مقاله

هفت پیشنهاد برای برگشتن سری بازی رزیدنت اویل به مسیر اولیه خود

هفت پیشنهاد برای برگشتن سری بازی رزیدنت اویل به مسیر اولیه خود 1

مقدمه:

رزیدنت اویل، یک بازی محبوب و پر طرفدار از شرکت کپکام است که از سال 1996 تاکنون شاهد 29 عنوان از این بازی بوده‌ایم. این تعداد که شامل 9 عنوان اصلی، 2 عنوان تاریخچه بازی، 3 عنوان بازسازی شده و 15 عنوان فرعی می شود، تاکنون طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. این عناوین را می توانید در زیر ببینید:

« 9 عنوان اصلی »

این عناوین، عناوین اصلی سری بازی رزیدنت اویل بودند که داستان اصلی بازی را روایت می کردند و می توان گفت که این عناوین از سال 1996 تاکنون تقریباً برای تمامی کنسول ها و PC منتشر شده بودند.

Resident Evil Zero – 2002
Resident Evil – 1996
Resident Evil 2 – 1998
Resident Evil 3: Nemesis – 1999
Resident Evil: Code Veronica – 2000
Resident Evil 4 – 2005
Resident Evil: Revelations – 2012
Resident Evil 5 – 2009
Resident Evil 6 – 2012
« 2 عنوان از تاریخچه بازی »
از آنجایی که این عناوین سبک Rail-Shooting را داشتند، فقط برای دو کنسول Wii و Ps3 با قابلیت استفاده از کنترلر حرکتی منتشر شدند.
Resident Evil: The Umbrella Chronicles – 2007
Resident Evil: The Darkside Chronicles – 2009
« 3 عنوان بازسازی شده »
عناوین بازسازی شده بازی از لحاظ گرافیک بازسازی شده بودند. البته RE: Remake از لحاظ گیم پلی و داستان نیز دچار تغییرات جزئی شده بود.
Resident Evil: Remake – 2002
Resident Evil 4 HD – 2011
Resident Evil: Code Veronica X – 2011
« 15 عنوان فرعی »
عناوین فرعی بازی، تنها عناوینی بودند که برای برخی گوشی های همراه هم منتشر شدند. این عناوین اکثراً داستانی متفاوت از داستان اصلی بازی داشتند.
OutBreak File #1 – 2003
OutBreak File #2 – 2004
Survivor – 2000
Survivor 2 Code: Veronica – 2001
Dead Aim – 2003
Confidential Report – 2003
Degeneration – 2009 iOS
The Episodes – 2007
Gaiden – 2001
Genesis – 2008
The Mercenaries 3D – 2011
Mercenaries Vs. – 2011
The Missions – 2005
Operation Raccoon City – 2012
The Operations – 2007
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
اما از آنجایی که سری جدید این بازی ماهیت اصلی خود را از دست داده بود و زیر ذره بین منتقدان بازی قرار گرفته بود، در این مقاله قصد داریم نگاهی به مشکلات عناوین جدید و اکشن این بازی که از سبک اصلی خود یعنی Survival Horror خارج شدند، داشته باشیم و 7 مورد از راه هایی که کپکام می تواند انجام دهد تا بازی از سبک اکشن خود خارج شود و به سبک Survival Horror قدیم خود برگردد را مورد بررسی قرار دهیم.

1- حذف انگل ها

Parasites1

از سری چهارم رزیدنت اویل بود که ما در نقش لیون اسکات کندی با زامبی های باهوش برخورد کردیم که می توانستند ابزار آلات کشاورزی، ارّه برقی و سلاح هایی همچون تیر و کمان در دست بگیرند و به سمت ما بیایند. در ابتدای این عنوان، زامبی ها به نظر ترسناک می آمدند و از آنجایی که سبک بازی به کلی تغییر کرده بود، فن های این بازی بسیار از این عنوان استقبال کردند و بارها و بارها سری چهارم این بازی را بازی کردند. اما حقیقت این است که این عنوان هم مشکلات زیادی داشت که به خاطر وارد شدن به نسل جدیدی از این سری بازی کمتر به آن توجه شد. شما در بازی با زامبی هایی که به نظر باهوش می آمدند رو به رو می شدید اما این زامبی ها نه تنها باهوش نبودند بلکه به راحتی می توانستید از دست آنها فرار کرده، نفسی تازه کنید و سر فرصت آنها را بکشید. زامبی هایی که کند راه می رفتند، بعد از چند قدم راه رفتن می ایستادند و به جای اینکه به شما حمله کنند زیر لب غرغر کرده و جملاتی را به زبان خودشان زمزمه می کردند و به شما فرصت شلیک کردن می دادند.

Gatlinggunmajini 1

در پایان سری پنجم این بازی بود که زامبی ها پیشرفت چشم گیری داشتند و از سلاح های گرمی همچون Gatling Gun استفاده می کردند. آدم های آلوده به ویروسی که اسلحه به دست می گرفتند و همانند آدم های مبتدی بودند که تازه اسلحه به دست گرفتند و به جای شلیک به شما فقط در و دیوار را هدف قرار می دادند. در این عنوان به نظر می رسید که کپکام بازی‌ای شبیه به Call of Duty ساخته است که مابین آن، تعدادی هم آدم آلوده به ویروس قرار داده است تا فن های بازی با آنها سرگرم شوند؛ در صورتی که فن های بازی ترس را به سرگرم شدن ( Fun ) ترجیح می دادند.

در سری ششم بازی زامبی های قدیمی دوباره برگشتند. آنها بسیار آرام بودند، در تعداد بالا بسیار کشنده می شدند و مهمات ما را تمام می کردند و این سوال را برای ما به وجود می آوردند که مهمات خود را نگه داریم یا آنها را برای خلاص شدن از شر تعدادی زامبی استفاده کنیم. کپکام با برگرداندن زامبی های قدیمی به این سری کار بسیار خوبی را کرد ولی چرا فقط در بخش داستانی لیون اسکات کندی؟ چرا بخش داستانی کریس، جیک و ایدا همچین چیزی را شاهد نبودیم؟ چرا باید در سه سناریوی بعدی دوباره با ماجینی ها و زامبی های جهش یافته توسط ویروس C مواجه می شدیم؟ چرا باید دوباره با همان زامبی هایی که بعد از آسیب دیدن جهش پیدا می کردند مواجه می شدیم و تمامی مهمات خود را بر روی آنها مصرف می کردیم؟ چرا کمبود مهماتی که در سری Survival Horror بازی بود، دیگر دیده نشد؟ چرا یک زامبی که قبلاً یک انسان معمولی بوده باید بعد از مردن به شما گلوله و مهمات بدهد؟

تمامی این موارد ضعف های این سری بازی بود. کمبود مهمات ها تکرار نشد و ترس و وحشت از اواسط رزیدنت اویل چهارم کم کم جای خود را به سرگرم کردن فن های بازی داد.

2- ترسناک بودن هیولاها و غول های بازی

Lickers

ترسناک ترین چیزی که در رزیدنت اویل های قدیمی می دیدیم هیولاهای زشت، مخوف و ترسناکی بودند که در بین بازی با آنها مواجه می شدیم. مطمئناً زمانی که شما برای اولین بار Hunter ها را با پنجه های تیز و برنده در نسخه ی اصلی رزیدنت اویل یک دیدین، شوکه شدید و سریعاً کنسول خود را خاموش کرده و یا کنترلر بازی را رها کردید؛ یا وقتی که برای اولین بار صدای چکه کردن خون و صدای نفس های Licker ( زبان درازها ) را در رزیدنت اویل 2 شنیدید، قصد فرار کردید؛ یا وقتی که ماروین رئیس لیون اسکات کندی در اداره پلیس شهر راکون، جلوی چشمانتان تبدیل به زامبی شد را هرگز فراموش نخواهید کرد؛ یا وقتی که برای اولین بار در رزیدنت اویل 3 با نمسیس که عبارت S.T.A.R.S را فریاد می زد مواجه شدید، چه احساسی به شما دست داد؟

می توانم به جرأت بگویم که بعد از عناوین قدیمی رزیدنت اویل تا به حال، با جانورانی که من را واقعاً بترسانند مواجه نشدم. در همان عناوین قدیمی کشتن زامبی ها با صبر و حوصله، مهمات کافی و جای گیری مناسب کار ساده ای بود اما در مقابل هیولاهای بزرگ تر چه؟ شما برای نابودی آنها به سلاح های بزرگ تر، گیاه و اسپری برای ترمیم آسیب های جدی و کشنده و مهارت فرار کردن و فاصله گرفتن از آنها احتیاج داشتید.

