نقد و بررسی

نقد و بررسی The Last of Us Part II

نقد و بررسی The Last of Us Part II

عنوان The Last of Us بی‌شک یکی از جاه‌طلبانه‌ترین عناوین کنسول پلی‌استیشن است. ساخت دنباله‌ای برای این اثر زیبا و حساس، به هیچ‌وقت کار ساده‌‌ای نبوده و حتی کارگردان این اثر نیز به این موضوع اشاره کرده بود. بدون هیچ توضیح اضافه‌ای نگاهی خواهیم داشت به شماره دوم این عنوان که با حواشی زیادی نیز روبرو بود. با نقد و بررسی The Last of Us Part II همراه وی جی مگ باشید

یکی از مهمترین بخش‌هایی که همیشه در این عنوان با شایستگی از آن یاد برده‌ایم، داستان و نحوه روایت آن است. شاید مثال‌های زیادی را بتوان برای کلیت داستان شماره اول بازی نام برد، اما نحوه روایت داستان و روابط بین دو کاراکتر «جول» و «الی»، آن را به اثری فاخر تبدیل کرد.

اثری که در کنار گیم‌پلی، گرافیک و بازیگری ناب، جایی برای بحث باقی نمی‌گذاشت. به احتمال بسیار زیاد، برای خیلی از مخاطبین، همانند نگارنده، بخش داستانی یکی از مهمترین چیزهایی است که در شماره دوم با اشتیاق به دنبالش بودیم؛ اما تمامی مشکلات دقیقا از همینجا آغاز می‌شود.

شاید همین مهم باعث شده که بخش اعظمی از این نقد برروی داستان بازی تمرکز کند. در همین ابتدا باید گفت که سعی شده نقد داستان بازی بدون لو دادن بخش‌های اصلی آن انجام بگیرد و همین دلیل شاید بعضی از جملات و توضیحات برایتان بی‌مفهوم باشند، پس، از خواندن ادامه متن امتناع نکنید.

داستان قسمت دوم از جایی که قسمت اول به پایان رسید آغاز می‌شود. جول و الی به منطقه «جکسون»، جایی که برادر جول تمدن و شهری کوچک را در آن ساخته باز‌میگردند. الی هنوز سوالات بی‌جواب زیادی در مورد اتفاقاتی که در بیمارستان افتاده بود دارد و جول از پاسخ دادن به این سوالات سربازمیزند.

همین امر باعث بوجود آمدن اختلافاتی بین این دو شده و روابط بین این دو کمی رو به سردی می‌گذارد. از سوی دیگر حالا الی بزرگ شده و با یک فرد 19 ساله طرف هستیم که تجربه زیادی را در این دنیای بیرحم بدست آورده است و در این بین وارد رابطه‌ای عاطفی‌ با یکی از کاراکترهای جدید به نام Dina می‌شود.

روزها و ماه‌ها می‌گذرد و طبق روال، افراد این شهرک بصورت گروه‌های دوتایی برای حفظ امنیت اطراف منطقه و پاکسازی آن از شر زامبی‌ها راهی کوه‌ها و جنگل‌ها می‌شود. در همین بین با کاراکتر جدید دیگری با نام Abby آشنا می‌شویم که بصورت موازی داستان خود را برایمان بازگو خواهد کرد و در همان ابتدا می‌توان پیش‌بینی کرد که در یک جایی از روایت، داستان این افراد به یکدیگر متصل خواهند شد.

بر اثر اتفاقی غیرقابل پیشینی، اوضاع در هم ریخته و الی راهی سفری برای انتقام می‌شود! تا اینجای کار همه چیز بخوبی و خوشی پیش می‌رود و تا اواسط بازی که مدت زمان کلی آن نزدیک به 30 ساعت است، با الی از موانع و مشکلات زیادی گذر کرده و با دو گروهک به نام‌های Wolf و Scars آشنا می‌شویم که به ظاهر جنگی قدیمی بین این دو در جریان است.

نقد و بررسی The Last of Us Part II
نقد و بررسی The Last of Us Part II

دقیقا مشکل از نیمه دوم بازی آغاز خواهد شد، جایی که شما کنترل Abby که عضوی از گروه Wolf  است را در اختیار می‌گیرید تا با جنبه‌های مختلف زندگی و خصوصیات و گذشته او آشنا شوید. اگر شما هم حسی همانند نگارنده دارید، این بخش از بازی با اهمیت و جذابیتی نزدیک به صفر برایتان دنبال خواهد شد.

نه تنها این کاراکتر برایمان هیچ اهمیتی نداشت، بلکه با وجود تلاش فراوان کارگردان برای ایجاد حس همزادپنداری بازیکن با او، این مهم به واقعیت تبدیل نشده و بیشتر حکم قرص خواب را برایمان داشت. مخصوصا اینکه از کرده‌های او با خبر هستید. البته شاید مهمترین دلیل این امر طولانی بودن بیش از زمان روایت داستان اوست.

در کنار این بخش از روایت، شما شاهد جنگ بین گروه «ولف» و «اسکارز» خواهید بود که به هیچ عنوان ربطی به داستان کاراکترهای اصلی ما یعنی الی و جول ندارند و باید ساعت‌های بسیار طولانی را وقف گشت و گذار با Abby کنید. اگر Uncharted 4 را تجربه کرده باشید، متوجه شده بودید که بخش داستانی و روایت بین کاراکترها تا حدودی سنگینی بیشتری نسبت به بخش گیم‌پلی و اکشن داشت.

باید بگویم که این مسئله در این عنوان با شدت بیشتری بازگشته و حالا بیشتر زمان گیم‌پلی شما خرج راه رفتن و گشت و گذار در محیط‌های بسیار بزرگ آن خواهد شد. گشت و گذاری که در نیمه اول می‌توانستیم آن را تحمل کنیم اما در نیمه دوم بر مشکلات افزود و هرچه سریعتر خواستار اتمام بازی بودیم.

همین نبود تعادل کافی در اکشن و روایت، و طولانی بودن بخش‌هایی از آن، باعث بوجود آمدن مشکلات دیگری از جمله تکرار و مکررات شد. بدین صورت که تقریبا قدم بعدی را می‌توانید حدس بزنید و گیم‌پلی آن جذابیت ابتدایی خود را از دست می‌دهد، برای مثال تقریبا تمامی درهایی که برای ادامه مرحله نیاز به عبور از آن دارید قفل هستند! و از یک راه فرعی که بر سرراهتان زامبی‌هایی قرار دارند عبور کنید!

بعد از گذر از این مراحل، به پایان بازی رسیدیم و حقیقتا با توجه علت و معلول‌هایی که در طی داستان دیده بودیم، ما را ارضا نکرده و از آن ناامید شدیم. نباید در این بین از تبلیغات دروغین سونی برای داستان این بازی چشم‌پوشی کرد که برای رسیدن به اهداف خود و شُک حداکثری، متوصل آن شده بودند!

متاسفانه نمی‌شود بدون لو دادن بخش‌هایی از داستان آن را موشکافی کرد، پس در همین‌جا از ادامه صحبت سرباز می‌زنیم. شاید احتیاج به یک مقاله مجزا و یا یک پادکست باشد تا در این مورد بحث و بررسی شود.

نقد و بررسی The Last of Us Part II 1
نقد و بررسی The Last of Us Part II

بعد از داستان به بخش ‌گیم‌پلی زیبای این اثر می‌رسیم. گیم‌پلی‌ای که در شماره اول تقریبا به کمال رسیده بود و در هر دو بخش مخفی‌کاری و اکشن، استاندارهای جدیدی برای صنعت تعریف کرد. این شماره نیز از این موضوع مستثنا نیست و با گیم‌پلی‌ای کاملا پولیش شده طرف هستیم.

اکشن بازی به همراه خشونت بشدت بالای آن، لحظات پرهیجانی را برایتان بوجود خواهد آورد. هوش‌مصنوعی دشمنان پیشرفت کرده‌اند و در خیلی از مواقع مشکلات شدیدی را برایتان بوجود خواهند آورد. کافی است چند ثانیه بیشتر پشت یک مانع سنگر بگیرید تا هوش‌مصنوعی این موضوع را متوجه شده و با هماهنگی با دیگر یارانش، شما را در مخمصه‌ای بزرگ قرار دهند.

درست شنیدید، اینبار دشمنان دائما در حال صحبت و گفتگو و جویای حال یکدیگر هستند. درست است که شاهد فریادهای تکراری و صدازدن اسامی تکراری خواهید بود اما این چیزی از ارزش‌های آن کم نخواهد کرد. از سوی دیگر سگ‌های شکاری نیز به جمع دشمنان اضافه شده‌اند که می‌توانند بوی شما را از فاصله دور گرفته و به دنبال ردی از شما به دنبالتان بیایند، که این امر باعث خواهد شد حتی در حالت مخفی‌کاری نتوانید نفس راحتی بکشید و باید دائما در حال تغییر مکان باشید.

کمبود مهمات و لوازم اولیه برای ساخت وسائل مورد نیاز در اینجا حتی بیشتر از پیش حس می‌شود و باید دائما در حال کنکاش گوشه و کنار مراحل باشید. واقعیت این است که این کار بعد از مدتی می‌تواند حوصلیتان را سر ببرد. شاید اگر از گیمر سوال شود که چه چیزی در بخش گیم‌پلی شما را آزار داد، پاسخ آن بازکردن کشوهایی است که به ظاهر تمامی ندارند و بازی را گاهی عملا به یک Looter تبدیل می‌کند!

این امر به طور مستقیم به ضرب‌آهنگ بازی لطمه وارد کرده و وقتی آن را در کنار قدم‌زنی‌های مداوم کاراکترها قرار دهیم شاید بتوانید تصویری از چیزی که مد نظرمان هست را بدست آورید. اگر بخواهیم کلیت موضوع را در نظر بگیریم و کمی از جزئیات دور شویم، باید گفت که گیم‌پلی بازی همان ریشه خود را حفظ کرده و تقریبا چیز جدیدی به آن اضافه نکرده است.

این موضوع را نمی‌توان به عنوان نکته منفی در نظر گرفت اما نمی‌توان از آن به عنوان نکته مثبت نیز یاد برد. شاید تغییرات ریزی در بطن گیم‌پلی را مشاهده کنید اما تمامیت آن تقریبا همان چیزی که قبلا دیده بودیم. آنطور که باید حس تازگی ندارد و به علت طولانی بودن بی‌دلیل، حس یک چرخه‌ی تکراری به ما القا کرد!

همانند نسخه قبلی، قابلیت ارتقای کاراکتر در این عنوان نیز موجود است اما به طرز عجیبی کلمه «بی استفاده» را می‌توان برای آن بکار برد. تاثیری که این ارتقاها برای کاراکتر ایجاد می‌کنند، به غیر از چند مورد بسیار کوچک، تقریبا هیچ است و حتی می‌توان بدون ارتقا به راه خود ادامه دهید.

محیط بازی حالا بسیار بزرگتر شده‌ و شما در مناطق مختلفی از آن می‌توانید به گشت و گذار پرداخته و در گوشه و کنار دنیای بزرگش چیزهای جدیدی کشف کنید. برای رسیدن به هدف راه‌های زیادی پیش رویتان قرار دارد اما با این حال هدفتان مشخص است.

دشمنان بازی تغییرات آنچنانی‌ای به خود ندیده‌اند و می‌توان آن‌ها را در دو دسته انسان‌ها و زامبی‌ها قرار داد. انسان‌ها که از دو گروه Wolf ها و Seraph (اسکارز) تشکیل شده‌اند و زامبی‌ها که دارای انواع مختلف هستند. تنها زامبی جدید اضافه شده به نظر می‌رسد Shamblerها باشند که شباهت بسیار زیادی به Bloaterها دارند و روش مقابله با آن‌ها نیز به همان شکل است.

خارج از این مورد چیز جدیدی در بخش دشمنان نخواهید دید. انسان‌ها نیز به یکدیگر شبیه هستند با این تفاوت که گروه Seraph همکاری بیشتری نسبت به Wolf دارند و بیشتر از سلاح‌های سرد برای مقابله با شما استفاده خواهند کرد و با کمک سوت زدن دائما یکدیگر را از موقعیت با خبر می‌کنند.

نقد و بررسی The Last of Us Part II 2
نقد و بررسی The Last of Us Part II

از تمامی توضیحات بالا که بگذریم، می‌رسیم به بخشی از بازی که حجت را در این نسل تمام کرد. نسخه قبلی این عنوان در آخرین سال عمر کنسول PS3 منتشر شد و از نظر گرافیکی همه را انگشت به دهان گذاشت. حالا شرکت ناتی‌داگ دوباره همین کار را انجام داد و در آخرین سال عمر این نسل، برروی کنسولی که سال 2013 عرضه شده، کاری انجام داده که با کلمه‌ای غیر از معجزه نمی‌توان از آن یاد کرد. گرافیک این عنوان چه از لحاظ تکنیکی و چه از نظر هنری، تکرار نشدنی و خارق‌العاده است.

اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم گرافیکی که در این عنوان شاهد بودیم، کاملا شبیه به یک عنوان نسل بعدی است! مدلینگ و نورپردازی در بالاترین حدی است که می‌توان در یک حالت ریل‌تایم در نظر گرفت. موتور داخلی شرکت Naughty Dog و طراحان و مهندسین، بار دیگر ثابت کردند که در این کار خبره هستند و هیچ شرکتی به این راحتی به آن‌ها حتی نزدیک هم نخواهد شد.

صحنه‌ها، محیط‌ها و مناظری که با آن‌ها روبرو خواهید شد به معنای واقعی کلمه واقعیت‌گرایانه‌ترین چیزی است که تاکنون دیده‌اید. حتی مناظر و لحظاتی هستند که از بسیاری از عناوین انیمیشن و مدلینگ‌های از پیش رندر شده CGI نیز کیفیت بهتری دارند!

در سوی دیگر کار گروه انیمیشن را داریم که مثال مشابهی ندارد. حالات چهره کاراکترها در کنار بازیگری فوق‌العاده بازیگران به شما طبیعی‌ترین و زنده‌ترین کاراکترهایی را به ارمغان آورده که تا کنون در این صنعت دیده‌ایم. اگر بخواهیم وارد تک‌تک جزئیات بکار رفته در بخش گرافیکی این بازی شویم، باید مقاله‌ای جداگانه برای آن نوشت!

شاید بتوانم به جرئت بگویم که کار تیم هنری و مهندسی این بازی که در نظر نگارنده می‌توانند نمره کامل و حتی بیشتر از آن را دریافت کنند و کاری که انجام داده‌اند، بیش از صرفا «تحسین» ارزشمند است. صداگذاری و صداپیشگی نیز بخش دیگری است که می‌توان از آن بصورت خاص یاد کرد.

بازیگران کار خود را به بهترین نحوی که می‌توانست انجام داده‌اند و در این بین می‌توان «تروی بیکر» صدا پیشه جول را نقطه اوج این کار دانست. تروی بیکر در این عنوان بشدت متفاوت حاضر شده و «احساس» را از تک تک کلماتی که به دهان می‌آورد حس خواهید کرد.

از سوی دیگر صداگذاری دقیق بازی باعث شده تا این عنوان بهترین و جاه‌طلبانه‌ترین عنوان در بخش کمک به معمولین و کم‌بینایان باشد. کافی تا تنظیمات خاص آن را فعال کنید تا بتوانید تنها با کمک صدا به تجربه آن بپردازید! نباید از موسیقی بسیار زیبایی که قبلا نیز تجربه آن را داشتیم غافل شویم. هنر سیری ناپذیر Gustavo Santaolalla در اینجا نیز یارای گوش‌هایتان خواهد بود تا اتمسفر این دنیای بیرحم را تا حدودی برایتان به سوی آرامش سوق دهد.

نقد و بررسی The Last of Us Part II
نقد و بررسی The Last of Us Part II

کلام آخر

نقد و بررسی The Last of Us Part II شاید یکی از سختترین نقدهایی بود که نوشتم. بعد از اتمام بازی، برای ساعت‌های متوالی می‌توانستم در موردش صحبت کنم اما نوشتن یک متن در مورد این بازی، برایم سخت‌ترین بخش ماجرا بود.

نقدی که پیش رو دارید شاید بطور تمام و کمال نتوانسته زیبایی‌ها و در مقابل مشکلات بازی را برایتان بازگو کند و دلیل اصلی آن هم جلوگیری از لو رفتن داستان و جزئیاتش بود. این عنوان براستی که جاه‌طلبانه‌ترین عنوانی بود که شرکت Naughty Dog برای ساختش اقدام کرد و ریسک‌های ریز و درشت زیادی را در پی آن بر گردن گرفت که به نظر می‌رسد آنگونه که باید جواب نداده است!

از نظر نگارنده، این عنوان بیشترین ضربه را از بخش داستان و نوع روایت آن می‌خورد و به وضوح تصمیم‌گیری یک طرفه کارگردان (با وجود کارگردانی فوق العاده) و نویسنده در بعضی از موارد به این مشکلات می‌افزاید. گیم‌پلی بازی که بعد از مدتی دچار تکرار و مکررات شده نیز بخش دیگری ست که ضربه کوچکی را به پیکر این عنوان وارد می‌کند.

این عنوان از ارزش بالایی برخوردار است اما، شاید یکی از آرزوهای طرفداران این باشد که شماره بعدی‌ای برایش ساخته نشود تا همینجا پرونده این اثر در مدیوم صنعت گیم بسته شود. تصمیمی سخت که به ناتی داگ و البته سونی بستگی دارد.

نقد و بررسی The Last of Us Part II
  • 8/10
    امتیاز نهایی - 8/10
8/10

خلاصه نقد و بررسی The Last of Us Part II

نکات مثبت:
لحظات پرهیجان در گیم‌پلی
گرافیک هنری و تکنیکی
صداگذاری فوق‌‌العاده
بازیگران
انیمیشن‌های مثال زدنی
موسیقی زیبا

نکات منفی:
دور شدن داستان از ریشه اصلی و روایتی ناهمگون
نامتعادل بودن بخش‌های قدم زنی و اکشن (Pacing نامتعادل)
تکراری شدن گیم‌پلی در برخی فضا ها و برخی از ابعاد بازی

فردین باقریان

فردین باقریان

فردین باقریان - نویسنده و منتقد در حوزه ویدئو گیم

105 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

3 × 2 =

  • داش میثم از محمد جواد محمدی که اوایل در گیم ایمگ بود خیلی فعال بود خبری نداری که اگه بشه دوباره به وی جی مگ بیاریش و یا ادوباره محمد طالبیان و جواد محسنی را به سایت بیاری تا بشه با سایت های دیگه بتونی رقابت کنی چون یکنفره خیلی سخت بخواهی شاخ شون بزنی

  • میثم ویدئو ایتم جدید نمی ذاری؟ تابستون همه تو خونه منتظر ایتم های وی جی مگ هستند یالا میثم استین هات بزن بالا ایتم بساز

  • اقا میثم چرا تیم قوی REBUGکه ps3 هک کرد و یک حورایی با هکی که انجام دادند سونی تا اخر نسل 7 به فنا دادند جرا روی هک ps4 کاری نمی کنند نزدیک هشت سال گذشته ولی دریغ از یک کاستوم فریمور برای ps4 در حالی که ps3 از نظر امنیتی و سخت افزاری پیچیده تر از ps4 بود ولی اواسط نسل قبل هک کامل شد اقا میثم دلیلش چی که نسل داره تموم میشه ولی ps4 هگ نشده؟

  • به این شرایط دلار که 20 هزار تومن رد کرد و خرید ps5 بیشتر مثل یک رویا میمونه داش میثم ایا امیدی به اینده است یا این که همه باید بریم چهار راه شیشه ماشین تمیز کنیم یا اسپند دود کنیم شرایط چطور میبینی

  • اون ور ی منتقد داریم به آشپزی نداشتن بازی ها گیر میده. اینور شما رو داریم با نقد های خفنتون.
    عالی😊😊😊😊

  • میثم ایتم نیم ساعت بازی های قدیمی (رترو) از کی شروع میکنی؟ خیلی بازی قدیمی شاهکار داریم که میتونی ایتم ضبط کنی

  • من کنسول ps4 ندارم و به همین خاطر بازیش نکردم قسمت اول رو هم تو کلوپ بازی کردم 🙂 بسیار لذت بخش بود خیلی لذت بخش … قسمت دوم را هم در یوتوب دارم دنبال میکنم چون امکان بازی کردنش رو ندارم … نقد خوب بود. انصاف داشت لذت بردم ازش البته با انتهاش مخالف بودم این که طرفدارانش میخوان دنباله ای ساخته نشه واقعیت اینه که من با وجود این که به سختی نسخه یک رو بازی کردم و نسخه دوم رو هم با یوتوب دارم دنبال میکنم واقعا دوست دارم نسخه بعدی هم باشه چون با وجود همه ضعف هاش بازی شاهکاری بود. شاید در مقایسه با نسخه یک خیلی ها ضعیفتر بدوننش با دلایل درستش ولی مسله اینجاست که این بازی در مقایسه با بازی های دیگه عالیه و بازی های در این سطح کم ساخته میشه و من به شخصه دوست دارم ادامه داشته باشه … در مورد داستان هم به شخصه دوست داشتم (میدونم خیلی ها دوست نداشتن این صرفا نظر منه همین ) شوکی که در داستان بود خیلی جالب بود و دنیایه واقعی همین شکلیه همه چیز پایان خوش و خرم نداره … این که از زاویه دیگه ای به کارهای که در گذشته کردیم هم نگاهی بکنیم قشنگ بود کارهای که از نظر ما مثبت بوده و درست بوده و ما قهرمان داستان بودیم ولی وقتی از طرف مقابلت به داستان نگاه میکنی میبینی که چندان هم قهرمان و مثبت نبودی … در آخر این که ساختن ادامه برای بازی و فیلم یا حتی نشوشتن ادامه یک کتاب کار سختیه خصوصا وقتی در نسخه های قبلی داستان بی نظیر بوده. چون باعث میشه مخاطب شخصیت ها رو جزوی از زندگیش کنه و هر تغییر در اونها ناراحتشون کنه و اگر با معیارهاشون مطابقت نداشته باشه دل سردشون کنه … ولی باز هم مثل زندگی واقعی شما نمیتونید انتخاب های خانواده یا دوستانتون در زندگی رو تغییر بدید فقط میتونید بپذیرید و مهم نیست ناراحت کننده باشه یا با اوصول اخلاقی یا فرهنگی تون مطابقت نداشته باشه … در مورد خشونت در بازی هم واقعا بی انصاف نباشید مگر بازی های بدون خشونت هم داریم ؟ 🙂 قارچ خورم حتی خشونت داره بابا میپره رو لاک پشت ها شل و پلشون میکنه … اما در اخر در مورد اون دوستان که گفتند با فرهنگ و فلان ما مطابقت نداره لطفا حکم کلی صادر نکنید با همین حکم های کلی دارین هر انتخابی که پیش پای افراد هست رو ازشون میگیرید من به عنوان یک ایرانی هم میتونم تصمیمات کاراکترهای بازی رو بپذیرم هم درکشون کنم. ممنونم به خطر نقد خوبتون

    • چه عجب یکی عکس منو دید. اون عکس 10 تا مورد نهفته توش داره. یک ساعت زمان ازم برد که بسازمش و مفاهیمم رو توش پیاده سازی کنم.
      خودش یه نقده. از شعر سعدی گرفته تا عکسی که یه عکسه ولی دو حالت رو نشون میده و لوگویی که عمودیه و افقی نیست.
      ممنون از شما

  • از نظر من تجربه هر شخص با شخص دیگه متفاوته و یه جورایی بازی سلیقه ای هست.بازی اونقدرا که میگن بد نیست ولی واقعن خیلی بیشتر انتظار داشتم و ناامید شدم.به نظرم دراکمن با استعداده ولی تک نفری نمیتونه یه اثر خیلی خوب و لذت بخش بسازه.تویtlou1 و uncharted4 اونو و بروس استرلی مکمل هم بودن و بازی های فوق العاده ای دیدیم

  • من نمیدونم چرا ولی به نظر من آقا فردین خیلی منفی نگرانه نقد می‌کنند اینو میشه از نقد های قبلی فهمید ایشون به مافیا نمره پایین 3 رو دادن در صورتی که اصلا لایقش نبود این مورد در نقد بازی resident Evil 3 remake هم صدق میکنه

  • آقایونی هم که فکر میکنن طرفداران رضایت ندارن برن تو PSN نظر مردمو ببینن متوجه میشن چون حتما باید بازی رو تجربه کرده باشی تا بتونی نمره بدی
    همه بلدن 100 تا جیمیل فیک بسازن به بازی صفر بدن واقعا برای هیترای سایت متاسفم

    • برای همین تو PSN برای Ghost of Tsushima که هنوز عرضه نشده 500 تا نمره وجود داره ؟تازه همه هم بهش نمره کامل دادن.به نظر خودت نمره های همچین سایتی قابل استناده؟ (سایبرپانک هم دقیقا همین وضعیت رو داره)
      پ.ن:هر کسی آزاده نظر خودش رو داشته باشه.و بقیه هم میتونند با دلیل و منطق،با نظر اون شخص مخالفت کنند.(مثل نظر سروش تو پایین همین صفحه).اما کسی حق لقب دادن و توهین کردن به شخص مخالف رو نداره.به نظرم شما خودت بازی رو با دقت بازی نکردی.یکی از شعار هایی که بازی میخواد بده همین بود که متفاوت بودن جرم نیست.اون وقت میای به مخالف ها میگی هیتر و براشون ابراز تاسف میکنی؟

      • اون برای این نمره ثبت شده چون هنوز بازی عرضه نشده لطفا قبل از صحبت کردن مطالعه کنید

      • منتقدین که دیگه مثل قبل اعتمادی بهشون نیست
        تو PSN هم دیزگان همین نمره رو داره که باز نشون میده ملاک خوبی نیست

      • وسط بحث شما دوستان باید بگم : دیزگان بازی بدی نبود ولی بازی ضعیفی بود. به شدت خسته کننده. ماموریتهای تکراری. درگیریهای تکراری. سیستم کرفتینگ کاملا نامتناسب. داستان فاقد عمق و پیچیدگی لازم. و بدترین نکته اش گیم پلی به شدت تکراری و عدم بالانس مناسب بازی به خاطر لول دیزاین.

      • بله حرف شما درسته اما خب برعکس نمرات من دیدم خیلی طرفدار داره و خیلی از بازی راضی بودن با تشکر از شما آقا میثم که در بحث شرکت کردید

      • والا ما تعریف و تمجیدی جایی ندیدیم
        یه اثر خیلی گذرا و سطحی
        ارزش بحث کردن نداره دیزگان

      • بازم هرچی بود از لست اف اس یک بهتربود دیزگان… گرافیکشم زیبابود. اما دیزگان معمـولی ازنظرگیم پلی بود فقط. البته نظرمنه. طرفدارای لست امکان نداره دیزگان وبه لست ترجیح بدن

      • Crash Bandicoot 4: It’s About Time هنوز عرضه نشده و نمره اش هم برخلاف مثال های قبلی،کامل نیست(4/5 از 113 رای تا این لحظه).
        Marvel’s Avengers ،FIFA 21،Iron Man VR هیچ کدوم هنوز عرضه نشدند و برخلاف سایبرپانک،نمره کاملی ندارند.

  • ممنون بابت نقد.ولی خب من خودم با داستان بازی حال نکردم.در واقع داستان شماره یک هست.یه جور اونو بسط داده .توضیح بیشتز اسپویل میکنه.و اینکه من به شخصه موسیقی خیلی قوی ندیدم ازش مثل شماره قبل.گرافیک بازی اول تو ذوقم زد اما بعدا خوب شد.پیانش هم مبهم بود و یه جورایی ناتمام.مخصوصا نور افتاب که میتابید حالت کم رنگ مخصوصا قسمت هایی که منطقه دانتاون هست البته دستگاه من معمولی هست و پرو نیست اگه شد روی نسل بعد مجدادا بازیش میکنم.در کل تجربه بسیار خوبی هست.با کلی نکات مثبت.که قطعا لذت بخشه.منم خودم شخصا بهش 9 میدم.

  • نقد بسیار خوبی بود ممنون از منتقد عزیز وی جی مگ
    نقد برخلاف جو حاکم در همه رسانه های داخلی که این بازی را بت کردند و انتقاد از این بازی بر نمی تابند این نقد جواب کوبنده ای بر مدیحه سرایی و دستمال کش های ناتی داگ بود کلیت داستان این بازی یک همجنس گرا می خواهد انتقام بگیره داستان این بازی فقط برای غربی ها مناسب برای سایر کشورها و بویژه کشورهای مثل ما و شرقی اصلا معنایی نداره البته خیلی از کاربران غربی هم به بازی امتیاز پایین دادند یوز اسکور یازی هم که با نمره 4/5شاهکار شد. اون وقت یک مشت ادم در داخل رگ گردن شون برای این بازی باد کرده به نظرم گند زدند به همه خاطرات خوب نسخه اول و در اخر هم این بازی با فرهنگ و اجتماع ما در تضاد

  • بازی قطعا نمرش ۰ هست چون بازی برای سرگمی هستش نه برای گریه بنابراین گیمی که باعث ناراحتی شما بشه قطعا بازی خوبی نیست . حداقل infinity ward و کالاف یه حالی به ما دادن و دوباره تمام مرده های modern warfare برگشتن و همه حال کردن نه مثل the last of us که فقط نشون به ما که درواقع ما ادم بد داستانیم و تو قسمت یک ما ادم بدی بودیم

    • داداش صفرررررر!!
      بخدا شما هیترید سایت های دیگه کامنتا همه مثبته منم با بازی حال کردم نمیدونم شما چرا از بازی بدتون میاد؟؟
      آقا میثم نظر شما در رابطه با بازی چیه؟؟

      • منم با نظر شما موافقم ولی آخه از 9 تا 0؛ 9 عدد اختلاف من نمیدونم آخه اینقدر اختلاف نشانه نظر متفاوته یا نشانه یک هیتر؟؟

      • شما مث اینکه تازه با کلمه هیتر آشنا شدی
        بعدشم شاید باورش برات سخت باشه،ولی
        همه که با شما نباید همنظر باشن،یکی خوشش میاد، یکی دیگه نمیاد
        سایتای دیگه هم والا معروف ترینشون که متاکریتیک باشه نمره یوزر اسکورش زیر نصفه…

      • داداش چرا بحثو عوض میکنی؟؟
        اولا که یوزر اسکور تو متاکریتیک 5.1 هست میتونی بری ببینی
        دومن منم میتونم بشینم 1000 تا جیمیل فیک بسازن برم به بازی 10 بدم
        سومم هر کسی نظرش متفاوته اما نباید به بازی ای که خیلیا دوست دارن توهین کنه مثلا من از gta متنفرم ولی چون میدونم طرفداراش زیاده تا حالا هیچ جا نگفتم از gta بدم میاد
        چهارمین من تازه با کلمه هیتر آشنا نشدم از وقتی که شما هارو دیدم فهمیدن هیتر یعنی چی

      • آخ.ببخشید نمرش ۵.۱ه.از نصف بالاتره.آفرین به ناتی داگ…
        بعدشم چرا فکر میکنی کسایی که نمره پایین دادن جیمیل فیک دارن؟؟چقد این تفکر بچه‌گانه و لوسه…
        و یه نکته دیگه..
        بازی سازی توی این دوره‌ و زمونه ترکیبی از هنر نمایش و سینما و تکنیک کامپیوتریه.صرفاً خوب بودن جلوه های بصری و گرافیک که نشون دهنده بازی خوب نیست…وقتی اصول هنری و شیوه روایت مشکل داشته باشه که بازی عالی نمیشه…
        و در اخر من متعصب و افراطی بودن رو زمانی که کامنت های شما رو دیدم فهمیدم

      • بعد میتونم ازت بپرسم چرا پس تو playstation store نمره کاربران اینقدر بالاست؟؟
        داداش تفکر بچه گانه رو تو داری tlou 2 یکی از قویترین داستان های ممکن در صنعت گیم رو داره ولی اینقدر مفهومی که افراد عادی و تازه کار که بازی رو سر سری بازی میکنن درک نمیکنم(که شما از همون افراد هستید) بعد برادر من چرا وقتی واقعیتو میگم ناراحت میشی قبول کن که تو هیتر ناتی داگ و the Last of us هستی

      • من حس میکنم شما بازی رو جزئی از خودت میدونی و فکر میکنی کسی که از بازی انتقاد میکنه داره ازشما انتقاد میکنه.به جای اینکه جواب نقد ((بازی))روبدی،میای ((منتقد)) زیر سوال میبری.بد نیست یه بار دیگه نظر سروش تو همین جا رو بخونید.بدون زیرسوال بردن شخص منتقد و بدون استفاده از عبارت هایی مثل((تو هیتری،تو عمیق بازی نکردی،تو مطالعه نداری ))،با نظر منتقد مخالف کرده.
        پ.ن:در مورد نمرات PSN به قدر کافی بحث شد.به نظرم استناد کردن به نمرات جایی که میشه به بازی منتشر نشده نمره داد(بر خلاف ادعای شما،نمره بازی های منتشر نشده با هم فرق داشتند )و بازی ضعیفی مثل Knack (با میانگین نمره 54 از طرف منتقدین)،چهارستاره میگیره،زیاد قابل قبول نیست.

      • من اول از همه اومدم گفتم نقد یه ذره منفی نگرانه هست و من قبولش ندارم والا همه ریختن سر من که متعصبی و…
        و من فقط به نمره منتقدا تو متاکریتیک نگاه میکنم و ملاک اصلیم اونه بعد لذتی که از بازی بردم

      • -در مورد کامنت اولی که دادی باهات موافقم.انصافا از نقد ایراد گرفتی و برخورد خیلی از کاربر ها درست نبود.

        -نقد(criticize) با بررسی (review)فرق داره.نقد اساسا منفیه و به قصد ایراد گرفتن(البته با دلیل) نوشته میشه.چیزی به اسم نقد مثبت نداریم.گفتن نکات مثبت اسمش تعریف و تمجیده نه نقد.چیزی که ما توسایت ها و مجلات مختلف میخونیم یه بررسی اجمالی برای معرفی بازیه که آیا ارزش خرید دارند یا نه.
        -به نظرم نمره منتقد ها هم ملاک خوبی نیست.همین چند روز پیش معلوم شد کهIGN در مورد نحوه خروج امی هنینگ از ناتی داگ دروغ گفته.از سایتی که برای بالارفتن بازدیدش خبر دروغ کار میکنه،انتظار بررسی منصفانه دارید؟به نظرم تجربه شخصی هرکسی میتونه بهترین ملاک برای قضاوت باشه.

      • ممنونم که با دلیل و منطق جواب منو دادی اینو باید کسایی یاد بگیرن که بدون هیچ دلیلی به ادم تهمت میزنن

      • ببین.خودتو به اون راه نزن.قشنگ معلومه ۱۵ سالته و اصلن بازی رو بازی نکردی و رفتی توی یوتیوب فیلماشو دیدی.
        من رشتم سینماست.جای دوربین میفهمم.داستان میفهمم.شیوه ی روایت میفهمم.شخصیت پردازی میفهمم.
        ما نمیگیم بازی بدیه.هیچکسی نمیگه.اتفاقن خوبه…ولی اونجوری که باید نیست.سونی اومد انتظاراتو بالا برد ولی بازی در حد انتظارات ما نبود.مث اینکه راک استار بیاد gta 6 رو مث اساسین کرید بسازه.بازی بدی نمیشه ولی در حد انتظارات ما نیست.
        بعد میای میگی یکی از بهترین داستان های صنعت گیم؟؟؟؟
        داداش والا هر جا رفتیم نگاه کردیم اسمی از این بازی توی بهترین روایت های داستانی نبود…
        تو زندگیت یاد بگیر هیچ وقت تعصبی نظر ندی.من قدر سن تو فیلم دیدم و بازی کردم.حیف که نمیشه اینجا حرفی زد وگرنه جواب اون حرفت که گفتی افراد تازه کاری مثل تو نمیفهمنو میدادم…
        و در آخر
        یه ضرب المثل هست که میگه وقتی یه دیوونه داره صحبت میکنه ، اگر تو بری باهاش بحث کنی نشون میده که بیشتر از یه دیوونه توی اون جمع وجود داره…

      • کارمند ثبت احوالم که هستی آخه من اندازه سن تو بازی نقد کردم استناد میکنم به وب‌سایتم hamebazi.ir
        تو سینما دان ولی چه ربطی داره به دنیا گیم!!؟
        بعد الان من چیکار کنم که تو رشتت سینماست؟؟
        بحثو عوض نکن من ملاک خودمم متاکریتیکه که اونجا شده ۹۵ این بحثم دیگه فایده ادامه دادن نداره چون از قدیم میگن هیچوقت نمیتونی عقاید یک هیتر عوض کنی
        و در آخر چه ضرب المثل قشنگی پس یادم باشه دیگه با هیترا بحث نکنم

      • داداش جیمیلت خورده ۲۰۰۴.شونزده سالته.بحث سینما رو کشیدم وسط که بگم شیوه روایت ایراد داره.تو برو درستو بخون عموجان…
        بعدشم این منفیایی که نظراتت خورده خودش جوابتو داره میده،نیازی به حرف ما نیست.
        تو برو بشین تو یوتیوب فیلماشو ببین…

      • چیزی که زیاده جیمیل فیک بعد چرا کم میاری بحثو میکشی به حاشیه؟؟
        نظراتم که چه منفی بخوره چه مثبت اصلا مهم نیست چون یه هیتر میتونه با 30 تا جیمیل یا آیپی بیاد منفی بده (دقیقا با خودتم)
        بعد مگه تو درس نداری مثلا رشتت سینماست تو برو درس بخون یه چیزایی از داستان حالیت شه با این نظری که تو دادی معلومه نمرت از 5 بالا تر نیومده
        کسی که بازی رو بازی نکرده تویی و الکی خودتو به اون راه نزن و با تهمت زدن به من نمیتونی چیزی رو عوض کنی تلاش نکن طفره بری برو همون به سینما برس
        مثلا منتقد سینما

      • پسر گلم
        بوی سوختن همه ی سایتو فرا گرفت😂
        دیگه بیشتر هَمِش نزن بوش بیشتر میشه.
        اصن آقا فردین…بیا به این بازی ۱۰ بده این پسرمون خوشحال شه.
        ثواب داره

      • بچه ها رعایت بکنید. یه سری کامنها رو من تایید نکردم ولی بسه دیگه. یه بازی اصن ارزششو نداره.
        خودتون رو آماده کنید برای دلار 30 تومنی عزیزان.

      • والا آقا میثم من با دلیل منطق اومدم جلو دوست عزیزمون ولی خیلی بی ادبانه جواب میده ولی چون شما گفتید چشم

      • پسر گلم بیخیال
        من الان درسم تموم شده و میرم سر کار
        و واقعن بحث بیهوده‌ای بود به نظر من چون بالاخره ته همه‌ی این بحثا،میرسیم به بحث علاقه و سلیقه.من عاشق بازی tlou اولی بوده و هستم و این بازی رو به هزار زحمت که شده بود تهیه کردم به‌خاطر همون پارت اول. اولای بازی خوب بود ولی وسطاش نا امید شدم.ولی در هر حال گرافیک و کیفیت بازی خوبه ولی ملاک برتری نیست.تمام حرف من همینه.
        از آقا نوید هم عذر میخوام اگه چیزی گفتم و ناراحتش کردم.

