نقد و بررسی

دومین فرزند | نقد و بررسی inFamous: Second Son

دومین فرزند | نقد و بررسی inFamous: Second Son 1

اولین بار Infamous Second Son را در کجا دیدیم؟ آیا مراسم رونمایی سونی از کنسول نسل جدیدش یعنی PlayStation 4 را به یاد دارید؟ Infamous Second Son برای اولین بار در همان مراسم به صورت رسمی معرفی شد و از همان ابتدا توانست توجه فن ها و طرفداران کنسول های خانگی سونی را جلب کند. این بازی چند وقتی است که به صورت جهانی عرضه شده و نمرات خوبی از منتقدان، مجلات و سایت های مختلف دریافت کرده است. در این مطلب، نقد و بررسی ای بر این عنوان تازه وارد خواهیم داشت، تا پایان همراه ما باشید.

نام بازی: Infamous: Second Son
سازنده: Sucker Punch Productions
سبک: اکشن ماجراجویی (Action Adventure)
پلتفرم: Sony PlayStation 4
ناشر: Sony Computer Entertainment
کارگردان: Nate Fox
تاریخ رسمی انتشار: 21 مارچ 2014

داستان بازی، اتفاقات بعد از شماره ی دوم بازی را روایت می کند. چند سالی است که هر نوع ابر قهرمان و یا کسانی که قدرت های خارق العاده دارند، تحت تعقیب هستند. دولت جایزه ی خوبی برای دستگیری این افراد گذاشته است. اگر شما جای هر کس که به نوعی دارای یک قدرت خارق العاده است بودید چه می کردید؟ احتمالا مخفی ماندن از دید دیگران و نشان ندادن قدرت هایتان بهترین گزینه برای شما بود، مخصوصا وقتی به شما لقب بایو تروریست نیز بدهند! Delsin Rowe جوانی است که دارای قدرت هایی خاص است. او بی نهایت عاشق قدرتی است که در وجود اوست، ریشه ی نسل او به سرخ پوستان بومی آمریکایی باز می گردد. Delsin با مشکلاتی رو به رو می شود که برخی مواقع به قیمت از دست دادن افراد خانواده و نزدیکانش تمام خواهد شد. سازمانی به نام D.U.P به دنبال اوست و رهبری این سازمان را خانمی به نام Augustine بر عهده دارد و نکته ی جالب این است که خود Augustine نیز یک انسان با قدرت های غیرعادی است! او برای پیدا کردن Delsin، به محل زندگی او حمله کرده و افراد خانواده ی او را مورد شکنجه قرار می دهد و شدت شکنجه تا جایی بوده که بعضی از آنها کشته می شوند و تعدادی از آنها نیز زنده می مانند اما آنها نیز روز به روز به مرگ نزدیکتر می شوند. Delsin راهی به جز مقابله با Augustine و سازمان D.U.P نمیبیند و به همراه برادر بزرگ خود یعنی Reggie، برای مقابله به پا می خیزد.
کلییت داستان بازی به نظر قابل قبول و قانع کننده می آید، اما بهترین نیست و در برخی نقاط احمقانه به نظر خواهد آمد! اما به لطف شخصیت پردازی نسبتا خوب و روند و روایت داستان جذاب و پر از تنش، داستان بازی برای هر گیمری جذاب خواهد بود و این روند به انگیزه ی گیمر برای ادامه و اتمام بازی خواهد افزود. البته اگر علاقه مند به داستان های تخیلی و ابر قهرمانانه باشید! اما مشکل دیگری که می توان از بخش داستانی بازی گرفت، روند داستانی نسبتا سریع بازی است که انتظار می رفت در این بخش دقت بیشتری شود.