البته در رزیدنت اویل 4 هم تعداد کمی از هیولاها ترسناک بودند و نمی توانیم از آنها چشم پوشی کنیم. اولین زامبی روانی که ارّه برقی به دست داشت و دیوانه وار به سمت شما می آمد، هیولای داخل دریاچه، غول عظیم جثه و حتی Regenerator ها که بسیار قوی بودند و مهمات زیادی را برای نابود شدن از شما می گرفتند. اما در رزیدنت اویل 5 و 6 دیگر شاهد این جانوران ترسناک و تمامی زامبی ها و هیولاها نبودیم و تمامی دشمنان شما بازسازی شده و شکلی دیگر از نمونه اولیه خود را داشتند و بازی به سرعت افت کرد به طوری که غول آخر سناریوی لیون در رزیدنت اویل 6 به چندین شکل جهش یافت و اول به چیزی شبیه شیر تبدیل شد، سپس به T-Rex و بعد از آن هم به مگسی غول آسا. خیلی جالب است. مگس غول آسا! چیز دیگری نمی توان در این مورد گفت.

3- استفاده بیشتر از قهرمانان شناخته شده در بازی

Protagonists1

در نسل قدیم سری بازی رزیدنت اویل، شما شاهد شخصیت های بسیار خوبی بودید که در عناوین جدید دیده نشدند. کسانی همچون بری برتن، ربکا چمبرز، کارلوس اولیویرا و بیلی کوئن.

بری  که اولین بار در رزیدنت اویل یک، اولین زامبی را برای جیل ولنتاین کشت و همیشه آرزوی داشتن مگنوم او را داشتیم، دیگر در هیچ یک از سری بازی های رزیدنت اویل به غیر از نسخه بازسازی شده RE1 یعنی Remake دیده نشد در صورتی که این شخصیت پتانسیل بالایی برای حضور در عناوین جدید این بازی داشت. همین طور شخصیت های دیگر همچون ربکا چمبرز، امدادگر گروه براووی استارز یا کارلوس و بیلی کوئن که بعد از حضورشان در یک نسخه از بازی، دیگر در هیچ یک از سری بازی رزیدنت اویل دیده نشدند.

حال سوال اینجاست که چرا کپکام به شخصیت های اصلی و محبوب رزیدنت اویل استراحت یا مرخصی نمی دهد؟ چرا کریس ردفیلد ستاره ی پنج نسخه از بازی و لیون اسکات کندی قهرمان سه نسخه از بازی و دو انیمیشن از سری رزیدنت اویل بودند؟ چرا کلر ردفیلد نقش زیادتری در سری بازی رزیدنت اویل نداشت و فقط در یکی از انیمیشن های آن دیده شد؟ چه بلایی بر سر بری، ربکا، کارلوس و بیلی آمد؟

هرگاه عنوان جدیدی از رزیدنت اویل منتشر می شود، به عشق دیدن یکی از شخصیت های قدیمی، بازی را تهیه می کنیم ولی باز هم لیون یا کریس در بازی نقشی را به خود اختصاص داده اند. کپکام هر بار شخصیتی جدید را به ما معرفی می کند که ما هیچی از او نمی دانیم و دلیلی برای مراقبت کردن از او نمی بینیم. هیچ گذشته ای از شخصیت های جدید کپکام را در خاطرات خود نداریم و نمی توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. چطور می توانیم برای خواهر هلنا هارپر که در رزیدنت اویل 6 مجبور به کشتنش شدیم، احساسی از خود نشان دهیم وقتی که هیچی از گذشته ی خواهر او نمی دانستیم؟ جیک، پسر البرت وسکر نابغه که در رزیدنت اویل 6 دیده شد، تنها 20 سال داشت ولی اگر وسکر در طی حوادث 5 – 6 نسخه از بازی، به این قدرتمندی نشده بود، آیا پسرش جیک توانایی هایی را که در RE6 از او دیدیم را داشت؟ آن هم در سن 20 سالگی؟ تنها پیرس نیونس بود که می توان برای او استثنا قائل شد چرا که او شخصیتی داشت که باید در طی داستان با او آشنا می شدید.

کپکام تاکنون سیل عظیمی از ابهامات را برای گیمرها به وجود آورده است. ما هنوز نمی دانیم چه بلایی بر سر جسد بی جان استیو در رزیدنت اویل کد ورونیکا آمد؟ حال که ایدا وانگ دیگر برای وسکر کار نمی کند برای چه کسی ماموریت انجام می دهد؟ تعدادی از گیمرها معتقد بودند که البرت وسکر در رزیدنت اویل 5 کشته نشد. آیا ایدا وانگ هنوز هم برای وسکر کار می کند؟ کپکام کی می تواند ابهامات عظیمی که برای گیمرها به وجود آورده را آشکار سازد؟

4- برگرداندن موزیک های ترسناک و محیط های رمزآلود

Laboratory1

موزیک های ترسناک، صدای نفس زامبی ها، پارس کردن سگ ها، همه و همه در عناوین قدیمی بازی رعب و وحشت در وجود پلیر می انداخت و باعث می شد شما نفس خود را در سینه حبس کنید و منتظر یک اتفاق تازه باشید. این ویژگی ها تا حدودی در رزیدنت اویل 4 دیده شد و وقتی شما شبانه در دهکده قدم می گذاشتید، شاهد موزیک بسیار سرد و بی روحی بودید و یا اینکه در یک تالار بزرگ و بدون هیچ زامبی راه می رفتید موزیک های آرامی برای شما پخش می شد و این موزیک نشانگر خطری که در پیش روی خود داشتید، بود. اما در رزیدنت اویل 5 و6 با اینکه موزیک های خوبی داشت ولی در حقیقت کم تر کسی از جمله من را ترساند. موزیک های این دو سری از بازی به خاطر اکشن شدن و گرافیک بالای آنها کمتر به چشم می آمد. حقیقت این است که شما در این دو نسخه هیچ گاه فکر نمی کردید که ممکن است درب بعدی که وارد می شوید، موجب کشته شدن کرکتر اصلی شما شود. هیچ وقت این مورد در ذهن شما خطور نمی کرد که اتفاقی غیر منتظره خواهد افتاد که شما شوکه خواهید شد. روشنایی محیط و آبجکت ها به هیچ وجه باعث نمی شد که شما وحشت را به معنی واقعی تجربه کنید.

