نقد و بررسی

نقد و بررسی Middle Earth Shadow of War

نقد و بررسی Middle Earth Shadow of War

سه سال قبل بود که در اوج کمبود بازی در بازار، استودیوی Monolith Productions که چند سالی از روز‌های اوجش فاصله گرفته بود اثری را به بازار عرضه کرد که با وجود مشکلات فراوان توانست در بسیاری از محافل به عنوان بازی برتر سال شناخته شود. Middle-Earth Shadow of Mordor در حالی ساخته و عرضه شد که شاید یکی از بهترین بازی‌های ساخته شده بر اساس Lord of the Rings بود. گرچه داستان این اثر بسیار بسیار قبل‌تر از اتفاقات کتاب پیگیری می‌شود اما بازسازی جو مرده Mordor، ساخت با جزئیات اورک‌ها (Orc) و توجه به جزئیات داستانی در کنار گیم‌پلی روان و بسیار خوب باعث شد که Shadow of Mordor به موفقیت بسیار خوبی دست پیدا کند. بعد از سه سال Monolith نسخه دوم را با اسم Middle-Earth Shadow of War به بازار روانه کرده است.

نقد و بررسی Middle Earth Shadow of War 1

از لحاظ داستانی Shadow of War ادامه‌ای مستقیم برای Shadow of Mordor است. شخصیت اصلی بازی Talion همراه با روحی به اسم Celebrimbor که حالا تنها دلیل زنده بودن او است، می‌خواهند اینبار خود سائوران (Sauron) را مورد هدف قرار دهند. همانطور که در Shadow of Mordor مشخص شد، Celebrimbor شخصیتی است که در ساخت حلقه‌های قدرت به سائوران کمک کرده و در نهایت توسط او کشته شد. روح او جایگاهی در زندگی بعد از مرگ ندارد و به نوعی از مرگ نیز تبعید شده است و Talion نیز سرنوشتی مشابه با Celebrimbor دارد. بعد از پایان نسخه اول، این دو با کمک یکدیگر، حلقه جدید قدرت را می‌سازند که مانند حلقه‌های قبلی با وجود سائوران تباه نشده است. این دو می‌خواهند که با استفاده از قدرت این حلقه، سائوران و نیرو‌هایش را نابود کرده و صلح و امنیت را به Mordor بازگردانند، گرچه به نظر این حلقه نیز چندان برای هیچکدم از آنها خوش یمن نیست. این حلقه قدرت جدید، نقش بزرگی در داستان این اثر ایفا می‌کند و تقریبا روی همه مراحل نیز تاثیر‌گذار است اما ما نیز قصد نداریم با تشریح آن داستان را برای شما فاش کنیم. باید گفت که Shadow of War از لحاظ داستانی بسیار غنی‌تر از نسخه قبلی خود است و حضور سائوران و نیروی شیطانی‌اش در دنیای Shadow of War بیشتر حس شده و حتی فرم فیزیکی او نیز در بازی حضور دارد. در Shadow of War شاهد جزئیات داستانی هستیم که به داستان اصلی این مجموعه نیز ربط دارد. سقوط شهر Minath Ithil و تبدیل شدن آن به Minath Morgul  به صورت کامل تشریح شده و گیمر می‌تواند حتی با پس زمینه داستانی چند تن از Nazgul‌ها نیز آشنا شود. یکی از ویژگی‌های خوب داستانی Shadow of War ارائه برخی از پیچش‌های داستانی است که می‌تواند انگیزه گیمر را برای ادامه داستان افزایش دهد، گرچه بخش داستانی نیز چندان خالی از اشکال نیست. طراحی مراحل جانبی در Shadow of War به گونه‌ای انجام شده است که هر کدام از آنها تقریبا یک زیر شاخه مرتبط به داستان اصلی را روایت می‌کنند. این زیر شاخه‌ها در برخی از مواقع باعث می‌شود که گسستگی داستانی در کلیت آن به وجود آید و حتی گیمر فراموش کند که هدف اصلی چه بوده است. نتیجه‌گیری داستانی در Shadow of War بسیار خوب است و می‌توان گفت که پایان آن بسیار بهتر از نسخه قبلی  به نظر می‌رسد، البته برای رسیدن به این پایان مکانیزمی در نظر گرفته شده که قطعا بسیاری از گیمر‌ها برای رسیدن به آن صبر و تحمل نخواهند داشت و بازی را نیمه کاره رها می‌کنند. رسیدن به پایان اصلی بدون خرید Loot Box عملا به چیزی حدود 40 الی 50 ساعت تجربه بیشتر نیاز دارد تا گیمر بتواند تمام نیازمندی‌ها را برای دیدن این پایان فراهم کند و یکی از بزرگترین نقاط ضعف Shadow of War نیز همین است.