inFamousSecond Review 1

گیم پلی Second Son بسیار شباهت به نسخه های قبلی خود دارد. اما این به این معنا نیست که در این عنوان شاهد نوآوری نباشیم. وجود قدرت های جدید مانند دود و آتش به هرچه جذاب تر شدن گیم پلی بازی افزوده است، همچنین Delsin توانایی این را دارد تا قدرت دیگران را نیز به خود منتقل کند که در روند بازی شاهد دریافت این قدرت ها خواهیم بود. همچنین حرکات پایانی و تمام کننده ی Delsin نیز در نوع خود بسیار جالب و ویرانگر است و هیجان زیادی به گیمر القاع می کند. دیگر قابلیت ها همچون پرواز و بالا رفتن از ساختمان ها نیز در بازی وجود دارند تا به هرچه جذابتر شدن گیم پلی بازی بی افزایند. در این شماره نیز همچون نسخه های قبلی شاهد انتخاب های خوب و بد یا همان خیر یا شر هستیم که با انتخاب کردن راه های مورد نظرتان می توانید کاراکتر خود را تا پایان بازی شکل دهید. یک کاراکتر خوش نام که همه دوستش دارند و یا یک جانی که همه از اون فرار می کنند! همچنین لول (Level) های قدرت شما نیز بر همین اساس تنظیم خواهد شد، پس به انتخاب های خود دقت کنید! هنوز هم در بازی ماموریت های فرعی وجود دارند اما آنگونه که انتظار می رفت خوب نیستند، و شاید ترجیح دهید همان مراحل اصلی بازی را دنبال کنید تا مراحل خارج از خط داستی را. سیستم آپگیرد نیز در بازی وجود دارد و می توانید کاراکتر خود را با قدرت های جدید آپگرید کنید تا در هنگام مبارزه با دشمنان، راحت تر از شر آنها خلاص شوید! در برخی مراحل هم باید برخی از دیوار ها را اسپری کاری کنید که شاید برای برخی از گیمر ها لذت بخش و جذاب باشد اما درکل نمی شود اسم این کار را یک تنوع واقعی گذاشت. درکل بخش گیم پلی بازی متوسط رو به بالا است و با وجود برخی نقاط ضعف که در آن شاهد هستیم، تجربه ای خوب و جدیدی را به گیمر می دهد که شاید باعث شود نقاط ضعف بازی برای گیمر کمرنگ تر شود.

inFamousSecond Review 2

صدا ها و موسیقی نیز در inFamous: Second Son نقش مهمی را ایفا می کنند. صدا های دشمنان، مردم شهر، وسایل نقلیه و… همه و همه به بهترین و با کیفیت ترین حالت ممکن ساخته شده اند و شاید یکی از بهترین بخش های Second Son را صداگذاری خوب بازی تشکیل دهد. افکت ها صوتی دیگر مانند انفجار ها و صدای شلیک اسلحه ها نیز واقعا خوب و باور پذیر می باشند. موسیقی ها نیز بسیار خوب و قابل قبول هستند و با حال و هوای بازی همخوانی دارند. صداگذاری شخصیت هایی مانند Delsin و برادرش Reggie نیز بسیار خوب است و اصلا مصنوعی به نظر نخواهد رسید. تنها مشکلی که به این بخش می توان گرفت، کم بودن موسیقی پس زمینه در برخی از قسمت های بازیست که واقعا جای خالی موسیقی در آن قسمت حس می شود. مثلا در هنگام گشت و گذار در شهر این مورد کاملا حس می شود. که البته با وجود صدا های با کیفیت اطراف و دیگر کاراکتر ها شاید این مورد نیز زیاد به چشم نیاید.

inFamousSecond Review 3

به مهمترین قسمت بازی inFamous: Second Son رسیدیم! بله درست حدس زدید، گرافیک بازی! در این مورد باید به شما بگویم “به نسل جدید خوش آمدید”. در Second Son بیشترین قسمتی که خودنمایی می کند، گرافیک چشم نواز و خیره کننده ی بازیست که هم از نظر تکنیکی و هم از نظر هنری قابل ستایش است. با توجه به سخت افزار بسیار قدرتمند کنسول PS4، نباید کمتر از این نیز انتظار میرفت و از همان اولین تریلر های بازی نیز می توانستیم به راحتی گرافیک نسل بعدی بازی را حس کنیم. در Second Son شاهد نور پردازی و افکت های نوری زیبا و چشم نوازی هستیم. دیگر افکت ها مانند آب و آتش و یا دود نیز بسیار زیبا و واقع گرایانه ساخته شده اند. همه چیز نرم و بسیار با کیفیت به نظر می رسد، شهر در بازی از جزئیات فراوانی تشکیل شده است که گاهی اوقات باعث هنگ کردن گیمر می شود! تکسچر ها و بافت ها همه و همه با کیفیت فوق العاده ای ساخته شده و کاملا شما را قانع می کند که در حال انجام یک بازی نسل جدید هستید. به همه ی این موارد موشن اسکن و طراحی حرفه ای کاراکتر های بازی را نیز اضافه کنید تا به قدرت کنسول PS4 پی ببرید. موشن اسکن صورت و چهره ی کاراکتر های بازی، حرف های زیادی برای گفتن دارد و شما را یاد بازی های معروفی همچون Beyond و L.A Noire خواهد انداخت، حرکات صورت و بدن کاراکتر ها بسیار طبیعی بوده و شما را شگفت زده خواهند کرد. همچنین بازی بر روی 60 فریم اجرا می شود. کاملا می توان درک کرد که Sucker Punch بر روی این بخش از بازی وقت زیادی گذاشته است و سعی در استفاده از تکنولوژی های نو داشته است. در بخش گرافیکی ایراد خاصی وجود ندارد و فقط برخی ایرادات بسیار ریز مانند برخی باگ ها و یا افت فریم (که البته بسیار کم پیش می آید که فریم شما در بازی به زیر 27 برسد) دیده می شود که همه ی این موارد با توجه به تکنولوژی جدید کنسولها و بی تجربه بودن بازی سازان در ساخت بازی برای نسل جدید، قابل چشم پوشی است.

