سالهاست که بخش داستانی مجموعه بازی Call of Duty از اهمیت بالایی میان گیمرهای ایرانی برخوردار است و بسیاری تنها این مجموعه را خریداری میکنند که برای چند ساعتی با داستان آن سرگرم شوند. این موضوع اما به شکلی کاملا برعکس در دیگر نقاط دنیا صدق میکند. آمار نشان میدهد که درصد بالایی از خریداران قسمتهای مخلتف Call of Duty اصلا به سراغ اتمام بخش داستانی نرفته و یک راست وارد حالت چند نفره میشوند. همین موضوع و البته افزایش توجهها به ژانر بتل رویال باعث شده Activision تغییرات گستردهای را در گیمپلی Call of Duty Black Ops 4 ایجاد و این اثر را تبدیل به بازی کاملا آنلاین کرده.
بازی که شاید در نگاه اول حذف داستان از آن به عنوان یک ناامیدی بزرگ شناخته شود اما واقعیت ماجرا این است که داستان در مجموعه Black Ops به بیراهه رفته بود و تصمیم سازندگان بازی نهایتا امری منطقی جلوه کند. وجود محتوای کافی و چند حالت چند نفره آنلاین شاید دلیل اصل این موضوع باشد. دلیلی که میتوانید در ادامه و با مطالعه نقد و بررسی بازی Call of Duty Black Ops 4 در وی جی مگ متوجه آن شوید.( Call of Duty Black Ops 4 Review )
همانطور که توضیح دادیم، دیگر خبری از بخش داستانی مجزا در بازی Call of Duty Black Ops 4 نیست. سازندگان این قسمت را حذف کرده آن را با بتل رویال که تحت عنوان Blackout شناخته میشود، جایگزین کردهاند. با این حال وضعیت فعلی به معنی حذف کامل داستان از Call of Duty Black Ops 4 نیست. بخشی در این قسمت از مجموعه موفق Call of Duty قرار گرفته که تحت عنوان Specialist HQ شناخته میشود. در این قسمت گیمر میتواند برای چند مرحله کنترل هر کدام از 10 نیروی طراحی شده تحت عنوان Specialist را به دست گرفته و مراحلی را پشت سر بگذارد که در ساختار آفلاین یا بهتر است بگوییم تک نفره قرار گرفته و عملا آموزشی هستند برای شناخت قابلیتهای مختلفی که در این نسخه قرار گرفتهاند.
با این وجود سازندگان بازی سعی کردهاند با قرار دادن داستانی کوتاه و استفاده از میانپردههای با کیفیت تاحدودی پیش زمینه هرکدام از نیروهای بازی را روشن کرده و اشاره کوتاهی نیز به خط داستانی مجموعه Black Ops داشته باشند. تجربه سه ساعته این قسمت در کنار جذابیت اندک داستانی، میتواند دید خوبی از قابلیتهای مختلف و امکانات هرکدام از شخصیتها به شما دهد. مسئلهای که در دیگر قسمتهای Call of Duty Black Ops 4 حضور نداشته و بدون هیچ مقدمهای گیمر را وارد جریان اصلی بازی میکند.
اگر به آثار آنلاین علاقه داشته باشید، بازی Call of Duty Black Ops 4 خانه شماست. در کنار حالت آنلاین و چند نفره کلاسیک که اینبار با قابلیتهای جالب توجهی همراه شده، گیمرها همچنان میتوانند به تجربه زامبی نیز بپردازند. با این وجود مهمترین و جدیدترین قسمت اضافه شده به این بازی، حالت بتل رویال است که تحت عنوان Blackout شناخته میشود. از همان ابتدای کار متوجه شباهت Blackout به دیگر آثار ژانر بتل رویال میشوید. بازی Call of Duty Black Ops 4 بیش از هر چیزی در این قسمت به PUBG شباهت دارد.
از فضای کلی بازی که در ساختار آثار شوتینگ نظامی قرار میگیرد، گرفته تا اصول اولیهای که برای حضور 100 گیمر در این قسمت مورد استفاده قرار گرفته. در ابتدای کار شما با چتر روی زمین رسیده و عملا هیچ اسلحه یا وسیله دیگری را به جز ضربات مشت برای نجات در نقشه بزرگ بازی ندارید. همانند دیگر بازیهای این ژانر به مرور نقشه کوچک شده و گیمرها باید در فضای کمتری به مقابله با یکدیگر بپردازند. شما میتوانید با رفتن به بخشهای مختلف نقشه، امکانات جدیدی همچون اسلحه یا ارتقاهای مختلف برای شخصیت خود یا اسلحهها او را پیدا کرده و از آنها برای افزایش قدرت تهاجمی یا دفاعی خود استفاده کنید.
عملا هر آن چیزی که تحت عنوان قابلیت و آیتم در دیگر بخش آنلاین وجود دارد، اینجا نیز مورد استفاده قرار گرفته اما گیمر باید آنها را از نقاط مختلف نقشه پیدا و مورد استفاده قرار دهد. وسایل نقلیه اینبار به واسطه استفاده از یک نقشه بزرگ، نقش پررنگتری داشته و هرچند تنوع زیادی ندارند اما برای حرکت سریع بهترین گزینه به شمار میروند. همچون برخی بازیهای دیگر ژانر بتل رویال، Call of Duty Black Ops 4 نیز به شما این فرصت را میدهد که به صورت تک نفره، دو نفره یا در گروهی چهار نفره بخش Blackout را شروع کنید. شاید بزرگترین ضعف بازی در این قسمت و دیگر بخشهای گیمپلی به ارتباط گیمرها با یکدیگر اختصاص پیدا کند. گیمپلی در این نسخه از Call of Duty توجه ویژهای به رویکرد کار گروهی دارد و دوری از این موضوع آسیب جدی را به بدنه اصلی گیمپلی میزند.
اگر با دوستان خود تصمیم به تجربه این بازی دارید، احتمالا با مشکل خاصی روبرو نمیشوید اما اگر معمولا بازیهای آنلاین را به صورت انفرادی دنبال میکنید، احتمالا فرصت استفاده درست از امکانات مختلف را پیدا نمیکنید. در Blackout هرچند هدف نهایی زنده ماندن تنها یک نفر به عنوان برنده اصلی است اما وقتی به صورت دو نفره یا چهار نفره وارد نقشه میشوید، باید کار گروهی را اولویت خود قرار دهید. معمولا این شرایط، زمانی که آشنایی با دیگر اعضای گروه ندارید، رخ نداده و عملا بازی شما را مجبور به تجربهای کاملا تک نفره میکند. با وجود توضیحات ارائه شده Blackout به صورت کلی نسبت به دیگر آثار بتل رویال از ساختار بهتر و استانداردتری بهره میبرد و استفاده از هسته اصلی گیمپلی Call of Duty در آن باعث شده که گیمر حداقل در زمینه شوتینگ با بازی بهتری در مقایسه با PUBG روبرو باشد.
هرچند تمرکز اصلی تیم سازنده اینبار معطوف Blackout بوده اما حالت چند نفره کلاسیک نیز فراموش نشده و تغییرات ایجاد شده در آن باعث میشود که با یکی از متعادلترین تجربههای چند نفره این مجموعه طرف باشیم. این روزها بیشتر هر از زمانی توجه به حضور کلاسهای مختلف در بخش چند نفره افزایش داشته و بازی Call of Duty Black Ops 4 هم از این قاعده مستثنی نیست. استفاده از کلاسها مدتی است که تبدیل به راه حل اصلی افزایش رویکرد به کار گروهی تبدیل شده اما همچنان از سوی گیمرها نادیده گرفته میشود و همین مسئله یکی دیگر از ضعفهای ساخته Treyarch است. پیشتر توضیح دادیم که در بخش چند نفره کلاسها تحت عنوان Specialist شناخته میشوند.
10 نوع مختلف از Specialist در بازی قرار گرفتهاند که هرکدام قابلیتهای جانبی مختلفی را نسبت به دیگری ارائه میکنند. برخی از آنها رویکردی دفاعی دارند و بعضی دیگر بیشتر در کارهای تهاجمی کارایی خود را نشان میدهند. گیمرها هرچند همچون گذشته باید تمرکز خود را روی تیراندازی و جایگیری درست قرار دهند اما اینبار به واسطه هر Specialist، قابلیتهای جانبی جالبی را در اختیار دارند که میتوانند در هر نقشه به شکلی مناسب از آنها استفاده کنند. طراحی خوب نقشهها اینجاست که به خوبی خود را نشان میدهد.
عملا هر بخش از نقشهها برای افزایش کارایی یک یا چند Specialist خاص طراحی شده و گیمرها میتوانند با حضور در آن نقطه بیشترین استفاده از امکانات خود را داشته باشند. از سوی دیگر شاهد حذف قابلیتهای حرکتی عجیب و غریب Call of Duty Black Ops 3 هستیم و در نسخه جدید این مجموعه شاهد این موضوع هستیم که گیمپلی از نظر میزان سرعت و نوع حرکت بیشتر به آثار کلاسیک Call of Duty شبیه شده. جدای از این موضوع قابلیت بازگشت سلامتی خودکار نیز حذف شده جای خود را به قابلیتی برای بازگشت سلامتی داده که بعد از هر بار استفاده نیاز به چند ثانیهای دارد تا دوباره در دسترس قرار گیرد.
تمام این موارد شاید در راستای توجه بیشتر به هر کلاسیک طراحی شده باشند اما تاحدودی جواب معکوس داده و شرایطی را ایجاد کردهاند که طی آن کاربرها بیشتر به حمله و دفاع تک نفره رو آورده و البته کمپ کردن را بهترین گزینه میبیند. کمپ کردن در نقاط مختلف نقشه سالهاست که به عنوان اصلیترین مشکل بخش چند نفره Call of Duty شناخته میشوند و اینبار هرچند میزان آن کاهش پیدا کرده اما همچنان به عنوان بهترین استراتژی ساده برای پیروزی و از پا در آوردن بازیکنهای تیم حریف شناخته میشود. در این قسمت البته نباید حضور تعداد زیادی ماد با جزئیات مختلف را فراموش کرد که تنوع خوبی به گیمپلی حالت چند نفره دادهاند.
در نهایت باید به سراغ بخش زامبی در بازی Call of Duty Black Ops 4 برویم. بخشی از این مجموعه که سالهاست طرفداران بسیاری دارد اما اینبار نتوانسته خود را با بهروزرسانی دیگر قسمتها همراه کند. هرچند طراحی نقشههای جدید حالت زامبی نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرده و جزئیات و راههای بسیاری در هرکدام از آنها قرار گرفته اما نهایتا بعد از تجربه چند ساعته زامبی، متوجه میشوید که نکتهای جدید در انتظار شما نیست. بخش زامبی همچنان به دو صورت کلاسیک و داستانی قابل بازی است و نقشههای XI و Voyage of Despair هر کدام از این نظر جذابیتهای خاص خود را به همراه دارند اما نهایتا در ارائه مسیری جدید برای این حالت از گیمپلی ناکام میمانند.
همچنان گیمر با امکانات اندک وارد بازی شده و باید بعد از مقابله با امواج زامبیها، پول به دست آورده و تجهیزات بهتری را در اختیار بگیرد. شاید تنها نکته جدید و البته جذاب این قسمت حالت Rush باشد که از دید روند اصلی پیشروی با دیگر قسمتهای زامبی متفاوت است. در این حالت عملا هیچ محدودیتی از دید مالی یا امکانات برای گیمر در نظر گرفته نمیشود و تنها هدف کشتن تعداد بیشتری زامبی و کسب امتیاز به عنوان اولویتها شناخته میشوند. شاید بهتر باشد بگوییم حالت Rush بهترین قسمت برای شناخت کامل نقشههای بازی باشد. نقشههایی توضیح دادیم اینبار شکل پیچیدهتری داشته و نکات مخفی بسیاری در نقاط مختلف آنها قرار گرفتهاند.
تغییر رویکرد Call of Duty Black Ops 4 برای تبدیل شدن به اثری کاملا آنلاین باعث شده تاحدودی از تمرکز این اثر به گرافیک کاهش پیدا کند. با توجه به این موضوع که معمولا آثار چند نفره سعی میکنند با حجم پردازش کمتر گرافیکی از دید اجرای مناسب در فضای اینترنت، شرایط بهتری را ایجاد کنند، Black Ops 4 در این زمینه تلاش آنچنانی نداشته و عملکردی کاملا استاندارد و قابل قبول دارد.
شاید بزرگترین مشکل این قسمت مربوط به حالت Blackout باشد که در آن به واسطه حضور 100 گیمر و طراحی بزرگترین نقشه تاریخ مجموعه Call of Duty، سطح گرافیکی نسبت به بخش آْنلاین کلاسیک پایینتر است و البته مشکلاتی نیز در زمینه نمایش اشیا یا بافتها وجود داشته باشد. اگر به بازیهای آنلاین علاقه دارید بدون شک Call of Duty Black Ops 4 در شرایط فعلی بهترین گزینه برای شماست. بازی 60 دلاری که از سه بخش آنلاین چند نفره کلاسیک، زامبی و بتل رویال که تحت عنوان Blackout شناخته میشود، استفاده کرده و گزینههای متعددی را پیش روی گیمر قرار میدهد تا ساعتها سرگرم شود.
PS4 Review
Caal of Duty Black Ops 4 Review
-
8/10
خلاصه
نکات مثبت:
طراحی خوب بخش بتل رویال Blackout
وجود گزینههای متنوع با استفاده از هر Specialist
طراحی خوب نقشهها و تنوع بالای آنها
ارائه بسته گرافیکی صوتی استاندارد
حالت چند نفره کلاسیک همچنان جذاب است
نکات منفی:
نبود کار گروهی میان گیمرها به جریان اصلی گیمپلی ضربه زده
کمپ، کمپ تا آخر عمر
حذف بخش داستانی
ممنون از محمد طالبیان عزیز.
من دلیل حساسیت روی بازی fps زیاد نمیتونم شوتر بازی کنم.
ولی بلک آوت رو حدود 1 ساعت بازی کردم و بدم نیومد. ولی در مورد نداشتن بخش داستانی واقعا نمیتونم این موضوع رو درک کنم. شاید یه گیمر 38 سال الد اسکول باشم 😉 ولی بازم نمیتونم بازی های بدون بخش داستانی رو درک کنم. برای همین خیلی با این COD ارتباطی نگرفتم. باز تو نسخه های قبلی داستانی بود و به ضرب و زور سر درد و قرص زد تهوع یه دستی به بازی میزدم ولی تو این یکی دیگه انگیزه ای نیست. البته که این رو هم قبول دارم که نسل گیمرها تغییر کرده و شاید نسل گیمرهای جدید واقعا دیگه داستان بازی براشون مهم نیست.
و نکته آخر اینکه از ارزشهای فنی این بازی اصلا نمیشه به راحتی گذشت. 😯