نقد و بررسی

هیجان تماس تلفنی – نقد و بررسی Operator 911

نقد و بررسی Operator 911

نقد و بررسی Operator 911

شاید چندان به نظر نیاید ولی مسئولین پاسخگویی تماس‌های اضطراری، اگر بیشتر نه، در حد نیروهای  قرارگرفته در خیابان‌ها وظیفه خطیری بر عهده‌دارند. بدون کمک و تصمیم‌گیری مهم این افراد، نیروهای پلیس، امداد و آتش‌نشانی نمی‌توانند در حد مطلوب وظایف خود را انجام بدهند. ایده بازی کردن در نقش یکی از این افراد در نگاه اول شاید خسته‌کننده و ساده به نظر بیاید، ولی سازندگان 911 operator تا حد زیادی موفق شده‌اند این ایده را به بازی جذاب و سرگرم‌کننده ای تبدیل کنند.

برخلاف آنچه از نام این بازی برمی‌آید، شما در نقش یک پاسخگوی اورژانسی نیستید، بلکه بیشتر مدیریت کنترل همه نیروها و وسایل نقلیه اورژانسی  را بر عهده‌دارید. علاوه بر آن، تصمیم در مورد خرید ماشین، استخدام نیروهای جدید و خرید وسایل کاری نیز در اختیار شماست. هر قسمت بازی به یک روز خلاصه می‌شود و شما باید در مورد چگونگی چینش نیروها و فرستادن هرکدام برای حل مشکلات و موارد اورژانسی اقدام کنید. این موارد به دو قسمت کلی تقسیم می شود قسمت اول مربوط به تماس هایی می شود که نیاز به کمک پلیس، اورژانس، آتش نشانی یا ترکیبی از این سه دارند. قسمت دوم نیز مربوط به مدیریت تماس ها خواهد بود. در حین تماس تلفنی باید پی ببرید که اولاً آیا مورد اورژانسی است یا خیر و در صورت مثبت بودن با گرفتن نشانی نیروهای مناسب را به محل ارسال کنید. این خود یکی از قسمت‌های جذاب و درگیر کننده بازی است، چون هر سری نتیجه تماس‌ها متفاوت خواهند بود و در مواردی بدون فرستادن نیروها، مشکل فقط از طریق راهنمایی تماس‌گیرنده قابل‌حل است. نحوه عمل شما در پایان هرروز به‌عنوان امتیاز Reputation جمع می‌شود و در صورت منفی بودن آن، اخراج می‌شوید و باید دوباره آن روز را از اول شروع کنید. پس سعی در مدیریت وقت در بازی بسیار مهم و حیاتی هست، به‌خصوص اینکه فرستادن نیرو برای تماس‌هایی که واقعاً اورژانسی نیستند نیز به‌عنوان امتیاز منفی محسوب می‌شود. در صورت جمع‌آوری امتیاز در حد خاصی، می‌توانید به شهر دیگر بروید و به امکانات بیشتری دسترسی داشته باشید. این امکانات شامل موتور، بالگرد، سلاح‌های قوی‌تر و غیره می‌باشند. Operator 911 روال کلی سرراستی دارد و شاید در دقایق اولیه  زیادی ساده به نظر بیاید ولی مدت زیادی نخواهد گذشت که متوجه می‌شوید پیچیدگی‌های فراوانی در پی این ظاهر ساده وجود دارد. در مواردی مشکلات اورژانسی در میان انجام مأموریت نیاز به نیروهای اضافه خواهند داشت. برای مثال درگیری پیش‌آمده بین پلیس‌ها و تعدادی خلاف‌کار منجر به زخمی شدن خلاف‌کارها ویا نیروهای پلیس می‌شود و نیاز است که نیروهای امدادی برای کمک به محل درگیری بروند. بدتر در مواردی،  درگیری به حدی بحرانی می‌شود که افراد پلیس فرستاده‌شده کافی نخواهند بود. بعد از گذشت چند روز در بازی، شما همزمان در حال چندین کار هستید ازجمله جواب دادن تماس‌ها، فرستادن نیروها به مکان مناسب و پخش کردنشان در سرتاسر شهر به‌نحوی‌که بتوانید در کمترین زمان ممکن به شهروندان کمک کنید. زیاد پیش می‌آید که در حین اینکه سعی دارید بفهمید تماس گرفته‌شده شامل موارد اورژانسی است یا خیر، در حال فرستادن مثلاً نیروی پلیس به دنبال راننده ای هستید که در حال راننگدی با سرعت بیش از حد مجاز است. به صورت طبیعی هر مورد اورژانسی زمان محدودی برای حل شدن دارد، نکته جالب عکس‌العمل تماس‌گیرنده‌هاست هنگامی‌که بیش‌ازاندازه برای پاسخ دادن به آنها وقت تلف کنید که کلافگی در صدایشان مشخص می‌شود. پس از پیشرفت و آزاد کردن مراحل/شهرهای جدیدتر،  تجربه بازی بسیار لذت بخش خواهد بود و می‌تواند گیمر را بسیار درگیر خود کند.. کمی طول نمی‌کشد که برخلاف قسمت‌های اولیه، وقت آزاد چندانی ندارید و تمام حواس شما جلب نقشه شده است. همان‌طور که قبلاً اشاره شد در ورای ظاهر ساده، با اثری درگیر کننده و جذاب مواجه هستید، حداقل در چند ساعت اول.

