Assassin’s Creed Mirage – سال 2017 بود که یوبی سافت با انتشار عنوان Assassin’s Creed Origins تصمیم گرفت تا مسیر عناوین قبلی این سری بازیهای محبوب رو به کلی تغییر داده و با الهامگیری از عناوینی چون The Witcher 3، خط و مشی جدیدی را برای آن در نظر بگیرد. دیگر خبری از بالا رفتن از ساختمانها و پارکور در مناطق شهری نبود و بیشتر تمرکز بر روی عنوانی با المانهای RPG بود.
این رویه برای دو شماره بعدی این سری نیز ادامه داشت و هر بار شاهد بزرگترشدن بی دلیل و آزاردهنده نقشه بازی که به بخش اعظمی از آن بصورت تکنیک Procedural ساخته میشد بودیم، که بطبع این رویه به مذاق خیلی از طرفداران قدیمی که خاطرههای زیادی با سریهای اصلی داشتند، خوش نیامد.
در Assassin’s Creed Valhalla ما در کنار نقشهای اصلی داستان، با شخصیتی به نام «باسم» که مسافری از خاورمیانه و عضوی از فرقه اساسینها که اینجا با نام Hidden Ones شناخته میشدند بودیم. طبق اطلاعاتی که منتشر شده بود، عنوان Assassin’s Creed Mirage در ابتدا قرار بود بصورت یک بسته الحاقی برای والهالا منتشر شود اما بعدا شرکت سازنده تصمیم میگیرد با بزرگتر کردن پروژه، آن را تبدیل به یک عنوان مستقل اما کوچکتر از نظر وسعت و با قیمتی کمتر از قیمت معمول منتشر کند.
در همین راستا تصمیم دیگری نیز از طرف تیم سازنده اتخاذ شد و آن هم نزدیک کردن شمای کلی این بازی به پدران خود و اساسینهای قدیمی بود. اینگونه بود که Assassin’s Creed Mirage با شعار بازگشت به گذشته و ریشههای سری، معرفی شد و هیجانی را در دل طرفداران قدیمی زنده کرد.
همانطور که بالاتر اشاره شد، در Assassin’s Creed Mirage ما سرنوشت «باسم» را از ابتدا و چگونگی تبدیل او از یه دزد خیابانی در شهر قدیمی بغداد، به یک عضو اساسین را دنبال میکنیم. همچنین شاهد سفر او به قلعه الموت – که برای خیلی از ماها آشناست – و پخته شدنش توسط یکی از استادان به نام روشن، که نقش او را شهره آغداشلو ایفا میکند، هستیم.
داستان کاملا به سبک کلاسیک دنبال شده و بعد از تحقیقات در مورد اعضای فرقه تمپلارها، یکی پس از دیگری آنها را از پای درآورده و به دنبال جوابی برای سوالات مختلفی که در طی داستان برایتان ایجاد میشود خواهید بود.
در همینجا باید اشارهای به رابطهی مستقیم پایان بندی داستان این عنوان، با والهالا داشته باشیم. اگر موفق به تجربه والهالا نشدهاید، در پایان با هزاران سوال بیجواب مواجه خواهید شد و هیچ ایدهای از اتفاقاتی که شاهد خواهید بود نخواهید داشت؛ پس پیشنهاد میکنیم قبل از تجربه این عنوان حداقل نگاهی کوتاه به خلاصه داستان والهالا داشته باشید.
در بخش گیمپلی همانطور که سازندگان ادعا کرده بودند، ما شاهد بازگشت این سری به ریشهها هستیم. تمرکز گیمپلی بیشتر برروی عملیات و حرکات مخفی است و مبارزات بیپروا و رو در رو به سرعت منجر به مرگتان خواهد شد. البته سیستم مبارزهی تاحدودی بد و محدود، که برای بازی در نظر گرفته شده در این قضیه بیتقصیر نیست. اینکه این محدودیت بصورت عمدی و برای مجبور کردن بازیکن به استفاده از روشهای مخفیکاری اعمال شده تا حدودی قابل قبول است اما چیزی از بد و یا ضعیف بودن آن نمیکاهد!
