نقد و بررسی

نقد و بررسی Hellblade Senua’s Sacrifice

نقد و بررسی Hellblade Senua’s Sacrifice

بازی‌های مستقل، بیشتر به چشم آثاری کوچک و شاید مفرح در نظر گرفته شوند که نمی‌توانند گیمر‌ها را آنچنان که باید مثل بازی‌های بزرگ درگیر خود کنند. البته همین دید هم ایرادهای زیادی دارد و برخی از بازی‌های مستقل حتی از بازی‌های بزرگ هم بهتر عمل می‌کنند. Hellblade Senua’s Sacrifice بازی اکشن/ماجراجویی استودیوی Ninja Theory است که با استفاده از المان‌های ترس روانی ساخته شده است. گرچه نمی‌توان این اثر را در سبک بازی‌های ترسناک طبقه‌بندی کرد اما حال و هوا و اتمسفر سنگین این بازی می‌تواند برای بسیاری از گیمر‌ها نه چندان خوشایند به شمار رود. این اثر در واقع یک بازی بسیار بزرگ در میان بازی‌های مستقل است. در ادامه با نقد و بررسی Hellblade Senua’s Sacrifice همراه وی جی مگ باشید.

نقد و بررسی Hellblade Senua’s Sacrifice 1

داستان بازی در مورد شخصیتی به نام Senua است که در واقع یک پیکت (Pict) به شمار می‌رود. آنها به خاطر خالکوبی و یا رنگ آمیزی خاص بدن و صورت خودشان معروف بودند و در شرق و شمال اسکاتلند امروزی زندگی می‌کردند. در این بازی اشارات زیادی به داستان‌های اسطوره‌های نورس (Norse) و سلتیک (Celtic) می‌شود. داستان از دید Senua روایت می‌شود. شخصیتی که به بیماری روانی اسکیزوفرنی دچار شده و در ذهنش چندین شخصیت مختلف با او صحبت کرده، او را راهنمایی و یا از انجام کار‌ها باز می‌دارند. داستان Senua بسیار شخصی روایت می‌شود. مشکلات به وجود آمده و روایت داستان صرفا بر اساس مشکلات شخصی این شخصیت روایت می‌شوند و همین مورد باعث می‌شود که حس درد و رنج Senua برای گیمر بسیار قابل باور باشد. توضیح بیشتر درباره داستان شاید کار درستی نباشد چون اشارتی کوچک به آن نیز می‌تواند لذت تجربه آن را بسیار کاهش دهد اما باید گفت که داستان در بازی، به خوبی روایت می‌شود. صداهایی که در طول بازی با Senua صحبت می‌کنند به شکل قابل توجهی داستان بازی و هدف این شخصیت را برای گیمر روایت می‌کنند. روایت داستان اما به کندی انجام می‌شود که با گیم‌پلی این اثر همخوانی بسیار خوبی دارد.

نقد و بررسی Hellblade Senua’s Sacrifice 2

در مورد گیم‌پلی باید گفت که Hellblade Senua’s Sacrifice دو بُعد کاملا جدا دارد. این دو بعد به مبارزات و حل معما تبدیل می‌شود. بگذارید اول به قسمت معما بپردازیم. معما‌های بازی اکثرا به صورت کاملا بصری طراحی شدند. برای پیشروی در بازی گیمر در اتاق‌ها و یا محیط‌های مختلفی قرار می‌گیرد و باید با استفاده از پورتال‌های مختلف حقیقت موجود بصری در محیط را تغییر داده و بر اساس آنها معمای پیش روی خود را حل کند. بیشتر این معما‌ها باطن یکسانی دارند اما شیوه حل کردن آنها معمولا گیمر‌ را درگیر انجام فرآیند خاص و متفاوتی می‌کند و باعث می‌شود که گیمر از خلاقیت خود بیشتر استفاده کند. البته این فرآیند نیز بعد از مدتی تکراری شده و تازگی خود را از دست می‌دهد. در بُعد دوم باید به مبارزات بپردازیم. مبارزات در این بازی بسیار خشک، خسته کننده و تکراری طراحی شدند. هر از چندگاهی در میان معما‌های بی پایان بازی گیمر محبور به مبارزه با دشمن‌هایی می‌شود که تنوع خاصی نیز ندارد. Senua قدرت بلاک کردن، جا خالی دادن، ضربه معمولی و ضربه سنگین را در اختیار دارد. مبارزات اکثرا به شکل هم دنبال شده و شاید برای کسانی که تجربه بیشتری داشته باشند شبیه به یک شوخی باشد. نکته خاص مبارزات در این است که به خاطر وجود یک طلسم روی دست Senua بعد از هر بار شکست خوردن، این طلسم به سمت مغز Senua پیشرفت خواهد کرد و در نهایت باعث مرگ کامل او می‌شود. در این صورت بازی دیگر قابل ادامه دادن نخواهد بود و Senua واقعا خواهد مرد! شاید تنها قسمتی که شاید گیمر از مبارزات در آن لذت ببرد، باس فایت‌ها باشد. این قسمت‌ها اصولا بسیار سخت و چالش برانگیز طراحی شده‌اند. در حالی که دشمن‌های معمولی حرفی برای گفتن ندارند، باس فایت‌ها به صورت کاملا مناسبی مهارت گیمر در مبارزات را به چالش خواهد کشید.

نقد و بررسی Hellblade Senua’s Sacrifice 3

Hellblade Senua’s Sacrifice یک بازی مستقل اما بزرگ است. به همین دلیل شاید کسی انتظار گرافیک چندان زیادی از این بازی نداشت با توجه به اینکه تعداد کسانی که روی این پروژه کار می‌کردند به بیست نفر هم نمی‌رسید. این بازی با موتور Unreal Engine 4 ساخته شده است. گرافیک در Hellblade در حد بسیار خوب و قابل قبولی قرار دارد. طراحی شخصیت Senua از جزئیات فراوانی برخوردار است. نورپردازی در بازی به شدت خود نمایی می‌کند و در کنار آن کیفیت سایه‌ها و جزئیات محیط نیز بسیار خوب هستند. گرچه شاید برگ برنده Hellblade در صداگذاری آن است. به راحتی می‌توان گفت که شیوه طراحی صدا‌های این بازی تقریبا بی‌نظیر است. اگر از سیستم صدای 5.1 و یا 7.1 کاناله استفاده کنید، قطعا حس جنون Senua را به خوبی حس خواهید کرد. صدا‌های مختلفی که از هر جهت در سر Senua در حال صحبت کردن هستند. برخی داستان را بازگو کرده، برخی او را به ادامه را تشویق کرده و دیگران نیز او را به مسخره گرفته و از ادامه راه باز می‌دارند. اینکار به شخصیت پردازی خوب Senua کمک بسیاری کرده و گیمر به راحتی می‌تواند این شخصیت را حس کند.

نقد و بررسی Hellblade Senua’s Sacrifice 4

Hellblade Senua’s Sacrifice یکی از بازی‌های بسیار خوب امسال است که با توجه به کمبود‌هایش بازهم می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد برای گیمر به وجود آورد. داستانی بسیار خوب، صداگذاری بی‌نقص و گرافیک چشم نواز از نکاتی هستند که می‌توانند بسیاری از گیمر‌ها را به خود جذب کنند. با توجه به اینکه این اثر به صورت مستقل ساخته شده حتی توسط خود Ninja Theory منتشر شده می‌توان انتظار داشت که این بازی در پایان سال برخی از جوایز را مخصوصا به خاطر صدا‌گذاری بسیار عالی، به خود اختصاص دهد.

  • 80%
    - 80%
80%

خلاصه

نکات مثبت:
داستان خوب با روایتی رمزآلود
استفاده خوب از داستان‌های مربوط به اساطیر نورس و سلتیک
طراحی و شخصیت پردازی بسیار جالب Senua
باس فایت‌های جذاب
گرافیک زیبا و چشم نواز
صداری گذاری عالی و بی نقص

نکات منفی:
مبارزات سطحی
تنوع کم در طراحی دشمن‌ها

Sending
User Review
91.8% (5 votes)
جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

6 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

پنج × 2 =

  • خیلی عالی بود خداییش بازیش انصافا مبارزات و مخصوصا باس فایتهاش معرکه بود گرافیکو صدا و .. که اصلا حرفی برای گفتن نداشته بود .
    تو مبارزاتش یعنی دیگه دستم ترکید بعضی جاها مخصوصا آخراش بسکه موجودات اهریمنی رو بزنم. ولی واقعا با یه دسته DS4 و باندای 5.1
    صدای DTS اصن جم نمیخوری از پای بازی و میخکوبت میکنه :inlove:

  • یه تجربه عااااااااالی و فوق العاده بود لامصب . خیلی لذت بردم از بازیش واقعا عالی کار کرده بودن روش. :yes:

    اونجایی که گفتید اون طلسم روی دست سینوا اگه رشد کنه باعث مرگش میشه..
    خب من به این تعداد مردن در بازی دست پیدا نکردم خوشبختانه :laugh: ولی جاهایی خوندم که اینطور نیست . توی سایتای مختلف در این رابطه صحبت شده بود که با مردن سینوا هی این مریضیه طاعون بود چی بود ، روی دستش رشد میکنه و به سرش میرسه و در نهایت باعث مرگ کامل سینوا و از دست رفتن کل پیشرفت بازی (سیوهای بازی) میشه . ولی مشخص شد که اینطور نیست و آمار بالای مرگ و میر افراد مختلف حین بازی کردن هل بلید این رو تایید میکرد.

      • آره خب اولش اخطار میده ولی فکر کنم سره کاریه و بخاطر اینکه بازی رو به باد مسخره نگیره گیمر و تو مردن لُس نشه احتمالا :-)) :laugh: این پیغامو گذاشتن تا گیمرا حرفه ای بازیش کنن. 😛 😎 :-/ 😀 :evilgrin: