نقد و بررسی

هنر هشتم در قاب نقاشي ناتمام – نقد و بررسی Unfinished Swan

بازي هاي ویدئویی قطعا جزوي از هنر بوده و هيچ شکي در آن نيست. اگر کسي در اين زمينه مطمئن نيست، مطمئنا تعريف نادرستي از هنر دارد. مسئله اصلي اين است که کدام عنوان مي تواند جنبه هنري بازي هاي رايانه اي را به شکل بهتري نمايش دهد. آيا اينکه عنواني بيشتر شبيه به فيلم يا حتي واقعيت شود، نشانه هنري بودن آن است ؟ جواب اين سوال هم بله هست هم خير. مطمئنا هنر شاخه ها و انواع مختلفي دارد. Unfinished Swan (US) نيز دقيقا يکي از بازي هاي هنري است که نوع خاص آن را مورد توجه قرار داده است. اگر در انبوه بازي هاي پر زرق و برق به دنبال فرصتي براي تفاوت هستيد، US همان چيزي است که مي تواند حداقل براي چند ساعتي هم شما را سرگرم کرده و البته به فکر فرو برد. هر ديدگاهي که نسبت به عناوين اين چنيني داريد يا با توجه به نمايش ها و تصاوير به دست آورده ايد را فراموش کنيد. قو ناتمام بر خلاف همه آن چيز هايي است که يک بازيباز از يک بازي رايانه اي انتظار دارد و همين نکته اي خوب است.

رد پاي قو

داستان US با روايت زندگي پسر بچه اي به نام مونرو شروع مي شود. مادر اين پسر بچه در شروع کردن کار ها بسيار خوب است اما هيچ وقت کار هايش را به اتمام نرسانده و نيمه کاره رها مي کند. مادر مونرو نقاشي هاي بسياري را نيمه کار کشيده و رها کرده است. در هر صورت مادر مونرو از دنيا رفته و پرورشگاه نيز مونرو را مجبور به انتخاب و همراهي يکي از نقاشي هاي مادرش مي کند. نقاشي که مربوط به يک قو مي شود. يک شب نقاشي ناپديد شده و دري در اتاق مونرو پديدار مي شود. مونرو به داخل در رفته و سر از دنيايي عجيب در مي آورد. دنيايي که تماما سفيد بوده و هيچ چيزي در آن معلوم نيست. حال مونرو تصميم مي گيرد به دنبال قو نقاشي رفته تا در نهايت متوجه شود که ماجراي شروع شده به کجا ختم مي شود. اصلي ترين بخش US که بازيباز را به خود جذب مي کند، داستان بازي است. اينکه مونرو با پادشاه سرزمين سفيد رنگ چه ارتباطي دارد يا نقش قو و نقاشي نيمه کاره در اين ميان چيست سوالاتي است که جواب آنها به خوبي در طول بازي مطرح مي شوند. در کنار اين موضوع سرنوشت دنياي بازي و نحوه شکل گيري آن نيز به خوبي روايت مي شود. دنياي US از آن دست مواردي است که شباهت فراواني با Neverhood دارد. در بازي ماجراجويي قديمي نيز دنياي بازي توسط يکي از شخصيت هاي بازي شکل گرفته و بازيباز با نبود هيچ دانشي در رابطه با آن بازي را شروع مي کرد تا در انتها با جزييات اين دنيا آشنا شود. اينجا نيز دنياي بازي هيچ شناسه خاصي ندارد تا ارتباطي ما بين آن و ديگر نمونه هاي معروف ايجاد شود. اين در حالي است که فضاي موجود در US نيز همچون بازي ذکر شده دست ساز بوده و خالقي مشخص دارد که به شکل قابل توجهي با بازيباز در ارتباط بوده و نقش اساسي در مشخص شدن اجزاي داستاني ايفا مي کند. هر چند داستان قو ناتمام ساده و به دور از چالش هاي امروزي است اما روح خاصي دارد که قدرت برقراري ارتباط با بازيباز را به شدت افزايش داده و در اين مسير حرکت مي کند. بازيباز از همان ثانيه هاي ابتدايي ارتباط خاصي با فضاي موجود در بازي برقرار مي کند. همين مورد باعث شده تا هر چند بعضي المان هاي کودکانه داستان بازي به نوعي متفاوت ظاهر شده و جزوي از نکات مثبت آن شناخته شوند. در اصل اين حس موجود در داستان و نحوه پرداخت آن است که باعث شده يک داستان کودکانه يا حتي ساده در نظر بازيباز ها جلب توجه کند. مسئله اي که بسياري از بازيساز ها موفق به دستيابي آن نمي شوند.