      • منم که اول گفتم همه بازی ها به سلیقه بر میگرده
        ولی اگه چیزی گفتن ناراحت شدی عذر میخوام

      • دادا ما دیگه از سرمون گذشت
        شما دبیرستانیا الان باید خوب بخونید
        بعدش راجع به اون منفیایی که خوردی و گفتی همش کار توئه باید بگم من چقد باید توی این سن ۲۹ سالگی و با کلی مشغله کاری باید انقدر سبک‌سر و بیکار باشم که بیام با ۳۰ تا آی پی و جیمیل فیک بیام زیر کامنتای یه پسر ۱۶ ساله منفی بزنم😀😎

      • دادش دیگه حوصله ندارم جوابتو بدم از قدیم گفتن آدمی که خوابه رو میشه بیدار کرد ولی آدمی که خودشو زد به خواب نه

  • من توی زندگیم بازی ها رو به دو دسته تقسیم میکنم
    ماندگار ها و فراموش شدنی ها
    نسخه اول این بازی بدون شک یکی از ماندگارترین بازی های صنعت گیمه.مثل خیلی از بازی های دیگه آدم از بازی کردنشون سیر نمیشه و هر جا که میرسه، دوست داره از اون بازی تعریف کنه.مثل سری gta یا خیلی از بازیای دیگه که شما بهتر از من میدونین.
    ولی متاسفانه این بازی با وجود این که خوش ساخته و خوبه،اما جز بازی های ماندگار نیست و بعد از یک ماه از ذهن گیمر فراموش میشه.

  • با احترام به نویسنده من حتی مقدمه هم نخوندم چون نمی خوام ذره ای برام اسپویل بشود. ولی جناب باقریان فقط یک چیز میخواهم بدونم، آیا در نکات مثبت، توانایی بازی برای معلولین رو لحاظ کردید؟ چون حتی اونارم ندیدم چون نمی خوام ذره ای از جذابیت بازی برایم فاش بشود. راستی میثم خان، یه مقاله هم بزن که آنچارتد اصلا چه تاثیری گذاشته تو تجارت گیم و چه چیزایی اضافه کرده؟ چون اصلا همه هایپ ن.ا.ت.ی داگ هستند. منتظر جواب بزرگان

  • بیشتر چیزایی که میخواستم توی کامنتم اشاره کنم توی نقد اشاره شده من از تکرار مکررات پرهیز می کنم 👍🏼
    فقط تنها چیزی که میخواستم اضافه کنم اینکه واقعا از دست ناتی داگ با اون تریلر های دروغین ناراحتم باعث شده لطمه بزرگی به تجربه بازی کردنم بخوره 😔
    از طرفی این بازی تنها بازی عمرمه که بعد از تموم کردنش هیچ انگیزه ای برای تکرار دوبازش ندارم 😟
    شاید یکی از دلایلی که این بازی نتونست تو شخصیت پردازی و روایت داستان خوب عمل کنه رفتن bruce straley از ناتی داگ باشه الان داریم عواقبشو میبینم 🥺
    امدیوارم ناتی داگ دیگه سراش نسخه بعدی این بازی نره همین جا پرونده بازی کلا ببنده 😞
    چون اگه قراره نسخه بعدی در کار باشه و ابی هم جزو کاراکتر های قابل بازی باشه من کسی نسیتم که سراغ اون بازی برم 😠

      • میشه بگید منظورتون از عمیق بازی کردن چیه؟
        من برای تموم کردن بازی کلی محیط بازی گشتم نزیک به سی ساعت طول کشید تا تمومش کنم.
        نیمه اول بازی عالی بود ولی وقتی به نیمه دوم بازی رسیدم از نظر داستان و شخصیت پردازی و روایت داستان منو نا امید کرد هر چه قدر صبر کردم تا بازی بهم یه چیز تاثیر گذار بهم نشون بده که این طور نشد بیشتر نیمه دوم شده بود زامی کشی انگار داریم رزیدنت اویل بازی می کنیم.
        با این اوصاف انتظار داری بشینم یک دور دیگه بازی تموم کنم.
        اگر هم بخوام یک دور دیگه بازی تموم کنم فقط برای تروفی گرفتن پلات کردن بازی این کارو می کنم.
        وگرنه بازی هیچ چیز جذابی برای برای من نداره که بخوام دوباره بازیش کنم.

      • میگم عمیق بازی نکردی برای من 60 ساعت طول کشید و من اصلا شک کردم که شما بازی کرده باشی آخه هرکجا ببینی زده حداقل گیم پلی 40 ساعت شما چطور 30 ساعته بازی کردی؟؟

      • این طور که ما تو خبرهای رسمی متوجه شدیم برای تموم کردن بازی چیزی بین 25 تا 40 زمان نیاز هست.
        اگه یه نگاه به یوتوبرها و استریم های معروف بندازی بازی رو بین 25 تا 30 ساعت تموم کردن.
        من نمیدونم شما حداقل 40 ساعت از کجا در آوردید؟

      • به جای این که به سوالم پاسخ بدین ( حداقل گیم پلی 40 ساعته بازی از کجا آوردید ) با بردن بحث به تمجید یوتوبرها و استریم ها از بازی دارید از پاسخ فرار می کنید !؟
        من با دلیل و منطق امدم گفتم بازی فلان مشکل داره و شما در جوابش میاد میگید باید عمیق بازی کنید. آخه این شد دلیل !!
        اگه اینجوری باشه خوب برید به منتقد سایت گیر بدین که چرا عمیق بازی نکردند تا بازی درک کنند.
        من فقط نظرم با منقد یکی هست همین.
        الکی هم بحث طولانی نکنید.
        من دیگه حرفی ندارم بزم.
        همین جا از میثم قربانی عذرخواهی می کنم که این بحث الکی طولانی شد.

      • عذر خواهی چرا برادر. بحث خوبه. تا وقتی توهین نباشه حتی اندازه 0200 تا کامنتم بخوره خوبه. از دل همین بحثا رشد بوجود میاد.

      • دیگه صلاح دونستم ازتون عذر خواهی کنم.
        چون واقعا بحث بیخودی بود.
        وقتی یکی با دلیل غیر منتقی و من در آوردی بخواد کسی قانع کنه که بازی عالی هست برای من قابل پذیرش نیست.
        اصلا کسی بیاد بازی تو 100 ساعتم تموم کنه تغییری که تو شخصیت پردازی و روایت داستان ایجاد نمیشه با همون داستان خطی طرف هستیم وهیچ ربطی هم به مدت زمان گیم پلی نداره.
        ایراداتی که از بازی گرفتم دلیل بر بد بود بازی نیست بلکه بازی خیلی خوبی هست فقط در حد اندازه نسخه اول نیست.

      • اصلا درحد نسخه اول نیست.. هرکی روحرفت حرف زده متعصبه. گیمرنیست. مرسی ازت.

      • بنظر من توی وی جی کست بعدی بیاین کلا راجع به این بازی و حواشی پیش اومده بحث کنید.
        (البته ما کی باشیم که بخوایم نظر بدیم،در حد یه پیشنهاد بود)

      • منم اول از آقا فردین گل ایراد گرفتم که اگه ناراحت شدن از من ا شون عذر خواهی میکنم

      • بازی قویه که شما با همون یه بار بازی کردن هم متوجه داستان شی،هم درکش کنی، هم لذت ببری

  • با این که نظر شخصیه منتقد که همچین ایراداتی گرفته ولی بازی اگه تکراری بود چطوری همه نشستن میخکوب پشت بازی تو چند روز اول تمومش کردن😐یا قسمت داستان ابی چطور منتقد بعد ده ساعت بازی یک ذره هم حس درونی بهش پیدا نکنه جنگ دو گروه هم ما انچنان تو بازی نمیبینیم فقط قسمت ابی که ربط داره شاهدشیم به جز اینم نقد بازم ناقصه به نظر من مثلا به بخش موسیقی کامل پرداخت نشده تو نقد اشاره میشه که درخت شخصیتی کارکتر اصلا تغییر خاصی ایجاد نمیکنه که بازم عجیبه به نظرم چون اگه این درخت نبود گیم پلی تکراری میشد یا در سیستم کرفتینگ که منابع محدوده و تیراندازی به مشکل میخوردیم دشمنای کلیکر بازی که بازم تعجب میکنم چرا میگید تغییری نکرده در حالی که دو دشمن و یه باس فایت به بازی اضافه شده مثلا همین استالکر ها اصلا نمیشه ردشونو با لسنینگ مود پیدا کرد و قایم میشن یهو حمله میکنن پایان بازی به نظرم خوب بود و حتی برا اکثر گیمرا هم سخت بود که اتفاقی یه طرفه ایجاد بشه درست مثل باس فایت قبل پایان که سخت بود گیمر مبارزه کنه

    • داداش خب نشستن پای یه بازی یکنواخت و میخکوب تمومش کردن. منم کلی بازی یکنواخت رومیخکوب تموم کردم. چرا تعصب داری. جو ال نبود توبازی داشت خوابم میگرفت.چرا جو ال وبرداشتن؟ شخصیت به این باحالی و؟ ببخش که نظر دادم روحرفت. 🙏🙏

  • -بی نهایت تشکر از آقای باقریان که حقیقتا ((بازی)) رو نقد کردند و تحت تاثیر فضای به وجود اومده توسط گروه های افراط گرا(از هر دو نوع موافق و مخالف بازی)قرار نگرفتند.متاسفانه این مورد تو خیلی از نویسنده های داخلی دیده شده و منتقد عزیز به جای نقد عادلانه بازی،شروع به کنایه زدن و متلک انداخت به فرد مخالف میکنه.
    -به نظرم نقد کاملا منصفانه بود.شخصاً با اکثر ایراد های گرفته شده (خصوصا در مورد روایت داستان بازی) موافقم.به نظرم یکی از دلایل عصبانیت خیلی از خریدارها،دروغ هایی بود که دراکمن قبل از عرضه بازی به مخاطب گفته بود.(شخصیت قابل بازی،کشتن سگ و…)که تو متن نقد هم یه جور هایی بهش اشاره شد.
    -بی صبرانه منتظر یک یادداشت تحلیلی از داستان بازی توسط شما در مورد بازی هستم.

  • با احترام خاصی که برای نویسنده قائل هستم اما اصلا نقدو قبول نداشتم و یک جورایی میشه گفت به زور و کاملا الکی از بازی ایراد گرفته شده داستانش که کاملا منطقی بود و من دیگه نمیدونم از گیم پلی چی میخواین من در کل بازی حتی یه قسمت هم از تکراری بودن گیم پلی نرنجیدم و باز هم میگم که کاملا نقد منفی گرایانه ای بود و اصلا قبولش نداشتم

    • تو میخوای سلیقتو بشنوی یا حقیقتو؟
      لابد کسی که این مطلبو نوشته یه چیزی میدونسته.یه مطالعه‌ای قبلش داشته‌.کلی تجربه گیم داره…
      الکی و چشم بسته که نمیشه نظر داد

      • تواگه منتقدبودی بازی ای که صحنه جنسی داره.. خشونت بیش ازحد داره رو…و جو ال هم توش نیستو شیش بیشترنمیدادی. مثل من. این اقا عالی داده بخدا. زیاده هشت.

      • جهان سومی بودن یعنی این
        داداش من چیکار به صحنه های جنسی دارم فقط یه آدم مریض میتونه بازی رو به خاطر صحنه های جنسی بازی کنه خشونت هم که تو بازی های دیگه هم وجود داره
        فکر کنم شما یا سری مورتال کمبت یا god of war آشنایی نداری بعد من نمیدونم یعنی بازی ای که جول توش نداره باید بهش 6 داد!!!
        اگه اینطوریه همه بازی های دنیا به غیر از Last of us 1 6 میشند.

      • از کی وجود همجنسگرایی .خشونت و س.ک.س در بازی نشون دهنده ترقی و پیشرفت شده تعصب بذار کنار و کورکورانه از بازی دفاع نکن

      • گند زدن به داستان وازبین بردن لذتش هم بهش اضافه کن. نبود شخصیت جو ال به اون خوبی(که قابل بازی نیست) هم اضافه کن. یه اسب سواری اضافه کردن واسلام.

      • جهان سومی بودن به این نیست که صحنه های جنسی واست مهم نباشه.
        جهان سومی بودن یعنی این که متعصب باشی و هیچ وقت قبل از حرف زدن فکر نکنی.فکر کنی که همه‌چی رو میدونی و اگه کسی خلاف میل تو نظر بده،داره اشتباه میکنه.شاید باورت نشه ولی توی آمریکا هم برای فیلماشون نسخه سانسور شده هم میذارن و یه‌سری صحنه های غیر اخلاقی رو حذف میکنن،در صورتی که جهان سومی نیستن.
        و اگه تو با این طرز فکر منتقد گیمی،باید فاتحه صنعت گیمو خوند و اونو بوسید و گذاشت کنار.
        کسی نگفته این بازی بده،گفته اونجوری که واسش تبلیغ شده نیست.
        حالا شما برو یقه سونی رو بگیر

      • من کی گفتم صحنه های جنسی نشونه جهان اولی بودنه؟؟
        من فقط گفتم که اون کسی که بازی رد برای صحنه های جنسیش بازی میکنه مریضه و اون مواردی که گفتی باعث پیشرفت نشده پیشرفت بازی به داستان و گیم پلیش بر میگرده و من نمیدونم چرا اینقدر پای خشونت میکشی وسط مگه تا حالا کمبت و گاد آف وار بازی نکردی؟؟