نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Desperado 3

بررسی بازی Desperado 3

میتوان ادعا کرد اواخر دهه 1990 و 2000 میلادی دوران اوج بازی‌های ایزومتریک بود. فقط کافی است خاطرات بازی‌هایی مثل Stronghold، Commandos، Fallout یا Red Alert را مرور کنید تا استایل گرافیکی منحصر بفرد و انیمیشن‌های فوق واقعی آن زمان در برابر چشمان‌تان تداعی شود. با نقد و بررسی بازی Desperado 3 همراه وی جی مگ باشید.

بازی‌هایی که در عین سادگی، رنگ و لعاب چشم‌نوازی داشتند و ابتدایی بودن گیم‌پلی‌شان باعث می‌شد جذابیت ماندگاری داشته باشند. آن زمان‌ها سبک ایزومتریک پاسخگوی تمام ژانرهای بازی بود، از نقش آفرینی گرفته تا استراتژی و مخفی‌کاری. یکی از محبوب‌ترین بازی‌های آن دوران بدون شک سری بازی‌های Desperado است.

سری Desperado در کنار Outlaws و Sunset Riders از اولین‌های سبک وسترن در بازی‌های ویدئویی به شمار می‌رود و در دوران اوج خود جلال و شکوهی وصف نشدنی داشت. تاکنون سه نسخه اصلی و یک نسخه فرعی از این سری منتشر شده است و در این مقاله قصد نقد و بررسی شماره آخر یعنی Desperado 3 را داریم.

سیر تحول سری Desperado چندان پرفراز و نشیب نیست. بعد از شماره اول که در سال 2001 منتشر شده بود. در سال 2006 عنوانی سطحی و کم کیفیتی عرضه شد که تنها تفاوتش با شماره اول گرافیک سه بعدی و قابلیت سوم شخص شدن دوربین بود. نسخه فرعی Helldorado هم چندان چنگی به دل نمی‌زد و به نظر می‌رسید ناقوس کلیسا برای مراسم تدفین نهایی و ابدی این سبک و سری از بازی‌ها طنین انداز شده است.

اما Desperado 3 با لگد، درب سالن پر از کابوی‌های ریشو و خشن را باز می‌کند و خیلی هیجان انگیز و منطقی اثبات می‌کند تا زمانیکه بازیکنی بخواهد دار و دسته‌ی کوپر و دوستان را از میان نقشه‌های پر از دشمن به سلامت عبور بدهد، سبک مخفی‌کاری ایزومتریک هم حرفی برای گفتن خواهد داشت.

بررسی بازی Desperado 3

بازی از نظر داستانی قبل از وقایع شماره اول اتفاق می‌افتد ولی از نظر قابلیت‌های کوپر همان Desperado 3 (یعنی باید ادامه بازی دوم باشد) است. در شماره جدید معلوم می‌شود کوپر که سال‌های سال با هفت‌تیر عتیقه و ساعت شکسته‌اش در غرب وحشی جولان می‌داد، در گذشته می‌توانست با هر دو دست هفت‌تیر به دست بگیرد و هم‌زمان دو نفر را با تیر بزند. به جای کوک کردن ساعت شکسته سکه پرتاب کند.

اما همچنان چاقوکش خوبی بود. این تغییرات در اکثر کاراکترهای بازی به چشم می‌خورد و اکثر آنها توانایی‌های جالب و کاربردی دارند. مجموع این قابلیت‌ها در کنار هم شمار را به تیم عالی از مشکل گشایان غرب وحشی بدل می‌کند.

شاید متفاوت‌ترین کاراکتر ایزابل، جادوگر بومی باشد. این شخصیت می‌تواند جادوهای جالبی روی دشمنان انجام دهد و ریسمان زندگی آنها را به هم متصل کند. به طوریکه با مرگ هر یک آن یکی هم چشم از جهان فرو ببندد. همین نوآوری جالب بعد دیگری به گیم‌پلی بازی می‌بخشد و آن را منعطف و سرگرم‌ کننده‌تر می‌کند.

سایر کاراکترها هم دکتر با قابلیت تک تیر اندازی و پرتاب کیف، مکزیکی چقر و بد بدن با توانایی‌هایی یک گاو نر و خانمی با قابلیت یک خانم با وقار تا جایی که غرب وحشی اجازه بدهد معرفی می‌شوند. هر یک از این شخصیت‌ها طیف گسترده‌ای از حرکات را در اختیار دارند که ترکیب مختلف حضور آنها در طول بازی چالش‌ها و لذت‌های رضایت بخشی فراهم می‌کند.

