نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Super Daryl Deluxe

بررسی بازی Super Daryl Deluxe

یکی از مشکلات دنیای بازی‌ها در این روزها، به‌خصوص در مورد بازی‌های AAA یا پرهزینه، عدم ریسک‌پذیری و دنبال کردن فرمولی آزمایش‌شده است تا حدی که بازی‌ها روال یکنواختی پیدا کرده‌اند. بدین گونه است که دنیای بازی‌های مستقل تبدیل‌شده به دنیای رها کردن محدودیت‌ها و امتحان ایده‌های نو و در مواردی عجیب‌وغریب. در Super Daryl Deluxe، این رهایی به‌شدت مشخص است و شاید به‌جرات بتوان گفت با یکی از عجیب‌ترین بازی‌های عرضه ‌شده در این اواخر مواجه هستیم.با نقد و بررسی بازی Super Daryl Deluxe همراه وی جی مگ باشید.

بررسی بازی Super Daryl Deluxe

دریل قهرمان داستان، وارد دبیرستان جدیدی شده و در اولین روز خود به‌سرعت درگیر انواع و اقسام ماجراها می‌شود. در ابتدا هیچ‌گونه پیش‌زمینه‌ای در اختیار مخاطب قرار داده نمی‌شود و به مرور زوایای مختلف داستان مشخص می‌شود. آماده نکردن مخاطب شاید بزرگ‌ترین مانع در مقابل کنار آمدن با دنیای بازی باشد. این دنیا در حدی عجیب غریب است که شاید تا پایان بازی افراد بسیاری نتوانند با آن وفق پیدا کنند. باوجود اینکه داستان مملو از اشاره به کلیشه‌های فیلم‌ها و دیگر آثار هنری در حال و هوای دانش آموزان و اشاره به انواع و اقسام فرهنگ‌های عامیانه است، ولی دیوانگی لجام‌گسیخته‌اش ظاهراً حد و اندازه ندارد!

بررسی بازی Super Daryl Deluxe

هرچند در ابتدا داستان در محیط مدرسه دنبال می‌شود اما دقایقی نمی‌گذرد که با خروج از آن و پرش از تخته‌سنگ معلق در هوا و رسیدن به باغچه‌ای در ارتفاع بالا پی می‌برید که قید ذره‌ای محیط سازی واقع‌گرایانه را باید زد. ورود به «کلاس» هنر شما را به دالانی تودرتو می‌برد که در آن اشخاصی مانند موتزارت و یا بتهوون بدون کمترین توضیحی حضور دارند! در قسمتی دیگر اتاقی ناگهان به کمپ سربازان ناپلئون منتهی می‌شود که در کنار چنگیز خان با مصری‌ها درگیرند ! این دیوانگی تنها به دنیای بازی خلاصه نشده و در شخصیت‌ها نیز دیده می شود. هرکدام از آنها درنهایت عجیب ‌و غریب بودن قرار دارند، با دیالوگ‌های غریب‌تر.

بررسی بازی Super Daryl Deluxe

در کنار این فضا و داستان سازی، گیم‌پلی قرار دارد که حالتی Brawler سرراست بدون فنون چند ضرب دارد. به‌جای آن، حدود 40 حرکت مختلف در بازی وجود دارد که می‌توان همزمان به چهارتای آن‌ها دسترسی داشت. این حرکات از مشت زدن ساده تا گیج کردن دشمنان متفاوت هستند. هر حرکت بسته به قدرت آن دارای زمان شارژ است و نمی‌توان به سرعت از آنها استفاده کرد. این مسئله روی کاغذ به نظر جالب می‌رسد اما در عمل دچار مشکلاتی می‌شود. اول اینکه هرکدام به‌صورت آیکونی در پایین صفحه قرار دارند و زمان شارژ آن‌ها در همان قسمت نشان داده می‌شود، پس در وسط درگیری در نظر داشتن آن‌ها مشکل است. در کنار آن به‌احتمال‌زیاد پس از مدتی یک ترکیب از این حرکات توسط مخاطب انتخاب می‌شود و دلیلی برای تغییرشان وجود ندارد پس تعداد بسیاری بی‌استفاده باقی می‌مانند.

بررسی بازی Super Daryl Deluxe

علاوه بر مبارزات، زمان قابل‌توجهی از بازی صرف گشت و گزار در محیط‌های مختلف مدرسه و انجام مأموریت‌های اصلی و جانبی مختلفی می‌شود. این مأموریت‌ها البته اکثراً در حد پیدا کردن یک یا تعدادی از اشیاء مختلف است و به‌ندرت از این روال خارج می‌شود. از طرفی هیچ‌گونه راهنمایی در مورد مقصد احتمالی این مأموریت‌ها وجود ندارد و تنها راه گشتن تمامی مسیرهای تکراری و جدید احتمالی است که شاید منجر به پیدا کردن هدف شود. این در کنار برخورد با دشمنان با درجه بالاتر سبب می‌شود که در مواردی ندانید آیا راه را درست آمده‌اید و یا برای ادامه نیاز به ارتقای قدرت‌ها است. البته به‌جرئت می‌توان گفت دلیل اصلی این مأموریت‌ها دیدن محیط‌های دیوانه‌وارتر و سناریوهای جدید است و نفس عمل چندان مهم نیست، ولی خوب احساس تکراری شدن و گم‌گشتگی همیشه در پس امنیه ذهن  مخاطب وجود خواهد داشت.

بررسی بازی Super Daryl Deluxe

علاوه بر داستان و محیط بازی، قسمت هنری و ظاهری بازی نیز بسیار خاص است. این سبک هنری که از حالت کتاب‌های کمیک سیاه‌وسفید الهام گرفته‌شده، حالتی سورئال به آن می‌بخشد. طراحی شخصیت‌ها و جانوران مختلف به حالت اغراق در مورد محیط‌ها نیز صادق است. البته عدم وجود انیمیشن حالت ایستاده شخصیت‌ها و ثابت بودن آن‌ها در هنگام بی‌حرکت ایستادن تا حدی به نظر برای میان‌بر در طراحی هنری می‌آید که انتخاب رنگ‌بندی سیاه‌وسفید را نیز تا حدی توجیه خواهد کرد. در کل انیمیشن‌های موجود در بازی باوجود کم بودن تعداد فریم و تا حدی خشک بودن، به‌اندازه کافی کار خود را انجام می‌دهند و نمایی خاص به این اثر می‌بخشند.

بررسی بازی Super Daryl Deluxe

شاید به‌ جرات بتوان گفت قرارگیری در محیط دیوانه‌وار Super Daryl Deluxe بخش اعظمی از تجربه آن را تشکیل می‌دهد. این مسئله همزمان می‌تواند قوی‌ترین نکته یا ضعیف‌ترین آن باشد. اگر بتوانید درگیر دنیای بازی شوید در کنار گیم‌پلی متوسط آن می‌توانید از لحظات بی‌نظیری لذت ببرید. این لحظات شامل شوخی‌های مختلف بازی نیز می‌شوند که پیس نیاز آن‌ها آشنایی با منابع الهام این شوخی‌ها به‌تبع آن با فرهنگ عامیانه  آمریکا است. این مسئله نظر دادن در مورد بازی را بسیار سخت می‌کند، آیا می‌توان داستان و فضاسازی خاص را در خدمت گیمپلی دانست و از مشکلات آن چشم‌پوشی کرد؟ پاسخ این سؤال به شما برمی‌گردد. چیزی که می‌توان با اطمینان گفت این است که در صورت تجربه بازی، حداقل باتجربه‌ای بسیار منحصربه‌فرد مواجه خواهید بود.

 

English Section

Super Daryl Deluxe is a weird game, a very weird game! Taking inspirations from the sitcoms and movies that take place in American high schools, it comes with a story that is frankly so absurd it has to be the work of a person high on LSD or some other drug kids are doing these days. The story starts in a simple looking school and quickly goes bananas with absurd characters and multi-dimension travels.

The weirdest thing is how cool the game acts with all the insanity, making them look like regular happening in the otherwise normal looking world. Gameplay however, is pretty bug standard. There is almost 40 different moves and skills, 4 of which can be equipped at each time. Each can be cast and has a cooling time, so juggling them is necessary. This is competent but uninspiring overall.

Moves look flashy and cool but you will probably end up using the 4 that work and will not look back. Other than this, there are main and side quests, all of which are simple fetch quests that require scoring the map in the absence of a clear map marker. It is very hard to talk about Super Daryl Deluxe. The concept is so out there that it almost feels like a work from David Finch, where there is symbolic meaning behind every insane and weird thing in the game.

Or it is just the work of an extremely high person on a hot evening with hazy memories from the high school days! Whatever the case, you liking the game is totally dependent on you. If you can appreciate the insanity of it all and get the references and laugh with the jokes, and can endure some jank and boring quests, Super Daryl Deluxe will be a fresh experience.

PC Review

Super Daryl Deluxe به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفت.

  • 60%
    - 60%
60%

خلاصه

مثبت:
فضای بسیار دیوانه و عجیب غریب
سیستم مبارزه ساده ولی به همراه حرکات فراوان
طراحی گرافیکی خاص در خدمت فضا
منفی:
شاید بیش‌ازاندازه دیوانه‌وار!
تکراری و خسته‌کننده بودن مأموریت‌ها

Sending
User Review
0% (0 votes)
آیت سلطانی

آیت سلطانی

3 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

هشت − پنج =