نقد و بررسی بررسی ویدئویی

نقد و بررسی Prince of Persia The Lost Crown

Prince of Persian The Lost Crown

چهارده سال از ملاقاتمان با آخرین نسخه‌ از سری بازی‌های «پرنس پارس» می‌گذرد. سری بازی‌های محبوبی که بالاخص در میان ایرانی‌ها از جایگاه خاصی برخوردار است. از همین رو بعد از معرفی نسخه جدید این سری با نام Prince of Persia The Lost Crown شک و شبهه‌های زیادی برایمان بوجود آمد.

سبک دو و نیم بعدی بازی در همان ابتدا تا حدودی امید‌ها را از ما گرفت زیرا همه منتظر چیزی شبیه به سه‌گانه شن‌های زمان بودیم! اما منتظر ماندیم تا نسخه نهایی بازی را تجربه کنیم  و باید در همین ابتدا گفت، Prince of Persia The Lost Crown یکی از بهترین عناوین ساخته شده در کل سری‌ست!

هیجان جایی بیشتر شد که یوبی‌سافت بطور رسمی اعلام کرد که این عنوان دارای دوبله فارسی خواهد بود! بعد از آغاز بازی متوجه شدیم نه تنها دوبله، بلکه حتی نوشته‌های بازی نیز به فارسی طراحی شده و حالا با یک عنوان تماما فارسی روبرو هستیم. چیزی که شاید بتوان گفت برای اولین بار در تاریخ بازیهای ویدئویی، توسط یک استودیوی خارجی انجام شده است.

با ورود به بازی و با شنیدن صداهای بازی و کیفیت دوبله فارسی آن متحیر شدیم، زیرا این دوبله نه تنها یک دوبله معمولی، بلکه یکی از بهترین دوبله‌هایی است که تا کنون دیده‌اید. دوبله‌ها بسیار حرفه‌ای و با دقت انجام گرفته‌ و نوشته‌ها نیز تقریبا بدون ایراد نوشته شده‌اند.

این نوشته‌ها و گفتگوها اکثرا به زبان فارسی محاوره‌ای انجام گرفته که در ابتدا تعجبمان را در پی داشت اما با گذر زمان به نظر می‌رسد که انتخاب خوبی بوده است، زیرا باعث بوجود آمدن ارتباط صمیمانه‌تری با مخاطب شده است.

نقد و بررسی Prince of Persia The Lost Crown 1از این مهم که بگذریم، به دنیای غنی و زیبای بازی می‌رسیم. برخلاف شماره های قبلی که می‌توان گفت صرفا نام شاهزاده پارس را به دوش می‌کشیدند، اینبار در Prince of Persia The Lost Crown با دنیایی تماما ایرانی طرف هستیم. از طراحی های دقیق محیط ایران باستان و داستان سرایی های قدیمی و حتی افسانه‌ای گرفته تا نام تمامی آیتم‌ها و کتیبه‌ها، همگی برایمان آشنا هستند.

همای سعادتی که همواره در کنارمان پرواز کرده و ما را راهنمایی می‌کند تا طلسم هایی نظیر کمان آرش، شوق و اشتیاق زیادی را برایمان به ارمغان آوردند. داستان‌های باستانی همچون سیمرغ و اهریمن که در کتیبه‌ها و دست نوشته های میخی در سرتاسر دنیای این بازی برایمان بازگو می‌شوند و داستان بازی نیز در همین راستا پیش می‌رود.

داستان از جایی آغاز می‌شود که بعد از مرگ شاه داریوش، سرزمین پارس به دست ملکه تومریس اداره شده و پسرش غسان به عنوان شاهزاده جدیده پارس انتخاب می‌شود اما دقیقا در همین شب، غسان توسط آناهیتا که مربی کاراکتر اصلی بازی یعنی سارگون است، دزدیده شده و به کوه قاف برده می شود.

سارگون، آناهیتا و چند نفر دیگر که در طی بازی با آن ها بیشتر آشنا خواهید شد، عضوی از یک گروه خاص به نام «گارد جاویدان» هستند که وظیفه محافظت از تاج و تخت پارس را دارند. این افراد دارای قدرت‌های جنگی خاصی هستند و به همین دلیل نیز طراحی هرکدام از آن ها از دیگری متفاوت است.

حالا که به نظر می‌رسد آناهیتا به تاج و تخت خیانت کرده، گارد جاویدان برای نجات غسان راهی کوه قاف می‌شوند تا غسان را نجات دهند اما در همان بدو ورود متوجه اتفاقات عجیب و غریبی شده و از یکدیگر جدا می شوند. ارتشی که جلوتر از گارد وارد کوه قاف شده بود، 30 سال پیرتر از آن ها هستند و به نظر می رسد زمان در این کوه روند متفاوت تری را در پیش گرفته است.

اما این سوالات و اتفاقات عجیب در همین جا تمام نشده و با پیشروی در بازی با داستانی بسیار پیچیده تر روبرو شده و پرده از واقعیت این کوه و داستان برخواهید داشت. به طور کلی با داستان و روایتی بسیار زیبا و جذاب طرف هستیم که بی‌شک شما را تا پایان بازی همراهی خواهد کرد.

در کنار داستان اصلی شما با کاراکترهای مختلفی نیز روبرو خواهید شد که هرکدام ماموریتی فرعی به عهده شما خواهند گذاشت. این ماموریت‌ها در نیز نوع خود جذاب و دارای داستانی گیرا هستند که شما را مجاب به انجام آن‌ها خواهند کرد.

گیم‌پلی Prince of Persia The Lost Crown بسیار ساده اما در عین حال جذاب و چالش برانگیز است. سارگون دارای دو شمشیر به نام های “قیص و لیلاست” و تیرکمان مونولیاس، یکی از اعضای گارد جاویدان نیز به این ترکیب اضافه می‌شود.

در ابتدا حس اینکه فشردن تنها یک دکمه و حمله با شمشیر کلیت گیم پلی بازی را تشکیل داده و می‌تواند خسته کننده شود، به شما القا خواهد شد اما با پیشروی در بازی و گرفتن قدرت‌های جدید و پرهای ققنوس، این روند پیچیده‌تر شده و حالا که دشمنان نیز ارتقا پیدا کرده‌اند، برای زنده ماندن باید تلاش بیشتری کنید! بالاخص مبارزات با Boss‌ های بازی بسیار نفس‌گیر، پرسرعت و چالش برانگیز هستند و برای یادگیری نوع رفتار و در نهایت شکست آن‌ها، باید بارها و بارها شکست بخورید!

Prince of Persian The Lost Crownدر سوی دیگر بخش پلتفرمینگ و پازل‌های بشدت جذابی را در Prince of Persia The Lost Crown داریم که بی‌شک بهترین بخش ماجراست. پلتفرمینگ‌ و تله‌هایی که باید از آن‌ها عبور کنید، با وسواس خاصی طراحی شده‌اند و گذر از آن‌ها نیازمند صبر و حوصله و یادگیری است. بطوری که بعد از گذر از آن‌ها به خودتان افتخار خواهید کرد! این قضیه در بخش پازل‌ها نیز وجود دارد و حل معماهای گاها پیچیده و جذاب حس خوبی را با بازیکن منتقل می‌کند. چند پازل و تله خاص نیز برایتان در نظر گرفته شده تا به‌درستی صبر و مهارت شما را به چالش بکشد!

از آنجایی که این عنوان در سبک مترویدویناست، نقشه و محیطی بسیار بزرگ و پیچ در پیچ به انتظارتان نشسته است. کشف تمامی این راهروها و باز کردن کل نقشه تبدیل به وسواسی می شود که شما را تا ملاقات آخرین مکان و اتاق، رها نخواهد کرد؛ و البته باید گفت ملاقات این نقطه ها هیچ گاه بی پاداش نخواهد بود! کلیت نقشه از چندین بخش مختلف مثل تالارهای دانش، سردابه ها و  … تشکیل شده که هرکدام دارای طراحی محیطی و پازل و تله های متفاوتی که همگی به زیباترین نحو انجام شده اند.

بعضی از این محیط ها به قدری زیبا هستند که شاید دقایق زیادی را صرفا برای لذت بردن از محیط سپری خواهید کرد. کشف رمز و راز هر کدام از این محیط ها ساعت های بسیار زیادی را به خودشان اختصاص خواهند داد که واقعا لذت بخش هستند. گرافیک بازی با استایل سیل شید طراحی شده و همین موضوع جذابیت خاصی را به نوع روایت داستان و حتی سینماتیک‌های بازی اضافه کرده است.

این مهم در مبارزات با باس‌ها بیشتر جلوه می‌کند و شاهد کارگردانی بسیار زیبا در حین این مبارزات هستیم. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، کار دوبله و نوشتار فارسی بسیار حرفه‌ای انجام گرفته و لبخند رضایت را بر لبانتان خواهد آورد. در سوی دیگر نیز موسیقی‌های کاملا ایرانی را داریم که توسط نوازندگان اکثرا ایرانی و به واسطه آلات موسیقی ایرانی همچون نی و اود و کمانچه و حتی سه تار و سنتور نواخته شده‌اند.

کلام آخر

نقد و بررسی Prince of Persia The Lost Crown 3

عنوان Prince of Persia The Lost Crown یا «پرنس پارس: تاج گمشده» را می‌توان ایرانی‌ترین عنوان از سری بازی‌های پرنس پارس دانست. بعد از تجربه این عنوان تازه متوجه خواهید شد که عناوین قبلی صرفا نام پارس را با خود به دوش می‌کشیدند و خبری از فرهنگ و اساطیر ایرانی در آن ها به چشم نمی‌خورد.

از Prince of Persia The Lost Crown حتی می‌توان به عنوان کلاس درس اساطیر ایرانی یاد کرد و چیزهای زیادی که اکنون در حال فراموش شدن هستند یاد گرفت. گیم‌پلی جذاب و طراحی محیط و معماها و پلتفرمینگ بازی، این بازی را تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های سبک مترویدوینا کرده که تجربه آن بر هر کسی، مخصوصا ما ایرانی‌ها از واجبات است!

English Section

The title “Prince of Persia: The Lost Crown” can be considered the most Iranian title in the Prince of Persia game series. After experiencing this title, you will realize that the previous titles merely carried the name “Persian” and showed no signs of Iranian culture and myths.

“Prince of Persia: The Lost Crown” can even be considered a class in Iranian mythology, teaching many things that are now in danger of being forgotten. The engaging gameplay, environmental design, puzzles, and platforming make this game one of the best in the Metroidvania genre, and the experience is a must for everyone, especially us Iranians, to appreciate!


نقد و بررسی بازی Prince of Persia The Lost Crown روی PS5 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.


Prince of Persia: The Lost Crown Review

برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی

دوبله و نوشتار فارسی!
موسیقی های زیبای ایرانی
داستان بسیار خوب
شخصیت پردازی
مبارزات جذاب
معماها و پلتفرمینگ چالش برانگیز
طراحی محیط ایران باستان

Sending
User Review
8.6/10 (5 votes)
فردین باقریان

فردین باقریان

فردین باقریان - نویسنده و منتقد در حوزه ویدئو گیم

2 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

هجده − 1 =