نقد و بررسی

کشتار رباتیک ! – نقد و بررسی Nex Machina

نقد و بررسی Nex Machina

بازی‌های آرکید شوتر قدمتی به عمر دستگاه‌های بازی دارند. از Space Invaders گرفته تا Tempest، آثار این سبک همیشه و در همه نسل‌ها وجود داشته‌اند. البته با پیشرفت تکنولوژی درخواست برای بازی‌های پیچیده‌تر بالاتر رفته ولی هنوز هر از چند گاهی عناوینی در این سبک به بازار عرضه می‌شوند. یکی از شرکت‌های صاحب‌نام در این زمینه HouseMarque است که طی دو دهه قبل با آثاری مانند Stardust و Resogun توانایی خود را در خلق آرکید شوترهایی با حس و حال کلاسیک و درعین‌حال به‌روز شده ثابت کرده است. پس از کار با سونی در ساخت چند محصول انحصاری، HouseMarque با اولین عنوان مستقل خود بازگشته که الهام گرفته از بازی کلاسیک Robotron است.

نقد و بررسی Nex Machina

در Nex Machina خبری از داستان و حتی کوچک‌ترین پس‌زمینه‌ای در این زمینه نیست. سازندگان به‌خوبی پی برده‌اند که مخاطب‌ها برای دنبال کردن داستان به سراغ بازی آن‌ها نمی‌آیند و خود این بازی نیز جایی برای ارائه داستان ارزشمندی نیست! شمایید و لشگری از ربات‌ها که نیاز به از بین بردن دارند. این کار از زاویه ایزومتریک انجام می‌شود، در حالی که شخصیت اصلی می‌تواند در حین حرکت به هر جهتی در 360 درجه اطراف خود بدون توجه زاویه حرکتی شلیک کند. هر مرحله اصلی از چندین قسمت بسته‌شده تشکیل‌شده است که هدف از بین بردن دشمنان و حرکت به قسمت بعدی است. همان‌طور که انتظار می‌رود زمان زیادی نمی‌گذرد که بازی به Bullet Hell تبدیل می‌شود و تمام صفحه از تیر و دشمن پر می‌شود. علاوه بر اسلحه اصلی که قابلیت ارتقا (ازنظر میزان برد، زاویه شلیک و …) دارد جعبه‌هایی در برخی مکان‌ها قرار دارند که به‌صورت تصادفی اسلحه دوم در اختیار گیمر قرار می‌دهند. این اسلحه‌ها شامل لیزر، راکت، بمب انفجاری و غیره هستند و می‌توانند مبارزات را ساده‌تر کنند. قابلیت آخر و بسیار مهم، جاخالی دادن است که در حین آن کاملاً ضدضربه می‌شوید. شاید به‌جرات بتوان گفت که استفاده مناسب از این قابلیت حیاتی‌ترین عمل برای زنده ماندن است. پس از رسیدن به قسمت آخر هر مرحله، همان‌طور که انتظار می‌رود مبارزه‌ای سخت و نفس‌گیر با Boss انجام و در صورت موفقیت مرحله بعدی آغاز می‌شود.

نقد و بررسی Nex Machina

مهم‌ترین صفتی که می‌توان به Nex Machina داد «هیجان‌انگیز» است. در کمتر از 10 دقیقه از شروع بازی آدرنالین گیمر بالا می‌رود و پایین نمی‌آید! حرکت در طول محیط، قرارگیری در مساحت کوچکی که خالی از خطر است درحالی‌که تمرکز بر مدیریت مناسب دشمنان است در لحظه‌لحظه بازی در جریان است و به‌دقت بسیار بالایی نیاز دارد. طبیعتاً با پیشرفت در مراحل دشمنان جدیدی به لشگر روبرو اضافه می‌شوند که هرکدام قابلیت خاصی دارند. برخی به‌سادگی فقط به سمت شخصیت اصلی حرکت می‌کنند، برخی فواره‌ای از تیر شلیک می‌کنند و برخی دائماً لیزری را از قسمتی به قسمت دیگر می‌فرستند. تمرکز اصلی در Nex Machina روی تلاش برای به دست آوردن بالاترین امتیاز است. در این راستا در هر قسمت انواع و اقسام اهداف جانبی قرار دارند که به بالا بردن امتیاز کمک می‌کنند. این اهداف نجات تعدادی انسان سردرگم، از بین بردن یک سری دشمن خاص قبل از فرار آن‌ها و تعداد فراوانی اهداف مخفی است. همان‌طور که انتظار می‌رود سرعت عمل در از بین بردن دشمنان و انجام اهداف جانبی ضریب دریافت امتیازها را بالا می‌برد، پس کم‌کم بهینه کردن عملکرد به هدف اصلی تبدیل می‌شود، نه‌فقط به پایان رساندن مراحل. به اتمام رساندن 5 مرحله اصلی بازی زمان زیادی نمی‌برد، شاید در بهترین حالت 2 تا 3 ساعت. البته یک مرحله مخفی نیز وجود دارد که با تمام کردن بازی بر درجه سختی Experienced آزاد می‌شود. در کنار این مراحل انواع و اقسام Challenge ها نیز در کنار درجه سختی بالا وجود دارند که دلیل خوبی برای بارها بازگشتن به بازی هستند. به‌طور کل Nex Machina در تمرین زیاد و تلاش برای کسب حداکثر امتیاز خلاصه می‌شود و این کار را به نحو احسن انجام می‌دهد.