امتیازات نهایی:

داستان: 7
گیم پلی: 8
صداگذاری و موسیقی: 8
گرافیک: 8

در پایان می توان گفت که عنوان inFamous: Second Son یک عنوان موفق و خوش ساخت است که قطعا ارزش چند بار بازی کردن را خواهد داشت. این عنوان از معدود بازی های با کیفیت و درخور نام نسل جدید است که توانسته به یک بازی با ارزش برای کنسول PlayStation 4 تبدیل شود. اگر به دنبال یک بازی نسل جدید و جذاب هستید، inFamous: Second Son قطعا می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما باشد.

  • 77%
    - 77%
77%
Sending
User Review
0% (0 votes)
نیما هاشمی

نیما هاشمی

5 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

2 × 5 =

  • salam bar dostan bazi CoD bazie bady nabod valy bazi ali ham nabod dastan bazi besiar khob va gabel gabol bod va gam plat bazi ham khob bod vali moskel bozorgy dast ke on graphic bad bazi bod ke vagean zaif bod

  • البته فکر کنم نویسنده احتمالا داستان بازی رو به درستی نفهمیده…
    داستان بازی اینه:
    در ابتدای بازی،یک کامیون حمل زندانی که شامل چند conduilt است از محل زندگی دلسین عبور میکند که در همین موقع condult ها با استفاده از قدرت هایشان کامیون را نابود میکنند و فرار میکنند،ولی یکی از آنها به نام Honk که قدرت دود را دارد،در همین وقت هنگ به دلسین و برادرش Reggie حمله میکند و دلسین کشف میکند که او توانایی جذب قدرت های دیگران را دارد.سپس به داخل ساختمانی سوخته میرود تا یکی از دوستانش(که اسمش رو یادم رفته در اینجا با نام دوستش ازش یاد میشود :evilgrin: ) را نجات دهد ولی داخل ساختمان با هنک درگیر میشود و از گذشته ی او سر در می آورد.وقتی از ساختمان بیرون می آید،آگوستین به آنجا رسیده است و هنک را دستگیر میکند.پس از آن به دلسین مشکوک میشود و سعی میکند که با شکنجه ی دلسین و دوستش،از دلسین بپرسد که در ساختمان چه اتفاقی افتاده است ولی دلسین جواب نمیدهد و این بار آگوستین سعی میکند دلسین را با شکنجه ی دوستش وادار کند که درمورد وقایع داخل ساختمان از او اطلاعات بگیرد.در اینجا اولین انتخاب دلسین مبنی بر خوبی و بدی پیش می آید.به هر حال پس از هر عکس العمل دلسین،آگوستین او را بیهوش میکند و دلسین در خانه ی دوستش به هوش می آید و پس از آن،Reggie به او میگوید که آگوستین تعداد زیادی از دوستانش را با قدرت خود زخمی کرده است و تنها راه برای بهبود آنها،این است که آگوستین با قدرتش آنها را سالم کند و همین امر باعث میشود که دلسین راهی سیاتل شود.

    • سلام دوست خوب.
      خیر، اتفاقا داستان رو به خوبی فهمیدم ولی قصدم در این مقاله این بود که یه قسمت هایی رو مخفی کنم تا خود گیمر با تجربه کردن بازی، به اون قسمت ها پی ببره و خواستم از اسپوییل داستان جلوگیری کنم. بعضی جاهارو هم سعی کردم با شخصیت پردازی کاراکتر ها جایگزین کنم، مثلا وقتی شما میگی Delsin قدرتش رو از Honk گرفته، درسته ولی من خواستم لو ندم که چطوری این قدرت رو به دست آورده. به جای اون کار، یکم از خصوصیت های خود شخصیت Delsin رو جایگزین کردم. مثل این: “Delsin Rowe جوانی است که دارای قدرت هایی خاص است. او بی نهایت عاشق قدرتی است که در وجود اوست”
      درکل خواستم زیاد وارد عمق داستان نشم و برای اون دسته از دوستانی که بازی رو هنوز بازی نکردن به نظرم بهتر خواهد بود. با توجه به اینکه بیشتر از نصف گیمر ها الان کنسول های نسل جدید رو ندارن و هنوز این عنوان رو تجربه نکردن، به نظرم اینجوری بهتر اومد.
      در هر صورت ممنون از اینکه دقت کردید و مطلب رو با دقت مطالعه کردین.

  • خیلی نقد و بررسی خوبی بود.
    حیف که عناوین قبلی این سری بازی رو نتونستم بازی کنم تا تفاوت های بین نسخه های قبلی و این نسخه رو متوجه بشم. به هر حال بنظر بازی جالب و قشنگی میاد. :soldier: