نقد و بررسی

مبارزه تا آخرین نفس {نقد و بررسی بازی Fuse}

gameemag

نام: FUSE

سازنده: Insomniac Games

ناشر: Electronic Arts

تاریخ انتشار: 7 خرداد 1392

سبک: Third person shooter / Action

پلتفرم ها: XBOX 360 / PlayStation 3

بیش از 1 دهه هست که استدیو ی بازیسازی Insomniac خود را به عنوان یکی از رهبران خلاقیت در طراحی سلاح ها اثبات کرده است.در عناوین متعدد رایانه ای مانند: Ratchet و Resistance نشان داده شده که ابزار های متنوعی برای تخریب و نابودی توسط این استدیو در این عناوین قرار داده شده اند. این روند در Fuse نیز ادامه دارد، یک IP جدید که در آن نارضایتی به طور پراکنده موج می زند. شما در گروهی هستید که فردی به نام دالتون گروه شما را رهبری می کند.

معرفی شخصیت ها:

gameemag

اگر شما واقعا به بازی Fuse علاقه مند هستید، شما باید این بازی را با دوستانتان به صورت آنلاین یا به صورت Slplit Screen انجام دهید.بیشترین لذتی که بازیباز در حین انجام بازی از آن می برد استفاده از سلاح های عجیب و غریب می باشد. یکی از کاراکتر هایی که در این بازی نقش آفرینی می کند Jacob نام دارد. Jacob یک کمان پولادی دارد که به وسیله آن دشمنان را از پای در می آورد و آنها را منفجر می کند. از دیگر شخصیت های این بازی می توان به Izzy اشاره کرد که با تفنگ خود دشمنان را از پای در می آورد. Izzy فردی قدرتمند است که با پرتاب مهمات به پشت دشمنان آنها را از بین می برد.

وقتی زمین و زمان به هم می ریزد:

gameemag

در هنگامی که چهار کارکتر بازی در حال مبارزه با موج عظیمی از دشمنان هستند، هرج و مرج محیط بازی را فرا می گیرد.ایجاد واکنش های زنجیره ای سیاه چاله ها , ذوب شدن بدن , و نابودی تعداد بسیار زیادی هلیکوپتر از مهمترین این هرج و مرج ها در محیط بازی می باشند. صحنه های اکشن برای مدتی سرگرم کننده است و جذابیت بالایی برای بازیباز دارد ولی بعد از اندکی این جذابیت جای خود را به یکنواختی و کسل شدن بازیباز می دهد.نابودی موج های کوچک و بزرگی از دشمنان به همراه دشمنان دارای محافظ و هلیکوپتر ها و البته دشمنان مکانیکی بزرگ تر می توانند برای مدت زمان زیادی بازیباز را سرگرم کنند.

یک تجربه ی بی روح :

gameemag

انجام بازی به صورت تک نفره بی روح و یک نواخت می باشد. شما می توانید از جهش های مکانیکی استفاده کنید و در هر زمان که می خواهید می توانید شخصیت خود را تغییر دهید.اما باز هم این ویژگی ها مشکل هوش مصنوعی افتضاح و احمق سه کارکتر همراهتان را کاهش نمی دهد.انجام بازی به تنهایی و عدم انجام بازی به صورت چند نفره باعث می شوند تجربه ی اکشن زیبا و جذاب بازی در حالت چند نفره تبدیل به مبارزاتی ساکت و خسته کننده شوند.

امکانات:

gameemag

سطح سیستم تخریب تقویت شده است، که به نظر بسیار امیدوارر کننده است. در این بازی مبارزه با سلاح های سرد پشرفت بسیاری کرده است، مثلا قدرت اضافه ای که به نارنجک شما به وسیله ی اضافه شدن یک المنت Fuse , در آن به وجود می اید یا مثلا ازاد سازی Fusion abilitie هایی که مهمات نامحدودی را به بازیباز اعطا می کند، اضافه کردن مهمات اضافی برای انفجار بهتر برای نارنجک خود. هر یک از کارکتر های بازی دارای یک Skill Tree مجزا می باشد ولی مسئله ی نا امید کننده درباره ی ان شباهت بیش از اندازه ی توانایی هر یک از این کارکتر ها با هم هست، هر یک از شخصیت ها توانایی منحصر به فردی دارند و همچنین به طور مختلفی به مبارزه می پردازند. شخصیت های اصلی این بازی به طور مشابهی امتیاز جمع آوری می کنند.اما در نهایت تنها تفاوت در یک قابلیت این کارکتر ها می باشد و با بازی های دیگر که تفاوت های زیادی را بین کارکتر ها با وجود Skill Tree می بینیم , قابل رقابت نیست.

وقتی تمام موجودات از بین می روند:

gameemag

این بازی یک بازی مستقل است و تقریبا دارای حدود 7 ساعت مبارزه نفس گیر است و چهار کاراکتر اصلی بازی از سطح بالایی برخوردار هستند.متاسفانه بازیبازان نمی توانند صحنه های سینمایی بازی را رد کنند و باید حتما آن را ببینند(مهم هم نیست که چند بار آن را قبلا دیده باشند، شما باید همه ی دوشمنان را نابود کنید تا بتوانید به یک ماموریت جدید دیگر بروید. من خیلی علاقه مند بودم که با دوستانم مراحل مختلفی را بیشتر و بیشتر تکرار کنم اگر مجبور به دیدن صحنه های سینمایی تکراری و اعصاب خرد کن این بازی نبودم.

وقتی شما را مورد ضرب و شتم قرار می دهند:

gameemag

اگر شما بازی را به اتمام رساندید و قصد داشتید هنوز به افزایش درجه و Level Up کارکتر خود بپردازید در حالی که نمی خواهید کات سین های تکراری بازی را مشاهده کنید , می بایست به حالت Echelon رو بیاورید که همچون حالت Horde در سری بازی Gears OF War است.با نقشه های مختلف و متمایزی که برای این حالت در نظر گرفته شده و موج های بسیار زیادی از دشمنان که به بازیبازان حمله می کنند , بهترین راه پیش روی شماست که بدون نیاز به دانستن داستان سطحی این عنوان به انجام آن و کشتن و نابودی دشمنان بپردازید.نکته ی مهم این جاست که این حالت نواوری خاصی را به حالت Horde موجود در Gears of War اضافه نمی کند و فرمولش با ان یکسان بنابرین به طور کلی نمی تواند به اندازه ی حالت اصلی بازیباز را سرگرم کند.

سخن آخر:

اما به نظر می رسد که Fuse با چندین ناکامی روبروست. بر روی وضعیت صحنه ها، پایه هوش مصنوعی { چه دوستان چه دشمنان } ضعیف کار شده. حتی در مواقع بازیباز مجبور می شود که در حال انجام این بازی سیستم خود را ری استارت کند، در بازی تغییرات چشمگیری صورت نگرفته است و عوامل سرگرم کننده بخش انفرادی بازی ناامید کننده است. نمی توان انکار کرد که در هنگامی که شما با سه نفر در حال بازی کردن هستید زمان زیادی به طول می انجامد تا یک ماموریت را به پایان برسانید( و البته این مدت زمان با خنده ها و لحظات شادی همراه هست که می تواند در خاطره ی شما باقی بماند). فقط مطمئن شوید که هنگام انجام بازی دوستانتان با شما هستند زیرا در غیر این صورت بازی نمی تواند جذابیت سرشاری برای شما داشته باشد.

مترجم:  سید محمد امین سکاکی

سید محمد امین سکاکی

سید محمد امین سکاکی

1 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

پنج × 4 =