نقد و بررسی Nex Machina

شاید زمان کوتاه بازی نکته منفی آن برای عده‌ای محسوب شود. اگر علاقه‌ای به تلاش برای بالا رفتن در Leaderboard و افزودن امتیاز خود در هر مرحله ندارید سراغ Nex Machina نروید. به‌جز این مسئله کلی، یکی از اصلی‌ترین مواردی که بازی را سخت می‌کند و شاید زیادی سخت‌گیرانه است از دست دادن ارتقاهای سلاح پس از هر بار مرگ است. در این صورت بسیار پیش می‌آید که با پیشرفت در مرحله و افزارش درجه سختی، با هر بار مرگ کار مشکل‌تر شود. البته باز می‌توان این مسئله را به فلسفه بازی، یعنی تلاش برای پیشرفت بدون اشتباه مرتبط نمود ولی بازهم نمی‌توان انکار کرد که رسیدن به Boss و از دست دادن تمامی امکانات جمع‌آوری‌شده احساس بسیار بدی به بازیکن به دست می‌دهد.   درحرکتی تا حدی مثبت قابلیت co-op در بازی وجود دارد ولی متأسفانه فقط به حالت آفلاین. عدم قرار دادن قسمت آنلاین برای co-op  بسیار عجیب است در روزگاری که حتی بازی‌های مستقل بسیار کوچک از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

نقد و بررسی Nex Machina

گرافیک Nex Machina ازنظر بافت‌ها و انیمیشن‌ها در سطح خوبی قرار دارد و طراحی دشمن‌ها در عین پیروی از یک تم کلی، متفاوت انجام‌شده است. البته در این میان شاید انتخاب رنگ قرمز برای تمامی دشمن‌ها با توجه به ربات بودن آن‌ها تمیز دادنشان از یکدیگر را سخت کند. قسمت خیره‌کننده گرافیک ولی افکت‌های فراوان به‌کار رفته در حین مبارزات است. انفجارها، لیزرهای رنگی و درخشان و تیرهای مختلف به‌وفور وجود دارند و به مبارزات حالتی پویا و اکشن می‌دهند. هر دشمن پس از انفجار به هزاران مکعب کوچک مبدل می‌شود که به اطراف پرتاب می‌شوند. تمامی این جزییات به حدی است که صحنه جنگ در مواردی به رقص نور و ذرات مختلف مبدل می‌شود! هر دنیا تم مخصوص خود را دارد و درحرکتی جالب که شاید در شلوغی چندان مشخص نباشد، زمینه مراحل در اثر انفجار حالی بلوک مانند پیدا می‌کند که شکل ظاهری خاصی به طراحی هنری می‌دهد. حرکت دوربین در حین رفتن از قسمتی به قسمت دیگر مراحل نیز بسیار جالب است، به‌گونه‌ای که این مراحل به نظر می‌آید به‌جای سطح صاف بر روی سطوح مختلف یک‌چند ضلعی قرار دارند و شخصیت اصلی برای رسیدن به قسمت بعدی در هوا و در زوایای گوناگون به پرواز درمی‌آید. همان‌طور که انتظار می‌رود، صداگذاری بازی منحصر به موسیقی‌های پرشور و افکت‌های مختلف انفجار و شلیک سلاح‌هاست. در کنار این صدای رباتیک مؤنثی نیز کلماتی چند بیان می‌کند و برداشتن سلاح‌ها و یا آیتم‌های مختلف و نجات انسان‌ها را اعلام می‌کند. موسیقی Nex Machina که از مهم‌ترین بخش صداگذاری آن حساب می‌شود به‌خوبی کار خود را انجام می‌دهد، آهنگ‌های سریع و هیجانی کاملاً با حس و حال گیم پلی هماهنگ هستند و مهم‌تر از همه تکراری نمی‌شوند. این عدم تکرار با توجه به بارها و بارها طی کردن مراحل برای رسیدن به امتیاز بالاتر بسیار مهم است که خوشبختانه به آن توجه شده است.

نقد و بررسی Nex Machina

Nex Machina بازی‌ای بسیار متمرکز و بدون شاخ و برگ اضافه است. سازندگان آن می‌دانسته‌اند چه می‌خواهند و وظیفه خود را به‌خوبی به انجام رسانده‌اند. از امتحان این بازی، حتی اگر چندان به بازی‌های آرکید علاقه ندارید پشیمان نمی‌شوید. البته قبل از این کار باید بدانید که آمدن به سراغ Nex Machina فقط با نیت یک‌بار تمام کردنش سبب سرخوردگی می‌شود. هدف اصلی تلاش دوباره و دوباره برای مسلط شدن به مکانیک‌ها و مراحل مختلف و رسیدن به امتیازهای بالا و بالاتر است. اگر با این مسئله مشکلی ندارید، Nex Machina یکی از بهترین بازی‌های شوترهای موجود است که کمک بسیاری به بالا رفتن سطح آدرنالین شما می‌کند.

نقد و بررسی Nex Machina

[mks_button size=”small” title=”Nex Machina به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفت.” style=”squared” url=”” target=”_blank” bg_color=”#dd3333″ txt_color=”#FFFFFF” icon_type=”fa” nofollow=”1″]

  • 85%
    - 85%
85%

خلاصه

مثبت:
گیم پلی آرکید فوق‌العاده هیجانی و پرشور
گرافیک خیره‌کننده ازنظر انواع و اقسام افکت
موسیقی الکترونیکی که کاملاً باحال و هوای بازی هماهنگی دارد
انواع و اقسام اهداف مخفی و چالش‌ها که ارزش تکرار بازی را بالا می‌برد

منفی:
کوتاه بودن بخش اصلی بازی
وجود coop فقط به صورت آفلاین

Sending
User Review
73.33% (3 votes)
آیت سلطانی

آیت سلطانی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

9 + 4 =