اما در مورد محیط های رمز آلود، همان طور که می دانید بعد از رزیدنت اویل 4 دیگر با هیچ گونه محیطی که مغز ما را درگیر خود کند مواجه نشدیم. اگر هم محیطی به این شکل بوده یا بسیار ساده قابل حل بوده و یا راحت از طریق نقشه بازی می توانستیم آن چیزی را که لازم داریم را پیدا کرده و معما را حل کنیم. من به شخصه محیط های رمز آلود رزیدنت اویل 1 را به تمامی عناوین دیگر ترجیح می دهم. درست است رزیدنت اویل های دیگر از جمله رزیدنت اویل 2 و 3 و حتی کد ورونیکا هم محیط های رمز آلود زیادی داشتند اما من به شخصه محیط های رمز آلود رزیدنت اویل 1 و یا نسخه بازسازی شده آن یعنی Remake را ترجیح می دهم. شما وارد عمارت بزرگی می شدید که هر قسمت آن مغز شما را درگیر خود می کرد. شما به راحتی نمی توانستید از آن عمارت فرار کنید. هر بار که فکر می کردید از آن عمارت فرار کردید، باز هم برای حل یکی دیگر از معماها باید به عمارت بر می گشتید و هر بار با مشکلات جدیدی مواجه می شدید. در نسخه بازسازی شده رزیدنت اویل 1 شما تنها با زامبی های معمولی مواجه نمی شدید. وقتی زامبی را می کشتید بعد از مدتی آن زامبی جهش پیدا می کرد و لحظه ای بعد که شما از آنجا عبور می کردید به شما حمله ور می شد. همه ما به خاطر داریم که وقتی برای اولین بار از عمارت اسپنسر وارد محیط دیگری شدیم، نفس راحتی کشیدیم ولی وقتی که دوباره مجبور شدیم وارد آن عمارت بشیم و با Hunter ها مواجه شدیم، اینگار دیگر امیدی برای فرار نداشتیم. محیط هایی که در عناوین قبلی رزیدنت اویل ساخته شده بود، بارها و بارها توسط گیمر مورد بررسی قرار می گرفت تا معماهای آن حل شود و گیمر بتواند به مسیر خود ادامه دهد.

5- کنار گذاشتن اسلحه گرم و جرات استفاده از سلاح سرد

Encounter1

اسلحه های گرم هم خوب هستند و هم آدم را سرگرم می کنند. ما می توانیم با استفاده از آنها خیلی راحت بر زامبی ها غلبه کنیم بدون اینکه آسیبی ببینیم. اما وقتی که گلوله های شما بر روی یک زامبی اثر نکند و یا تمامی گلوله هایتان تمام شود و آن جانور همین طور به شما نزدیک تر شود چه کار می کنید؟ الان دیگر وقت مبارزه تن به تن با سلاح سرد چاقو است!

متأسفانه در حال حاضر این بازی به شما شجاعت اینکار را داده است تا به جلو بروید، زامبی ها را به راحتی با سلاح سرد نابود کنید و یا حتی آنها را پرتاب کنید. این موارد در آخرین سری رزیدنت اویل یعنی رزیدنت اویل 6 بسیار زیاد دیده شد اما حقیقت این است که این حرکات واقعاً ترسناک نیستند بلکه حالت سرگرم کننده دارند و به گیمر قدرت می دهند تا راحت از پس زامبی ها و جانوران برآید؛ در صورتی  که سری Survival Horror این بازی کاملاً متفاوت بود و سلاح سرد باعث ضعیف شدن شما می شد. سلاح سرد در نسخه های قدیمی بازی بیشتر برای دفاع از خود استفاده می شد نه برای کشتن هیولاها. گیمرها از چاقو برای راندن زامبی ها به عقب و فرار کردن از دست آنها استفاده می کردند و همیشه امید داشتند که شاید چاقویی که استفاده می کنند زامبی را از بین ببرد و یا حداقل برای مدت کوتاهی او را گیج کند. وقتی شما در بازی نتوانید از سلاح گرم استفاده کنید و یا شرایط استفاده از آن را نداشته باشید، آن وقت می توانید تفاوت بین سلاح سرد در نسخه های قدیمی و سلاح سرد در نسخه های جدید را بفهمید. تا زمانی که شما اسلحه های قدرتمند با میلیاردها گلوله در اختیار دارید چه طور می توانید همچنان در بازی وحشت کنید؟

6- داستان چندگانه

Arc1

داستان سری بازی رزیدنت اویل حالت Meta گونه ای دارد. Meta به این معنا است که شما یک داستان را در چند گیم مختلف تجربه خواهید کرد. اگر بخواهیم رزیدنت اویل 7 را جزئی از عناوین اصلی بازی در نظر بگیریم، این عنوان دهمین نسخه از سری بازی رزیدنت اویل خواهد بود. داستان تمامی نسخه های قدیمی به گونه ای با هم ارتباط داشتند. در رزیدنت اویل Zero، شما وقایع و اتفاقات قبل از رزیدنت اویل یک و اتفاقاتی که برای گروه براووی استارز می افتد را می بینید؛ در رزیدنت اویل 1، شما با زامبی ها در عمارت اسپنسر واقع در شهر راکون مواجه می شوید؛ در رزیدنت اویل 2، همان زامبی ها موفق به خارج شدن از عمارت اسپنسر می شوند و به شهر حمله می کنند و کل شهر را آلوده به ویروس می کنند؛ در رزیدنت اویل 3، شهر غیر قابل کنترل راکون، نمسیس الهه انتقام را به چشم خود می بیند و در نهایت شما در رزیدنت اویل کد ورونیکا کنترل کلر ردفیلد را به دست می گرفتید که پس از وقایع رزیدنت اویل 2 برای پیدا کردن برادرش کریس به اروپا رفت. شما در تمامی عناوین قدیمی رزیدنت اویل، یک داستان را در چند گیم مختلف تجربه می کردید و تمامی آنها به یکدیگر ارتباط داشتند اما رزیدنت اویل 4، 5 و 6 چه؟ هر کدام داستان مربوط به خود را داشتند و هیچ ارتباطی با داستان نسل گذشته خود نداشتند. شما در این عناوین یک روند داستانی را طی می کردید که خاتمه هر کدام از آنها، نابود کردن یک غول جهش یافته با RPG بود. کشتن البرت وسکر بد ذاتی که در نهایت تبدیل به یک هیولای جهش یافته شد و در نهایت توسط یک RPG بوسیله بچه زرنگ های داستان بازی کشته شد ( البته تعدادی از فن های بازی از جمله خودم بر این عقیده هستن که البرت وسکر هنوز نمرده است ).

کپکام می توانست در نسل جدید و اکشن خود، داستان بازی را از عنوان چهارم به بعد تغییر دهد و دو عنوان پنجم و ششم را ادامه ای بر آن بسازد. اگر کپکام بخواهد برای یک فروش عالی از عناوین خود برنامه ریزی کند، بهتر نیست داستانی ادامه دار را از بازی خود بسازد؟ به عنوان مثال می توانم بازی متال گیر را برای شما مثال بزنم که تاکنون تمامی داستان بازی به یکدیگر ارتباط داشتند و این بازی فن های خاص خود را دارد.

کپکام برای برگشتن به مسیر اولیه خود باید شخصیت های قدیمی و جدید را دور هم جمع کند و از شخصیت های جدیدی که در هر عنوان می بینیم، بیشتر استفاده کند تا ما بتوانیم از بین آنها بد و خوب را تشخیص دهیم و با شخصیت، اخلاق و خلصت آنها آشنا شویم تا وقتی اتفاق بدی برای آنها افتاد بتوانیم احساس ناراحتی کنیم و نگران آنها شویم. شخصیت پردازی! درست است شخصیت پردازی کپکام همیشه زبانزد خاص و عام بوده ولی کجاست شخصیت پردازی کسانی که فقط یک بار در هر عنوان از بازی خواهیم دید؟ چرا کپکام همان کاری را که با کریس، لیون، جیل، ایدا و کلر کرد را دوباره تکرار نمی کند؟ چرا کپکام کاری که با این 5 شخصیت کرد را با دیگر شخصیت های جدیدش نمی کند؟ همان طور که الان ما دوست نداریم یکی از این شخصیت ها در بازی کشته شود و اگر این اتفاق بیافتد بسیار ناراحت می شویم، کپکام باید با بقیه شخصیت هایی که وارد بازی می کند نیز این کار را تکرار کند. اگر کپکام شخصیت پردازی خود را در بازی ادامه دهد می توان گفت که یکی از مهم ترین کارهایی که برای برگشتن به مسیر اولیه خود نیاز دارد را انجام داده است.

7- بخش داستانی تک نفره، بخش آنلاین چند نفره

Single1

شما فقط زمانی معنای واقعی ترس را خواهید فهمید که در بازی تنها باشید و هیچ پشتیبان، پارتنر یا همکاری در بازی نداشته باشید. همان طور که در بازی های دیگر همچون Dead Space و Silent Hill، شما به تنهایی روند بازی را طی می کنید و هر لحظه منتظر اتفاق ناخوشایندی هستید، رزیدنت اویل های بعدی هم نیاز به این تغییرات در روند گیم پلی خود را دارند.

