نقد و بررسی

نقد و بررسی Immortals Fenyx Rising

Immortals Fenyx Rising

با نگاهی مثبت، بازی Immortals Fenyx Rising، خیز بازگشت یوبی‌ سافت به دوران اوج بازی‌سازی خود است؛ زمانیکه این استدیوی خوش ذوق بازی‌هایی با کیفیت و منحصر بفرد می‌ساخت. Immortals Fenyx Rising حاصل ترکیب و تقلید از چند بازی معروف دیگر است، به همین دلیل، بررسی آن بدون ارجاع و مقایسه با دو بازی مشابه دیگر گریز ناپذیر است. با این حال به جرات می‌توان گفت ذوق و سلیقه مطبوعی در سراسر بازی به چشم می‌خورد که تجربه کلی را لذت‌بخش و سرگرم کننده می‌کند.

گیم‌پلی Immortals Fenyx Rising ترکیبی از شکل و شمایل جدید سری اساسینز کرید و The Legend of Zelda: The Breath of the Wild است. دنیایی بزرگ با درون‌مایه‌ای فانتزی برگرفته از اساطیر یونان باستان که آماده گشت و گذار و کند و کاو بازیکن است. همه جای این جزیره بزرگ پر از فعالیت‌های جانبی جذاب و سرگرم کننده است که لذت جستجو را بیش از پیش می‌کند.

برخلاف سنت معمول در طراحی و ساخت بازی‌های قبلی یوبی سافت، در Immortals Fenyx Rising همه چیز خوش ساخت و هنری به نظر می‌آید، نه تولید شده به صورت فله-تصادفی! جای جای نقشه بازی پر از داستان‌های شیرین و چالش‌های هنرمندانه است. چالش‌هایی که نه آنقدر سخت هستند که شما را ناامید کنند و نه آنقدر آسان هستند که لذتی بوجود نیاورند.

دنباله‌روی سازندگان از آخرین بازی افسانه زلدا در جای جای بازی به چشم می‌خورد. حتی انیمیشن پیروزی و یا پیدا کردن آیتم‌های جدید هم شبیه به انیمیشن‌های قدیمی «لینک» در سری افسانه زلدا است. اینجا هم «فنیکس» (شخصیت اصلی) دست خود را به حالت پیروزی به سمت آسمان بلند می‌کند. درست همانند The Breath of the Wild دنیای بازی پر از پازل‌های جالب و سرگرم کنند است.

Immortal Fenyx Rising

تنوع و خلاقیت در طرح این پازل‌ها یکی از برتری‌های غیرقابل انکار بازی به شمار می‌رود. هر پازل متشکل از جستجو در محیط و کمی خلاقیت و به کار گیری صحیح توانایی‌های فنیکس است. انواع اقسام پازل‌های مبتنی بر فیزیک، مسابقه و حرکت سریع بین مناطق مختلف، هدایت کردن تیر از داخل موانع سخت و دشوار و انتقال آتش بین مشعل‌های مختلف ترکیباتی هستند که در اکثر مناطق بازی منتظر شما نشسته‌اند تا خلاقیت و هوش‌تان را به چالش بکشند.

سیستم پیشرفت و ارتقاء توانایی‌ها در طرف دیگر این گیم‌پلی رنگارنگ و دلپذیر قرار گرفته است که برخلاف افسانه زلدا، کمی آسان و پذیراتر کار شده است. آیتم‌های لازم برای ارتقاء توانایی‌های فنیکس و تجهیزات و ادوات جنگی و معجون‌های مختلف او به وفور در دنیای بازی یافت می‌شوند و دستیابی به تمامی قابلیت‌ها و ارتقاء کامل همه چیز نیازی به پیدا کردن تمامی آیتم‌های پراکنده در دنیای بازی ندارد.

تنوع و جزئیات شمشیر و زره و تیرکمان‌های فنیکس هم خوب و معقول کار شده است. مانند سری اساسین، سیلی از شمشیر و زره کیف شما را سنگین نمی‌کند و یافتن جعبه و غارت ادوات جنگی یونان باستان، منحصر بفرد و با ارزش پیاده سازی شده است.

Immortal Fenyx Rising

درست مثل Shrineها در The Breath of the Wild، سراسر نقشه‌ی Immortals Fenyx Rising پر از حفره‌های تارتاروس است که شما را به دنیای دیگر انتقال داده و مهارت‌های مختلف شما را در بوته آزمایش قرار می‌دهد. تنوع و تعدد این مکان‌های چالش برانگیز بسیار عالی پیاده سازی شده و بدست آوردن تکه‌هایی از صاعقه زئوس در انتهای هر کدام حس موفقیت و سرگرمی وصف نشدنی به مخاطب القاء می‌کند.

طیف چالش‌ها و ماموریت‌های جانبی دیگر هم قابل قبول و متنوع است. جدا از ماموریت‌های فرعی مختلفی که شخصیت‌های داستان به شما می‌دهند، چالش‌های ریز و درشت بسیاری در سرتاسر نقشه پخش شده‌اند تا لحظه‌ای از سرگرمی مورد علاقه‌تان محروم نشوید.

داستان Immortals Fenyx Rising بسیار نزدیک به حس و حال Assassin’s Creed: Odyssey ست، ولی با این تفاوت که دیگر پایبندی به خط داستانی و روایی سری اساسینز دست و پای سازندگان را نبسته است. در این بازی سازندگان در روایت داستانی خود با کله به درون اساطیر یونان باستان شیرجه رفته‌اند و در این آبتنی لذت بخش هیچ موردی را از این منبع غنی از داستان‌های شنیدنی و پر فراز و نشیب را از قلم نیانداخته‌اند.

همانقدر که موجودات جادویی و الهه‌ها و خدایان یونانی در Odyssey نابجا استفاده شده بودند و توی ذوق می‌زدند، در عوض اینجا هر چقدر فانتزی و تخیلی بودن اتفاقات بیشتر می‌شود، جذابیت و سرگرم کنندگی داستان هم فراتر می‌رود. حس غیرقابل وصف غرق شدن در داستان‌های کهن و هم کلامی با خدایان شوخ و نامتعادل اساطیر یونان باستان هرگز در هیچ بازی دیگری به این خوبی پیاده نشده بود.

Immortal Fenyx Rising

شخصیت پردازی خدایان و شخصیت‌های فرعی دیگر برگرفته از اساطیر یونان خیلی خوب و باورپذیر کار شده است. تعداد بالای شخصیت‌های آشنا و کمتر شناخته شده دست به دست هم اقامتی مفرح در جزیره وسیع بازی برای شما فراهم می‌کنند. پی بردن به رابطه بین این خدایان، دسیسه‌ها و دشمنی‌های تمام نشدنی آنها و گیر افتادن شخصیت اصلی بازی بین اینهمه دیوانگی باستانی، داستانی است که ارزش امتحان کردن و لذت بردن را دارد.

ولی با توجه به ماهیت سرگرم کننده و تخیلی داستان، توجه چندانی به یکپارچگی شخصیت پردازی و متعادل بودن منطق پشت وقایع وجود ندارد. بزرگترین ضربه این امر متوجه شخصیت اصلی بازی، فنیکس می‌شود. این شخصیت که بسته به سلیقه بازیکن قابل شخصی‌سازی است در جای جای داستان حرکات بچگانه و بی‌نمک زیادی انجام می‌دهد که یکپارچگی و عمق چندانی به شخصیت وی نمی‌دهند و بیشتر واسطی دست و پا شکسته بین بازیکن و دنیای بازی است.

سیستم مبارزه Immortals Fenyx Rising هم درست مثل قهرمان داستان عمق چندانی ندارد و متشکل از دو سری کمبوی چهار ضربه‌ای با شمشیر و تبر و چهار حرکت خداگونه دیگر است که خیلی زود تنوع و جذابیت خود را از دست می‌دهند.

همچنین زمانبندی دفاع به موقع و برگشت دادن ضربات دشمنان هم بسیار ساده و سرسری کار شده است که بیشتر به مفرح بودن مبارزات می‌افزاید تا لذت بخش بودن آنها، چون با فشار مداوم چند دکمه خیلی راحت‌تر می‌توانید دشمنان را شکست بدهید تا با حساب و کتاب و رعایت زمانبندی‌های بیش از حد منعطف. تنوع دشمنان هم خوب و قابل قبول است ولی با توجه به وسعت نقشه بازی کم و تکراری کار شده است.

