مقاله

شکست را بپذیر !

در تمامی ادیان الهی و مکاتب اخلاقی جهان ، به صراحت اشاره شده است که انسان همواره با آزمونهایی روبرو خواهد شد. همیشه روزگار با انسان همراه نیست و اتفاقات و حوادث مختلفی یکی پس از دیگری می آیند و می روند و به زندگی بشر معنا می دهند. بدون حضور شکست، پیروزی و موفقیت بی معنا و پوچ می شود.
بزرگان زیادی در باب شکست و ماهیت شکست سخنان بسیار گفته اند. برای نمونه حضرت علی (َع) می فرمایند: شکست عدم پیروزی نیست، بلکه شکست پیروزی انسان را به تأخیر می اندازد. و یا در مکاتب شرقی افردای همچون کنفوسیوس (فیلسوف و نظریه پرداز سیاسی در باستان ) می گوید: از اشتباهات خود شرمنده نشوید و آنرا جرم ندانید.
این مقدمه ی لازم بود تا بتوانم بازگو کنم صنعتی همواره علاقه مند به فعالیت و حیات آن در کشور بوده ام، حال دارای چه شرایطی است. روزگاری برای من آرزو بود شغل و علاقه موردعلاقه خود را در کشورم ایران، تصور کنم. حالا که در ۲۴ سالگی به زندگی خود ادامه می دهم بارها به یاد روزهای دوران راهنمایی خود می افتم که با دوست صمیمی خود، در فکر ساخت یک بودیم.

دست روزگار باعث شد در ۱۸ سالگی من، در کشور اتفاقاتی افتاد که همه و خود ما فکر کنیم بازیسازی و صنعت گیم در کشور،آرزو خیلی ها است. در این ۶ سال اخیر اتفاقات زیادی در حوزه بازی های رایانه ای کشور افتاد که همه تا حدودی در جریان آن هستند. جرقه نوشتن این زمانی در ذهن من زمانی زده شد که خبری در سایت بنیاد ملی دیدم . انگار هیچ کدام از فعالین این حوزه نمی خواهند قبول کنند که اشتباه کرده اند نمی خواهند قبول کنند که هر روز عناوین برتر و شاخص و تا حدودی با کیفیت کشور ما کمتر می شوند.

نمی خواهند بپذیریند که بسیاری از شرکت ها اولیه بازیسازی در کشور ،یا ورشکست شدند و یا مدیران و افراد با استعداد این شرکت ها به خارج از کشور مهاجرت کردند. نمی خواهیند بپذیریند که بعد از ۶ سال هر روز پخش بازی در کشور با مشکلات بیشتری روبرو می شود و هرروز پخش کنندگان بازی در کشور کمتر می شوند و طبعا پخش بازی در کشور کمتر.

نمی خواهم مدام از شرایط گله کنم و مدام تقصیر را گردن دیگران بیندازم، بلکه برعکس، قصد دارم بگویم بیایید بپذیریم که اشتباه کردیم و درصدد رفع آن برآییم نه اینکه همه چیز را آن طور که هست، نشان ندهیم. لطفا به این لینک مراجعه بفرمایید. عکس زیر از لینک داده شده گرفته شده است:

shabgard

بازی توانسته در طول سه ماه ، ۲۰ هزار نسخه به فروش برساند. در کشوری که به نقل از مدیرعامل سابق طبق این خبر در این لینک. ، بیست میلیون گیمر وجود دارد نوشتن مطلبی با مضمون افتخار و پیروزی ، آن هم فروش بازی با کیفیت موردقبول همچون ، جای ناراحتی و تاسف دارد و نه افتخار و پیروزی.
روند بازیسازی و چرخه عرضه بازی های رایانه ای در کشور مریض است. چرا مدام خود را گول میزنیم و نمی خواهیم واقعیت را بپذیریم. از من منتقد تا گیمر ایرانی و همچنین بازیساز ، پخش کننده و در آخر بنیاد ملی بازی ، همه مقصریم که شرایط به این روز افتاد.
ولی شما مدیران محترم، که باید بیشتر از شرایط و احوال این زمینه کاری مطلع باشید چرا واقعیت را بازگو نمی کنید! در سالهای گذشته مدام از مدیران سابق شاهد این بودیم که آمار ارایه می کردند و به این دست آمارها افتخار!!! شاید مشهورترین آن ساخت ۲۰۰ بازی در کشور و از این دست ادعاها.

