سال 2017 بود که کانال رسمی مارول در یوتیوب با پخش یه تیزر کوتاه خبر از ساخت عنوانی بر اساس گروه Avengers توسط شرکت Square Enix و Crystal Dynamics داد. بعد از این این عنوان به طور کلی در سکوت خبری رفته و سالها بعد بالاخره رونمایی کاملی از آن انجام شد. حالا Marvel’s Avengers منتشر شد و باید دید که آیا توانسته پا به پای دنیای سینمایی مارول، صنعت گیم را نیز در نوردد یا نه. البته باید گفت که جواب این سوال را تا حدودی در بتای عرضه شده گرفتیم اما تا تجربه نسخه نهایی بازی صبر کردیم.
Marvel’s Avengers به دو بخش داستانی تکنفره و چندنفره تقسیم میشود. هرچند از همان ابتدا میتوانید وارد بخش چندنفره شوید اما به علت لو رفتن داستان و محیطها، بازی به شما پیشنهاد میدهد تا در ابتدا بخش کمپین را به پایان برسانید. کمپینی که حدودا 15 ساعت از وقت شما را خواهد گرفت. داستان از جایی آغاز میشود که در شرکت Shields تصمیم گرفته تا فستیوال و مسابقهای برای طرفداران گروه اونجرز در نظر بگیرد و نام آن را A-Day گذاشته است.
مردم عادی از همه جای دنیا برای شرکت در این فستیوال که برروی عرشه بزرگ اونجرز انجام خواهد گرفت گردهم آمدهاند. یکی از این افراد نوجوانی به نام Kamala است به واسطه شرکت در مسابقه بهترین کامیک نوشته شده توسط طرفداران در این رویداد حضور مییابد.
سازنده سعی دارد در چندین ساعت ابتدایی کمپین شما را با این کاراکتر، که بعدها به یک ابرقهرمان تبدیل خواهد شد، آشنا کند و در البته در این کار نیز موفق بوده است و تصمیم آنها برای تمرکز بر روی شخصیتی که تا کنون در دنیای سینمایی مارول حضور نداشته، انتخابی درست بوده است؛ زیرا دیگر اعضای اونجرز را حالا بعد از فیلمهای متعدد که طی 10 سال روانه گیشهها شدند، بخوبی میشناسیم.
دقیقا زمانی که همه چیز به خوبی و خوشی پیش میرود ناگهان انفجارهای متعدد برروی پل Golden توجه اونجرز را به خود جلب کرده و آنها سریعا خود را به محل حادثه میرسانند؛ بیخبر از انکه این تنها یک دسیسه برای این گروه ابرقهرمان است و اتفاق اصلی بر روی عرشه و با انفجار منبع اصلی آن بوقوع خواهد پیوست. در پی این انفجار تعداد کثیری از انسانهای معمولی به همراه کاپیتان آمریکا (به ظاهرا!) جان خود را از دست میدهند و بازماندگان حادثه نیز، به علت به تله افتادن در موج انفجار که با یک انرژی خاصی همراه بود، صاحب قدرتهای عجیب و غریبی میشوند.
بدین صورت دولت گروه اونجرز را باعث و بانی این اتفاقات دانسته و آن را منحل میکند. در نبود آنها گروهی به نام AIM با مدیریت Tarleton که بعدا تبدیل به MODOK خواهد شد، و پیشتر برای Shields کار میکرد اوضاع را بدست گرفته و ادعا میکنند که در حال ساخت درمانی برای اتفاقات اخیر هستند اما داستان جور دیگری پیش خواهد رفت. همانطور که بالاتر گفته شد پیریزی داستان کمک بسازی در شناخت کاراکتر کامالا (Miss Marvel) که یکی از قربانیان حادثه A-Day است، به ما میکند و همانطور که حدس زدهاید داستان بخش تکنفره حول محور این کاراکتر و تبدیل شدن اون به یک ابرقهرمان میچرخد.
حالا او وظیفه دارد تا با پیدا و متقاعد کردن اونجرزها، دوباره آنها را گرد هم آورده و به مبارزه با AIM برود. از آنجایی که پیشتر دیگر قهرمانان را از فیلمهای سینمایی میشناختیم، تقریبا نیازی به توضیح پیشینه هیچکدوم از آنها نیستیم اما تغییر چهره تمامی این کاراکترها در ابتدا میتواند کمی آزار دهنده باشد.
از سوی دیگر صداپیشگی اشخاصی مثل «تروی بیکر» در نقش دکتر بنر (هالک) و «نولان نورث» در نقش آیرونمن، به این تغییرات دامن زده و به شخصه تا همین لحظه نتوانستهام با آنها ارتباط برقرار کنم. زیرا هربار که دکتر بنر شروع به سخن گفتن میکند، ناخدآگاه به دنبال اثری از «جول» در تصویر خواهید گشت! از سوی دیگر نولان نورث بشدت یادآور «ناتان دریک» است و این شباهتها تمامی ندارند.
شاید بخش اصلی و مهم این عنوان گیمپلی آن باشد. وجود چندین کاراکتر و ابرقهرمان مختلف، نیازمند گیمپلیای خاص برای هرکدام از آنهاست، اما… همه چیز آنگونه که در نظر دارید پیش نخواهد رفت. پایه و اساس گیمپلی تمرکز بر فشردن دو دکمهی ضربات سبک و سنگین دارد و این مهم در بین تمامی کاراکترها مشترک است. با اینکه هر کدام از ابرقهرمانان ما قابلیتهای خاص خود را دارند، اما تقریبا 90% گیمپلی حول محور همین فشردن دو دکمه و گاهی فشردن دکمه سوم برای جاخالی دادن خواهد بود.
کاراکترهای آیرونمن و ثور میتوانند در هوا معلق شوند و در عوض دیگر کاراکترها میتوانند از لبه درختان و میلهها گرفته و خود را مثل مردعنکبوتی به جلو پرتاب کنند. هر کاراکتر 3 قدرت مخصوص به خود را نیز دارد که در مواقع دشوار میتواند به کمکتان بیاید. اما همانطور که گفته شد، کلیت بازی و البته چیزی که ترجیح خواهید داد فشردن و به اصطلاح Buttom Smashing دو دکمه خواهد بود.
قابلیت ارتقا و باز کردن قابلیتهای مختلف و جدید برای هرکاراکتر نیز در نظر گرفته شده اما باز هم رغبتی به استفاده از آن نیست و حتی بعضی از آنها به واسطه انیمیشنهایی که به آرامی انجام میگیرند، در شلوغی جنگ قابل استفاده نیستند زیرا دشمن با زدن کوچکترین مشتی به شما، ضربه شما را کنسل خواهد کرد. همین امر باعث خواهد شده تا با یک گیمپلی بشدت تکراری و ساده طرف باشیم که تنوع آن تنها در موارد معدود و بی استفاده خلاصه میشود. از سوی دیگر دشمنان تکراری بازی را داریم که تقریبا همگی ربات هستند.
اینها ارتش Modok هستند که به واسطه هوشمصنوعی و قدرتهای خاصی به جنگ شما آمدهاند. بعد از سپری کردن چند مرحله، به علت شباهت همه آنها و سیستم مقابله تکراری با آنها بشدت حوصلتان سر خواهد رفت. صحبت از مراحل شد. باید گفت که طراحی مراحل این بازی، برای عنوانی که در سال 2020 و توسط شرکتهایی نظیر Crystal Dynamics و Eidos Montreal ساخته شده، یک افتضاح مطلق است. مراحل خطی که در بخش داستان آنها تجربه میکنید وضعیت تقریبا بهتری به نسبت به مراحل به ظاهر Open World دارند اما باز هم در حد استاندارهای روز ظاهر نمیشوند.
مراحل Open World وضعیتی بشدت اسفناک دارند و کاملا مشخص است که بیهدف و بدون هیچ زحمت اضافیای طراحی شدهاند. مرحله را از نقطه A شروع میکنید و در یک دشت و بیابان بدون جزئیات و بیهدف به سمت نقطه B میروید و با مبارزه با رباتهای تکراری، وارد یکی از ساختمانهای AIM شده و با انجام کارهای تکراری دیگر مثل خراب کردن کلیدها و حل پازلهایی که برای افراد 5 ساله طراحی شده، آزمایشگاه AIM را فتح کرده به خانه باز میگردید. از آنجایی که این بازی سعی کرده در سیستم گیمپلی خود المانهایی از عناوینی نظیر Destiny قرض بگیرد، پس باید انتظار یک عنوان MMO با قابلیت Loot داشت.
باید گفت که سازنده در این قسمت نیز کوتاهی کرده و لوتها و لباسهایی که بدست خواهید آورد، با اینکه به بالا رفتن قدرتها و سطح کاراکترتان کمک میکند، اما هیچ تاثیری بر ظاهر او نداشته و حس اینکه لباسهای نامرئی بر تن آنها میکنید به شما دست خواهد داد. همین امر باعث میشود این بخش از گیمپلی به طور کلی به جد گرفته نشده و هر از گاهی و در زمان نیاز برای یک مرحله که نیازمند سطح بالاتری است، سری نیز به آنجا زده و قطعات مختلف را بصورت اتوماتیک به تن کاراکترتان بپوشانید! البته شما میتوانید ظاهر کاراکتر خود را با استفاده از لباسهای از پیش طراحی شده تغییر دهید.
اگر به بطن گیمپلی و چیزی که سازندگان در سر میپروراندند برویم، میتوانیم دورنمایی از آن چیزی که آنها قصد پیاده کردنش را داشتند برسیم، اما ظاهرا تیم سازنده موفق نشده آن را به خوبی اجرا کنند؛ گیمپلی با اینکه جذابیت خاص خود، به واسطه تجربه بازی با ابر قهرمانان مختلف را دارد، اما همانطور که گفته شد میتواند تکراری شود و این تکراری شدن در بخش چندنفره بیشتر به چشم میخورد. بعد از به پایان رساندن کمپین، حالا میتوانید با دیگر بازیکنان بصورت چهارنفره وارد ماموریتهای مختلفی شوید که تقریبا همان مراحلی است که در کمپین نیز آنها را تجربه کرده بودید.
هدف کلی نیز باز تکرار همان کارهایی که قبلا تجربهاش را داشتهاید. البته اگر سرورهای بازی به شما اجازه لذت بردن از آنها را بدهند. خیلی از مواقع به علت مشکلاتی که در بخش آنلاین با آن مواجه بودیم، دشمنان ظاهر نمیشدند و یا ماموریت انجام نمیگرفت. دقیقا همان مشکلاتی که در بتای این عنوان نیز نظیر آنها را دیده بودیم. در قسمت چندنفره چندین ماموریت مختلف وجود دارد که در حقیقت زیاد هم متفاوت نیستند. بعضی از آنها تکرار همان کارهایی که در کمپین انجام دادید.
ماموریت Vault حل کردن پازلهای احمقانه برای دسترسی به خزانه است و ماموریتهای Hive که همان ماموریتهای معمولی است که کمی بیشتر از مراحل معمولی به طول میانجامند! همانطور که قبلا نیز اشاره شد طراحی مراحل و ساختمانها و آزمایشگاههای AIM تقریبا همگی مشابه هستند و چیز جدیدی در آنها پیدا نخواهید کرد.
در بخش گرافیکی باید گرفت که این بازی با نوسان زیادی روبرو است. هستند محیطهایی که گرافیک و کیفیت قابل قبولی از خود ارائه میدهند اما در مقابل مراحلی را داریم که به بدترین شکل ممکن طراحی شدهاند و بافتهایی که در مناظر دور دست میبینید، یادآور عناوین PS2 هستند! کیفیت بافتها تعریف آنچنانیای ندارند و مشکلات دیگری نظیر Motion Blur بسیار زیاد (نسبت به بتا کمتر شده است) که در پی آن افتفریمهای وحشتناکی را شاهد بودیم مجال لذت بردن از صحنه مبارزات شلوغ را از ما گرفتند.
جالب اینکه کیفیت کلی تکنیکی و گرافیکی بازی در کاتسینها به مراتب بالاتر هستند و شاهد جزئیات بسیار بیشتری از کاراکترها و محیط هستیم. بماند باگهای تکنیکی و بیشماری که هرچند مشکل خاصی برای پیشبرد بازی برایتان ایجاد نمیکنند اما میتوانند صحنههای شاد و سرگرم گنندهای را برایتان رقم بزنند!
از آنجایی که این عنوان برای کنسولهای نسل بعدی نیز منتشر خواهد شد، حس اینکه سازندگان تمرکز خود را بر روی نسل بعد گذاشتهاند به ما القا شد و پیشبینی میشود که کیفیت این بازی برروی کنسولهای نسل بعدی به مراتب بهتر باشد. در ضمن طبق اعلام رسمی، شما میتوانید نسخه نسل کنونی خود را بصورت مجانی به نسل بعد ارتقا دهید.
در آینده بستههای الحاقی نیز برای بازی منتشر خواهد شد که به گفته شرکت سازنده مجانی خواهند بود. این بستهها شامل کاراکترهای جدید با داستانی منحصر به فرد خواهند بود که امیدواریم از کیفیت بهتری بهره ببرند و گیمپلی آنها خاصتر از آن چیزی که هست باشد!
کلام آخر
نمیتوان به حتم Marvel’s Avengers را عنوانی بد در نظر گرفت اما نمیتوان از آن به عنوان بازی خوب نیز یاد کرد. بخش کمپین به تنهایی میتواند شما را تقریبا سرگرم کند اما بعد از آن و بخش مولتیپلیر و تکراری بودن بشدت بالای کارهایی که انجام میدهید ارزش این بازی را کمتر میکند. گیمپلی با وجود سادگی و تکراری بودن، پتانسیل تبدیل شدن به یک بازی سرگرم کننده را داراست اما تمامی اینها بستگی به سازنده و بروزرسانیهایی که در آینده منتشر خواهند کرد، دارد.
احتمال دارد با انتشار کنسولهای نسل بعدی و بروزرسانیهای بیشتر، Marvel’s Avengers بتواند جایگاه خود را به بالاتر از چیزی که هست برساند و طرفداران این دنیای جذاب بتوانند ساعتها از آن لذت ببرند.
نقد و بررسی بازی Marvel’s Avengers روی PS4 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.
نقد و بررسی Marvel's Avengers
-
6.5/10
خلاصه بررسی
برخی نکات قابل توجه و برجسته در این بازی:
داستان نسبتا جذاب و معرفی کاراکتر کامالا
گیمپلی نسبتا سرگرم کننده
تجربه بازی با ابرقهرمانان مختلف
گیمپلی تا حدودی تکراری و کم عمق
سیستم لوت نه چندان کارآمد
کیفیت گرافیکی پرنوسان
سونی باید از خیر انحصاری بودن اسپایدر من این بازی بگذره.وقتی خودش یه اسپایدر من خفن داره و یکی دیگه هم تو راهه ، واسه چی باید توی همچین اثر ضعیفی اسمش بعنوان یکی از اکسکلوسیو ها درج شه.افت داره والا.من اگه بودم قرادادو لغو میکردم.
نظر شما رو نمیدونم ولی تجربه بازی روی pc بد نبود و افت فریم کم تری نسبت به ps4 داشت ولی انصافن بازی درجه یکی نبود.اصلا نبود.یه چیزی مث جاست کاز فقط بیشتر بهش رنگ و لعاب دادنو با مارول قاطیش کردن.بازی بدرد همون نوجوونای عاشق کمیک و مارول میخوره وگرنه هیچ چیز خاصی نداره.
ممنون از نقد.آقا میثم آیتم ویدیویی دیگه نمیذارین؟از خیر فلایت گذشتیم ولی وات هپن چیشد؟؟
والا چی بگم.
نه امیدی هست. نه پولی. نه انگیزه ای. با این وضعیت اصن نمیدونم چرا سایت بالاس. چه برسه به آیتم.
حالا سعی میکنیم هفتگی یه چیزی بسازیم.
بخدا که همه کارا خوابیده.هیشکی دیگه چیزی واسه از دست دادن نداریم.من کلی واسه کرونا ضرر کرد شغلم.یقه هیشکی هم نمیتونی بگیری.
فقط امید میتونه آدمارو زنده نگه داره آقا میثم.بنظر من همه چی پستی و بلندی داره. ایشالا نوک قله بلندی همو ببینیم 🙂
من پشت قله اون بغل دم اون تخته سنگ بزرگه پماد ضد سوختگی میفروشم. پیش ما بیا
یعنی توی لحظات عرفانی خوشبختی هم فکر کار و کاسبی هستین 🙂
منم مث شما توی هر شرایطی دنبال کار بودم . یادمه سال 90 یا 89 بود که تو آبادان زلزله اومد.ساعت 1 نصف شب.همه ریختن بیرون.منم تا دیدم همه بیرونن کلید انداختم در گیمنت رو باز کردم. تا ساعت 5 صب موجب شادی مردم شدم و پولای مردم موجب شادی من.
یه سوال:نسخه ارسالی یعنی خود اسکوار انیکس واستون بازی رو فرستاده؟
بله. کد فرستادن
وقتی کسب خرابه باید چاره ای اندیشید :))))
بازی از لحاظ فنی اصلا در سطح انتظارات نبود ولی من به شخصه خودم با بازی حال کردم و به نظر من میتونه آدمو سرگرم کنه.
اما دوست دارم نظر منتقد و اقا میثم هم بشنوم.
نظر منتقد؟؟؟؟
منتقد هزار و خورده ای کلمه نظر نوشته و در مورد بازی حرف زده. دیگه چه نظری باید بده؟؟
منم بازی نکرده نظری ندارم.
نه منظورم خارج از بحث بررسي بوده
چون به نظر من هر ادمي دو تا نظر داره:يكي ميزان رضايت فني از بازي و يكي سرگرم شدن از بازي
هر چی تو نقد خوندی همونه. نه بیشتر. خود منتقدم میاد همینه تایید میکنه اگر وقت کنه و ببینه کامنتها رو
سلام. اولا ممنون که وقت گذاشتید.
دوما، نزدیک ۲۰۰۰ کلمه نظرمو نوشتم تو نقد دیگه :)) اگر سرگرم میشدم مطمئن باشید نمره بهتری میگرفت از من.
سلام
پس نتونسته شمارو جذب كنه:)))
ممنون