رزیدنت اویل پنجم و ششم ترس و وحشت بازی را به کلی حذف کردند. طی کردن روند داستانی بازی با دو نفر!؟ درست است که داشتن یک دوست یا همکار در بازی بسیار سرگرم کننده و جذاب بود ولی دیگر نمی توان اسم رزیدنت اویل را بر روی همچین بازی‌ای گذاشت. لذت و ترس ناشی از تنهایی در عناوین گذشته رزیدنت اویل بود که آن را به یکی از محبوب ترین بازی های دنیا تبدیل کرد؛ وقتی که با تنها نصف خشاب گلوله و بدون هیچ اسپری و گیاهی برای بقای خود در راهروهای تنگ و تاریک به آرامی قدم می گذاشتیم و هر لحظه انتظار اتفاقی که موجب کشته شدن کرکتر بازی می شد را داشتیم. یکی دیگر از مهمترین راه های برگشت رزیدنت اویل به مسیر اولیه خود، این است که بخش سینگل پلیر بازی واقعاً سینگل پلیر باشد. سینگل پلیر به معنای بازی تک نفره می باشد نه بیشتر! این بدین معنا نیست که باید بخش مولتی پلیر و آنلاین حذف شود بلکه هر بخش گیم پلی مجزای خود را خواهند داشت.

با جدا کردن این دو بخش از یکدیگر، کپکام می تواند پر و بال بیشتری به بخش آنلاین و چند نفره بازی بدهد. در حقیقت بخش آنلاین و چند نفره بازی بسیار سرگرم کننده است. کپکام می تواند بخش Mercenaries را بسیار وسیع تر کند. اضافه شدن Mode های بیشتر در این بخش مطمئناً بازی را بهتر از قبل می کند. کپکام می تواند بخش دو نفره Mercenaries را به چهار نفره تغییر دهد. چهار نفر می توانند در دو تیم به رقابت بپردازند و هر یک امتیاز بالاتری آوردند، برنده میدان باشند. بخش های دیگری نیز می توان به این بخش اضافه کرد که تمامی آنها می تواند روزها ما را سرگرم خود کند. من به شخصه بارها این بخش را به صورت آنلاین و تک نفره بازی کردم و برای آزاد کردن کرکترهای جدید، آزاد کردن نقشه های بیشتر، کشتن غول های قوی تر و کسب امتیاز بیشتر، بارها و بارها بازی کردم و هر بار هم از بازی کردن آن لذت می بردم.

اما… اگر رزیدنت اویل 7 بخواهد بخش داستانی Co-op خود را ادامه دهد، در یک صورت می تواند به مسیر اولیه خود بازگردد که آن هم در صورتی است که بخش Co-op نسل جدید را با بخش تک نفره عناوین قدیمی ادغام کند. فرض کنید محیط های تنگ و تاریک به بازی برگردد، شما در یک عمارت، بیمارستان و یا قلعه گیر افتاده باشید و طی یه حادثه از همکار خود جدا شده باشید ( این حادثه می تواند از شکستن یک پل، قفل شدن یک درب و یا هر چیز دیگر باشد ). گیم پلی متفاوتی را فرض کنید که دو پلیر برای زنده ماندن خود در اتاق های جداگانه تقلا می کنند؛ با انجام یک سری کارها و گذراندن معماهای رمزآلود، راه را برای دوست خود باز می کنند و یا اینکه به نحوی بتوانند برای یکدیگر مهمات بفرستند. فرض کنید در کل بازی فقط چند دفعه با همدیگر برخورد کنید و با هم بازی را ادامه دهید و دوباره جدا شوید و تنها راه ارتباطی شما بی سیم باشد. در نهایت اگر کپکام بتواند همچین گیم پلی‌ای را طراحی کند، می تواند موفقیت فراموش نشدنی را از خود خلق کند.

تا به اینجا موارد زیادی را مورد بررسی قرار دادیم هر چند که موارد بیشتری هم بود و می توانستیم مورد بررسی قرار دهیم. کلام آخر اینکه بازی محبوب رزیدنت اویل نیاز به تغییرات وسیعی دارد تا به مسیر اولیه خود برگردد و فن های خود را راضی کند. اگر شما هم مواردی برای برگشتن رزیدنت اویل به مسیر اولیه خود دارید، با ما به اشتراک بگذارید تا از آن بهره ببریم.


نویسنده: عرفان سکاکی


میثم قربانی

میثم قربانی

مدیر سایت

82 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

5 × 3 =

  • اویل۴ خیلی متفاوت تر و البته ترس زیادی هم داشت.مخصوصا توی اون محیط شبیه آزمایشگاه و اینکه اول روستاس،بعد قلعه و بعد پایگاه نظامی زامبی ها خیلی شگفت انگیزه.
    اویل شش بیشتر فیلم سینمایی بود تا بازی و همش اکشن به جای ترس.اه اه… :smug: :smug: :smug:

  • سلام
    ببخشید یه سوال داشتم رزدنت اویل دارک ساید برای کامپیوتر هست؟؟آخه من رفتم بازی فروشی گفتن نیست..لطفا راهنمایی کنید.ممنون از زحماتتون

  • همه قسمت های رزیدنت اویل رو بازی کردم و به نظرم همشون عالی هستن ولی رولیشن 1 و 2 رو از همشون بهتر میدونم خیلی خوب بود داستان قسمت های رزیدنت اویل هرچقدر هم که از هم دور باشن یک جایی به هم پیوند میخورن و این پیوند خوردن داستان بهترین قسمتشه مثلا رولیشن 2 که آلکس وسکر و بری برتون رو دوباره برگردوند به رزیدنت اویل.

  • واقعا به نکات بسیار درستی اشاره کردین و کاملا موافقم بخصوص بخش 7 پاراگراف 4. حالا چطور میشه این مشکلات رو به کاپکام رسوند؟ اونا از این مشکلات و ایده ها خبر دارن؟

    • متاسفانه کپ کام از تمامی این مشکلات، بیشتر از من و شما خبر داره. ولی براش مهم نیست. کپکامی که ما تا قبل از سال های 2006 میشناختیم، دیگه مرده. کپ کامی که الان میبینید، فقط یک ورژن کوچیکتر از شرکت هایی مثل EA یا Ubisoft هست (و حتی خیلی هم بدتر از اونا).

  • من با نظرتون موافقم که میگید رزیدنت اوی5و6رو ادامه ی رزیدنت اویل4 قرار میدادن چون موضوع دااستان رو جذابتر جلوه میداد و حالت انسجام رو توش ایجاد می کرد به نظرم اگه تو رزیدنت اویل 6 لیان رو قرار نمی دادن و توی رزیدنت اویل 7لیان رو یکی از پیایان دهنده های اصلی قرار میدادن بهتر می شد موافقم که استفاده پشت هم یک شخصیت در چند سری باعث خستگی میشه اما منتقدان لیان معتقدن که لیان کار خاصی انجام نداده! :shutmouth: ولی اکه توی رزیدنت اویل7ازش به عنوان یک شخصیت کاملا تنها در موقعیتی که می خواد اخرین ریشه های اخطرناک رو از هم متلاشی کنه خیلی میتونه موثر باشه :heh:

  • اگه به من بگن شخصیت مورد علاقت کیه و از یک تا ده بهش چند میدی من میگم1لیون اسکات کندی2جیل ولنتاین(که از وقتی طرفدارش شدم توی بازیrevelationبود)3کریس ردفیلد4ایدا وانگ و به همشون10میدم البته جیل با لیونو یکم بیشتر دوست دارم

  • رزیدنت اویل ۴ واقا سخته و ترسناک من ۱۰ سالمه عاشق رزیدنت اویل ۵ و از جمله ۶ هستم من با عشتیاق حرف های اقا عرفان را خوندم کاملا درست میگفت مخصوصا اون اخرش که با یک دیگر فقط با بی سیم ارتباط داشته باشیم من واقا قبول دارم و بله رزیدنت اویل یکی از بهترین بازی هاست