ولی آیا دادن آمار غیر واقع باعث برون رفت از شرایط پیچیده فعلی می شود؟ کسی نگفت ۲۰۰ بازی که حتی دیده نشوند چه سودی دارند. ۲۰۰ بازی که اصلا معلوم نبود در چه سطح کیفیتی هستند؟ باز به این لینک توجه کنید. عکس زیر از لینک داده شده گرفته شده است:

2000

در کشور ۲۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است؟! واقعا این دست آمارها به چه منظوری تهیه می شود؟ واقعا برخی از این آمارها نیاز به بررسی ندارند و از همان نگاه اول به نادرست بودن آن پی خواهید برد. بازی جهشی بود برای تغییر نگرش گیمرهای ایرانی به ، اینکه همه بی کیفیت نیستند و باید کار ایرانی را دید و بعد اظهارنظر کرد. اینکه می شود در اولین پروژه یک شرکت کوچک ، پروژه خوبی تحویل ذایقه سخت پسند ایرانی داد.
واقعا ۲۰ هزار نسخه برای این عنوان باعث افتخار بود؟! باید بپذریم که فروش ۲۰ هزار نسخه برای این بازی در عرض ۳ ماه موفقیت نیست ، بلکه شکست است. کاش مدیران محترم جلسه ای ترتیب می دادند و بررسی می کردند چرا بازی همچون نتوانست در عرض ۳ ماه ، بیشتر ۲۰ هزار نسخه به فروشد .


تا وقتی که شکست خود را نپذیریم و مدام از پذیرفتش فرار کنیم و یا بهانه بیاوریم نمی توانیم شاهد بهبود بازیسازی در کشور باشیم. در آخر این متن را با این سخن از کنفوسیوس به پایان می برم که اشتباه را تصحیح نکردن خود اشتباه دیگری است.

از وی جی مگ به اشتراک بگذارید :))
علی ذاکری

علی ذاکری

منتقد - گیمر- بازیساز

23 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
سعید اکبرزاده

عالی بود

ماهان

سلام. در حقیقت نظری نمیخواستم برای این پست بدم چون همه ی حرفام تکراری میشه و همه هم میدونن که شما از چی صحبت میکنید. فقط یکی از تجربه های خودم رو میگم. زمانی که ما خواستیم برای dreamland مجوز بگیریم، مسئولین بنیاد گفتن که توی کار شما جادو وجود داره و این خلاف قوانین شرعی هست و ما هم قبل از اینکه اصلا بازی رو بسازیم در اول بازی یک هشدار که بیانگر تخیلی و غیر واقعی بودن این عنوان بود رو گذاشته بودیم ولی با این حال باز هم باید تغییر ایجاد میشد و تازه این فقط یکی… Read more »

ماهان

من یه متنی دارم. شما یه ایمیل به من بزن چون من هرچی گشتم ایمیلی از شما توی این سایت پیدا نکردم.
mahangm@gmail.com

یاسین

شما اگه جای یکی از اعضای تیم سازنده بودید بدون شک حرفم رو تایید می کردید . ماها نشستیم Call of duty و assassins creed بازی کردیم اون هم با ارزون ترین قیمت و واقعا توقع بالایی از بازیهای ایرانی داریم که نه نیروی متخصص این کار رو داریم و نه بودجه ای و حمایتی و نه حتی قانونی برای کپی رایت و نه ابزار روز دنیا رو برای بازیسازی . به نظر من بی انصافیه . نه اینکه نباید انتقاد کرد و اینطور مطالب نباشه ولی شما طوری مطلب رو نوشتید که انگار کسانی هستند که می تونن اوضاع… Read more »

