بدون شک با شنیدن نام استدیو Platinum Games اولین عناوینی که به ذهن هر گیمری Bayonetta یا Nier باشد. اما بهتر است برای کنار آمدن از اوضاع تازهترین خروجی این استدیو کیفیت چنین عناوینی را از یاد ببرید. همه چیز بازی جدید اینشان؛ Babylon’s Fall کم کیفیت، بی روح، کسل کننده و معیوب است. از پسزمینه داستانی تا طراحی مراحل، گیمپلی و اوضاع serverهای ناشر سینه چاک؛ Square Enix!
کار را با داستان شروع کنیم. برای خیلی از اهالی ایران که حداقل یکبار لای کتابی را باز کرده باشد، تمدن بابل و امپراطوریهای باستانی این قلمروی جغرافیایی آشنا خواهد بود. پس اولین توی ذوق خوردن در Babylon’s Fall پسزمینه داستانی است که سایر اتفاقات روی آن سوار میشود. به طور خلاصه باید گفت این پسزمینه چنان متناقض، پر ایراد و از نظر تاریخی و تالیفی خندهدار است که حتی صدای کسانی که با چنین پیشینه تاریخی آشنایی ندارند هم در میآید.
داستان از این قرار است که مثل بازی Monster Hunter باید در هاب اصلی بازی شخصیت خودتان را دستکاری کنید و برای انجام ماموریت به سمت زیگورات رهسپار شوید. حالا تصوری که یک انسان آگاه از زیگورات دارد، معبدی چند طبقه با معماری بسیار مینیمال است که طبق نامش برای نزدیک شدن به خدایان تاسیس شده باشد. اما در بازی برج بابل به نام زیگورات نامیده میشود!!! فرض کنید برج پیزا را با اهرام مصر اشتباه بگیرند! این اولین و خندهدارترین برجستگی بازی است که با پیش رفتن عمیقتر نیز میشود.
بیشتر فعالان صنعت بازی میدانند کاری که کوری بارلوگ با افسانههای خدایان یونانی کرد برای مخاطب مدرن امروزی جذاب است. یعنی در هم شکستن مفاهیمی که سالیان سال مقدس و بدون نقص قلمداد شده بودند. این شیوه روایت که ریشه در فلسفه مدرن متاثیر از فیلسوفان بزرگی چون نیچه دارد در بازی Babylon’s Fall هم خط مشی قرار داده شده است! شاید بپرسید تیمی که فرق برج بابل و زیگورات را نمیداند چطور میتواند چنین زیر ساخت باریکی را عملی کند؟ خب جواب ساده است: با خرابکاری!
برج بابل پیچ در پیچ که از تمامی نماهای هاب اصلی بازی قابل رویت است دارای چندین طبقه است که تشکیل دهنده روند داستان اصلی بازی خواهند بود. اما به جای اینکه این طبقات به سمت معنویت بروند طبقات مختلف جهنمی را شامل میشوند که در کمدی الهی دانته به تصویر کشیده شده است!
اگر فکر میکنید این آش شله-قلم-کار چطور میتواند سر پا بایستد، باید گفت با طراحی مراحل فوق خطی که هیچ حس گشت و گذار و کنجکاوی تحریک نمیکنند و سیستم MMO شکسته بسته و داستان سر هم شدهای که خیلی زود بازیکن را از به دنیا آمدن بیزار میکند.
داستان بازی شامل بالا رفتن از برج بابل (زیگورات!) است و از پای در آوردن چندین و چند باس میشود. کاراکترهای اصلی بازی به لطف گرافیک بصری و هنری ضعیف بازی و حتی با وجود صداپیشگی معمولی خیلی زود در پسزمینه خندهدار بازی محو میشوند و در ادامه و تا هر جا که توانستید، تجربه Babylon’s Fall شما محدود به زدن دکمه، استفاده از قابلیتهای آزاد شده (به لطف انیمیشنهای ضعیف و مقوایی جذابیتی ندارند) و مدیریت پسماند در هاب خلاصه میشود.
مشخص نیست هدف سازندگان از ارائه چنین گرافیک فنی چه بوده است. بازی که در بهترین حالت با عناوین 20 سال پیش قابل مقایسه است هیچ تلاشی برای جلوهگری نمیکند و حتی آگاه از اوضاع خراب خود بدون هیچ توجهی به بازخورد اولیه بازیکنان به همان صورت تاریخ مصرف گذشته و با قیمت کامل به بازار عرضه شده است.
همه اینها یک طرف، اوضاع Serverهای بازی در روزهای ابتدایی هم چندان تعریفی ندارد و متصل شدن به آن، حتی از نزدیکیهای تمدن بابل هم امری اعصاب خورد کن است. مشکلات Connection متعدد هم نمک بر زخم این بازی همیشه آنلاین میشوند.
سیستم مبارزه Babylon’s Fall بسیار شبیه به Nier است. اما با این تفاوت که دیگر خبری از گرافیک فنی چشمنواز و افکت ذرات نیست! فرض کنید چند کاراکتر مقوایی و دشمنان کاغذی با هم درگیر شده باشند. شخصیت اصلی که میتواند تعداد زیادی اسلحه مختلف را پشت خود سوار کند، در حین مبارزات ضربات بیروح متعددی بر پیکر دشمنان وارد میآورد که فقط با تفاوت میزان dmg قابل تمییز از یکدیگر هستند. طراحی دشمنان، کاراکترها، اسلحه و محیط در ابتداییترین حد خود قرار دارند و حتی بسیاری از نسخههای prototype بازیهای indie هم برای جذب اسپانسر بیشتر از این جزئیات دارند.
اوضاع با اتمام بازی و ورود به end game کمی بهتر میشود. چون حالا دیگر با تمام تناقضها و مشکلات بازی کنار آمده و دیگر کاری به جز بدست آوردن loot بهتر و دویدن از یک محل درگیری به محل درگیری دیگر ندارید. موسیقی متن بازی در کنار صداگذاری محیطی، بیشتر اسباب درمان کمخوابی هستند که همچون رنگبندی تیره و تار و زشت بازی، نشان از بیسلیقگی و بیزاری سازندگان از ساخت بازی میدهند. کاری که برایش استخدام شدهاند، پول میگیرند و برایش زندهاند!
جمعبندی این همه گله و شکایت کار آسانی است، Babylon’s Fall را نخرید و بهتر است فراموش کنید چنین محصولی در بازار وجود دارد. این بهترین سناریو برای سازندگان، دارندگان و آیندگان است.
نقد و بررسی بازی Babylon’s Fall روی PS4 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.
Babylon's Fall Review
برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی
ندارد (!) ولی کلیت بازی برجستگی بزرگیست که با لمس، محل برخورد را زخم میکند. :))))
نظری ارسال کنید