اگر شما هم چیزی حدود 30 سال و بالاتر دارید و از افراد دهه شصتی محسوب میشوید، بدون شک با سری انیمه کاپیتان سوباسا(Captain Tsubasa) خاطرات بسیاری دارید. شوتهای برق آسا و برگردان زدنهای سوباسا که با پرش به ارتفاع چندین متری انجام میشد و یا شوت سهمگین کوجیرو(کاکرو یوگا) که موجهای دریای خروشان را یکی پس از دیگری شکسته و منفجر میکرد!
این مانگا که قدمت چهل ساله دارد، چندین بار صاحب انیمه شده و در کنارش پا به دنیای بازیهای رایانهای نیز گذاشته است. به شخصه اولین تجربه از سری بازیهای کاپیتان سوباسا را برروی کنسول NES انجام دادم، زمانی که زبان بازی تماما ژاپنی بوده و کل چیزی که میدیدیم، دویدن بینهایت بازیکن برروی یک صفحه دو بعدی خالی از هرگونه جزییات بود! حالا بعد از گذشت سالها، شرکت باندای نامکو که اکنون به قطب ساخت بازیهای اتیمهای تبدیل شده، اقدام به انتشار عنوان جدیدی از این سری محبوب کرده که با هم نگاهی به آن خواهیم داشت.
شکی نیست که با دیدن تریلرهای بازی هیجان زده شدیم. استایل زیبای گرافیک بازی به همراه صحنههای اکشن انیمهای که بازیکنان یک به یک، توپ را با ضربههای سهمگین مخصوص خود راهی دروازه میکنند. در نهایت موفق شدیم این بازی را تجربه کنیم اما همه چیز آنگونه که انتظار داشتیم پیش نرفت!
در همین ابتدا باید گفت، انتظاری که از آن صحبت شد، اصلا بالا نبود و بیشتر منتظر یک عنوان فوتبال آرکید با چاشنی سوباسا (Captain Tsubasa) بودیم اما این بازی به ما نشان داد که انتظاراتمان باز هم بالاتر از چیزی که حقیقت دارد بوده است! بخش داستانی بازی به دو بخش تقسیم شده است.
قسمت اول که خود بازی نیز پیشنهاد میدهد اول آن را تجربه کنیم، داستان دوران دبیرستان سوباسا را بازگو میکند. سوباسا قرار است برای بالا بردن مهارتهای خود، راهی برزیل شود اما قبل از آن میخواهد تا برای یکبار دیگر با تیم نانکاتسو جام قهرمانی مسابقات بین مدارس را بالا ببرد. شما کنترل این تیم را در دست میگیرید و به نوبت با تیمهای دیگر مسابقه میدهید. در این پروسه، بازی شما را با سیستم گیمپلی آشنا میکند و آموزشهای لازم را به شما میدهد.
گیمپلی کلی شباهت زیادی به عناوین فوتبال حال حاضر دارد. تقریبا تمامی دکمهها برای پاس و سانتر و شوت و دویدن همان چیزی است که سالها در عناوین دیگر آنها را آموختهاید، و البته شباهتها در همینجا به پایان میرسند! حالا باید سبک خاص این بازی را یاد بگیرید و به جنگ دشمنان بروید! درست شنیدهاید، جنگ! در این فوتبال عملا هیچ داوری وجود ندارد و بازیکنان با تکلهای خطرناک و تنههای وحشتناک یکدیگر را چندین متر به اطراف زمین پرتاب کرده و صاحب توپ میشوند.
گیمپلی Captain Tsubasa Rise of a New Champion بیشتر حالت مبارزهای دارد تا فوتبال. البته با توجه به داستان مانگا و انیمه این اقدامات زیاد تعجببرانگیز نیست و هیجان خاصی را در پی دارد. شما باید توپ را از حریف گرفته و به سمت دروازه حرکت کنید، در این بین میتوانید پاسکاری کنید و بعد از پشت سر گذاشتن دو تن از بازیکنان، با دریبل مخصوص، دکمه شوت را نگه دارید تا قدرت شما پر شود و با رها کردن آن شاهد ضربههای جادویی که توسط روح یک حیوان همراهی میشود باشید.
دقیقا مشکلات از همینجا آغاز میشود. کلیت بازی و گیمپلی همان چیزی که بالاتر خواندید. انجام حرکت دریبل بر روی دو نفر و زدن شوت و بعد انتظار برای به تور چسبیدن توپ فوتبال. گل شدن یا نشدن توپ به یک سری پارامترهای از پیش تعیین شده بستگی دارد. این پارامترها میتوانند قدرت دروازبان، قدرت زننده شوت و فاصله با دروازه باشد. بدین صورت اگر دروازبان حریف مهارت بسیار بالاتری نسبت به شوت شما داشته باشد، فکر گل زدن به او با شوت قدرتی را از سرتان بیرون کنید.
اینبار باید به دنبال زدن شوت سنگینتر باشید که برای زدنش باید 2 خط قدرت پر کنید! در اینجا نیز باز هم به نسبت مصافتی که با او دارید، شانس گل شدن و یا نشدن توپ وجود دارد. به صورت کلی هیچ راهی برای بازی کردن معمولی یک ورزش فوتبال در این عنوان وجود ندارد و هیچ گل معمولیای در بازی رد و بدل نخواهد شد. تمامی گیمپلی بصورت اسکریپت و وابسته به اعداد و ارقام مخفی برای هر بازیکن پیاده سازی شده که در کنار گیمپلی شدیدا ساده، باعث خواهد شد که رفتهرفته از آن خسته شوید.
این اعداد و ارقام در حین دریبل زدن نیز وجود دارند و میزان استامینای شما و زمانبندی برای در فشردن دکمه در مقابل تکل حریف نیز تعیین کننده این مبارزه خواهند بود؛ به این هم اشاره کنیم که صحنههایی هستند که برای تصاحب توپ دو بازیکن به یکدیگر برخورد میکنند و در این صحنهها بازی مهارت خود شما را به چالش میکشد و باید هر چهاردکمه اصلی را با مشت و لگد سرعتی فشار دهید تا صاحب توپ شوید!
اگر به گیمپد خود رحم میکنید، بهتر است از انجام این حرکت سرباز زنید! برگردیم به بحث خستگی از بازی؛ در بخش داستانی بعد از هر مسابقه باید به پای صحبتها و دیالوگهای خسته کننده و شدیدا ساده کاراکترها بنشینید که بعد از مدتی ترجیح خواهد داد تمامی آنها را رد کنید! تمامی این صحنهها بدین صورت است که کاراکترها بصورت ثابت در تصویر ایستادهاند و دوربین بالاتنه آنها را نشان میدهد و بدین صورت با یکدیگر به رد و بدل دیالوگها میپردازند!
شاید اگر کاتسینهای جذابتری از صحنههای انیمه برای این بازی در نظر گرفته میشد، قضیه کمی فرق میکرد. بعد از به پایان رساندن بخش داستانی سوباسا، حالا به بخش دوم میرسیم که باید بازیکنی برای خود ساخته و با انتخاب یکی از سه تیم اصلی مدرسهای، در نهایت توسط تیمملی ژاپن، قهرمان جامجهانی شوید.
در این بخش مثل عناوین RPG بعد از هر بازی مقداری امتیاز برای بالابردن سطح بازیکنتان به شما داده میشود و رفته رفته میتوانید از یاران و دوستان بازیکن خود ضربات و تکنیکهای مختلفی را بیاموزید، که این مسئله نیز به واسطه میزان دوستی و صمیمیت شما با آنها محقق خواهد شد. تا پایان بخش دوم داستانی و قهرمانی ژاپن، هیچ تغییر خاصی در گیمپلی شاهد نخواهید بود و متوجه خواهید شد که تمامی گیمپلی همان چیزی است با آن شروع کرده بودید.
تنها چیزی که در این میان متفاوت است، ضربات مخصوص هر کاراکتر است که با حیوان و رنگ بندی و انیمیشن خاصی همراه است. گاهی نیز میتوانید با همتیمیهای خود ضربات اشتراکی بزنید و قدرت ضربه را بالاتر ببرید.
در ابتدای نقد گفتیم که هیچ انتظار خاصی از Captain Tsubasa Rise of a New Champion نداشتیم اما باید اعتراف کنم که انتظار چنین گیمپلی سادهای نیز نداشتم. از نگاه نگارنده، میزان آرکید بودن شدیدا زیاد گیمپلی و تکیه بر شانس و اقبال با اعداد و ارقام شاید بدترین چیزی باشد که در این عنوان وجود دارد. چیزی شبیه به بازی کارتی سوباسا بر روی گوشیهای همراه.
