ردیف کامل به مهارت ها افزوده شده و یک سیستم جدید برای ارتقا اسلحه ها در کنار نمونه های جدیدی از آنها را در قالب بازی جای داده است.

سخت تر از همیشه

اما بخش اعظمی از تغییرات و نکات مثبت این بسته اضافه شونده مربوط به منطقه جدیدی به نام Bitterblack Isle می شود. جزیره ای که در بخش جداگانه ای از محیط بازی قرار داشته و از زیر آب سر در می آورد. این جزیره حاوی تعداد زیادی دشمن جدید و سیاه چاله است که هر کدام میزبان درگیری و چالش های متعددی برای بازیباز و یار های همراه او هستند. البته این افزایش کمی بازی در این زمینه به معنی افزایش کیفیت نیست. ساختار ضعیف سیاه چاله ها و محیط های اصلی این جزیره در کنار طراحی ضعیف مراحل عملا این بخش جدید را به میدانی برای از پا در آمدن بازیباز کرده است. محیط های بسته و مسیر های باریک در زمان درگیری عملا قدرت مانور چشم گیر بازیباز و شخصیت او در محیط های باز را گرفته و تبدیل به تله مرگ می شوند. این در حالی است که دشمن ها نیز در این محیط جدید به مراتب قوی تر هستند. سازندگان بازی در همین راستا توصیه کرده اند که بعد از اتمام بازی اصلی وارد این محیط جدید شوند. جالب است که به خاطر ضعف طراحی مراحل و درجه سختی نامتعادل حتی شخصیت های قدرتمند نیز در بسیاری از مواقع با مشکلات جدی روبرو شده و حتی ممکن است با یک ضربه دشمن از پا در بیایند. تمامی این ضعف های اشاره شده به سیستم رفتاری Pawn ها نیز منتقل شده اند. یار های همراه بازیباز بر خلاف روندی که در طول نسخه اصلی دنبال می کردند در این بخش به شدت ضعیف شده و هیچ فعالیت مثبتی را از خود به نمایش در می آورند. این در حالی است که ضعف کلی آنها در بسته اضافه شونده DA بازیباز را عملا با مشکل دیگری روبرو می کند که آن چیزی جز نگهداری و توجه بیشتر به آنها نیست. فرایندی که در زمان درگیری ها کار را برای بازیباز حتی نسبت به گذشته سخت تر می کند. با وجود توضیحات ارائه شده اگر شما توانایی مقابله با درجه سختی نامتعادل بازی در این قسمت های جدید را به دست آورید با تعداد زیادی المان و مورد جدید روبرو می شوید که مطمئنا ارزش بازی را افزایش می دهید. این در حالی است که بعضی ضعف های جزئی عنوان اصلی همچون عدم حضور دائمی قابلیت Fast Travel با اختصاص یافتن منبعی تمام ناشدنی از Ferrystone ها (سنگ هایی که برای تلپورت استفاده می شوند) برطرف شده است. البته نباید بی تفاوت از کنار باس آخر بازی نیز گذشت که نه تنها به عنوان یکی از سخت ترین باس های کل بازی شناخته می شود بلکه با وجود چند حالت و فاز متفاوت یادآور باس های عناوین MMO بوده و بازیباز را وادار به استفاده از چند تاکتیک مختلف در یک نبرد می کند. مسئله ای که می توانست با طراحی شدن چند باس دیگر به جذابیت این بخش از بازی بیافزاید.

فناوری از نوع کپکام

اما در نهایت نوبت به بزرگ ترین ضعف ساختاری DD و البته بسته اضافه شونده آن می رسیم. مشکلات فنی همچون باگ های عجیب و غریب، نرخ فریم ناپایدار و یا بارگذاری دیر هنگام محیط یا اجسام از جمله مواردی بود که ارزش های کیفی نسخه اصلی را به شدت کاهش داده بود. تمامی این مشکلات در بسته اضافه شونده DA نیز وجود داشته و هیچ کدام از آنها حتی اندکی نیز برطرف نشده اند. این در حالی است که روند عرضه بازی به خصوص در زمینه نسخه 360 خود جای سوال بسیاری دارد. این نسخه از بازی طی دو دیسک عرضه شده است. دیسک اول مربوط به بازی اصلی و بسته اضافه شونده DA است. بازیباز در زمان شروع بازی وارد بازی اصلی می شود که تمامی نکات و محیط جدید در آن قرار گرفته است. در ادامه نوبت به دیسک دوم می رسد که حاوی بافت های HD و زبان ژاپنی است. اگر از زبان ژاپنی صرف نظر کنیم با نکته جالبی روبرو می شویم که تحت عنوان بافت HD شناخته شده و برای بازی اصلی موجود نبود. اشتباه نکنید به هیچ وجه خبری از کیفیت بهتر بافت ها در این بسته اضافه شونده نیست. حتی گرافیک بازی در محیط های جدید نیز تغییری نکرده است. سازندگان بازی در زمان قرار دادن بسته اضافه شونده به همراه بازی اصلی در دیسک اول با کمبود فضا روبرو شده اند که در ادامه برای برطرف کردن آن بافت های اصلی بازی را در یک فایل 1.5 گیگابایتی در داخل دیسک دوم قرار داده اند. در اصل بر خلاف انتظارات زمانی که بازیباز دیسک دوم را قرار داده و این بسته را نصب می کند، همان کیفیت همیشگی و مربوط به عنوان اصلی را می بینید که یک سال پیش با آن روبرو شده بودیم. بسته اضافه شونده DA حاوی نکات بسیاری است که در عنوان اصلی وجود نداشتند. از جزییات متعدد گرفته تا یک محیط جدید همگی جزو این موارد محسوب می شوند. با این حال ضعف کلی محیط جدید در زمینه طراحی مراحل و درجه سختی نامتعادل باعث شده تا DA با وجود داشته های بیشتر در سطح کیفی بالاتری نسبت به عنوان اصلی قرار نگیرد.

 

 

  • 78%
    - 78%
78%

خلاصه

نکات مثبت:
اضافه شدن تعداد زیادی آیتم
اسلحه، قابلیت و مهارت
مبارزات سرگرم کننده
برطرف شدن بعضی ضعف های جزئی
طراحی خوب باس ها

نکات منفی:
طراحی نامناسب محیط های جدید
درجه سختی تا متعادل در بسته اضافه شونده
ضعف Pawn ها
مشکلات متعدد فنی

Sending
User Review
0% (0 votes)
محمد طالبیان

محمد طالبیان

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

20 + 3 =