نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Homefront The Revolution

نقد و بررسی بازی Homefront The Revolution

انقلاب شکست خورده

بررسي قسمت جديد مجموعه بازي «Homefront»

هند و پاکستان سال‌هاست که روابط مثبتي در دنياي ديپلماتيک ندارند. ارتباط درستي با يکديگر ندارند و معمولا ترجيه مي‌دهند، مبادلاتي اقتصادي ميانشان رخ ندهد. پاکستان در اين ميان به عنوان کشوري که نسبت به رقيب خود کمتر در زمينه فناوري پيشرفت که با ظهور شرکتي در اين حوزه تبديل به قدرت جهاني مي‌شوند. آنها بهترين تلفن‌ها، تبلت‌ها و کامپيوترهاي ممکن را طراحي مي‌کنند. هند که با چنين محصولاتي روبه‌رو مي‌شود، مقاومت نکرده و خريد خود از پاکستان را شروع مي‌کند. در ادامه شرکت مورد نظر توليدات خود را وارد فضاي نظامي‌کرده و هند که ديگر نيازمند تکنولوژي‌هاي جديد است،‌ پاکستان را به عنوان کشوري مناسب براي خريد مي‌بيند. سال‌ها مي‌گذرد و بدهي هند به پاکستان براي خريد اسلحه و تکنولوژي به قدري افزايش پيدا مي‌کند که مسئولين اين کشور ديگر قابليت پرداختش را ندارند. پاکستاني‌ها در تمام توليدات خود يک «درب پشتي» (Backdoor) قرار داده و از طريق آن مي‌توانند به تمام توليدات خود که در هند مورد استفاده قرار مي‌گيرد، نفوذ کنند. پاکستاني‌ها از اين موضوع استفاده کرده و با غيرفعال کردن جنگ‌افزارهاي هندي به کشور آنها حمله کرده و کنترل را به دست مي‌گيرند. براي اينکه داستان «هوم‌فرانت» جديد را متوجه شويد، نام هند و پاکستان را به ترتيب با آمريکا و کره شمالي تغيير دهيد. مي‌دانيم که احمقانه به نظر مي‌رسد، اما چه کار بايد کرد؟ سازندگان بازي تصميم گرفته‌اند که داستان بي منطق قسمت اول را بهبود دهند و آن را با نسخه‌اي احمقانه تر از پيش جايگزين کرده‌اند. سازندگان اين بازي در استوديوي Dambuster به نوعي مخاطب خود را احمق فرض کرده و به‌ اين نکته توجه نکرده‌اند که در دنياي امروز که مخاطبان گيم از تمام اتفاقات فناوري با خبرند، مطمئنا نمي‌توانند ساختار داستان هوم‌فرانت را قبول کنند. کشوري پيشرفته همچون آمريکا به يکباره تصميم گرفته که هيچ کدام از جنگ افزارهاي خود را بدون هيچ بررسي از دشمن قديمي‌خود کره شمالي خريداري کند و از طرفي کره شمالي با فضايي بسته توانسته به چنين فناوري‌هاي روزي دست پيدا کند؟ همان قدر که داستان هوم‌فرانت ضعيف است، سعي شده تا به شکل احمقانه‌اي شروع شود و سازندگان بازي به خوبي توانسته‌اند اين کار را انجام دهند.