نقد ویدئویی Assassin’s Creed Mirage
در سوی دیگر ماجرا بخش مخفیکاری به زیبایی برنامهریزی شده و طراحی مراحل و مناطقی که باید در آنها عملیات را انجام دهید با وسواس خاصی طراحی شدهاند و دیگر خبری از طراحی رندوم و Procedural در محیط بازی نیستیم که همین تصمیم به لذت بردن بیشتر از بازی کمک میکند. مناطق شهری با دقت و زیبایی خاصی طراحی شدهاند و حالا میتوانید به مانند گذشته برروی ساختمانها به حرکت و پرشهای پارکور مشغول شوید.
شهر بغداد که از چندین منطقه مختلف تشکیل شده هریک طراحی خاص به خود را دارند و گشت و گذار در خیابانهای شلوغ لذت بخش است. هنرمندانی که با موزیکهای خاورمیانهای سعی در خوشحال کردن مردم دارند و یا واعظانی که در گوشه و کنار در حال تبلیغات برای خلیفه هستند، و یا صدای اذانی که در پس زمینه به گوش میرسد، اتمسفر خاص و آشنایی را حداقل برای ما که عضوی از این جغرافیا هستیم، ایجاد میکند.
انتخاب ماموریتها و پیشبرد آنها تا رسیدن به هدف، از آزادی عملی نسبتا مناسبی برخوردار هستند. در ابتدا باید اطلاعات کافی از گوشه و کنار شهر بدست آورده و در نهایت برای عملیات اصلی آماده شوید که این خود نیز دارای انتخابهای مختلفی برای شروع عملیات است. برای مثال بعد از تحقیق در محیط با استفاده از عقابتان، میتوانید مزدورهایی را برای ایجاد آشوب و پرت کردن حواس نگهبانان استخدام کنید و یا با رشوه دادن به گروهی از مردم عادی، در بین آنها مخفی شده و خود را به هدف نزدیک کنید.
البته در بعضی از ماموریتها، این تحقیق و تفحص، گاهی زمانبر و بیهدف هستند و حوصلهتان را سر خواهند برد؛ و یا در برخی از ماموریتها باید بصورت مخفیانه فردی را تعقیب کنید و در این فاصله، یک اشتباه بسیار کوچک کافی است تا ماموریت را دوباره از ابتدا شروع کرده و دقایق با ارزشتان تلف شود.
در بخش گرافیک ما شاهد طراحی زیبا از مناطق شهری و بغداد هستیم. کلیت گرافیک بصری این عنوان به هیچ عنوان نسل نهمی نیست اما زیبایی طراحی هنری آن جذابیت خود را دارد. اما متاسفانه این جمله را نمیتوان در مورد طراحی کاراکترهای بازی نیز بکار برد.
به طرز عجیبی طراحی صورت و نوع انیمیشن آنها بشدت قدیمی و یادآور عناوین دو نسل پیش است! این قضیه وقتی با بعضی از دیالوگها و صداپیشگیهای بد همراه میشود، بیشتر هم به چشم میآید. در مقابل صداپیشگانی همچون شهره آغداشلو را داریم که مثل همیشه کار خود را به زیبایی هرچه تمام انجام داده و حق مطلب را ادا کرده است.
کلام آخر
عنوان Assassin’s Creed Mirage یک عنوان کوچک از نظر وسعت و بزرگی نسبت به پدران خود است اما همین کوچکی باعث شده تا تیم سازنده بتواند با تمرکز بیشتری، به کار خود مشغول شده و بغداد را مملو از جزئیات کند. بازگشت نوع گیمپلی قدیمی و پارکور و ماجراجویی برروی ساختمانهای شهری برای اکثر طرفداران جذاب و دوستداشتنی ست.
بخش مخفی کاری بازی از طراحی خوبی برخوردار است اما در سمت مقابل، مبارزات شمشیر و رو در رو آنطور که باید نمیتواند عطش شما را سیراب کند. در کل با در نظر گرفتن کوچکی بازی و قیمت در نظر گرفته شده برای آن، میتوان این عنوان را یک اساسین خوب، مخصوصا برای طرفداران قدیمی این سری در نظر گرفت که میتواند حدود 20 ساعت شما را با خود همراه کند.
نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed Mirage روی PS5 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.
نقد و بررسی Assassin’s Creed Mirage
برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی
طراحی زیبای محیط بغداد
بازگشت پارکور و محیط های شلوغ شهری
گرافیک هنری خوب
گیمپلی مخفی کاری قابل قبول
انیمیشن و طراحی بهشدت قدیمی کاراکترها و چهرهها
سیستم مبازره بهشدت محدود
نظری ارسال کنید