هیجان تماس تلفنی - نقد و بررسی Operator 911 1

تمام گفت‌وگوهای بین شما و شهروندان صدابرداری شده است. هر تماس مانند بازی‌های ماجراجویی، از سیستم گفت‌وگوی درختی استفاده می‌کند و پاسخ‌ها به سؤالات شما به‌صورت تصادفی از تعدادی پاسخ از پیش ضبط‌شده انتخاب می‌شوند. بااین‌وجود زمان زیادی نمی‌گذرد که کم کم گفت‌وگوها تکراری و خسته‌کننده می‌شوند. باوجود اینکه اکثر صداپیشگان کار خود را به خوبی انجام داده‌اند ولی بهتر بود که این قسمت بازی کاملاً به‌صورت متنی کار می‌شد. در آن صورت امکان این وجود داشت که چندین برابر مورد جدید به تماس‌ها اضافه شود. البته سازنده‌ها برخی تماس‌ها را بر اساس شنیداری طراحی کرده‌اند که خود استفاده‌ای هوشمندانه از این سیستم است ولی بازهم مشکل تکراری شدن زودهنگام گفت‌وگوها نقطه‌ای منفی در بازی است. این خسته‌کننده بودن و تکراری شدن مشکل دیگری است که ممکن است بعد از چند ساعت در مورد خود بازی پیش بیاید. نقشه‌های جدید و امکانات بیشتر و پیشرفته‌تر برای خرید تغییر چندانی در روال بازی ایجاد نمی‌کنند. 911 operator بیشتر مناسب پلتفرم موبایل است تا PC، البته با توجه به روال کنونی که باز کردن نقشه و مرحله بعدی به حدود 3-5 ساعت وقت نیاز دارد چندان در شکل حاضر مناسب پلتفرم موبایل نیست. به نظر می‌آید این بازی در اصل برای پلتفرم موبایل طراحی‌شده ولی با طولانی کردن زمان نیاز برای پیشروی در مراحل برای PC عرضه‌شده است. ازنظر گرافیکی نکته خاصی در این بازی دیده نمی‌شود. اکثر وقت شما با خیره شدن به نقشه شهر موردنظر می‌گذرد که آیکون‌های وسایل نقلیه تحت کنترل و مراکز پلیس، بیمارستان و آتش‌نشانی در آن دیده می‌شود. اکثر تقابل شما در بازی با خواند متون و کلیک کردن بر این آیکون ها می‌گذرد. نکته منفی در گرافیک ساده بازی که با رشد ناوگان تحت کنترل شما بیشتر به چشم می‌آید، تشخیص مشکل مسیر حرکت نیروها در نقشه است. همه وسایل نقلیه خطی آبی‌رنگ و روشن را تا مقصد دنبال می‌کنند و در ساعات شلوغ‌کاری  تشخیص اینکه هرکدام به کجا در حال حرکت است سخت می‌شود.

هیجان تماس تلفنی - نقد و بررسی Operator 911 2

کمتر پیش می‌آید که در مورد بازی‌های مستقل این قسمت را داشته باشیم، ولی متأسفانه 911 operator حاوی یک بسته DLC در روز عرضه است. این بازی یک Kickstarter موفق داشت و به نظر می‌آید این بسته الحاقی در اصل به‌عنوان پاداش همه‌کسانی که به Kickstarter کمک کرده‌اند ساخته‌شده است. ولی چیزهایی که درون این بسته هست قسمت بزرگی از بازی را تشکیل می‌دهند، به‌نحوی‌که با خواندن لیست آن حس می‌کنید بازی شما کامل نیست! دیدن بسته‌های الحاقی هیچ‌وقت خوشایند نیست، مخصوصاً در روز اول عرضه. ای‌کاش سازندگان بازی برای تشکر از کسانی که Kickstarter حمایت کرده‌اند فکر بهتری می‌کردند تا خریداران بازی حس نکنند که بازی ناقصی را خریده‌اند.

هیجان تماس تلفنی - نقد و بررسی Operator 911 3

در پایان می‌توان گفت که Operator 911 در کل یک بازی مدیریتی با ایده‌ای جالب، هرچند نه چندان پیچیده است. سازندگان این اثر به خوبی توانسته‌اند تجربه‌ای سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز از خیره شدن به یک نقشه ساده و کلیک کردن بر روی قسمت‌های مختلف آن بسازند. نکته جالبی که خالی از لطف نیست، وجود امکان دانلود نقشه‌های شهرهای برگ در سرتاسر جهان است که دی میان آنها تهران نیز وجود دارد! باوجوداینکه مقداری از محتوای بازی در پشت بسته الحاقی قفل‌شده است، بازهم محتوای کافی برای سرگرم شدن تا ساعت‌ها وجود دارد.

 

  • 70%
    - 70%
70%

خلاصه

نکات مثبت
سبک مدیرتی درگیر کننده، در عین حال سرراست و ساده
ایده نو و تازه
تماس های تلفنی کاملا صدا گذاری شده
قالبیت دانلود نقشه های شهر های مختلف دنیا

نکات منفی
پس از ساعاتی تکراری و تا حدی خسته کننده
تکراری شدن تماس های تلفنی

Sending
User Review
57% (2 votes)
آیت سلطانی

آیت سلطانی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

ده − سه =