نقد و بررسی

نقد و بررسی Battlefield V

نقد و بررسی Battlefield V

روزی که متوجه شدیم خبری از بخش داستانی در بازی Call of Duty Black Ops 4 نیست، بسیاری از گیمرها تصمیم گرفتند امسال حداقل نگاهی ویژه‌تر به مجموعه Battlefield و بازی داشته باشند. اتفاقی که می‌توانست بدون هیچ هزینه اضافی شرایط را به نفع EA و ساخته آنها کند. این اتفاق اما با دنبال شدن عجیب‌ترین شرایط ممکن رخ نداد. نسخه جدید Call of Duty همچنان نیم‌نگاهی به حالت داستانی داشت و با قدرت توانست خود را به واسطه Blackout تبدیل به یکی از رقبای جدی و حاضر در ژانر بتل رویال کند.

شرایط اما برای بازی به بدترین شکل ممکن رقم خورد. آنها در ابتدا برنامه‌ای برای بتل رویال نداشتند و به شکلی دیرهنگام خبر از اضافه شدن این بخش دادند و حالا با قرار گرفتن در مقابل نسخه نهایی متوجه می‌شویم که نه تنها خبری از بتل رویال نیست بلکه محصول ارائه شده حتی از Battlefield 1 نیز محتوای کمتری را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. در ادامه با نقد و بررسی همراه وی جی مگ باشید.

آنهایی که بازی Battlefield 1 را تجربه کردن باشند، متوجه این مسئله هستند که حتی هم دیگر اهمیت چندانی به داستان نمی‌دهد و بخش War Stories را به عنوان آموزشی برای حضور در حالت چند نفره طراحی کرده بود. با این حال این قسمت هرچند داستانی از هم گسیخته را ارائه می‌کرد اما جذابیت‌های خاص خود را به همراه داشته و البته تمامی نکاتی که باید برای حضور در حالت چند نفره نیاز دارید را آموزش می‌دهد.

اینبار و در بازی Battlefield V، باز هم شاهد حضور قسمت War Stories هستیم اما از دید نتیجه نهایی به هیچ وجه شباهتی میان عملکرد این عنوان و بازی قبلی مجموعه وجود ندارد. این قسمت به طور کلی در چهار بخش جداگانه طراحی شده و هرکدام روایت‌گر داستان شخصیتی متفاوت در جنگ جهانی دوم را برعهده دارد. اینبار استودیو DICE برای دوری از کلیشه‌های همیشگی جنگ جهانی دوم به نقاط و کشورهایی توجه داشته که نقش آنها در جریان بزرگ‌ترین جنگ تاریخ کمتر مورد توجه قرار گرفته.

اصلی‌ترین مشکل در همین قسمت شکل می‌گیرد. اصولا یکی از دلایلی که معمولا بازیسازها در زمان رفتن به سراغ جنگ جهانی دوم دچار کلیشه‌های رایج می‌شوند، جذابیت بالای آنها در مقایسه با دیگر اتفاقات تاریخی است. بازی هرچند سعی دارد داستان‌های خود را جدی نشان دهد اما در این کار ضعیف ظاهر شده و توان رقابت با عنوانی حتی در سطح و اندازه Call of Duty WW2 را ندارد که به خودی خود جز بهترین آثار تاثیر گرفته از جنگ جهانی دوم قرار نمی‌گیرد.

مشکل دیگری که از بخش داستانی شروع شده و در دیگر قسمت‌های گیم‌پلی ادامه پیدا می‌کند، نقص در محتوای ارائه شده است. شما در ابتدای عرضه بازی حتی توانایی تجربه قسمت چهارم از War Stories را نداشتید و باید تا اوایل دسامبر صبر می‌کردید تا به قسمت مورد اشاره دسترسی پیدا می‌کردید. همین روال در حالت چند نفره نیز تکرار شده. از ابتدای عرضه بازی حتی دسترسی به Tides of War و Practice Arena قطع بوده و بعد از مدتی پیش روی مخاطب‌ها قرار گرفت.