یاسین

سلام . مطلب در کل خوب بود . ممنون از جناب ذاکری . ولی به نظر من هم اینکه بخواهیم وجود مشکلات رو اینطوری بیان کنیم زیاد درست نیست . من نه از اوضاع فنی تیم سازنده بازی شبگرد خبر دارم و نه از اوضاع بنیاد ملی ، ولی چیزی که وجود داره اینه که اگه حمایت گیمر ها نباشه صنعت بازی سازی ایران یعنی کشک . کاری ندارم که بنیاد مسئول کاری به کار گیمر ها نداره ولی خوب می دونم که تیم های بازیسازی جوون هایی هستن علاقه مند و واقعا با خوندن این مدل مطالب ناراحت می… Read more »

کاوه آرانیان

ببینین یک مسئله اینه که شما بازی رو بخرین و پشتیبانی کنین ، یک مسئله اینه که بازیساز تا حد امکانش بتونه شما رو پشتیبانی کنه. به عنوان مثال بازی مدار صفر درجه مبارزه در خلیج عدن ، بنده این بازی رو بخاطر نسخه مولتی پلیرش خریداری کردم ولی از دهه فجر تا الان که قول نسخه مولتی داده بودن هنوز خبری ندیدم ، یعنی بازی هنوز مشکلات داره و یه پچ رسمی عرضه نشده تا بازی فیکس بشه مشکلاتش … بنابراین همه این مسائل دست به دست هم میده تا شما دفعه که میخوای بازی بخری بجای دادن ۷… Read more »

سینا احمدی

۳- مگر چند سال از فعالیت جدی بازی‌سازان در این حوزه می‌گذرد که انقدر توقع بالاست؟ شما که بلدید یادداشت بنویسید برای روشن شدن اذهان و دلسوزید، چرا وقت نمی‌گذارید و مقاله‌ای برای ارایه راهکار برون رفت از مشکلات و مصائب گیم نمی‌نویسید؟ چرا به جای دغدغه داشتن برای اعلام شکست این و آن، نمی‌نویسید که خود بازی‌سازان باید با توجه به شرایط موجود چه کارهایی برای بهبود انجام دهند؟

سینا احمدی

۲- ایران ۲۰ میلیون گیمر دارد، درست. اما چه تعدادشان حتی از وجود بازی ایرانی خبر دارند که از آن تعداد، عده‌ای طبق سلیقه شخصی شبگرد را انتخاب کنند. اصلا این بازی چقدر برای تبلیغات درست و هدفمند هزینه کرده و از چه روش‌هایی به تبلیغ بازی خود پرداخته است که حالا انتظار فروش بالا هم داشته باشد؟ چرا از گیمرها نمی‌پرسید چرا شبگرد را انتخاب نمی‌کنند شاید با واقعیات دیگری جز ایراد بنیاد مواجه شدید.

سینا احمدی

چند نکته درباره یادداشت شما: ۱- حدیثی که ابتدای یادداشت آورده‌اید به این معناست که از شکست خودتان ناامید نشوید و تلاش را ادامه دهید. مثلا اینکه آیه یاس نخوانید اما شما در ادامه بر طبل ناامیدی کوبیده‌اید و بر اعلام شسکت از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پافشاری کردید. سوالم این است: اگر همین امروز بنیاد اعلام کند «شکست خوردم» مشکل این حوزه حل می‌شود؟ اگر سایت بنیاد تیتر می‌زد «بازی شبگرد شکست خورد!» مشکل حوزه گیم حل می‌شد. به نظرتان اشاعه ناامیدی کاری از پیش می‌برد؟ اگر شما جزو تیم سازنده شبگرد بودید، خوشتان می‌آمد چنین تیتری بخوانید؟… Read more »

فرشاد انصاری

مقاله عالی بود{همش حرف دل ما گیمرا}
کاش سایت های دیگه مربوط به گیم از این مطالب بیشتر منتشر کنن که صدای بلندتری به گوش بنیاد برسه.
و بی شک اگر از مشکلات صنعت گیم در داخل کشور بخواین بنویسید مثنوی هفت من ی برای خودش میشه.

seda144

واقعا مقاله عالی بود
توی این موقعیت به بیشترین چیزی که نیازه همین مقاله ها هست تا ملت چشماشون باز شه و دست بکار شند.
بازم ممنون بابت مقاله ی خوبتون.

iman

من اگه ۵ تومن داشتم بازی ایرانی میخریدم؟