داستان بازی همان چیزی است که می‌توان از یک بازی وسترن مخفی‌کاری انتظار داشت. کابویی خسته و شوخ در حال سفر مخفیانه در واگن بار قطاری است که دار و دسته دزدها چرت عصرانه او را پاره می‌کنند. او هم با استعدادیابی از میان همه کاراکترهای جالبی که سر راهش قرار می‌گیرند تیم تشکیل داده و به مبارزه با آدم بدها می‌رود.

جذبه اصلی داستان بگو مگوها و تک گویی‌های همین شخصیت‌های دوست داشتنی است. همانطور که بالاتر گفته شده هر یک از این شخصیت‌ها خصوصیات و استعدادهای خاص خودشان را دارند و برخورد هر یک از آنها با یکدیگر لحظات مفرحی را برای مخاطب ایجاد می‌کند.

بررسی بازی Desperado 3

مراحل بازی یکی دیگر از نقاط قوت Desperado 3 به شمار می‌رود. همه محیط‌ها با نهایت دقت به جزئیات طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند و به طور کامل حس و حال غرب وحشی را انتقال می‌دهند. تنوع دلپذیر محیط‌ها هم چشم نواز و جذاب در نظر گرفته شده است تا خاطرات خوبی از هر مرحله برایتان باقی بماند.

هر مرحله میزان مطلوبی محل برای مخفی شدن، مسیر برای متواری شدن و موقعیت‌های مناسب برای قتل‌های تصادفی (درست مثل مامور 47) در خود دارند که ارزش تکرار قابل قبولی برای بازی ایجاد می‌کند. اما با این حال هسته گیم‌پلی بازی همان منتظر ماندن در بوته‌ها برای مشاهده حالت بخصوصی از حرکت در دشمنان است تا با طرح‌ریزی نقشه‌ای شوم آنها را به کام مرگ بفرستید.

همین تاکید بر مکانیزم سخت‌گیرانه باعث می‌شود عمده وقت شما صرف Quicksave کردن در مناطق امن باشد تا فرصتی بیابید و کلک دشمنان غافل را بکنید.

البته می‌توانید برای نقشه‌های زیرکانه‌تر و پیچیده‌تر زمان بازی را متوقف کرده و دستورات لازم را به هر یک از شخصیت‌ها دیکته کنید. از آنجایی که کنترل همه شخصیت‌ها بر عهده شما است و هیچگونه هوش مصنوعی برای آنها تعبیه نشده است، اگر نقشه‌ای که نیم ساعت گذشته در حال پر و بال دادن به آن بودید در میانه کار به خاطر یک ایراد جزئی نقش بر آب شود، امکان دارد به طور کامل از ادامه بازی منصرف شوید.

ولی اگر از تکنیک Quicksave کردن به صورت وسواس گونه بهره ببرید، خواهید توانست مراحل را با سلامت پشت سر بگذارید. تمام کردن هر مرحله مانند تماشای یک صحنه زد و خورد شدید در فیلم اکشن با سرعت آهسته است. شاید اگر همان صحنه‌های آهسته با سرعت معمولی نمایش داده شوند فیلم 90 دقیقه‌ای در عرض 20 دقیقه تمام شود.

بیشتر مراحل Desperado 3 هم در بار دوم بازی کردن مثل همان صحنه‌های اکشن قابل رد کردن هستند. هوش مصنوعی دشمنان چندان بالا نیست و مسیر نگهبانی دادن و همه اتفاقات بازی از قبل تعیین شده و روی سنگ حک شده است، پس هیچ چیزی شما را غافل‌گیر نخواهد کرد.

بررسی بازی Desperado 3

جدا از این مدت زمان بازی به طور نسبی بلند است و تجربه‌ای دست اول و سرگرم کننده از داستانی با درون‌مایه غرب وحشی ارائه می‌کند. اجرای بی‌نقص نقشه قتل دشمنان پس از دقایق آرام رصد رفتار و مسیر رفت و آمد آنها لذت بخش و اعتیاد آور است. چالش‌های طراحی شده به حد مطلوبی متنوع و ناب هستند تا شما را به ادامه بازی تشویق کنند.

اما با این حال نبود دشمنان باهوش و ثابت بودن رفتار و حرکات آنها در شرایط مختلف از جذابیت بازی می‌کاهد. هوش مصنوعی هر یک از دشمنان محدود به همان مثلثی می‌شود که میدان دید هر کدام را نشان می‌دهد. به همین دلیل تجربه بازی در اکثر بخش‌های بازی محدود به فرار کردن از قرار گرفتن در محدوده همین مثلث‌های رنگی می‌شود.

Desperado 3 از نظر فنی یک بازی قابل قبول و از نظر بصری چشم نواز است. توجه به جزئیات و افکت‌های ویدئویی بازی را از نظر گرافیکی فریبنده کرده‌ است. توجه به رنگ‌بندی و تنوع در تم‌های مختلف در هر مرحله در کنار تنوع قابلیت‌های شخصیت‌ها در هرکدام از این مراحل معجونی هیجان انگیز برای بازیکن تعارف می‌کند. معجونی که در حال شنیدن موسیقی متن با مزه و نشاط آور با تم وسترن تجربه‌ای لذت بخش را ایجاد می‌کند.

Desperado 3 قصد ندارد انقلاب عظیمی در سبک مخفی‌کاری ایزومتریک پدید بیاورد. حتی چندین نوآوری عنوان قبلی را هم ترک گفته و با آغوش باز به همان هسته اولیه جذابیت خود بازگشته است: قرار دادن چند شخصیت دوست داشتنی در کنار هم و روانه کردن آنها به قلب دشمنان در یک دنیای غریب وسترن. دقیقا همان چیزی که از آن انتظار می‌رود و همان چیزی که قادر است ارائه کند، البته که همه این انتظارات را با استایل منحصر بفرد خود برآورده می‌کند.

English Section

Desperado 3 is not trying to pry open a new horizon for isometric action stealth genre. It even abandons some of the modern features presented in the previous entries and gracefully returns to its well-defined roots: gathering an unlikely bunch of western heroes to defeat the forces of bandits. Desperado 3 is everything you expected it to be and it pulls that off with style.

نقد و بررسی بازی Desperado 3 روی PS4 و بر اساس نسخه ارسالی سازندگان انجام گرفته.

نقد و بررسی بازی Desperado 3
  • 7.5/10
    امتیاز نهایی - 7.5/10
7.5/10

خلاصه نقد و بررسی Desperado 3

نکات مثبت:
حال و هوای دلپذیر غرب وحشی
کنترل خوب و کارآمد برای کنسول‌ها

نکات منفی:
رد کردن بعضی مراحل پایانی به صبر ایوب نیاز دارد
هوش مصنوعی پایین و ثابت بودن رفتار دشمنان

آرش مرادی

آرش مرادی

5 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

پنج × 5 =

  • به نظر من نقد منفی اولیتون یعنی رد کردن مراحل به صبر ایوب نیاز دارد اصلا نکته منفی به شمار نمیره چون اگه اینطور بود dark souls 3 بدترین بازی جهان میشد نظر شما چیه آقا میثم؟؟

    • شاید نگارنده با توجه به توقعی که از این سبک بازی هست و کلیات بالانس بازی این مطلب رو نوشته. در بازیهای روگ لایک که خصوصا سولز لایک هم باشن این سبک مردن و تحمل کردن یه چیز بدیهیه. ولی د رمورد بازی های این سبکی اینجوری نیست. من کاملا منظور آرش رو متوجه شدم. شاید بهتر بود اون نکته منفی رو مینوشتیم عدم بالانس مناسب بازی در برخی مراحل. آرش اومده اون عدم بالانس مناسب رو شفاف بیان کرده که و این شبهه برای شما بوجود اومده

      • سلام
        اقا میثم به نظرت بهترین روش برای اجرای بازی های ps2 روی Ps3 کدوم روش؟ خود شما از کدوم روش استفاده می کنی ممنون میشم شما که استادی راهنمایی کنید

      • والا اگر فرمورت توش کبرا باشه راحت میتونی با کپی ایزو رو هارد یا فلش با مولتی من اجراش کنی. الان همه فرمورا کبری دارن. یه سرچ بزن راه زیاده