در مقابل توجه به جزئیات هنری و درونمایه رنگبندی این محیط وسیع و عظیم چشم نواز و مثال زدنی است. ترکیب عناصر تخیلی و فانتزی اساطیر یونان با سبک گرافیکی زلدا گونه که در چند سال اخیر تقلید‌های بسیاری از آن می‌شود خوب جواب داده و انیمیشن‌های کارتونی و بسیار شبیه به فورتنایت، حس و حالی آرکید و سبک‌بال به کلیت بازی می‌دهد. بازی از بعد هنری در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می‌برد و طراحی کاراکترها، دشمنان، آیتم‌های مختلف و سازه‌ها و ساختار دنیا همگی عالی و گیرا هستند.

Immortal Fenyx Rising

در مقابل گرافیک فنی Immortals Fenyx Rising حرف چندانی برای گفتن ندارد و به جز چند افکت نور و ذرات پیش‌پا افتاده خبری از سایه‌زنی انقلابی و نرخ فریم روان در کنسول‌های نسل هشتم به چشم نمی‌خورد. موردی که در کنسول‌های تازه از تنور درآمده نسل بعدی کمی بهتر به نظر می‌رسد.

مورد مثبت دیگر موسیقی و صداپردازی گوش نواز Immortals Fenyx Rising است. صدای محیط و حیوانات و اتفاقات داخل آن به خوبی اجرا و استفاده شده‌اند. قطعات موسیقی گوش نواز و در بسیاری مواقع روح نواز هستند و کمی که در بازی جا افتاده شدند شروع به زمزمه آنها زیر زبان‌تان خواهید کرد.

صداپیشگی Immortals Fenyx Rising هم طبق روال همه بازی‌های کمپانی چند ملیتی و متنوع یوبی سافت با لهجه به‌خصوص ادا می‌شود. یاد ایامی بخیر که برای عمق بخشیدن و معتبر جلوه دادن شخصیتی به او لهجه بریتانیایی غلیظ می‌دادند. اینجا همه با لهجه‌ای دست و پا شکسته‌، انگلیسی حرف میز‌نند! تا جایی که مکالمه تمام نشدنی بین پرومتئوس و زئوس با آن لهجه‌ی عجیب و ضعیف بیشتر آزاردهنده می‌شود تا خنده‌دار و سرگرم کننده.

حالا که صحبت از این دو خداگونه مضحک شده بهتر است اشاره کوتاهی هم به داستان بازی داشته باشم. به طور تقریبی تمامی داستان‌های مدرن روایت‌های جدید از اساطیر یونان به شمار می‌روند! اما اگر برعکس این قضیه اتفاق بیافتد چه؟! یعنی همان اساطیر باستانی بدون تغییر با قالبی مدرن بیان بشوند: هسته اصلی داستان بازی درگیری همیشگی و خصومت‌های عمیق بین خدایان و الهه‌های یونان باستان است، با این تفاوت که این فقط زئوس نیست که کفر همه را بالا آورده است!

زئوس که همه را در مناطق اطراف المپوس و جزایر طلایی به سر حد جنون رسانده و پرومتئوس را به زنجیر کشیده، خود باید با تهدید یکی از تایتان‌ها روبرو می‌شود. تایفون که آدم بد اصلی بازی است تهدیدی برای شهربازی خدایان یونان به حساب می‌آید و حتی قدرت‌های زئوس پرمدعا را نیز از وی گرفته است. حالا اینجاست که قهرمان فانی داستان وارد گود می‌شود و پرومتئوس به عنوان راوی این حماسه مفرح در بگومگوی تمام نشدنی با زئوس شما را در جریان امور قرار می‌دهد.

Immortal Fenyx Rising

فنیکس باید الهه‌های قدرتمند جزایر طلایی را یک به یک آزاد کند و با بازگرداندن قدرت‌های آنها به جدال تایفون برود. در این راه از کمک هرمس، یکی دیگر از خدایان شوخ یونان باستان بهره می‌برد. درست مانند اتفاقاتی که در آخرین نسخه بازی افسانه زلدا روی داد؛ بازیکن باید به چهار گوشه نقشه سفر کرده و نیروهای خفته را برای رویارویی با اهریمن مطلق بیدار کند!

Immortals Fenyx Rising یک بازی خوش ساخت و مفرح است. بازی که با وجود قرض گرفتن تمامی عناصر تشکیل دهنده خود از عناوین مطرح دیگر حس و حالی جدید و لذت‌بخش ارائه می‌دهد. سلیقه خوب سازندگان در ارائه عنوانی تازه نفس و سرگرم کننده نوید از حرکت کمپانی یوبی‌سافت به سمت دوران اوج خود می‌دهد. حجم تکراری و تصادفی بودن در بازی به میزان زیادی پایین است و حس و حال تازگی و پویایی در آن به چشم می‌خورد.

شاید Immortals Fenyx Rising بود که نساختنش مانعی پیش روی ادامه‌ی منطقی سری اساسینز بود و حالا که سازندگان هیجان تخیلی خود را تخلیه کرده‌اند، شاید بتوانیم شاهد بازگشت آن سری به دوران اوج باشیم.

English Section

Immortals Fenyx Rising is a masterclass in fun and engaging game design, something that Ubisoft was known for a couple of years ago. That feeling of randomness and vacuous iteration in other annual installations is gone. Vibrant, dynamic and well thought through game design is back to fully entertain you, while keeping you laughing and asking for more!


نقد و بررسی بازی Immortals Fenyx Rising  روی PS4 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.

 

Immortal Fenyx Rising Review
  • 8.5/10
    امتیاز نهایی - 8.5/10
8.5/10

برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی Immortal Fenyx Rising

یکپارچگی لطف در خلق دنیایی بر اساس اساطیر یونان باستان
معدود شخصیت‌های بانمک با دیالوگ‌های جا افتاده
ارجاع‌ها بسیار عالی به دنیای مدرن
دست و پا بسته بودن سیستم پیشرفت به خاطر رویه آسان‌گیری
نقطه نظرات بی‌نمک زئوس که همه جا حتی در صفحه لودینگ هم به چشم می‌خورد!

آرش مرادی

آرش مرادی

8 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

5 − سه =

  • افسوس میخوره آدم وقتی این بازیای اساطیری رو بازی میکنه
    من به شخصه افسوس میخورم
    وقتی میبینم خودمون چقدر داستان های اساطیری خفن داریم،چه اسطوره های داریم و چه داستان هایی خفنی داریم ولی هیچی از تو اینا در نمیاد…
    “آخرین داستان” میسازن،انقدر صداگذاریشون بده نمیفهمی طرف داره چی میگه
    یا بازی میسازن توی بازار،ازاین کارتیا،اصن نمیفهمی کی به کیه
    واقعن داستانای اساطیری ما خیلی غنی تره
    بودجه ها کجا خرج میشه؟؟؟

  • باز اينا آديسي رو كوبيدن
    آقا آرش شما ديگه چرا؟؟؟ :)))))))
    از اون نيمساعت ميشد فهميد تيم ويجيمگ با تيكه انداختناي زئوس مشكل داره..
    (يه خبر مهم:اكس باكس بخاطر بكواردش تمام بازي هاي PS2 با نينتندو گيم كيوب رو اجرا كنه..يعني شما ماريو با GOW 1 با GOW2 رو ميتونيد رو XBOX SX وXBOX 1 تجربه كنيد…اسم حالتش هم Dev modeه)

      • تقريبن داره تبديل ميشه به كيس كامپيوتر.اون بازي هم رو امولاتوراي ps2 و نينتندوئي كه رو پيسي بوده مياد بالا.
        استيم هم قراره بياد،ديسكورد هم كه داشت…يه كيس خيلي جمع و جور…تازه خودشم شبيه كيسه!

      • ببين به نظر من و خيلي از منتقدا سوني اين نسل موفق تره و ايكس باكس با اين كاراش ميخواد خلا خودشو بپوشونه
        بعد ما گيمرا بازي ميخوايم اصلا يه كنسول بياد،تانك وقتي بازي نداشته باشه به چه درد ميخوره غير از بازي گيمر با خود كنسول ارتباط مستقيم نداره با كنترلر ارتباط داره كه سوني در اين زمينه هم بهتر از ماكروسافت عمل كرده