با نگاهی به کلیت بخش چند نفره متوجه این موضوع می‌شویم که اکثر جزئیات موجود تفاوت چندانی با نمونه مشابه خود در بازی Battlefield 1 ندارد و مخاطب با نکته جدیدی روبرو نمی‌شود. تنها قسمت اضافه شده به حالت چند نفره تحت عنوان Grand Operations شناخته می‌شود. این بخش جدید در اصل به عنوان نمونه پیشرفته Operations در نسخه قبلی این مجموعه شناخته می‌شود. در این قسمت همه چیز درست مانند Operations دنبال می‌شود اما هر مسابقه تقسیم به سه راند کلی شده و گیمرهای هر گروه باید اهدافی مشخص را در هر راند دنبال کنند.

نکته قابل توجه این است که راند‌های بعدی تحت تاثیر عملکرد پیشین گیمرها هستند و در صورت شکست یا پیروزی باید شرایطی متفاوت را در راند دوم یا سوم دنبال کنید تا نهایتا یک طرف رقابت به پیروزی دست پیدا کند. اصلی‌ترین مشکل بازی در حالت آنلاین و چند نفره شباهت بیش از حد فرم‌های تجربه این بخش است. کافیست مدهای مختلف را تجربه کنید تا متوجه شوید که عملا رویکرد گیمرها و اتفاقات پیش آمده در هر کدام شباهت بسیاری به یکدیگر داشته و معمولا مخاطب‌های بخش آنلاین از خود علاقه‌ای به انجام اهداف متفاوت نشان نداده و تمرکز اصلی خود را تنها روی از بین بردن دشمن‌ها قرار می‌دهند.

در این میان نکته‌ای که باعث شده شباهت‌ها بیش از همیشه شده و بسیاری این احساس را تجربه کنند که بازی تفاوت چندانی با نسخه قبلی این مجموعه ندارد، کلیت گیم‌پلی و شوتینگ است. به جز تغییر اسلحه‌ها و وسایل نقلیه عملا نکته دیگری در این بازی تغییر نکرده همچنان سعی کرده از فرمول موفق خود استفاده کند. فرمولی که اینبار بیش از حد تکراری شده و بعد از مدتی باعث می‌شود گیمر با روندی خسته‌کننده مواجه شود. این بزرگ‌ترین ضعف گیم‌پلی بازی است. ضعفی که تمامی نکات مثبت بازی را زیر سایه خود قرار داده و شرایطی را ایجاد کرده که احساس کنید هیچ نوآوری خاصی در جریان بازی وجود ندارد.

در این میان البته بخش تک نفره و داستانی کمی ضعیف‌تر است و مشکلات بیشتری را به همراه دارد. هوش مصنوعی دشمن‌ها در War Stories عملا چیزی شبیه اولین نسل شوترهای ایرانی است. کافیست یکی از دشمن‌ها شما را شناسایی کند تا تمام پایگاه هدف در حالت آماده‌باش قرار گرفته و دشمن‌ها شما را از فاصله‌ای چند کیلومتری شکار کنند. سازندگان بازی در بخش داستانی به شکلی غیرعادی و البته با طراحی ضعیف هوش مصنوعی شرایطی را ایجاد کرده‌اند که عملا گیمر جز رویکرد مخفی‌کاری گزینه مناسب دیگری را پیش روی خود نبیند. رویکردی که همان اندک جذابیت‌های بخش داستانی را از بین برده و ساختار بازی کاملا از اصول سنتی مجموعه دور می‌کند.

وقتی از و مسائل فنی صحبت می‌کنیم معمولا عملکرد استودیو در سطح بالا و مناسبی قرار می‌گیرد. آنها به عنوان سازنده اصلی موتور ی Frosbite شناخته شده و معمولا بهترین استفاده از این ابزار را در بازی‌های داخلی خود به نمایش می‌گذارند. با اینکه چند سال از عرضه Battlefield 1 می‌گذرد اما همچنان این بازی به عنوان یکی از زیباترین آثار نسل هشتم شناخته می‌شود. همین روند برای بازی تکرار شده.

هرچند از دید فنی جدیدترین قسمت مجموعه روی PC  بهترین عملکرد خود را نشان داده و از آخرین ‌های موجود استفاده می‌کند اما عملا پیشرفت آنچنانی نسبت به نسخه پیشین روی کنسول‌ها نداشته. کیفیت بافت‌ها، جزئیات افکت‌های ی و مواردی این چنینی بهبود یافته‌اند اما همچنان خروجی نهایی بیش از حد آشنا بوده و تنها از دید معماری و ساختار محیط‌ها تغییرات گسترده‌ای در بازی به وجود آمده. بزرگ‌ترین ضعف این قسمت به باگ‌های عجیب و البته مشکلات فنی متعدد در بخش تک نفره اختصاص دارد.

هرچند بسیاری از این مشکلات در حالت چند نفره نیز دیده می‌شوند اما در War Stories با ما مراحلی از پیش طراحی شده روبرو هستیم که باید بهترین جلوه بصری بازی را نمایش دهند اما با حجم زیادی از ضعف‌های فنی همراه شده. با وجود توضیحات ارائه شده اما بازی از نظر صداگذاری همچنان یک استاندارد مشخص در صنعت بازی است. کیفیت افکت‌های صوتی و وضعیت بخش آنها به خصوص در سیستم‌های صوتی مناسب به قدری جذاب است که شاید بتواند شما را مجموعه مشکلات ساخته دور کند.

با وجود بسته کاملی همچون Call of Duty Black Ops 4 که توانایی جلب نظر طرفداران شوترهای امروزی را در اختیار دارد عملا نیازی به در بازار امسال دیده نمی‌شود. بازی که شباهت بسیاری به نسخه قبلی این مجموعه دارد و تجربه‌ای بسیار مشابه را پیش روی شما قرار می‌دهد. بازی که البته از دید محتوا ضعف‌های متعددی دارد و شرایطی را دنبال می‌کند که شاید به این زودی‌ها نتواند نظر بخش عمده‌ای از گیمرها را به خود جلب کند.

Battlefied V
  • 7/10
    امتیاز نهایی - 7/10
7/10

خلاصه

نکات مثبت:
صداگذاری و موسیقی حماسی
طراحی خوب نقشه‌ها
بخش Grand Operations
بخش چند نفره همچنان سرگرم‌کننده است

نکات منفی:
باگ‌های متعدد در جریان گیم‌پلی
تکراری بودن ساختار کلی بازی نسبت نسخه قبلی
هوش مصنوعی نامناسب
محتوای کم نسبت به دیگر آثار موجود
ضعف کلی بخش داستانی

User
6.5/10 (1 vote)
از وی جی مگ به اشتراک بگذارید :))
محمد طالبیان

محمد طالبیان

مدیر و سردبیر وبسایت VGMAG

3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
محمد سلیمی

سلام. ممنون از نقد. به نظرم این نسخه از بازی واقعا حداقل در بخش تک نفره هیچ حرفی برای گفتن نداشت . کلیشه ای و خسته کننده . ظاهرا بازی های اول شخص مثل Call of duty و ‌Battlefield دیگه علاقه ای برای توسعه بخش داستانی ندارن.

امیراحسان

به نظرم اینکه تو این نسخه کالاف رو بهتر از بتل بدونیم کم لطفیه از نظر بخش داستانی کالاف رسما خودش رو خلاص کرده ولی بتل فیلد حداقل یه چیزی به اسم تجربه تک نفره داره از طرفی طراحی مپ ها و کارکتر ها و سلاح ها ، کالاف واقعا مزخرفه یعنی بازی ساختن که به جز بتل رویالش شما تو هیچ جای دیگه ای نمیتونید اسنایپر شید و فرانچایز کالاف رو که یک شوتر تاکتیکال بوده رو به چیزی تبدیل کرده که تو ۹۰ درصد بازی حین دویدن مثل ماریو هی بالا و پایین بپرید و جنگولک بازی در… Read more »