نقد و بررسی Middle Earth Shadow of War

در بخش گیم‌پلی باید گفت که با نسخه ارتقا یافته از Shadow of Mordor روبرو هستیم. انتظار انقلاب در گیم‌پلی را نداشته باشید و حتی در چند ساعت اول هیچ نکته جدیدی برای تجربه وجود ندارد. Talion همچنان قدرت‌های سابق خود را در اختیار دارد و البته گیمر برای دسترسی به بخش اعظمی از آنها باید به Skill Tree مراجعه کند. این Skill Tree در واقع شامل زیر شاخه‌های مختلفی از شیوه‌های مختلف نبرد است. گیمر می‌تواند مهارت‌های جدید در آن خریداری کرده و یا حتی با استفاده از زیر‌شاخه‌های موجود شخصیتی کاملا منحصر به فرد بسازد. پیاده‌سازی بسیار خوب سیستم Skill Tree باعث شده است که Shadow of War از گیم‌پلی بسیار عمیق بهره ببرد. در کنار آن سیستم Gear برای دسترسی به زره، تیر و کمان، حقله، شمشیر و خنجر در بازی طراحی شده است و گیمر با انجام ماموریت‌ها و یا کشتن اورک‌های رده بالا در سیستم Nemesis گیمر می‌تواند به انواع و اقسام Gear دسترسی پیدا کند که هر کدام از آنها نیز ویژگی‌ها مربوط به خود را دارند. به عنوان مثال یک شمشیر می‌تواند دشمن‌ها را به آتش کشیده و یا دیگری آنها را مسموم کند. انتخاب هر کدام از Gearهای مختلف، تاثیر مستقیمی روی شیوه مبارزات دارد و همین مورد در کنار سیستم Skill Tree گیم‌پلی عمیق و پیچیده‌ای را درست کرده است. در Shadow of War همچنان سیستم Nemesis مانند بازی قبلی حضور دارد اما اینبار یک سری از تغییرات منحصر به فرد در آن ایجاد شده تا با ساختار جدید نقشه هماهنگ باشد. برای پیاده سازی درست نقشه و استفاده از سیستم نمسیس به صورت بهینه، نقشه در Shadow of War به چند تکه تقسیم شده است که هر کدام از آنها دارای اقلیمی متفاوت هستند. هر قسمت از نقشه دارای یک قلعه (Fort) است که توسط یک اورک فرماندهی شده و تعداد زیادی نیز زیر نظر او کار می‌کنند که در نهایت سیستم نمسیس مخصوص آن قسمت از نقشه را به وجود می‌آورند. یکی از قابلیت‌های جالب طراحی شده در Shadow of War محاصره کردن این قلعه‌ها (Siege Battles) و در نهایت فتح آنها خواهد بود که در پیشرفت داستانی نیز موثر است. در این نبرد‌ها گیمر می‌تواند تقریبا هر نوع شیوه مبارزه‌ای را در نظر بگیرد. گیمر می‌تواند چند نفر از فرماندهان ارشد را جاسوس خود کند و با اینکار فرمانده اصلی در موقع حمله توسط یاران خودش مورد خیانت قرار می‌گیرد. البته این تنها یک استراتژی برای حمله به قلعه است و گیمر می‌تواند از راه‌‌های متنوعی برای رسیدن به هدف خود استفاده کند. بدون شک Siege Battleها یکی از نقاط قوت Shadow of War به شمار می‌رود که لایه‌ای جدید از گیم‌پلی را به قسمت نمسیس اضافه کرده و باعث ایجاد تنوع بیشتر شده است.

نقد و بررسی Middle Earth Shadow of War

استودیوی Monolith سعی کرده تا با اضافه کردن یک قابلیت جدید، گیمرها را بیش از پیش هیجان زده کند. بله در Shadow of War امکان تسخیر و پرواز با اژدها به بازی اضافه شده است. پرواز با اژدها بسیار عالی طراحی شده و سیستم مبارزات آن نیز به خوبی پیاده‌سازی شده است. همچنین این استودیو با طراحی قبایل مختلف از اورک‌ها آنها را به دسته‌های مختلف تقسیم کرده است که اگر گیمر به خوبی با آنها آشناییت داشته باشد می‌تواند راحت‌تر بر آنها پیروز شود. البته همانند قسمت داستانی، در گیم‌پلی نیز شاهد برخی از مشکلات هستیم. یکی از مشکلاتی که شاید به وفور در Shadow of War شاهد آن باشید هوش مصنوعی پایین دشمن‌هاست. آنها معمولا بعد از گذشتن از کنارشنان تا چند ثانیه هیچ عکس‌العملی نشان نخواهند داد و اگر گیمر تصمیم به درگیری بگیرد تازه به خود آمده و شروع به مبارزه می‌کنند. البته مبارزه با تعداد زیادی از اورک‌ها می‌تواند بسیار سخت و طاقت فرسا باشد. همچنین سیستم نمسیس در طولانی مدت تازگی خود را از دست داده و تبدیل یک ویژگی تکراری در بازی می‌شود و این مورد شاید در اواخر بازی و دیدن پایان اصلی بیش از پیش خودنمایی می‌کند. باید گفت که در هسته اصلی گیم‌پلی، Shadow of War تفاوت چندانی نسبت به نسخه اول نداشته است بلکه Monolith ترجیح داده تا با بهینه کردن آن لذت بازی را دو چندان کند. البته با توجه به طولانی بودن این اثر، شاید در میانه‌های راه بازی برای افرادی که نسخه اول را تجربه کردند خسته کننده و تکراری به نظر برسد.