لکه هاي زندگي

هر چه قدر که داستان بازي ساده اما خوب است، گيم پلي نيز همين روند را دنبال مي کند. بازي حاضر به صورت اول شخص دنبال شده و تنها راه ارتباطي بازيباز با آن پرتاب لکه هاي رنگي و پرش است. هيچ قابليت ديگري در اختيار بازيباز قرار نمي گيرد. شايد موفق ترين فاکتوري که در ابتداي کار خودنمايي مي کند نوع طراحي مراحل است. سازندگان بازي به خوبي توانسته اند تعادل مورد نياز در طراحي مراحل و اضافه شدن پيچيدگي در طول زمان را ايجاد کنند. در دقايق ابتدايي بازيباز تنها اين هدف را دنبال مي کند که با پرتاب لکه هاي سياه رنگ مسير را مشخص کرده و مرحله را به اتمام برساند. در ادامه اين روند کمي تنوع پيدا کرده و با اضافه شدن سايه به طراحي مراحل بازيباز ديگر به دنبال پيدا کردن مسير هاي ساده نيست. اينجاست که لکه هاي آب معرفي شده و مکانيک رشد و ايجاد مسير توسط سبزه ها معرفي مي شود. اشتباه نکنيد US به هيچ وجه در صف بازي هاي جدي همچون پورتال قرار نمي گيرد که با طراحي پازل هاي مختلف بازيباز را سرگرم کند. تمامي بخش هاي پلتفرمر يا ماجراجويي موجود در اين عنوان به نوعي در خدمت داستان سرايي و فضاسازي مورد نياز هستند. چيزي که در اصل هدف تيم سازنده بوده. هر چند گيم پلي دو ساعتي قو ناتمام ساده و به دور از هر گونه پيچيدگي است اما ساختار ماجراجويي خاصي که از آن استفاده مي کند اين امکان را در اختيار بازيباز قرار مي دهد که حتي با معرفي قابليت ساخت سکو و اجسام مختلف نيز به ايجاد يک تصوير ذهني نزديک تر شود. با اين حال هر چند تجربه US در مرتبه اول تنها نزديک به دو ساعت طول مي کشد اما اين قابليت را در اختيار دارد تا براي دفعات بعدي نيز خود را آماده ميزباني ماجراجويي جديد بازيباز شود.

سفيد مثل پر قو

بدون شک بزرگ ترين نقطه قوت عنوان حاضر با ديگر بازي هايي که در صف عناوين هنري قرار مي گيرند، نوع خاص گرافيک آن است. استفاده از پس زمينه هاي تک رنگ يا سايه دار در مراحل ابتدايي به خودي خود قابل توجه است. زماني اين ترکيب با لکه هاي سياه خود را نشان مي دهند که بازيباز در نقطه اي بلند مسير طي شده و رنگ هاي پاشيده را ديده و يک قاب نقاشي منحصر به فرد را شکل مي دهد. با اين حال تمام قوت بازي در زمينه گرافيکي به همين بخش خلاصه نمي شود. در ادامه کار و وارد شدن به مراحل تاريک بعد ديگري از هنر بازي به نمايش در مي آيد. نورپردازي خلاقانه و استفاده از المان تاريکي براي ايجاد تنوع در زمينه بصري و حتي به کارگيري آن براي گيم پلي از جمله ديگر نکات مثبت بازي است. اين حس و حال عجيب و البته آرامش بخش با صداگذاري و موسيقي هاي به ياد ماندي جلوه ديگري مي گيرد. جلوه اي که مطمئنا بدون موسيقي بسياري از ارزش هاي خود را مي بازد. اگر به دنبال تجربه اي جديد هستيد مطمئنا US عنواني مناسب و فرصتي نو است. فرصتي که شايد براي مدت بسياري موفق به تجربه دوباره آن نشويد.

 

 

  • 80%
    - 80%
80%

خلاصه

نکات مثبت:
داستان و نحوه پرداخت جالب توجه
طراحي منحصر به فرد المان هاي دنياي بازي
وجود نکات ريز داستاني
وجود تنوع خوب در طراحي مراحل و اضافه شدن قابليت هاي گيم پلي
طراحي هنري عالي و موسيقي هاي شنيدني

نکات منفي:
ساده بودن
مدت زمان کوتاه بازي

Sending
User Review
0% (0 votes)
محمد طالبیان

محمد طالبیان

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

16 − 9 =