اگر بخواهم روراست باشم، باید بگویم که همه قسمتهای این بازی بد نیست. هیجان و صحنههای بسیار اکشن و هیجانیای که در میان مسابقات اتفاق میافتادند بسیار جذاب و بیاد ماندنی هستند. این صحنهها در کنار گرافیک انیمهای زیبا و رنگارنگ و البته پرافت فریم و 30 فریم این بازی، صحنههای چشمنوازی را خلق میکنند که باعث میشود حس کنجکاوی برای کشف ضربات دیگر بازیکنان شما را تا حدودی به بازی کردن ترغیب کند.
در سوی دیگر بخش آنلاین و آلتیمیت تیم را داریم که میتواند برای ساعتهای زیادی طرفداران این بخش را سرگرم کند. میتوانید تیم مخصوص خود را از پایه بسازید. لوگوی آن را طراحی کنید و بازیکنان محبوب خود را در آن جمع کرده و تیم رویایی خود را به مصاف حریفان ببرید. همچنین میتوانید با دوستان خود بصورت چهارنفره به بازی و مسابقات و جنگ بپردازید که لحظات خوشی را برایتان رقم خواهد زد.
کلام آخر
عنوان Captain Tsubasa Rise of a New Champion شاید آن چیزی نباشد که انتظارش را میکشیدیم. گیمپلی بشدت آرکید و ساده آن مطمئنن بعد از مدتی، برای کسانی که به گیمپلی در بازیها اهمیت میدهند میتواند خسته کننده باشد. اگر فکر میکنید که با یک بازی فوتبال کامل با چاشنی تخیل به سبک سوباسا روبرو هستید، باید بگویم که بهتر است کمی در دیدگاه خود تجدید نظر کنید.
اما اگر با این سبک گیمپلی مشکلی ندارید و از طرفداران پروپاقرص کاپیتان سوباسا هستید، Captain Tsubasa Rise of a New Champion میتواند برای مدتی شما را سرگرم کند. مخصوصا اینکه با دوستان خود مشغول به تجربه آن شوید.
نقد و بررسی بازی Captain Tsubasa Rise of a New Champion روی PS4 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.
نقد و بررسی Captain Tsubasa - Rise of New Champions
-
6/10
خلاصه نقد و بررسی
نکات مثبت:
صحنههای اکشن و جذاب انیمهای
نکات منفی:
گیمپلی بشدت تکراری و ساده
بخش داستانی خسته کننده
کاتسینها و دیالوگهای سطحی
تکیه گیمپلی برروی اعداد و ارقام و اسکریپ شده
یادمه فوتبالیست هایی رو که رو ps1 بود رو بازی کردم ولی اصلأ باهاش ارتباط برقرار نکردم و دیگه هیچ موقع بازیش نکردم ،شاید این بازی رو امتحان کردم
“در این صحنهها بازی مهارت خود شما را به چالش میکشد و باید هر چهاردکمه اصلی را با مشت و لگد سرعتی فشار دهید تا صاحب توپ شوید!”
نيم ساعت داشتم با اين تيكه ميخنديدم.بازي اصلا معلوم نيست توي كدوم كتگوري قرار ميگيره و اصلا در قالب ژانر نمیگنجه و بی هویته.فقط به درد این میخوره که بدی دست بچه های فامیل بازی کنن تا ساکت بشینن و سرگرم شن ! ولی برای من بزرگسال به هیچ وجه جذاب نبود.باز خدارو شکر رفیقم پول داده بود وگرنه خیلی از خودم متاسف میشدم.با این وضع دلار کی بازی میخره آخه؟
خلاصه پیشنهاد من به شما اینه که پولاتونو جمع کنین واسه cyberpunk وگرنه اینا نه ارزش سرگرمی دارن نه ارزش پولی.
میگم نظری راجع به بازی بسیار وزین اونجرز و نمره ی بسیار زیبای 70 و نمره یوزر بسیار زیبا تر 5.5 برای ps4 و نمره 3.4 برای xbox و افت فریم های بسیار روح نوازش و طراحی چهره زبانزدش ندارین؟
این بازی وزین در دست بررسیست
آقا ميثم شرمنده اسپم زياد كردم ولي فك كنم وي جي مگ پادكست لازم شده مخصوصن با آقاي باقريان.قيمت دو تا كنسول مايكروسافت اعلام شد و چه قيمت هاي هلويي.299 دلار واسه سري اس و 499 دلار براي سري ايكس.اين درحاليه كه هنو سوني نگفته و 100 درصد قيمت بالاتر ميخوره.نميدونم شنيدين يا نه ولي ea access اومد روي سرويس ايكس باكس اونم رايگان.الان رايگان براي اولين بار فيفا20 بازي كردم.حالا ميخوام ببينم بازم آقاي باقريان مياد بگه “سياست هاي مايكروسافت همش اشتباهه،زنده باد سوني!!”؟
آقا تيكه آخرو شوخي كردم يوقت آقا فردين ناراحن نشن
دقیقا
بزودی
*منظورم از بازي كردم ، ميخوام بازي كنم بود
آقای قربانی شما که این بازیو تجربه کردید میشه بفرمایید گرافیکش در حدی هست که روی یک کامپیوتر میانرده هم اجرا بشه؟ سیستم من در حدیه که بتمن آرکهام سیتی را با 1080 میاره ولی آرکهام نایتو دیگه کم میاره.
من تجربه اش نکردم. ولی میدونم که روی سیستم شما براحتی اجرا میشه.
حداقل سیستم مورد نیاز:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 7
Processor: Intel Core i5-650 | AMD Phenom II X4 965
Memory: 4 GB RAM
Graphics: Nvidia GeForce GTS 450, 1 GB | AMD Radeon HD 6970, 2 GB
DirectX: Version 11
Storage: 37 GB available space
Sound Card: DirectX compatible soundcard or onboard chipset
سیستم پیشنهادی:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 10
Processor: Intel Core i3-6100 | AMD Ryzen 3 1300X
Memory: 8 GB RAM
Graphics: Nvidia GeForce GTX 750 Ti, 2 GB | AMD Radeon HD 7870, 2 GB
DirectX: Version 11
Storage: 37 GB available space
Sound Card: DirectX compatible soundcard or onboard chipset
با اينا مقايسه كن ببين ميشه يا نه
من نمیدونم برا چی گیم پلی خسته کنندست؟؟!!
داستان هم با این که ما انیمه رو دیده بودیم هنو هم جذاب بود به نظر من این بازی یه فوتبال خوب با یه ذره تخیل هستش و کاملا تونسته این موضوع رو خوب پیاده کنه
من نمیدونم چرا سایت اصرار داره اینقدر ار بازی ها ایراد بگیره و بهش پایین بده
منم نمیدونم چرا شما اصرار میورزی به نطرات دیگران حمله کنی؟ :))
از نظر منتقد بازی کسل کننده اس. از نطر شما جذابه. خوب این مشکلش چیه؟ مگه همه باید یه جور دنیا رو ببینن؟ چه چیزی هست که باعث میشه چیزی که باب میلت نیست و با نظرتت و سلیقه ت جور در نمیاد رو انقدر واضح جلوش جبهه بگیری؟ جای تعجب داره نوید جان. شما میگی بازی خوبه و جذاب و خوب ما هم احترام میزاریم.
ما اصراری به نمره پایین دادن نداریم. ما بازی خوب نباشه میگیم خوب نیست. خوب باشه میگیم خوبه. نظر شخصی نویسنده هم توی نقد تاثیر داره.
اصرار به مخالفت کردن شما رو هم ما نمیفهمیم. :)))
این میثم راست میگه. من یادمه از اولین کامنت هایی که دو سال پیش گذاشتم تو سایت گفته بودم که آقایون عزیز گاد آو وار آخری آش دهان سوزی نبود، بعدش اومدن به ما حمله ور شدن (بماند که انگ سونی فن بودن هم بخاطر یه سری بازی یکی زد به ما بعدها 🙁 )، دنیا همینه دیگه.
من جبهه نگرفتم ولي خودتون بريد به نمرات يه نگاهي بندازيد خودتون ميفهميد من چي ميگم من بازي اي كه خوب نباشه رو ميكم خوب نيست ولي بازي اي كه خوبه رو ميگم خوبه و فقط اينو از خودم نميگم از سايت هاي داخلي و خارجي هم استفاده ميكنم به نظر من سايت داره كمي سخت گيرانه نمره ميده و نقد ميكنه جوري كه نقطه قوت بازي در سايت هاي خارجي و داخلي نقطه ضعف در اينجاست من اينو گفتم فقط به خاطر اينكه به سايت لطمه نخوره و اگه شما نميخوايد،من از اين به بعد ساكت ميشم.
همین جواب شما خودش جواب کامنتت رو داد. ما به نمره ی سایتای دیگه چی کار داریم. شاید یه سایتی بهش 2 بده یکی 10 بده. ما حقی نداریم در مورد نمره های اونا نظر بدیم. یا اینکه چون فلان سایت اینجوری نمره داده منم باید در نظر بگیرم. ما فقط میتونیم در مورد خود بازی نظر بدیم که توی نقد نظرمون رو میدیم.
علاوه بر این همیشه نظر منتقد نظر کلی سایت نیست. دقیقا مثل TLOU2 که نظر من با منتقد حدود 1.5 نمره توفیر داشت.
مساله ساکت شدن نیست. اشتباه نکن نوید جان.
مساله نوع بیان مطالبه.
اینکه در مورد یه بازی نظر بدی و یا اینکه در مورد نوع نقد و نگرش سایت نظر بدی خیلی فرق دارن. اتفاقا باید نظر بدی در مورد بازیها. میتونی بنویسی به نظر من بازی نقاط قوی هم داره که منتقد بهش توجه نکرده. اینجوری دیالوگ شکل میگیره. وقتی مینویسی: “من نمیدونم چرا سایت اصرار داره اینقدر ار بازی ها ایراد بگیره و بهش پایین بده” این یعنی اصلا نیومدی در مورد این بازی صحبت کنی. و این خودش دیالوگ مناسب رو از بین میبره.
بله سایت ما سخت گیره. و خود من سخت گیر تر از همه. نمره PR3 رو من 4.5 یا 5 میدم. ولی منتقد بهش 6.5 داده.
تو خودت سایت داری. بهتره که نگرشت رو جامع تر کنی. :))
حرف شما درسته ولي به نظرتون وقتي جمعي يه رنگن يه رنگ متفاوت بياد يهو تو اين جمع ضايع نيست؟؟
من بحثم اينه كه وقتي از سايت هاي ديگه ميانگين ميگيريم نبايد زياد تفاوت نمره ببينيم چون اين باعث پراكنئگي ذهن ميشه و به نظر من اين اصلا خوب نيست
ولي بازم هرچي صلاح خودتونه
کی گفته همیشه حق با اکثریته؟ کی گفته باید همه یه رنگ باشن؟ اینکه نمره ها متفاوته باعث پراکندگی ذهن میشه؟؟ کی گفته خوبه یا خوب نیست که نمره ها متفاوت باشه؟ این متر و معیار رو کی درست کرده؟ به نظر یه دیکتاتوری درون داری. سر TLOU2 هم با همه بحث میکردی که اشتباه فکر میکنن.
الانم داری جوری بحث میکنی که ما اشتباه فکر میکنیم.
ولی به نظر من تو اشتباه فکر نمیکنی. نظرت اینجوریه و کاملا قابل احترام.
موفق باشی نوید جان
من نگفتم كه همه بايد يه رنگ باشن ولي به نظر من تو يه جمعي كه همه يجور هستن نبابيد كسي ساز مخالف خودشو بزنه.
سر TLOUS2 كلا بحث فرق ميكرد اونجا با يه سري ادم طرف بوديم كه دوست داشتن بازي طبق سليقه اونها درست بشه.
بعد به نظر من شما اشتباه فكر نميكنيد.شما درست فكر ميكنيد و درست نقد ميكنيد ولي در مواقعي جامع نيست!! براي مثال من اصلا به اين بازي كاري ندارم ميرم سراغ MORTAL SHELL.در ضمن بگم كه اصلا به نمره و خود بازي كاري ندارم.اما شما به بازي 7.5 داديد(بازم ميگم بحث من نمره نيست)اما خود شما برو نكات مثبت و منفي رو نگاه كن.شما يه نكته مثبت و 4 تا منفي گفتيد آيا اين باعث پراكندگي ذهن نميشه؟؟ بازي اي كه نمره 7.5 گرفته بايد نكات مثبتش بيشتر ار منفيش باشه ولي اينطور نيست!!! اين موضوع در نقد اين بازي هم صدق ميكنه ولي با اين تفاوت كه در اينجا به نظر من رو نمره هم تاثير گذاشته.
شما هم موفق باشيد اقا ميثم گل.
اینی که الان میگی یه موضوع دیگه است. شما یه چیز دیگه میگفتی و بحث سر چیزی دیگه بود. این یه چیز دیگه اس. اینکه نکات مثبت و منفی با نمره نمیخوره ربطی به بحثمون نداره. فکر کنم خلط مبحث کردی.
با اینحال جواب قبلیها رو دادم. جواب اینو باید منتقد بده.
خب منم از منتقد خواستم جوابمو بده كه چرا بازيو اينجور نقد كرده كه شما جواب منو داديد
و به نظر من اين موضوعي كه من مطرح كردم اصلا بي ربط نيست فقط مبهمه و اينو ديگه نميشه كاريش كرد
شما یا کلا نمیخوای بپذیری یا منطقت رو درک نمیکنم. در مورد سایت حرف زدی جواب دادم. در مورد نقد نپرسیدی. :))
اصرارت بر مغالطه رو متوجه نمیشم.
در هر صورت هر چی بیشتر فکر میکنم و دقت میکنم میبنیم شما درست میگی و از اول هم درست میگفتی. و فکر میکنم دلیلی برای ادامه دادن بحث نداریم چون شما درست میگی.
لطفا خارج از چهارچوب نقد و یا سوال از نویسنده دیگه کامنت نده چون تایید نمیشه. ممنونم از حسن نظرت
این جور سوتفاهم ها به خاطر این پیش میاد که شناخت کافی نسبت به نویسنده نقد و سیستم نمره دهی سایت وجود نداره .خیلی خوب میشد اگرنویسنده نقد،تو قسمت درباره نویسنده چند خطی درمورد سبک مورد علاقه،بهترین بازی های عمرش،سوابق کاریش و…مینوشت تا من خواننده متوجه خط فکریش میشدم.به علاوه که جای خالی یک صفحه راهنمای نمره دهی سایت وجود داره.تو این صفحه باید معیار کلی سایت ما برای نمره دهی شرح داده بشه و گفته بشه که مثلا نمره 9 از نظر سایت وی جی مگ یعنی چی؟خیلی از سایت ها مثل IGN و گیم اسپات همچین صفحه ای با عنوان (score guide) دارند.
دقيقا منم همينو ميخواستم بگم ولي بد گفتمش
برادر من کاری به بحث شما ندارم، ولی کلی میگم به همه: عدد کاربردی نداره، یا متن رو بخون یا برو دوست گرامی! خوندن عدد همش یک ثانیه ست اما خوندن متن چی؟ اصلا مگه میشه یه متن رو توی یه عدد خلاصه کرد؟ این حرف من نیست، قبلا هم حتی منتقدای ایرانی هم چنین چیزهایی رو گفتند یه جاهایی (حالا کجا نمی گم 🙂 )، الان بهترین کار به نظرم عدد ندادن هست، اون فلان کریتیک ها و غیره رو هم بذار در کوزه. من دوست گرامی همین الان کلی سایت میشناسم که عدد نمی دن به بازی ها (تو ایران فکر کنم یکی دو تا سایت اینطوری داشتیم، الان نمی دونم)، اما همونطور که خودت بهتر می دونی این سایت ها پیدا کردن شون چندان ساده نیست و حتی مخاطب هاشون کمتر هست که واضحه چرا: همه دنبال عدد هستند. یکی این نکته هست و یکی هم اینکه باید ببینی کی چی گفته (این سخنی از میثم بود)، که خب طبق نظر من بهترین مورد اینه که مخاطب یه سبک خاص اون سبک بازی رو بررسی کنه و به عنوان یه تخصص بهش نگاه کنه نه اینکه هر سبکی که حتی شناختی ازش نداره رو هم مورد بررسی قرار بده.