نقد و بررسی

نقد و بررسی In Sound Mind

In Sound Mind

مدتی زیادی‌ست که عناوین ژانر ترس و وحشت مسیر خود را گم کرده و دیگر شاهد آثاری به مانند سری سایلنت هیل نیستیم. این خلاء به مدت بسیار محدودی توسط دمویی که P.T. نام گرفت پر شد اما تمامی امیدها با کنسل شدن آن پروژه خاموش شدند. همراه وی جی مگ باشید با نقد و بررسی In Sound Mind.

هرچند این دمو تاثیری چنان عمیق بر این ژانر گذاشت که سازندگان بسیاری که اکثر آن‌ها نیز مستقل بودند، دست به ساخت عناوین متفاوتی با الهام‌گیری از این دمو زدند. در این بین بودند بازی‌هایی که ارزش تجربه داشتند اما اکثرا آن‌ها به زباله‌دان تاریخ و خاطرات پیوستند.

این بار شرکت We Create Stuff دست به ساخت عنوانی در این ژانر زده تا شاید بتواند جانی دوباره در سبک ترس بدمد، البته اگر جانی در این شرکت که در سال 2008 با همکاری Valve عنوان Portal را ساختند، مانده باشد!

داستان In Sound Mind، بازگو کننده حکایت روانشناسی است که خود دچار مشکلات روانی شده و در راه مبارزه با این مشکلات، باید پرده از رمز و رازهای بیماران خود نیز بردارد تا هم آن‌ها را نجات دهد و هم خود به دنیای زندگان بازگردد.

In Sound Mind

روایت داستان و شروع آن به حدی بد اتفاق می‌افتد که احتمالا تا بعد از پایان مرحله اول زیاد متوجه موضوع نشوید. هرچند بعد از اینکه سرنخ‌هایی از داستان به دست آوردید، چیزی برای تغییر وجود ندارد و کم‌کم داستان بیمارانی برایتان بازگو می‌شوند، اهمیت خود را از دست داده و فقط به دنبال رسیدن به پایان بازی خواهید بود.

بازی از 5 مرحله متفاوت تشکیل شده که هریک از آن‌ها بازگو کننده داستان و مشکلات روانی یکی از بیماران است. با ورود به مراحل باید با حل کردن پازل‌ها و مقابله با دشمنان رنگین‌کمانی، با وضعیت نابسامان روانی بیمار که خود را به اشکال مختلفی نظیر جمجه یک گاومیش در آورنده‌اند، آن‌ها را نجات دهید.

در مرحله ابتدایی بازی In Sound Mind ژانر ترس و بقا را به خوبی حس خواهید کرد اما رفته‌رفته، با بزرگتر شدن محیط‌های بازی و بدست آوردن انواع سلاح‌های مختلف، بازی آن حس ترس خود را از دست داده و تبدیل به یک شوتر می‌شود!

موردی که به هیچ وجه به مذاق بازیکنانی که با ذهنیت ژانر ترس به سمت این بازی خواهند رفت خوش نخواهد آمد. ناگفته نماند که سازندگان به اصطلاح خواسته‌اند با الهام گیری از دیگر عناوین ترسناکی مثل Alan Wake، مراحلی خاطره انگیز بسازند اما این الهام گیری بیشتر شبیه به یک کپی ناقص و دست چندم است که بیشتر خود سازنده را به باد سخره می‌گیرد!

In Sound Mind

از مراحل کپی و بشدت شبیه Alan Wake که بگذریم، بهتر است بدانید که نام مریضی که سعی در نجاتش داریم نیز Allen است و قدرت شما برای زنده ماندن در این مرحله گرفتن نور چراغ قوه و شکست تاریکی است!

نقد و بررسی In Sound Mind 1

گیم‌پلی In Sound Mind هیچ چیز خاصی را برای ارائه ندارد و حتی حرکات و سیستم کنترل کاراکتر در مراحل پایانی بازی مثل یک سوهان برروی اعصابتان ساییده خواهد شد. این مشکلات جایی بدتر می‌شوند که افت فریم و گلیچ‌های ناگهانی را نیز به آن اضافه کنید.

برای اطلاع باید بگوییم که این عنوان تنها برروی پلتفرم‌های XSX, PS5 و PC منتشر شده است! گرافیک بازی به هیچ‌وجه حتی نزدیک به نسل قبل کنسول‌ها نیز نیست و با این حال با افت‌ فریم‌های وحشتناکی همراه است که اگر لذت کوچکی در تجربه این عنوان می‌توانست باشد را نیز از شما خواهد گرفت.

انیمیشن دشمنان و دیگرکاراکترها به بدترین شکل ممکن طراحی شده‌اند. طراحی کلی گرافیک بازی چه از نظر تکنیکی و چه از نظر هنری شاید یکی بدترین چیزهایی باشد که می‌توانید تجربه کنید. از سوی دیگر صداگذاری بسیار معمولی و حتی گاهی اوقات بدی را شاهد هستیم که حتی صداپیشگان نیز چیزی برای ارائه ندارند.

فکر کنم به همین میزان توضیح و انتقاد از این عنوان کافی باشد تا متوجه شوید این عنوان به هیچ وجه ارزش تجربه نداشته و مثل دیگر عناوینی که در ابتدای متن به آن‌ها اشاره شد به زباله‌دان تاریخ این ژانر خواهد پیوست.


نقد و بررسی بازی In Sound Mind روی PS5 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.


 

In Sound Mind Review

برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی

گرافیک هنری و تکنیکی بد
روایت داستان بد
گیم‌پلی بشدت خشک و قدیمی

فردین باقریان

فردین باقریان

فردین باقریان - نویسنده و منتقد در حوزه ویدئو گیم

1 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

4 × 4 =