  • سلام من عاشق بازی رزیدنت اویل هستم واز ایویل 3تا5 را بردم تا اخر ولی توی شش گیر کردم ?:-) در کل میخواستم بگم یکی از بهترین بازی های دنیاست :yes:

  • من عاشقققققق رزیدنت اویل 2 3 ریمیک و دارک سایدممممم.یعنی کلاسیک :blush: این رولیشنز 2 که توش کلرهست هم قشنگه.عاشقققق کلرممم و ایدااااا :inlove: .رولیشن دو رو خودم تموم کردم 😎 از آخرش معلومه ناتالیا شخصیت منفی میشه تو7 😐 دختر کوچولو ی بیچاره :-(( ولی واقا نقد عالی بود . :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
    خیلی خوشم اومد!!!من کاملا با هاتون موافقم 😀

    • خوب داداش دقیقا موضوع روی همین مساله هستش که کاملا اشتباه کرد توی اویل های قبلی با اینکه گرافیکهای بسسیار ضعیف تری نسبت به اویل 6 داشتن ولی مخاطبین بیشتری رو جلب کرده بود…. :yes:

  • سلام دوستان …رزیدنت اویل 2 و 3 بسار عالی و موفق بودن و در ابن شکی نیست کمتر کسی هست ک پلی 1 بازی کرده باشه و بازی اویلو نشناسه …ولی از اویل 4 کم کم سبک بازی عوض شد و زامبی ها تقریبا هوشمند شدن ولی بازم سبک تریناک رو حفظ کرد ..در اویل پنج کاملا سبک بازی عوض شد ب گونه ایی ک از سبک ترسناک ب علمی تخلی تعغیر کرد و ما شاهد استفاده زامبی ها از سلاح گرم و موتور سکلیت و یا حتی هلیکوپتر بودیم…(من ب شخصه اویل پنجو خیلی دوست داستم چون گیم پلیه بسار قوی داشت ) و تعغیر تا این حد مطمعنا خیلی از هوا داران بازی و ناراحت میکنه …و میرسیم ب اویل 6 ک دیگه من بهش میگم call of evil یا همون کال اف دیوتیه ک دسمنامون تبدیل ب زامبی شدن …از نظر من اویل 6 تقریبا سری اویلو ب نابودی کشید ای کاش اویل بعد از 3 ادامه پیدا نمیکرد … ( از تمام سری اویل ها فقط و فقط اویل 3 محبوب و عموم پسند بود ساده گیم پلی بسار قوی محیط ترسناک .. دقیقا بر عکس اویل شیش ک زامبیا بیشتر لیون هوش دارن)

  • به نظر من رزیدنت رو باید با نسخه 1 و 2 و 3 شناخت. خیلی معمایی و ترسناک بودن. نسخه های جدید بیشتر شبیه call of duty شدن همش کشت و کشتاره و هیچ معمایی وجود نداره. نسخه شماره 1 واقعا شاهکاره. نسخه بازسازی شده 1 یعنی resident evil hd remaster عالی بود و منو یاد قدیمها انداخت.

  • به نظر من سری بازی های ایویل فوق العادس اما نسخه های 1 2 3 اون اشغال چون اصلا کیفیت نداره شما ها نمی خواید از اون ها جدا بشید بخاطر همین هی ترفداری از اون نسخه ها رو میکنید با گذشت زمان کیفیت گرافیک بازی ها فرق کرده و دیگه اون تیرندازی که باید دو ساعت صبر می کردی تا شلیک کنه نیست به نظر من ایویل 5 6 و رولیشنز از همشون بهتره چون کیفیت عالی و ترس رو داره بلاخره باید بازی اکشن باشه مگه نه خودت فکر کن بعد حرف بزن

    • شما با این حرفت نشون دادی اصلا رزیدنت باز نیستی. به نظر من شمابجای رزیدنت برو کال آف دیوتی بازی کن.چون هم اکشنه هم کشتو کشتار داره هم گرافیکش بالاس

  • ممنون از نقد عالیتون
    تنها دلیل موفقیت سری بازی های نسل قدیم وجود خالق سبک survivor horor و سری بازیای رزیدنت اویل یعنی shinji mikami بود!
    خودتونم اشاره کردین که تا سری 4 ام بازی قابل تحمل بود..دلیلش هم اینه که shinji mikami دقیقا تا پایان سری 4ام با تیم سازنده capcom همکاری داشت!
    وقتی خالق سبک که حکم مادر رو داره واسش و کلی ایده و نوع آوری آورده..از تیم جدا بشه نباید انتظار داشته باشیم که در ادامه بازی خوبی از آب در بیاد و دیگران واسش دلسوزی کنن..
    رزیدنت اویل برای من که عاشقانه دوسش داشتم و کلی خاطره باهاش داشتم..آخر نسخه 4 تموم شد.. 🙂

    و بعید می دونم سری هفتم چیز خوبی از آب در بیاد مگر همکاری دوباره shinji mikami با capcom که خیلی بعیده..:)

    • اقا درسته رزیدنت اویل 6 یکم اسون بود ولی از نظر داستان و کیفیت بی نظیر بود . در ضمن شما برید رزیدنت اویل رولیشنز 2 رو بازی کنید ترس رو میفهمید

  • من کاملا مخالفم با نظر شما به نظر من نسخه ی چهارم بازی هیچ کدوم از ضعفایی که گفتین رو نداره و شما فقط میخواین که ایراد بگیرید.این نسخه از همه ی نسخه های قبلی و بعدی بهتر بوده.من اصلا توی قبلیا گیم پلی نمیبینم توی اونا تیر زدنش خیلی مسخره هست.

    • بله موافقم تیر زدن تو نسخه های قدیمی بسیار دشواره ولی بشخصا از نسخه چاهار به بعد اویل بدشده ولی خوبیه نسخه چاهار و بقیه نشونه گیری خوبشونه و گرنه یک تا چهار فقط واقعا اویل هستن من گیم پلی اویل. ?:-) شیش رو تو اپارات دیدم هی به زامبیا لگد میزد مگه تیکن پنجه!!!!!

  • نقد خوبی بود…من که به شخصه خیلی خوشم اومد….از نظر من از سری بازی های اویل فقط اویل 3 (نمسیس) خوب بود ، واقعا ترس و هیجان داشت چون بیشتر جاهای بازی تاریک و ترس آور بود و نسبت به اویل 1 و 2 موجودات ترسناکتری داشت…به کل فقط 3 خوب بود….
    اونجایی که گفتی شخصیت های قبلی مثل کارلوس و بری و ربکا باید دوباره تو بازی ظاهر بشن خوشم اومد….واقعا باید ظاهر بشن چون هم خاطرها زنده میشه، هم مشخص نشد که زندگی اونا تو بازی چی شد…..و در اخر ممنون 😀

    • وقتی کوچیک بودم نمی توستم نمیسیس رو بکوشم همش میدادم پسر داییم اون جارو بره ولی الان راحت با RpG و شات گان و غیره راحت میرم

  • یه سوال
    آقا تو رزیدنت 6 ، لیون چجوری باید هواپیما رو برونه تا توپولف نشه؟ ?:-) :starving:
    دکمه “R” رو چجوری باید فشار بدیم؟
    منکه همین جاش موندم 🙁

    • داش حیف من از اویل شش متنفرم اصن بازی هم نکردم مخالف اویل شش ام
      وگرنه کمکت میکردم

