تغییر سلایق گیمرها باعث شده تمرکز زیاد روی یک ژانر خاص از سوی سازنده بازی معمولا با استقبال کم از آن همراه شود. مسئلهای که بارها در این نسل و نسل گذشته کنسولهای خانگی شاهد آن بودیم باعث شده که اکثر بازیهای مطرح در اصل ترکیبی باشند از چند ژانر که به صورت محدود در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. هرچه این ساختار طی سالهای اخیر به خوبی جواب داده و شاهد این مسئله هستیم که بازیهای اکشن ماجراجویی تقریبا نزدیک به نقش آفرینی شدهاند اما استودیو Lince Works در حرکتی شجاعانه از آن دوری کرده و Aragami که حالا نسخه بهبود یافته آن تحت عنوان Aragami Shadow Eidition را به دور از جو امروزی صنعت بازی و با تمرکز روی یک سبک خاص توسعه داده. اثری که یادآور روزهای اوج ژانر مخفیکاری است و میتواند ساعتها علاقهمندان به این دسته از بازیهای ویدئویی را سرگرم کند. بازی که مسیری جز مخفی کاری و پنهان ماندن از دید دشمنها را پیش روی شما قرار نمیدهد و در این راه به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کرده. با بررسی بازی Aragami Shadow Edition همراه وی جی مگ باشید.
در Aragami گیمر کنترل شخصیتی با همین نام یعنی آراگامی را برعهده دارد که در اصل یک جنگجوی قدیمی است که حالا توسط یامیکو دختری جوان که در ابتدا به صورت یک ظاهر معنوی خود را نشان میدهد احضار میشود. نیروهای لشگر نور خانه و اطرافیان او را از پا در آورده و حالا یامیکو، آراگامی را احضار کرده تا در کنار گرفتن انتقام، راه را برای بازگشت او به زندگی هموار کند. داستان Aragmi در ابتدا ساده به نظر میرسد و تنها بهانهای است برای شروع بازی اما به مرور پیچشهای بیشتری را نمایان کرده و نهایتا با یک پایانبندی قدرتمند به اتمام میرسد. داستانی که بسیاری از خصوصیات افسانههای قدیمی ژاپن را به همراه داشته و از سویی در میان آنها گم نشده. مسئلهای که معمولا در آثار این چنینی با اصل داستان گره خورده و باعث میشود که گیمر خود را در میان اتفاقاتی ببیند که لزوما به خاطر نبودن دانش کافی تاریخی از آنها سر در نمیآورد.
سازندگان بازی نه تنها از این مسئله به خوبی دوری کردهاند بلکه شرایطی را فراهم کردهاند تا تمرکز Aragami روی شخصیتهای اصلی قرار گرفته و بخشهای مختلف سرگذشت آنها به واسطه میانپردههایی جالب بازگو شود. قرار گرفتن اجزای مختلف داستان همانند یک پازل به خوبی انجام میشود و نهایتا با رویکردی مناسب نیز به پایان میرسد. در این میان البته نباید بخش داستانی جدید بازی را نیز از یاد برد که در Aragami Shadow Edition قرار گرفته و اتفاقات پیش از بازی اصلی را از زاویهای کاملا متفاوت بازگو میکند. رویکردی که به افزایش عمق داستان اصلی بازی کمک بهسزایی میکند و میتواند شرایط را برای شناسایی بهتر هرکدام از شخصیتها فراهم کند.
بزرگترین نکته مثبت Aragami گیمپلی آن است. بیش از هر چیزی در زمان تجربه این بازی به یاد مجموعه قدیمی Tenchu میافتید که با شکل و شمایلی مشابه در ژانر مخفیکاری قرار میگرفت و تمرکز زیادی نیز روی این موضوع داشت. برخلاف آثار جدید این ژانر که رویکرد اکشن را نیز به عنوان یک گزینه در اختیار گیمر قرار میدهند در Aragami گیمر مجبور به پیگیری بازی به صورت مخفی کاری است. اکثر دشمنها بعد از دیدن شما بلافاصله شخصیت اصلی را با نور هدف قرار میدهند که بزرگترین دشمنش نیز به شما میرود. همین مسئله باعث شده که ناخودآگاه گیمر رویکردی کاملا مخفیانه را پیش گرفته و از تمامی قابلیتهای که بازی به او داده استفاده کند تا بدون متوجه شدن دشمنها آنها را از بین ببرد.
به جز نزدیک شدن به دشمنها و از پا در آوردن آنها که سادهترین شکل ممکن برای پیشروی در بازی است، امکانات مختلف و جانبی نیز به گیمر در جریان گیمپلی داده میشود تا با استفاده از آنها روشهای جدیدی را برای پشت سر گذاشتن مراحل اتخاذ کند. قابلیتهایی که ارتباط مستقیمی با المانهای جانبی و قابل یافت در بازی داشته و روندی را ایجاد میکند که گیمر برای پیدا کردن این آیتمها عطش بیشتری داشته باشد. این مسئله در کنار نوع طراحی مراحل باعث شده تا تنوع Aragami به شدت بالا برود. کافی است تا طراحی هرکدام از مراحل بازی کمی متفاوت بود تا از ارزشهای آن کاسته میشد. هرچند برخی بخشهای هرکدام از محیطهای بازی قابل دسترسی نیستند اما سازندگان بازی برای انجام دادن اهداف مختلف راههای متنوعی را قرار داده و میتوان با استفاده از هر کدام، مراحل را با چند روش مختلف پشت سر گذاشت.