آرزو کن، آرزويي کوچک

بلندپروازي را شايد بتوان بلاي جان استوديوي Dambuster دانست. آنها به جاي استفاده از داستاني ساده و مشخص به دنبال نسخه پيچيده تر همان کليشه هميشگي حمله آمريکا رفته‌اند و از سويي براي طراحي گيم پلي هوم‌فرانت بازهم بلندپروازي کرده و شکست خورده‌اند. اگر تمامي‌ بخش‌هاي بازي را بررسي کنيد، متوجه مي‌شويد که از لحاظ قابليت و جزييات موجود در ساختار اصلي بازي، هوم‌فرانت شايد يکي از غني‌ترين بازي‌هاي يک دهه اخير باشد. ساز و کار همان چيزي است که در ديگر بازي‌هاي شوتر با دنيايي آزادانه ديده‌ايم. چيزي که يوبي‌سافت و فارکراي آن را شروع کرده و به تکامل رساندند، در هوم‌فرانت وارد فاز کاملا جديدي شده. گيمر ماموريت‌هاي مختلف را دريافت کرده، آنها را انجام داده و امتياز دريافت مي‌کند. با امتيازهاي دريافت شده، شخصيت خود را ارتقا مي‌دهد، اسلحه مي‌خرد و بخش‌هاي مختلف لباس شخصيت تا جزييات گجت‌ها را ارتقا مي‌دهد. ارتقاي اسلحه‌اي که در اين بازي به نمايش در مي‌آيد، شايد يکي از پيشرفته‌ترين نمونه‌هايي باشد که تاکنون در بازي‌هايي با اين سياق مورد استفاده قرار گرفته است. در کنار جزييات هميشگي اسلحه‌ها تغيير مي‌کنند، در هوم‌فرانت شاهد اين هستيم که گيمر مي‌تواند با نگه داشتن پايه اصلي اسلحه آن را به شکل قابل توجهي از لحاظ کارايي تغيير دهد. به طور مثال کلت کمري را در نظر بگيريد که پايه اصلي خود را نگه داشته و مي‌تواند در ادامه به يک مسلسل با برد کم تبديل شود. نکته قابل توجه‌ اين است که مسلسل مورد نظر خود به صورت جداگانه ارتقا پيدا مي‌کند. جداي از اسلحه‌ها، هوم‌فرانت مجموعه‌اي از گجت‌ها را در اختيار گيمر قرار مي‌دهد که با استفاده از آنها مي‌توان مراحل را به شکل ساده تري پشت سر گذاشت. اين گجت‌ها نيز به صورت جداگانه قابليت ارتقا را در اختيار دارند. تا اينجاي کار همه چيز مناسب است. با بازي روبه‌رو هستيم که گيمر را در دنيايي بزرگ قرار داده، قابليت‌هاي بسياري را در زمينه نقش آفريني به او مي‌دهد و از لحاظ تنوع مراحل نيز استاندارد است. شايد تعداد زيادي از کساني که نسخه جديد هوم‌فرانت را تجربه کرده‌اند، با هيچ کدام از بخش‌هاي توضيح داده شده، روبه‌رو نشده باشند. بازي از لحاظ فني به قدري مشکل دارد که عملا تجربه آن غيرممکن يا بهتر است بگوييم عذاب آور است. از همان ثانيه اول متوجه مي‌شويد که تمامي‌ المان‌هاي مناسب براي تبديل شدن ساخته Dambuster به يک محصول خوب، فراهم است اما هيچکدام از آنها به درستي پياده نشده اند. از شوتينگ ضعيف گرفته تا وسايل نقليه‌اي که فيزيک مناسبي ندارند و مخاطب را بيشتر به دردسر مي‌اندازند. هوم‌فرانت شايد يکي از غني‌ترين بازي‌هاي حال حاضر باشد اما قرباني بلندپروازي سازندگانش شد. مطمئنا پروژه‌اي که در ميانه راه توليد بارها به مشکل خورده با چنين وسعتي به سرانجام خوبي نمي‌رسد. شايد اگر تعدادي از بخش‌هاي بازي حذف مي‌شد و در ادامه تمرکز بيشتر روي پايه و اساس کار قرار مي‌گرفت، شاهد نتيجه بهتري بوديم.

زيباي آهسته

وضعيت گيم پلي به شکل بدتري در زمينه گرافيک و بخش فني بازي تکرار مي‌شود. بعد از نصب به روز رساني که تقريبا پنج گيگابايت حجم دارد، شايد نرخ فريم بازي به چيزي حدود 20 برسد. به قدري تصوير بريده و با مشکل به نمايش در مي‌آيد که تجربه يک ساعته هوم‌فرانت عملا براي ديد مخاطب مضر است. هرچه از لحاظ اجرا هو‌م‌فرانت با مشکل روبه‌رو است، صحنه‌هايي را در اختيار دارد که از ديد بصري در سطح بسيار خوبي قرار مي‌گيرند. با وجود استفاده از يک موتور گرافيکي قدرتمند، نسخه جديد هو‌م‌فرانت پر است از افکت‌هاي گرافيکي چشم نواز. حتما منتظر هستيد تا اين بخش هم مشکلي داشته باشد؟ بله درست فکر کرديد، کافيست کمي‌به ديوار‌ها و سطوح مختلف از نزديک نگاه کنيد. بافت‌ها به يکباره آن روي خود را نشان داده و با کيفيت پاييني مواجه مي‌شويد که تنها دورنماي خوبي دارند. احتمالا در نسخه قبل از عرضه‌ اين بخش هم کيفيت خوبي داشته و مجبور شده‌اند، حجم آن را براي رسيدن به 20 فريم در ثانيه کاهش دهند! شايد اگر ايده‌هاي گيم پلي هو‌م‌فرانت را در اختيار تيم ديگري قرار مي‌داديم با نتيجه بسيار خوبي مواجه مي‌شديم اما نتيجه کار به خوبي نشان مي‌دهد که Dambuster که از اعضاي سابق «فيري‌راديکال» تشکيل شده، سرنوشت خوبي ندارد و بلندپروازي براي آنها تبديل به بزرگ‌ترين عامل شکست شده است.

نقد و بررسی بازی Homefront The Revolution

  • 40%
    - 40%
40%
محمد طالبیان

محمد طالبیان

8 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

11 + 12 =