  • با سلام-من هم رزیدنت اویل ها را تا شماره چهار دوست دارم- چه از نظر سیو بازی که در جای مشخص در داکومند قرار میگیرد وشما می توانید سیو بازی را در جای دیگری نگه دارید و حتی اگر بازی را پاک کردید با نصب مجدد سیو بازی را که نگه داشته بودید در داکومند کپی کنید بازی با سیو کار میکند که در سری جدید ان نیست 2- نگه داشتن فیلمهای بازی که جدا گانه می توانید با پلیر های ویندوز ببنید. 3- جعبه نگداری مهمات در رزیدنت اویل چهار خیلی کار راه انداز وبدون دردسر بود وقتی بزرگترین جعبه را میگرفتی کمبود نگهداری اسلحه و دارو ها را نداشتی که در سری های بعدی ان حذف شد.کاش اسلحه های ادا هم اپدیت میشد وبه صورت بی نهایت در می امد-6-هوش مصنوعی در رزیدنت اویل خوب نیست به عنوان نمونه در اخرین قسمت بازی رزیدنت اویل پنج وقتی شخصیت شما شیوا است وکریس باید سنگ را برای شما در مواد مذاب بیاندازد در جایش خشکش میزند و وسکر شما را میکشد-راه رفتن ودویدن انها در تمام سری ها کند واعصاب خرد کن است مثل فوتبالیستهای ما که جلوی یاران مالدینی می دویدند. سنگین وکند-7- کلیدهای استفاده شده ومواردی که به بازی اضافه شد به جای لذت پخش کردن بازی انرا خراب کرد مثل راندن هواپیما در رزیدنت اویل 6 ویا انجا که لیون در دام ادا می افتد وبا رباتهای منفجر شونده روبرو می شود -تنها نکته مثبت در نسخه های بعدی حرکت شخصیتها در هنگام شلیک بود -8 محیط بازی می توانت مانند سری های 1.2و3 و حتی اوت برک باشد شکوهی که انها داشت در سری پنج به بعد نبود در کل از 100نمره من 60 به رزیدنت اویل می دهم 🙁

    • واقعا جالب و جذاب بوووووووود..واقعا از شرکت کپ کام ممنونم.و..
      واقعا نمیدونم تو اویل 3 جای مرسناریس کی میتونه 9999 دلار پول دربیاره
      برای خشاب بینهایت برای تمامی اسلحه ها؟؟؟
      من ام فر و مسلسل و آرپیچی رو به زور زور گرفتم…
      ببخشید..

  • آقا من یه سولا دارم تو تمام نسخه هایی از رزی دنت اویل که زامبی ها رو شکل کلاسیک خودشون بودن صحبت از این قراره که سرشون نقطه ضعفشونه پس باتوجه به این که اویل سوم شخص شده ودوربین بازی تغییر کرده فکر نمیکنید اگر انگل هارا حذف کنیم بازی خیلی آسون میشه چون مثلا مثلاویل 1 نیست که نشه به سر تیر زد نه؟؟؟؟؟؟؟؟

  • این رو میتونم بگم که نسخه ی 7 برای ps4 و …در سال 2015 و برای پی سی در سال 2016 میاد. نتقاد ها کاملا درست بود ولی یگ نکته رو فرا موش کردید عزیز درسته سخصیت های قبلی دیگه نیستنید ولی لئون اسک کندی و کریس و جیل کارکاتر های اصلیه قصه هستن و یک اشتباه بازی رزیدنت اویل ا بو که شخصیت الیس رو درست سابی ویا اصلا نیواوردند کسی که در فیلمش شخصیت وله در بازی نیست مگه ممکنه ؟
    وشخصیت های بازی 7
    جیک مولر و جیل ولنتاین و لئون اس کندی وکلر ردفیلد

    • لیانم هست!!! :cute: :cute: :cute: چه عالی!!! فک کن! با جیل روبرو بشه!!!چی میشه وای! ولی ایدا کجاست بالاخره باید بفهمیم برا کی کار می کرده یا نه؟ از وجود این شخصیت ها کاملا مطمینی؟؟؟ ?:-) ه

  • مقاله فوق العاده بود! هیچ نقصی نداشت و تموم نقدها و انتقادها کاملا حرف گیمرای واقعی این بازی بود. یه سری از دوستان که میان بازی میکنن و به حواشی داستان کاری ندارن و اسم خودشونم میزارن فن رزیدنت, خوب نظر ندن, من خودم به شخصه خیلی سوال دارم که هنوز به جوابی نرسیدم و در ابهامات به سر می برم! مقاله بسیار عالی بود با تمومش موافقم :yes:

  • من واقعا همه بازیهای رزیدنت رو دوست دارم ….چرا اینقدر انتقاد میکنید هاااااا؟
    کاش شخصیت های قبلی مثل کریس و لیون و جیل واشلی و همشون در رزیدنت اویل 7 باشند
    نه؟
    راستی کسی نمیدونه رزیدنت اویل 7 کی میاد؟
    من از دبستان تا حالا دارم بازی رزیدنت اویل و بازی میکنم….
    وایییییییییییییییییییییییییییییییییی چی میشههههههههههههه 😀

  • من خیلییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بازی رزیدنت اویل رو دوستتتت دارم….از دبستان تا حالا بازی رزیدنت اویل و بازی میکنم….و دوست دارمم همیشه بازی رزیدنت رو بازی کنم….ومیخواهم رزیدنت 7.8.9.و…..بیاد….و خیلیییییییییییییییییییی خوشحالم که رزیدنت اویل 7 هم میخواد بیاد….دوست دارم لیون و :yes: کریس و جیل و اصلا همشون داخل رزیدنت اویل 7 باشند….

    • خیلییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی؟ واقـــــــــــــــــــــــــــــعـــــــــــــــآ؟؟؟
      حتی حاضری جون خودت رو بابت اویل بدی؟؟؟؟
      واقعا که!! :teeth:

  • من تمام بازی های رزیدنت اویل رو بازی کردم

    من بیشتر از همه ی گزینه ها با حذف انگل ها موافقم ان ها واقعا چرند و مسخره هستند و اصلا به ترسناکتر شدن گیم پلی بازی کمک نمیکنند ، زامبی های مسلح هم با سلاح سرد هم همینطور
    و لی زامبی هایی که سلاح گرم دارند اینطور نیستند بر عکس سلاح های سردی مانند تبر و چنگک به ترسناک تر شدن گیم پلی بازی کمک میکنند.

    رزیدنت اویل یک بازی فو ق العاده ای بود و داستان ، و مخلوقات خوبی داشت.

    ولی از دیدگاه من رزیدنت اویل دو و سه چنگی به دل نمیزدن

    رزیدنت اویل چهار هم واقعا قشنگ بود

    پنج هخم زامبی ها و سگ های خوبی داشت ولی زامبی های اسلحه بدست کار رو خراب کردند

    اویل شش هم قشنگ بود.

    من با ترسناکتر شدن غول ها و استفاده از شخصیت های شناخته شده از جمله ربکا چمبرز موافقم.

    و از تمام غول های بازی بهترین غول ها میتروز مندز در رزیدنت اویل ۴و نمسیس در اویل ۳بودند.

    از سری های فرعی کد ورونیکا ، شیوع و شیوع پرونده ی دو ، تاریخچه ی امبرلا و تاریخچه ی تاریکی برترین ها بودند

    فیلمهای اویل بی مزه ولی انیمیشن هایش زیبا بودند

  • آقا عرفان من خودم خوره رزدنتم ولی نباید از رزدنت 6 اینقدر انتقاد کنید. درسته کریس و جیک زامبی های وحشتناکی نداشتند اما لیون چی؟ 🙁 من امیدوارم رزدنت 7 اون محیط های ترسناک و تاریک خود را بدست بیاورد. ممنون از مطالب خوبتون. 😎

    • این انتقادی بود که اکثر فن های این سری بازی داشتند و من در این مقاله ذکر کردم.
      بنظر خودم رزیدنت اویل 6 خیلی هم جذاب و قشنگ بود.

    • به نظر من نسخه 4و5 خوب بودند.ولی اویل 1و3 یک چیز دیگه بودند.خیلی دوست دارم نسخه 1 با گرافیک بالاتری بازسازی بشه ولی بعید میدونم این اتفاق بیفته. :-(( ولی امیدوارم اویل 7 مثل اویل 6 گند دماغ نباشد البته قصد توهین ندارم. :snicker:

      • نسخه بازسازی شده اویل 1 با عنوان Remake در سال 2002 ساخته شد. گرافیک خیلی خوب و قابل توجهی هم داشت.