در این میان شاید مشکلات فنی تنها نکته منفی بزرگ Aragmi در جریان گیمپلی باشد. یکی از قابلیتهای اصلی قهرمان داستان شبیه به تلپورتی است که در Dishonored پیشتر شاهد آن بودهایم. هرچند شخصیت اصلی سرعت کمی در زمان حرکت دارد و به قرار باید بیشتر اوقات او را در سایه قرار دهید اما این قابلیت تلپورت باعث میشود که محدودیتهای حرکتی به خوبی از بین رفته و گیمر برای قرار گرفتن در بخشهای مختلف هر مرحله گزینههای متعددی را پیش روی خود ببیند. تنها مشکل زمانی خود را نشان میدهد که مقصد تلپورت به درستی انتخاب نمیشود. معمولا با قرار دادن نشانهگر و فشردن کلید مورد نظر تلپورت به درستی انجام میشود اما با توجه به اینکه بازی به کلی امکان پرش یا بالا رفتن از دیوارها را به شکل کلاسیک ندارد، گیمر برای حرکت عمودی باید از تلپورت استفاده کرده و لبه سطوح را نشانه بگیرد تا شخصیت اصلی از آنها بالا برود. بعضا رخ میدهد که این نشانهگر آن هم در موقعیتهای حساس به درستی در زمان حضور روی لبهها تغییر نکرده و تلپورت نهایتا ناموفق انجام میشود.
این ضعف فنی در بحث اجرا و گرافیک نیز خود را نشان میدهد. اکثر اوقات اجرای Aragami با افت فریم روی PS4 همراه است و بازی تقریبا برای رسیدن به اجرای روان چیزی حدود 5 فریم در ثانیه کم میآورد. هرچند این مشکل تاثیری منفی روی گیمپلی نمیگذارد اما در نهایت حضور آن در چنین بازی که از لحاظ گرافیکی در سطح بالایی قرار نمیگیرد به عنوان یک نکته منفی شناخته میشود. با این وجود زمانی که جنبههای بصری Aragami را مورد بررسی قرار میدهیم با بازی کاملا استاندارد روبرو هستیم. ساخت Aragami در قالب گرافیک Cel Shade صورت گرفته و به همین واسطه بحث گرافیک فنی کمی از اولویت خارج شده و جای خود را به طراحی هنری داده که در سطح خوبی قرار دارد. هرکدام از مراحل، طراحی کاملا متفاوتی از یکدیگر داشته و در همین راستا از دید ساختار نیز تنوع خوبی را رقم زده.
با اینکه تنوع دشمنها پایین است و جزئیات زیادی را در طراحی آنها نمیتوان یافت اما شخصیت اصلی این قابلیت را در اختیار دارد تا در آینده به شهرت بیشتری دست پیدا کرده و شاهد حضورش در نقاط دیگر صنعت بازی باشیم. آراگامی در کنار به ارث بردن ظاهر نینجاهای قدیمی، خصوصیاتی افسانهای و حماسی دارد که نه تنها از دید بصری آن را در مرتبه بالایی قرار میدهد بلکه با گیمپلی نیز ارتباطی مستقیم دارد. شنل شخصیت اصلی به نوعی نقش بخشی از HUD بازی را نیز ایفا کرده. نه تنها میزان قدرت سایه شخصیت به واسطه روشن شدن نواری روی شنل به نمایش در میآید بلکه هر کدام از قابلیتهای جانبی نیز روی همین شنل نشان داده شده و گیمر با نگاهی کوتاه به آن متوجه میشوید که در هر لحظه چه امکاناتی را برای استفاده در اختیار دارد. نهایتا باید اشاره کوتاهی نیز به موسیقیهای بازی داشت که در هماهنگی کامل با جو Aragami قرار داشته و جدای از انتقال حس قدیمی ژاپنی میتواند جذابیتهای بسیاری را به خصوص در زمان مبارزه با باسها به همراه داشته باشد.
ساخته جدید استودیو Lince Works یعنی Aragami که حالا به شکل کاملتر و تحت عنوان Aragami Shadow Eidition مورد نقد و بررسی قرار گرفته و نگاهی دوباره است به اصول کلاسیک ژانر مخفیکاری که سالهاست به دست فراموشی سپرده شده. اثری که تمام تمرکز خود را روی این موضوع قرار داده و هرچند بعضا گیمر را محدود میکند اما با همین محدودیت او را در چارچوبی استاندارد قرار داده و شرایطی را به وجود میآورد که همراه با طراحی درست قابلیتها و مراحل میتواند ساعتها علاقهمندان به ژانر مخفیکاری کلاسیک و آثاری همچون Tenchu را سرگرم کند.
PS4 Review
Aragami Shadow Edition به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفت.
-
80%
خلاصه
نکات مثبت:
پایانبندی جالب توجه داستان
دور نشدن از اصول کلاسیک ژانر مخفیکاری
قابلیتهای جالب توجه
طراحی مراحل بسیار خوب
شخصیت اصلی به یاد ماندنی
اضافه شدن بخشی جدید به داستان در نسخه بهبودیافته
موسیقیهای عالی
نکات منفی:
سادگی داستان در ابتدای کار
وجود برخی مشکلات فنی در زمان استفاده از قابلیتهای جانبی
نبود تنوع کافی در طراحی دشمنها
افت فریم و مشکلات فنی
نظری ارسال کنید