نقد و بررسی Middle Earth Shadow of War

استودیوی Monolith در ساخت Middle-Earth Shadow of War از موتور Firebird استفاده کرده است که در واقع نسخه به‌روزرسانی شده از موتور LithTech Engine است که Shadow of Mordor نیز با استفاده از آن ساخته شده بود. در حالت کلی بازی از لحاظ گرافیکی بسیار خوب عمل می‌کند. نورپردازی و سایه‌پردازی در این اثر کیفیت خوبی دارند و همچنین محیط نیز به خوبی طراحی شده است. مشکل اصلی جایی نمایان می‌شود که این Shadow of War در قیاس با بازی‌های روز از لحاظ جزئیات گرافیکی حرفی برای گفتن ندارد. طراحی شخصیت‌ها و به خصوص صورت آنها قدیمی به نظر می‌رسد و سیستم انیمیشن نیزحرف خاصی برای گفتن ندارد و دقیقا همان چیزی است که در Shadow of Mordor دیده بودیم. بافت‌ها کیفیت متوسطی دارند و البته با توجه به حجم دنیای این اثر نمی‌توان ایراد چندانی به آنها گرفت اما در حالت کلی باید گفت که گرافیک Shadow of War راضی کننده خواهد بود اما بدون ایراد نیز نیست. در سمت صدا و موسیقی باید گفت که موسیقی بازی حس و حال حماسی بودن را به خوبی به گیمر القا خواهد کرد. گرچه به نظر حضور موسیقی متن کمی کمرنگ است و با استفاده بیشتر و به جا می‌توانست به یکی از نقاط قوت بازی تبدیل شود. صدا‌گذاری‌ها بسیار خوب انجام شده است و صدا‌پیشه شخصیت Talion و Celebrimbor کار بسیار خوبی را انجام داده‌اند که شاید تا سال‌ها در ذهن طرفداران این بازی باقی خواهند ماند.

نقد و بررسی Middle Earth Shadow of War

بدون تردید می‌توان گفت که Middle-Earth Shadow of War یکی از آثار خوب و خوش‌ساخت سال 2017 است که برای هواداران دنیای Lord of The Rings می‌تواند تجربه‌ای بسیار خاص و زیبا باشد. البته در مقام مقایسه باید گفت که پیشرفت‌های اندکی نسبت به Shadow of Mordor در ساختار کلی بازی به چشم می‌آید و به همین خاطر شاید Shadow of War یک اثر موفق مثل Shadow of Mordor نباشد. گرچه Shadow of War با گیم‌پلی بسیار خوب و در نهایت داستانی غنی می‌تواند ده‌ها ساعت گیمر‌های علاقه‌مند را سرگرم کند. انتقادات زیادی در مورد استفاده از سیستم Loot Box در این بازی به وجود آمده است اما باید گفت استفاده از این سیستم تاثیر آنچنان خاصی روی بازی نداشته است اما در صورت اینکه تصمیم به خرید Loot Box ندارید خود را برای نیمه پایانی بسیار طولانی این اثر آماده کنید.

PC Review

  • 80%
    - 80%
80%

خلاصه

نکات مثبت:
داستان بسیار خوب و غنی
استفاده درست و به‌جا از پیچش‌های داستانی که گیمر را به ادامه بازی ترغیب می‌کند
گیم‌پلی عمیق و حضور دوباره سیستم نمسیس
اضافه شدن Siege Battle
حضور اژدها و قابلیت استفاده از آنها در مبارزات
صداپیشگی قدرتمند برای شخصیت Talion و Celebrimbor

نکات منفی:
طراحی مراحل جانبی باعث ایجاد گسستگی در فرآیند روایت داستان شده
به پایان رساندن بازی و مشاهده پایان اصلی به ده‌ها ساعت زمان نیاز دارد
تکراری شدن بازی برای گیمر‌هایی که نسخه اول را تجربه کردند
هوش مصنوعی ضعیف
انیمیشن‌های نه چندان جالب

Sending
User Review
83.75% (4 votes)
جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

1 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

13 − 8 =

  • آقا جواد خسته نباشید
    این نقد های نوشتنی خیلی خوبند این نقد ها را بیشتر کنید یک چند وقت نقدهایی نوشتنی و متنی کم شده این مدنظر داشته باشید : :yes: