مقاله

شکست را بپذیر !

شکست را بپذیر ! 1

در تمامی ادیان الهی و مکاتب اخلاقی جهان ، به صراحت اشاره شده است که انسان همواره با آزمونهایی روبرو خواهد شد. همیشه روزگار با انسان همراه نیست و اتفاقات و حوادث مختلفی یکی پس از دیگری می آیند و می روند و به زندگی بشر معنا می دهند. بدون حضور شکست، پیروزی و موفقیت بی معنا و پوچ می شود.
بزرگان زیادی در باب شکست و ماهیت شکست سخنان بسیار گفته اند. برای نمونه حضرت علی (َع) می فرمایند: شكست عدم پيروزي نيست، بلكه شكست پيروزي انسان را به تأخير مي اندازد. و یا در مکاتب شرقی افردای همچون کنفوسیوس (فیلسوف و نظریه پرداز سیاسی در چین باستان ) می گوید: از اشتباهات خود شرمنده نشوید و آنرا جرم ندانید.
این مقدمه چینی لازم بود تا بتوانم بازگو کنم صنعتی همواره علاقه مند به فعالیت و حیات آن در کشور بوده ام، حال دارای چه شرایطی است. روزگاری برای من آرزو بود شغل و علاقه موردعلاقه خود را در کشورم ایران، تصور کنم. حالا که در ۲۴ سالگی به زندگی خود ادامه می دهم بارها به یاد روزهای دوران راهنمایی خود می افتم که با دوست صمیمی خود، در فکر ساخت یک بازی ایرانی بودیم.

دست روزگار باعث شد در ۱۸ سالگی من، در کشور اتفاقاتی افتاد که همه و خود ما فکر کنیم بازیسازی و صنعت گیم در کشور،آرزو خیلی ها است. در این ۶ سال اخیر اتفاقات زیادی در حوزه بازی های رایانه ای کشور افتاد که همه تا حدودی در جریان آن هستند. جرقه نوشتن این مقاله زمانی در ذهن من زمانی زده شد که خبری در سایت بنیاد ملی دیدم . انگار هیچ کدام از فعالین این حوزه نمی خواهند قبول کنند که اشتباه کرده اند نمی خواهند قبول کنند که هر روز عناوین برتر و شاخص و تا حدودی با کیفیت کشور ما کمتر می شوند.

نمی خواهند بپذیریند که بسیاری از شرکت ها اولیه بازیسازی در کشور ،یا ورشکست شدند و یا مدیران و افراد با استعداد این شرکت ها به خارج از کشور مهاجرت کردند. نمی خواهیند بپذیریند که بعد از ۶ سال هر روز پخش بازی در کشور با مشکلات بیشتری روبرو می شود و هرروز پخش کنندگان بازی در کشور کمتر می شوند و طبعا پخش بازی در کشور کمتر.

نمی خواهم مدام از شرایط گله کنم و مدام تقصیر را گردن دیگران بیندازم، بلکه برعکس، قصد دارم بگویم بیایید بپذیریم که اشتباه کردیم و درصدد رفع آن برآییم نه اینکه همه چیز را آن طور که هست، نشان ندهیم. لطفا به این لینک مراجعه بفرمایید. عکس زیر از لینک داده شده گرفته شده است:

shabgard

بازی شبگرد توانسته در طول سه ماه ، ۲۰ هزار نسخه به فروش برساند. در کشوری که به نقل از مدیرعامل سابق بنیاد ملی بازی های رایانه ای طبق این خبر در این لینک. ، بیست میلیون گیمر وجود دارد نوشتن مطلبی با مضمون افتخار و پیروزی ، آن هم فروش بازی با کیفیت موردقبول همچون شبگرد، جای ناراحتی و تاسف دارد و نه افتخار و پیروزی.
روند بازیسازی و چرخه عرضه بازی های رایانه ای در کشور مریض است. چرا مدام خود را گول میزنیم و نمی خواهیم واقعیت را بپذیریم. از من منتقد تا گیمر ایرانی و همچنین بازیساز ، پخش کننده و در آخر بنیاد ملی بازی ، همه مقصریم که شرایط به این روز افتاد.
ولی شما مدیران محترم، که باید بیشتر از شرایط و احوال این زمینه کاری مطلع باشید چرا واقعیت را بازگو نمی کنید! در سالهای گذشته مدام از مدیران سابق شاهد این بودیم که آمار ارايه می کردند و به این دست آمارها افتخار!!! شاید مشهورترین آن ساخت ۲۰۰ بازی در کشور و از این دست ادعاها.

ولی آیا دادن آمار غیر واقع باعث برون رفت از شرایط پیچیده فعلی می شود؟ کسی نگفت ۲۰۰ بازی که حتی دیده نشوند چه سودی دارند. ۲۰۰ بازی که اصلا معلوم نبود در چه سطح کیفیتی هستند؟ باز به این لینک توجه کنید. عکس زیر از لینک داده شده گرفته شده است:

2000

در کشور ۲۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است؟! واقعا این دست آمارها به چه منظوری تهیه می شود؟ واقعا برخی از این آمارها نیاز به بررسی ندارند و از همان نگاه اول به نادرست بودن آن پی خواهید برد. بازی شبگرد جهشی بود برای تغییر نگرش گیمرهای ایرانی به بازی ایرانی، اینکه همه بازی های ایرانی بی کیفیت نیستند و باید کار ایرانی را دید و بعد اظهارنظر کرد. اینکه می شود در اولین پروژه یک شرکت کوچک ، پروژه خوبی تحویل ذایقه سخت پسند ایرانی داد.
واقعا ۲۰ هزار نسخه برای این عنوان باعث افتخار بود؟! باید بپذریم که فروش ۲۰ هزار نسخه برای این بازی در عرض ۳ ماه موفقیت نیست ، بلکه شکست است. کاش مدیران محترم جلسه ای ترتیب می دادند و بررسی می کردند چرا بازی همچون شبگرد نتوانست در عرض ۳ ماه ، بیشتر ۲۰ هزار نسخه به فروشد .

شکست را بپذیر ! 2
تا وقتی که شکست خود را نپذیریم و مدام از پذیرفتش فرار کنیم و یا بهانه بیاوریم نمی توانیم شاهد بهبود بازیسازی در کشور باشیم. در آخر این متن را با این سخن از کنفوسیوس به پایان می برم که اشتباه را تصحیح نکردن خود اشتباه دیگری است.

علی ذاکری

علی ذاکری

منتقد - گیمر- بازیساز

23 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

17 − پانزده =

  • سلام. در حقیقت نظری نمیخواستم برای این پست بدم چون همه ی حرفام تکراری میشه و همه هم میدونن که شما از چی صحبت میکنید. فقط یکی از تجربه های خودم رو میگم. زمانی که ما خواستیم برای dreamland مجوز بگیریم، مسئولین بنیاد گفتن که توی کار شما جادو وجود داره و این خلاف قوانین شرعی هست و ما هم قبل از اینکه اصلا بازی رو بسازیم در اول بازی یک هشدار که بیانگر تخیلی و غیر واقعی بودن این عنوان بود رو گذاشته بودیم ولی با این حال باز هم باید تغییر ایجاد میشد و تازه این فقط یکی از تغییرات بود که به کل کار ما آسیب زد. در کل میخوام بگم همه میدونیم که قضیه چیه و مسئله دین و فرهنگ نیست ولی چون اینجا جای گفتنش نیست خودتون تفهیم بشید دیگه!

    اگه میشد من یه مقاله ای از کل تجربه هام و اینکه اشتباهاتی که بازی ساز های داخل ایران انجام میدن و اینکه چه بستر های ساخته نشده مینوشتم ولی فکر نکنم برا کسی مهم باشه.

    ممنون علی ذاکری

    • سلام بر آقا ماهان عزیز
      فکر میکنم اینکه بازیسازان خود سکوت کرده اند بزرگترین اشتباه است. اینکه بسیاری از افراد وارد بازیسازی شوند بسیار خوب و پسندیده است ولی ندانند که وضعیت بازیسازی در کشور به چه صورتی است خطرناک است.
      نوشتن مقاله توسط بازیسازان محترمی چون شما باعث شفاف سازی چرخه بازیسازی در کشور می شود.
      گیم ایمگ تیریبون حرف های شما دوستان خواهد بود.

  • شما اگه جای یکی از اعضای تیم سازنده بودید بدون شک حرفم رو تایید می کردید . ماها نشستیم Call of duty و assassins creed بازی کردیم اون هم با ارزون ترین قیمت و واقعا توقع بالایی از بازیهای ایرانی داریم که نه نیروی متخصص این کار رو داریم و نه بودجه ای و حمایتی و نه حتی قانونی برای کپی رایت و نه ابزار روز دنیا رو برای بازیسازی . به نظر من بی انصافیه .

    نه اینکه نباید انتقاد کرد و اینطور مطالب نباشه ولی شما طوری مطلب رو نوشتید که انگار کسانی هستند که می تونن اوضاع رو درست کنن و نمی کنن . اگه چنین کسایی هستن و شما می دونید لطفا با دلیل و مدرک بیان کنید تا همه بدونن و اونوقت کسی بازی ایرانی نخره . ولی اگه شما هم مثل من نمی دونید توی بنیاد ملی چی می گذره ، چه کسایی با چه نیت و نظراتی دارن مسیر بازیسازی ایرانی رو هدایت می کنن و اصلا سیاست گذاری های اعمال شده چطوری هست به نظرم کمی بی لطفیه که اینطوری انتقاد کرد .
    در هر حال به جز تیتر مطلبتون ، بقیه مطلب خوب بود . اگه بعد از 10 سال همچنان این مشکلات وجود داشت این مطلب بهترین مطلبی بود که حتما بارها می خوندمش ولی الان کمی زوده به نظرم . ممنون .

    • سلام یاسین خان عزیز
      مزسی که انتقاد کردی
      اینکه می فرمایید درست . بنده شاید به بنیاد ملی رفت و آمد زیادی نداشته باشم٭ ولی روند تا به امروز بنیاد مطلوب نبوده است. من اولین کسی بودم که با آمدن مهندس کریمی تبریک گفتم و مقاله ای برای حمایت از ایشان نوشته ام در این سایت.(بنیاد لشگر بی پرچم) ولی وقتی از این دست اخبار در سایت بنیاد مخابره می شود چه چیز را می توان متصور شد؟
      همه بی عیب و نقص نیستیم و باید با همکاری با یکدیگر مشکلات را رفع نماییم. با اینحال ممنونم از نظرتون و خوشحال می شوم باز نظرهای خود را ارایه کنید. باید به همه افکار احترام بگذاریم.
      خیلی ممنون

  • سلام . مطلب در کل خوب بود . ممنون از جناب ذاکری . ولی به نظر من هم اینکه بخواهیم وجود مشکلات رو اینطوری بیان کنیم زیاد درست نیست . من نه از اوضاع فنی تیم سازنده بازی شبگرد خبر دارم و نه از اوضاع بنیاد ملی ، ولی چیزی که وجود داره اینه که اگه حمایت گیمر ها نباشه صنعت بازی سازی ایران یعنی کشک .
    کاری ندارم که بنیاد مسئول کاری به کار گیمر ها نداره ولی خوب می دونم که تیم های بازیسازی جوون هایی هستن علاقه مند و واقعا با خوندن این مدل مطالب ناراحت می شن . به مدیر محترم شرکت پردیس گیم کاری ندارم چون ایشون هم مثل همه ناشر های بازی در دنیا کارشون جوری نیست که با این مطالب جا بزنن یا نارحت بشن ( منظورم اینه که برای ایشون کاره ولی برای تیم بازیساز علاقه . )

    • ممنون از نظرتون
      من فکر میکنم اکثر دوستان ، پیام اصلی مقاله را درک نکرده اند . بنده در این مقاله می خواستم بیان کنم ، آمارهایی که بنیاد مدام ارایه می کنداکثرا تا چه حد از واقعیت فاصله دارد درخواست داشتم به عنوان تنها نهاد متولی بازی های رایانه ای در کشور دست از این روند بر دارد.
      خود سازندگان بازی از تعداد فروش بازی خود خبر داشتند و هرجا من و دیگران دوستان بازیساز را می دیدند از وضعیت نگران کننده پخش این بازی شکایت می کردند.

  • ببینین یک مسئله اینه که شما بازی رو بخرین و پشتیبانی کنین ، یک مسئله اینه که بازیساز تا حد امکانش بتونه شما رو پشتیبانی کنه.
    به عنوان مثال بازی مدار صفر درجه مبارزه در خلیج عدن ، بنده این بازی رو بخاطر نسخه مولتی پلیرش خریداری کردم ولی از دهه فجر تا الان که قول نسخه مولتی داده بودن هنوز خبری ندیدم ، یعنی بازی هنوز مشکلات داره و یه پچ رسمی عرضه نشده تا بازی فیکس بشه مشکلاتش … بنابراین همه این مسائل دست به دست هم میده تا شما دفعه که میخوای بازی بخری بجای دادن 7 هزار تومن به شبگرد ، 12 تومن بدی به فارکرای 4 و بیشتر هم لذت ببری…
    واقعا مقاله خوبی بود ولی کو گوش شنوا و چشم بینا علی جان ، باید ببینی چند نفر از بالا ها میان اینجور مقاله ها رو میخونن … چند نفر از این سایت میرن این حرفا رو انتقال میدن به اون بالا ها..

    • کاوه جان ممنون از نظرت
      ببین اینکه چند نفر انتقال میدن مهم نیست مهم شروع یک جریان است که در مقابل اشتباهات و کج روی ها واکنش دلسوزانه و نه از روی غرض نشان دهند.
      اگر نا امید بشویم دیگر نمی توان انتظار تغییر در هر کاری را داشته باشی
      وظیفه من این بود که انتقادم را ارایه و راهکار هم ارایه کنم.
      اول باید بپذیریم که همه اشتباه میکنیم و بعد درصدد رفع آن برآییم
      امید داشته باش و بدان فرد نا امید تاثیرگذار نیست.
      موفق باشی

  • 3- مگر چند سال از فعالیت جدی بازی‌سازان در این حوزه می‌گذرد که انقدر توقع بالاست؟ شما که بلدید یادداشت بنویسید برای روشن شدن اذهان و دلسوزید، چرا وقت نمی‌گذارید و مقاله‌ای برای ارایه راهکار برون رفت از مشکلات و مصائب گیم نمی‌نویسید؟ چرا به جای دغدغه داشتن برای اعلام شکست این و آن، نمی‌نویسید که خود بازی‌سازان باید با توجه به شرایط موجود چه کارهایی برای بهبود انجام دهند؟

    • سلام خدمت شما آقای احمدی
      از ۳ سال قبل که بنده منتقد بودم و در سایتی هایی چون پژدوگیم و گیم ایمگ فعالیت می کردم، تمام مواردی که شما می فرمایید را اشاره کرده ام.
      برای وزارت ارشاد به دستور معاونت سمعی و بصری گزارش کاملی از وضعیت صنعت بازیسازی در کشور تهیه کردم و خیلی کارهای دیگر ،ولی هیچ گاه بنیاد به سمت فرآیندی هوشمندانه که بتواند نفع حداکثری را تامین کند بر نیامد.

  • 2- ایران 20 میلیون گیمر دارد، درست. اما چه تعدادشان حتی از وجود بازی ایرانی خبر دارند که از آن تعداد، عده‌ای طبق سلیقه شخصی شبگرد را انتخاب کنند. اصلا این بازی چقدر برای تبلیغات درست و هدفمند هزینه کرده و از چه روش‌هایی به تبلیغ بازی خود پرداخته است که حالا انتظار فروش بالا هم داشته باشد؟ چرا از گیمرها نمی‌پرسید چرا شبگرد را انتخاب نمی‌کنند شاید با واقعیات دیگری جز ایراد بنیاد مواجه شدید.

    • حق با شماست
      مشکلات فقط به بنیاد معطوف نیست و مشکلات مختلفی باعث شرایط حال حاضر شده اند ولی مشکل اصلی آنجایی است که بنیاد به جای قبول کردن مشکلات به وجود آمده، مدام بر کوس پیروزی می کوبد و آمار های غیر واقع ارایه می دهد تا بگوید ببینید ما چقدر خوب کار کرده ایم!!!

  • چند نکته درباره یادداشت شما:
    1- حدیثی که ابتدای یادداشت آورده‌اید به این معناست که از شکست خودتان ناامید نشوید و تلاش را ادامه دهید. مثلا اینکه آیه یاس نخوانید اما شما در ادامه بر طبل ناامیدی کوبیده‌اید و بر اعلام شسکت از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پافشاری کردید. سوالم این است: اگر همین امروز بنیاد اعلام کند «شکست خوردم» مشکل این حوزه حل می‌شود؟ اگر سایت بنیاد تیتر می‌زد «بازی شبگرد شکست خورد!» مشکل حوزه گیم حل می‌شد. به نظرتان اشاعه ناامیدی کاری از پیش می‌برد؟ اگر شما جزو تیم سازنده شبگرد بودید، خوشتان می‌آمد چنین تیتری بخوانید؟ دلتان نمی‌شکست؟ فریاد وا اسفا سرنمی‌دادید که نمک ریختن روی زخم شکست خورده به دور از اخلاق است؟

    • خوب یک سوال الان فکر می کنید آقای غفوری مدیر محترم شرکت پردیس گیم باخواندن تیتر پیروزی بخش سایت مواجه شوند خوشحال هستند؟؟؟ از اوضاع شرکت سازنده بازی شیگرد مطلع هستید؟؟؟
      چرا در ایران همیشه مدام دنبال گول زدن خود هستیم. یا دنبال سرپوش گذاشتن!!!!
      من عرض نکردم که بنیاد جار بزند شکست خوردیم،بلکه یک جلسه به صورت کوچک و بدون خبرسازی با فعالان برگزار کند و به دنبال راهکار باشد نه اینکه روند چندسال قبل خود را پی بیگردو مدام آمارسازی کند!وضعیت بازیسازی کشور آنقدر بهم ریخته است که با سرپوش گذاشت حل نمی شود.
      کمی بیشتر واقع بین باشید
      ممنون

  • مقاله عالی بود{همش حرف دل ما گیمرا}
    کاش سایت های دیگه مربوط به گیم از این مطالب بیشتر منتشر کنن که صدای بلندتری به گوش بنیاد برسه.
    و بی شک اگر از مشکلات صنعت گیم در داخل کشور بخواین بنویسید مثنوی هفت من ی برای خودش میشه.

  • واقعا مقاله عالی بود
    توی این موقعیت به بیشترین چیزی که نیازه همین مقاله ها هست تا ملت چشماشون باز شه و دست بکار شند.
    بازم ممنون بابت مقاله ی خوبتون.

    • سلام دوست عزیز
      نمی دونم منظرتون از این سوال چی هست ولی اگر شرایطی که در این چند ساله در کشور رخ داده است در نظر بگیریموبازی ایرانی را خریداری نکنید ، بی منطق نیست.