    • ببین رفیق رزیدنت اویل از یک تا چهار زنده بود از اون موقع به بعد مورد
      پس من میگم یک،دو،سه،چهار خوبن و نسخه های فرعی فقط گیدن ، شیوع، هدف مرگ ، و تاریخچه ی تاریکی و تاریخچه ی امبرلا خوب بودن

    • در ادامه باید بهتون بگم اقا عرفان بری برتون و ربکا چمبرز و اگسلا گیونه در بازی رزیدنت اویل پنج نسخه ی طلایی به عنوان شخصیت قابل کنترل حضور داشتن

    • باید به عرض طرفداران عزیز برسونم که شخصیت های اویل ۴کریس ردلفیلد ، کلر ردلفید ، جیک مولر ، جیل ولنتاین ، لیان اسکات کندی ، البرت وسکر ، نمسیس و شری برکین هستند.

  • به طور کلی بازی رزیدنت اویل بازی بسیار جالبی.در تمام رزیدنت اویل ها هم از نظر من رزیدنت اویل4 بسیار جالب بود.شرکت کپکام هم خیلی خوب تونسته این بازی رو جذاب جلوه بده.
    من که راضیم.

    • حتما
      فقط چون ساخت آیتماش مراحل زیادی داره و زمان بره نمی تونم تند تند بسازم.
      باید صبر پیشه کنید و شکیبا باشید، تا رستگار شوید 😀

  • همه ی انتقادات درسته عرفان جان . الان که همه چیز پیشرفت کرده اگه کپکام یه کم این کارارو انجام بده با برنامه های امروزی مثل دایرکت ایکس چه قدر عالی میشه فکرشو بکن 😀 . وای چه حالی میده 😀

  • سلام عرفان جان. توضیحات خوبی بود . ممنون. من با همه موارد موافق بودم . در نسخه جدید رزیدنت اویل (RESIDENT EVIL 6) بخش کریس خیلی کسل کننده بود . بعضی از مرحله هاش واقعا اکشن بودند . ولی خداییش تو بخش لیون مرحله ی دومش تو قبرستون ،اون جایی که سگه وحشی از اون اتاقه می پره بیرون ،یه کم هیجان انگیز بود .من که ترسیدم . دوستان نظر شما چیه؟ ممنون

    • کلا من چون فن رزیدنت اویلم از کلش خوشم اومد ولی حقیقت رو باید قبول کرد. کپکام دیگه خیلی چیزا رو خراب کرد و خیلی از طرفدارانش رو از دست داد.

  • سلام و درود
    مقاله ای بسیار زیبا و فوق العاده بود و اگر شرکت کپکام به صدای فن هاش گوش بده خیلی خوب میشه.

    من به شخصه طرفدار اویل 4 هستم و خیلی با هاش حال کردم و خاطره دارم.اشتباه کپکام در
    اویل 5 حضور دستیار است که خیلی تو دست و پا بود و مرگ آلبرت وسکر،وسکر یکی از محبوب ترین شخصیت های منفی است و به نظر من مرگش در اویل 5 خیلی زود بود البته من جزو اون دسته از آدمایی هستم که میگم وسک هنوز زنده است.

    اویل 6 هم که وللش حالم بد شد با بازی کردنش اون غول مگسی و مار آبی و زامبی آرپی چی دارو.

  • از اونجایی که یادم میاد پای اویل بودم و دیوونه ی بازیش البته اون موقع دو سالم بود که فقط موقعی که پدرم بازی میکرد من نگاه میکردم و خیلی باهاش خاطره دارم.بعد از نسخه ی سوم بود که من دست به بازی شدم و علاوه بر سه -یک ودو – هم رفتم.من عاشق بازی رزیدنت اویل هستم و از نظر من بهترین بازی تو سبک خودشه.اونن موقه ها مخصوصا اویل یک خیلی ترسناک بود تا حدی که من دست و پام تمام سرد میشد.آنقدر مهمات کم داشتی که آدم جرعت نمی کرد اصلا ازشون اصتفاده کنه.ولی از نطر زامبی ها من اون زامبی های قدیمو خیلی بیشتر ترجیح میدم ولی بهتره یکم سریع تر باشند.در کل من با تمام حرفهایت موافقم عرفان جان. (راستی در مورد آقای gamerstation 101 % باهاش مخالف هستم)لطفا اگه وقت کردی به زبان انگلیسی ترنسلیت کن و برای کپکام بفرست خواستی منم کمکت میکنم.به امید بازگشت رزیدنت اویل به روز های اوج خودش. :yes:

    • این هفت پیشنهاد خودش ترجمه شده ی یه متن انگلیسی بود که خودمم نکاتی رو اضافه کردم و کاملش کردم. اگر کپکام می خواست گوش کنه و به فکر فن هاش باشه تا الان به حرف دل طرفداراش گوش کرده بود ولی متاسفانه فعلاً معلوم نیست چیکار داره می کنه؟! مثل اینکه رزیدنت اویل بدون شینجی میکامی هیچه!

    • برادر من اویلای قدیمی خییییلیییی ترسناکن کمبود مهمات ترس زیاد به نظر من فقط چاهار خوبه (پنج وشیشو بازی نکردم پس چیزی نمیگم)ما بازی میکنیم تا هیحان و یکم ترس داشته باشه نه این که دست و پای ادم سرد بشه من که اصلا از یک تا سه به علت خییلی سخت و ترسناک بودن خوشم نمیاد چاهار خیییییلیییییی قشنگ بود

  • سلام! اول از همه بسیار بسیار تشکر میکنم از این نوشته واقعا جالب و به قول خودم “دل نوشته!” 🙂 با نظرات و صحبتهای نویسنده بسیار موافقم دستت درد نکنه عزیز عالی نوشتی!
    تنها چیزی که میتونم بگم واسه منی که یه گیمر قدیمی هستم و بازهای اون موقع بسیااااار جذاب تر و زیبا تر از الانیا بود (در بعضی سبکها) واقعا برگشتن به نسخه های 1 و 2 و 3 بازی جذاب رزیدنت ایوِل واسم بینهایت جذاب و امیدوار کننده خواهد بود. کما اینکه من خودم توی بسیاری از سایتها و یا نظر سنجیهای سایتای خارجی شرکت کردم و این رو مطرح کرده بودم که بازی بسیار زیبای رزیدنت ایول برگرده به سرکهای قدیمش ولی با داستهانها زیباتر و گرافیک و تکنولوژیهای بسیار زیبای دایرکت اکس 11 ! واااااااای چه شود! حسابشو کنید! هههههههوهوهوهوهوه باور کنید مو به تن آدم سیخ میشه اگه همچین چیزی بشه 😀 :):) این مقاله یا نوشته رو عرفان جان اگه خودت نوشتی با نظر خودت و از سایتای خارجی برداشت نکردی واقعا بهت میگم اگر این رو توی سایت کپکام و یا سایتای در ارتباط با اونها به صورت اینگلیش بفرستی و نظرتو بگی واقعا محشر میشه به نظرم . و مورد تحسین و توجه قرار میگیره.موفق باشید. :yes:

  • درود!
    اول یه تشکر از عرفان عزیز میکنم برای مقاله ی پربارش. خسته نباشی عرفان جان.
    ولی! برخی نکات که با خوندن این مطلب به ذهنم رسید رو براتون در ادامه نوشتم (لازم به ذکر هست که این نکات از هوا نیومده! و همش با مطالعه ی قبلی گفته شده):
    1. شماره های اصلی بازی 7 عدد هستن نه 9تا. 0 ، 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 ، 6. عناوینی مثل Revel و Cod Ver جزو عناوین اصلی سری نیستند. شاید داستانشون ادامه یا مربوط به نسخه های اصلی باشه ولی عنوان اصلی به حساب نمیان چون عناوین اصلی به نسخه هایی میگن که حتما “شماره دار” باشن. مثل 1 2 3 و….

    2. با مورد اولت یعنی “حذف انگل ها” کاملا مخالفم. البته منظورم این نیست که از زامبی های تفنگ به دست خوشم بیاد، نه اصلا منظورم این نیست. منظورم اینه که تعادل باید رعایت بشه. مثلا توی اویل 4 شما شاهد سلاح های سرد بودین که خیلی به ترسناک شدن زامبی ها کمک کرده بود. اینجوری زامبی ها حتی از دور هم خطرناک بودن ولی اگه مثل همون زامبی های قدیمی بودن تا بهشون نزدیک نمیشدی حس ترس زیادی نداشتی. مشکل کپکام این بود که تعادل رو رعایت نکرد و تو نسخه ی 5 زامبی ها دارای Sniper هم شده بودن!!!! دیگه خیلی خرابش کرده بودن. و همچنین این قسمت : “شما در بازی با زامبی هایی که به نظر باهوش می آمدند رو به رو می شدید اما این زامبی ها نه تنها باهوش نبودند بلکه به راحتی می توانستید از دست آنها فرار کرده، نفسی تازه کنید و سر فرصت آنها را بکشید.” کاملا مخالفم. روی درجه ی Professional اگه نسخه ی 4 رو بازی کنی نه تنها این چیزی که گفتی رو نمیبینی بلکه برعکسشو میبیی! حتی روی درجه ی نورمال هم از این خبرا نیست! ولی در نسخه ی 5 کمی دیده می شد که واقعا در حد 10% بود. نه بیشتر. ولی نسخه ی 6 …… نگم بهتره! البته همین جریان در نسخه های قدیمی سری بسیار بیشتر به چشم میخورد! مثلا نسخه ی 1 یا 2. خودم به شخصه تو نسخه ی 1 حدود 85% از زامبی هارو دور زدم و نکشتمشون و به راحتی از دستشون فرار کردم!

    3. “در سری ششم بازی زامبی های قدیمی دوباره برگشتند. آنها بسیار آرام بودند، در تعداد بالا بسیار کشنده می شدند و مهمات ما را تمام می کردند” راه حل : زدن دکمه ی RT در X360 یا R2 در PS3 !!! اینگونه بود که بازی تبدیل به Tekken می شد!

    4. “چرا باید دوباره با همان زامبی هایی که بعد از آسیب دیدن جهش پیدا می کردند مواجه می شدیم و تمامی مهمات خود را بر روی آنها مصرف می کردیم؟ چرا کمبود مهماتی که در سری Survival Horror بازی بود، دیگر دیده نشد؟” موافقم!

    5. “ترس و وحشت از اواسط رزیدنت اویل چهارم کم کم جای خود را به سرگرم کردن فن های بازی داد.” چه کسی چنین چیزی گفته؟! به شخصه خودم تا آخرین لحظات بازی حس ترس داشتم! اتفاقا از اواسط نسخه ی 4 بود که تازه ترس بازی شروع شد! غول های قوی و ترسناک ، زامبی های ترسناکتر ، شب شدن در بازی (اوایل بازی در روز بود البته روزی مه گرفته…) ، مکان های ترسناکتر و معما های دیوانه کننده همه و همه به ترسناک تر شدن بازی کمک کرد!

    6.”اما حقیقت این است که این عنوان هم مشکلات زیادی داشت که به خاطر وارد شدن به نسل جدیدی از این سری بازی کمتر به آن توجه شد.” میشه یه چندتاشو نام ببری؟ 😐 فرض میگیریم فن ها بازی کردن و به چشمشون نیومد! ولی منتقدا چی؟ اونا که دیگه فقط دنبال ایراد گرفتن از در و دیوار بازی هستن!!! اونا چی؟ نقد های قدیمی بازی رو حتما بخون. نمرات بازی هم که کلا ترکونده بودن! اگه فن ها هم نمیدین مطمئنا منتقدا میدیدن. ولی مشکلات بازی به قدری کم بود که بیشتر از 70% از منتقد ها بهش نمره ی کامل دادن. و بازی بهترین بازی سال شد، عنوانی که هرگز تا به حال به هیچکدوم از شماره های اویل داده نشده و فقط نسخه ی 4 این عنوان رو داره.”اویل چهارم کم کم جای خود را به سرگرم کردن فن های بازی داد.” خودت گفتی فن های بازی از سرگرمی خوششون نمیومد و ترس رو دوست داشتن! پس اگه این بازی ترسش کم بود و سرگرمی داشت هیچکدوم از فن ها نمیرفتن طرفش!

    7. با مورد سومت هم موافقم هم مخالف! به نظرم بعضی از شخصیت های RE دیگه پروندشون بسته شده هست… اینکه دوباره بیان فکر نکنم زیاد جالب بشه. البته قبول دارم که خاطرات رو زنده میکنه ولی ….! از برخی نقاط هم موافقم چون مثلا همون بری برتن اگه در نسخه ی Revel بود خیلی جالب می شد! همچنین کاراکتر پارکر در Revel خیلی به بری شباهت داشت و آدمو یاد اون مینداخت. “حال سوال اینجاست که چرا کپکام به شخصیت های اصلی و محبوب رزیدنت اویل استراحت یا مرخصی نمی دهد؟ ” موافقم.

    8.”اویل ۵ و۶ با اینکه موزیک های خوبی داشت ولی در حقیقت کم تر کسی از جمله من را ترساند.” دلیل: موزیک های نسخه ی 5 و 6 بیشتر بر روی استرس بازیکن متمرکز بودن و در پی ترس بازیکن نبودن…

    9.”اما رزیدنت اویل ۴، ۵ و ۶ چه؟ هر کدام داستان مربوط به خود را داشتند و هیچ ارتباطی با داستان نسل گذشته خود نداشتند.” تا کی باید تو حال و هوای راکون سیتی یا اسپنسر میموندیم؟! گیمر ها و فن ها واقعا خسته شده بودن از این روند! یکیش خودم! همیشه تغییر بد نیست. به نظرم یکی از نکات مثبت این سری تعویض داستان بازی بود. گرچه همون نسخه 4 هم داستانش با نسخه های قبلی ارتباط داشت… و اما گفتی متال گیر! متال گیر یه بازی ترسناک نیست. و باید بگم اگه همین متال گیر رو با سری اویل مقایسه کنیم تغییرات داستانی بیشتری رو میبینیم! مثلا تغییرات داستانی نسخه 3 نسبت به 4! زمین تا آسمون فرق داشتن از نظر داستان!

    10. “چرا کپکام همان کاری را که با کریس، لیون، جیل، ایدا و کلر کرد را دوباره تکرار نمی کند؟” چون اصلا کپکام اون موقع کاره ای نبود! اون موقع همه چیز دست میکامی بود… الان هرکاری دلش بخواد میکنه ولی اون موقع اینجوری نبود.

    این نکاتی که گفتم فقط برای کامل تر کردن بحثی که عرفان عزیز به اون پرداخته بودن بود(گرچه که خودشون هم خیلی کامل توضیح داده بودن)
    کلام آخرم اینه که کپ کام فقط یک هدف داره! کاری کنه تا شما بازیش رو بخرید! همین. فکر نمیکنم دیگه به ریشه های سری اویل برگردیم چون اون موقع هدف بازی ساختن اگه 80% پول و سود بود ولی 20% رضایت گیمر و فن بود ولی الان 100% سوده و نه چیز دیگه…

    بازم ممنون بابت مقاله عالیت عرفان جان :yes:

    • اقای گیمر استایشن عرفان جان درست میگه انگل ها برای بازی اضافی اند چون اصولا بازی بر اساس ویروس ها ساخته شده نه انگل ها کپ کام میتونست انگل ها رو توی بازی جدیدی بکار ببره نه توی رزیدنت اویل
      شما اگه رزیدنت اویل زیرو رو بازی کرده باشی که مطمءنن کردی اون احساس رعب و وحشتی که در مواجهه با اولین زامبی احساس میکنی در رزیدنت اویل های 5.6.7.4 نمیبینی دلیلش هم اینه که داستان از رویه اصلی خودش یعنی survivalدرامده